Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:05

Afanaisa91 schreef:
darkadia schreef:
Heb je een paard geadopteerd en gebeurt er dan iets met jou omdat het paard bijv struikelt en een gebrek blijkt te hebben wat verzwegen is… dan wordt het miss wel een ander verhaal, maar denk dat je juridisch niet sterk staat.

Hmm je zet me aan het denken. Er is toch ook een hoop gebakkelei om de aansprakelijkheid van de eigenaar van een paard als die (al dan niet op afstand) schade veroorzaakt?
Is PZB dmv die adoptieconstructie juist niet heel kwetsbaar daardoor? Stel dat ik een paard adopteer, die struikelt en ik val, en ik heb daardoor blijvend letsel. Zou een schadeclaim dan gerechtvaardigd bij hen op het bordje kunnen komen te liggen? Want ze blijven feitelijk van al die paarden eigenaar.

Ik weet even niet meer wat er in het contract staat maar misschien staat daar iets in van eigen verantwoordelijkheid etc?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:09

Vroeger werden paarden en pony’s geadopteerd bij zulke bedrijven omdat de adoptie kosten lager was dan de aanschaf van een eigen paard/pony. Omdat ze altijd wat mankeren was de prijs gewoon lager dan een gezond dier en er altijd mensen rond liepen die een paard of pony moest en zouden hebben maar niet het budget hadden voor een gezond dier en dus zo consessies deden en dan een paard adopteerde.

Inmiddels zijn hun prijzen gebaseerd op de huidige aanschaf van een gezond paard waardoor mensen nu meer nadenken om het dier aan te schaffen want voor dat geld is er nu ook een gezond dier te koop. Zeker voor 6000 euro.

Daarnaast speelt sociaal medium een hele grote rol in het dagelijks leven, mensen krijgen nu ook meer de negatieve kanten mee van zulke bedrijven, paar jaar terug wat het nog niet zo uitgebreid op het internet te vinden allemaal.

Daarnaast vraag ik mij nog steeds af als je een paard adopteert van pzb waarom je dan een contract krijgt van stichting zinloos geweld. Henk oppert zelf dat beide bv’s op hun eigen benen staan en dat pzb zelfstandig genoeg is.

Maar het geld gaat naar zinloos geweld daar maak je schijnbaar aan over. Dus in feite adopteer je het dier dan niet van pzb want die staan niet op de contracten maar zinloos geweld. Dus je hebt niks te maken met zulke contracten met pzb.

Ik ben dan ook benieuwd welke regels in de contracten staan van zinloos geweld hebben die andere regels dan hun hanteren?

Ik vraag mij dan ook af wat hun nu doen of dat überhaupt wel rechtsgeldig is.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-02-25 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:26

Earth schreef:
Afanaisa91 schreef:

Hmm je zet me aan het denken. Er is toch ook een hoop gebakkelei om de aansprakelijkheid van de eigenaar van een paard als die (al dan niet op afstand) schade veroorzaakt?
Is PZB dmv die adoptieconstructie juist niet heel kwetsbaar daardoor? Stel dat ik een paard adopteer, die struikelt en ik val, en ik heb daardoor blijvend letsel. Zou een schadeclaim dan gerechtvaardigd bij hen op het bordje kunnen komen te liggen? Want ze blijven feitelijk van al die paarden eigenaar.

Ik weet even niet meer wat er in het contract staat maar misschien staat daar iets in van eigen verantwoordelijkheid etc?

Ik kom online al meteen 3 vermeende casussen tegen waarin dat niet opgaat. Casus 2 gaat over een uitgeleend paard wat letsel veroorzaakt. Casus 3 over een manege met hierover een clausule (?) in de algemene voorwaarden. In beide gevallen werd door het gerechtshof of de rechtbank de eigenaar toch aansprakelijk geacht: https://www.alexadvocaten.nl/aansprakel ... neigenaar/

Juridische dingen vind ik maar ingewikkeld. Maar volgens mij kun je wel vanalles in je contract stoppen, maar hoeft dat in de praktijk niet zoveel te betekenen. Als PZB ook de volledige verantwoordelijkheid over de adoptiedieren moeten blijven dragen, dan snap ik al hun prijsstijgingen wel wat meer.

Earth

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:32

Mja in hoeverre houden ze zich aan het contract? Want het is geen nieuw verhaal dat iemand verhaal komt halen om iets wat niet goed is gegaan en dan wordt diegene gewoon geblokt of bedreigd :+ Dus dan kun je wel van alles in het contract hebben staan, maar als je daar geen aanspraak op kunt maken omdat ze je aan alle kanten negeren, wordt dat wel lastig.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:38

Wacht, er zijn mensen serieus bedreigd? :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:44

Als PZB expliciet als eigenaar in het contract staat, blijven zij in beginsel ook risico-aansprakelijk.

Ik weet niet hoe het zit met lease-conatructies zoals je dit misschien ook wel kunt zien. Potentieel interessante casus voor een letselschade advocaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:07

Maar Lease is ook maar een gebruikt woord. Er bestaan natuurlijk meerdere varianten op Lease bij auto's en machines, maar wat zij aanbieden is geen Lease.

Ik denk zelfs dat echte Lease hun beter zou passen. Dan zou je een paard bij iemand plaatsen tegen een maandelijks bedrag waarvoor mensen het dier mogen gebruiken. Zij behouden dan het onderhoud qua veearts, hoefsmid en hebben dan ook de keus hoe ze dat willen invullen.
Dan hebben ze vaste maandelijkse bedragen die ze voor de paarden kunnen besteden op hun stal en de paarden in lease krijgen onderdak en eten, dus kosten hun op dat vlak niks.

Ze zouden dan kunnen aanbieden dat een lease afgekocht kan worden na bepaalde tijd.

Adopteren, als je dat met mensen vergelijkt, is dit ook allemaal niet. Als je een kind adopteert, wordt het echt wettelijk je eigen kind. Je krijgt kinderbijslag, kan alles tekenen en bepalen etc.

Allerlei vage constructies maken het alleen maar moeilijker en vager. Je ziet dat mensen op alles achterdochtig zijn als je de zaken niet op orde hebt.
En ja, ik ben daar ook 1 van, want ik vind hun totaal aanpak niet wat je mag verwachten bij zoals zij zich voordoen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:16

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:48

_San87_ schreef:
Als PZB expliciet als eigenaar in het contract staat, blijven zij in beginsel ook risico-aansprakelijk.

Ik weet niet hoe het zit met lease-conatructies zoals je dit misschien ook wel kunt zien. Potentieel interessante casus voor een letselschade advocaat.

Ik doe met bruikleen bewust het bruiklenen van eigendomsrecht zodat ik niet verantwoordelijk ben voor een paard dat 4 uur rijden bij me vandaan staat en waar ik geen zicht op ben. Zolang je eigenaar bent blijf je uiteindelijk verantwoordelijk. Bij in bruikleen geven van eigendomsrecht ben ik die verantwoordelijkheid helemaal kwijt, maar in principe ook alle rechten. Al zijn er wel momenten waarop de bruikleen komt te vervallen.

Ik heb geen idee hoe zij dat hebben geregeld maar ze zullen niet alle rechten uit handen geven en daardoor zullen ze geheel of gedeeltelijk verantwoordelijkheid gehouden kunnen worden voor de adoptiepaarden gok ik. Laten we het zo zeggen, als een adoptiepaard uitbreekt en iemand doodmept en bij de adoptant niets te halen valt, dan kunnen ze bij de papieren eigenaar gaan proberen te claimen. Maar stichting, dus ik heb geen idee hoe het dan zit.

Je verzekering moet er volgens mij van op de hoogte zijn en toestemming geven dat je een paard laat gebruiken door een ander als je aanspraak wilt kunnen maken wanneer je paard ernstig letsel veroorzaakt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:59

Maar waarom verkopen ze de paarden niet gewoon? Maar dan als enige eis eerste recht van terugkoop? Ofzo? Dan moeten ze wel betalen, maar dan kunnen ze het paard toch verkopen? Dat is toch veel helderder dan het hele adoptie/lease/bruikleen systeem?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:10

Het is geen lease of adoptie, dus daar zouden gewoon algemene regels bij dieren over moeten komen. En als ze wel willen dat het Lease is, moeten ze hun systeem veranderen.
Bruikleen is een erg breed begrip en komen ze waarschijnlijk wat makkelijker mee weg. Maar het moet gewoon duidelijk zijn wie de eigenaar is, wie onderhoud heeft, wie aansprakelijk is etc.

Je kan niet alleen willen profiteren. En ze vragen een aanschaf bedrag, EN ze willen dat de nieuwe "eigenaar" het onderhoud heeft, EN die "eigenaar" heeft de extra kosten zoals veearts, En, ze willen blijven beslissen over die dieren. Dat kan gewoon niet in 1 pakket.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:12

Superpony: lease lijkt me juist de doodsteek voor zo'n bedrijf. Veel te veel gedoe.

Want dan kan je dus ook elke maand ineens zo'n paard terugkrijgen. Daar lease je immers voor: om er weer snel vanaf te kunnen als je het niet meer wilt. Het is voor PZB voordeliger om gewoon het adoptiegeld te (mogen) houden als paard weer terugkomt. Want dan denken mensen ook beter na over de aanschaf, anders blijf je bezig met huisjes zoeken. Komen in de winter de paarden terug en in de zomer worden ze weer opgehaald :=

Bovendien denk ik dat het aantal aangeboden paarden dan wel terug zal lopen want mensen die denken hun paard via PZB een liefdevol forever home te laten vinden, die zitten er natuurlijk niet op te wachten dat het dier dan per maand verleasd gaat worden....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:18

Maar het gaat erom wat correct is.

Ze willen EN een aanschaf bedrag EN donaties En sponsoren etc. Als mensen een maandelijks lease bedrag betalen, kunnen ze de paarden halen en brengen, maar heb je wel een maandelijks bedrag en blijven zij bepalen of de veearts komt bijv.
En ze hebben er geen onderhoudskosten aan.

Bijrijders betalen soms ook een flink bedrag om 2/3x pw op een paard van een ander te mogen rijden.

Adoptie bestaat niet met terugbrengen. Dan is het gewoon verkoop.

Natuurlijk is alles goed regelen veel werk, maar wel belangrijk. Ze hebben zat tijd voor zoveel paarden EN op Bokt meelezen en SM bijhouden, dus dat uurtje adm kan er vast ook wel bij :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:44

De paarden steeds laten halen en brengen is natuurlijk al helemáál niet in het belang van het paard.
Geen optie om je tijd in te steken lijkt mij. Voor mij niet om er verder serieus op in te gaan in ieder geval....

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:51

Lease zou kunnen, maar sowieso voor jaar of langer.. beter voor paarden ook, mits er iets serieus is dat deze terug moet.

Verder de optie verkoop lijkt me ook beter ipv adoptie.
Bij hun adoptie zit er gewoon teveel haken en ogen aan ten opzichte van het bedrag wat ze ervoor vragen en idd, gewoon de adoptie via de stichting zelf ipv via iets anders?
Is dat wel legaal om de adoptie niet via de stichting zelf te doen, maar het word wel zo aangeboden?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:20

Ik dan zou eerder kiezen voor bruikleen met borg. Onder bepaalde voorwaarden krijg je de borg wel of niet terug en wil je na een jaar of 2 het paard kopen voor een vooraf bepaald bedrag dan breng je de borg in mindering op het bedrag. Zo heb je de garantie dat binnen een bepaalde tijd het paard terugkomt en niet doorverkocht wordt etc en iets meer zekerheid dat degene die het paard koopt ook daadwerkelijk het paard inmiddels door en door kent, een klik heeft, het paard wil houden etc. Beide partijen ermee geholpen zou ik denken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:57

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:06

Hoeveel van die 6 paarden zijn gezond? :D
En daar ga je dan al..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:04

pmarena schreef:
De paarden steeds laten halen en brengen is natuurlijk al helemáál niet in het belang van het paard.
Geen optie om je tijd in te steken lijkt mij. Voor mij niet om er verder serieus op in te gaan in ieder geval....

De bedoeling is uiteraard nooit dat je ze steeds heen en weer doet. Ging mij erom dat ze met lease zwaaien en dat dit echt niet is.
Daar zijn wel mogelijkheden toe die je dan een vast inkomen per maand geven. Een soort paard op afbetaling krijg je dan en daar moet je ook contracten voor hebben. Is bij auto's en machines natuurlijk ook zo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:09

Ze hebben weer nieuwe opvangpaarden binnen. Ze hopen dat ze er plek voor hebben.
Maar lieve schat, dit is toch de essentie van jullie stichting? Hoezo dan geen plek? Als jullie geen plek hebben, betekent dat dan niet dat jullie teveel andere paarden hebben staan sie niet verwaarloosd zijn?
Iets met prioriteiten binnen een stichting toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:45

nou, volgens mij is het: als er geen plek is dan neem je geen nieuwe opvangpaarden op toch? :D

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:17

Earth schreef:
Ze hebben weer nieuwe opvangpaarden binnen. Ze hopen dat ze er plek voor hebben.
Maar lieve schat, dit is toch de essentie van jullie stichting? Hoezo dan geen plek? Als jullie geen plek hebben, betekent dat dan niet dat jullie teveel andere paarden hebben staan sie niet verwaarloosd zijn?
Iets met prioriteiten binnen een stichting toch?

Tja, als je eigen dochter al 9 plekken bezet houdt...
Waar liggen dan de prioriteiten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:24

Ik snap het even niet, deze locatie heeft toch heel veel stallen? Die staan toch niet allemaal al vol? Die ene of 2 gangen misschien, maar die andere delen toch nog lang niet? Waren toch 60 stallen in totaal?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:26

Volgens mij was er vandaag ook de happy atlete cup van Jill, daarvoor moeten ze nu natuurlijk ook stallen vrij houden. Misschien dat ze alleen dit weekend er mee bedoelen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:28

Ik gok dat er x-aantal stallen leeg blijft voor verhuur, maar idd, er zijn zo veel stallen.

Zo veel paarden onderhouden is alleen wel grandioos duur :=.

Jill heeft misschien een tiental stallen nodig.