Nikass schreef:Sterregoud: Dat zal ik proberen, maar dat is wel lastig want wat jij stelt als een grote kale vlakte met hekken eromheen, zo zie ik de Oostvaardersplassen niet. Dus dan hebben we een ander uitgangspunt. Daarom heb ik je vraag ook niet eerder beantwoord: het is een suggestieve vraag, geen objectieve.
Imo leven de dieren in de OVP wèl in vrijheid. Liever zou ik de hekken weghalen als dat kon, en zou ik zien dat mensen in harmonie leven met de natuur om hen heen. Maar wij mensen zijn niet meer bereid ons aan te passen aan de natuur. (de eersten die gaan klagen zijn de boeren en de projectontwikkelaars...) Dus dan komt er onvermijdelijk een conflict tussen de natuur en de mensen. En daarom staan er hekken. Je kunt je dus afvragen of de hekken er staan om de dieren te beperken, of om ze te beschermen.
Mensen zijn net zo goed natuur als vogel, hond etc... de mens is alleen anders geëvolueerd net als dieren in het wild zich aanpassen, lonely hunters beginnen spontaan in roedels te jagen, de kraai die uitvind dat een rood verkeerslicht betekend dat hij rustig die noot op de straat kan ophalen.
De mens profiteert net zo van de natuur als de andere levende wezens, neemt wat het nodig heeft, verzameld als de eenhoorns, jaagt, vist, etc...
Nikass schreef:Om toch enigszins op de inhoud van je verhaal in te gaan: het is niet de mens die bedacht heeft dat in de natuur (veel)dieren doodgaan. Dat is inherent aan de circle of life, en zolang je de natuur zijn gang laat gaan zal je daar nooit overbevolking hebben, zoals bij mensen...
De natuur regelt zelf het natuurlijk evenwicht. Dat betekent in de OVP onder andere dat het aantal grote grazers de laatste tijd stabiliseert en zelfs afneemt. Als blijkt dat het aantal te groot is voor het gebied dan zal het nog meer afnemen. Wanneer er wordt bijgevoerd zal het aantal toenemen en zullen er vroeg of laat weer meer dieren moeten worden afgeschoten.
De dieren sterven niet van de honger, sinds het reactieve beheer.
dat dieren dood gaan hoort bij het leven, een dier achter een hek gooien en laten creperen is dierenmishandeling. Het verbloemen onder de noemer winterrust en spaarstand om niet te hoeven voeren, is de grootste kul die er bestaat, die winterrust en spaarstand is er niet vanaf de eerste dag kou tot gemiddeld 15 graden C. Plus die winterrust wordt ook onderbroken door stress, harde geluiden etc... bijv. geweerschoten, racende auto's van SBB, etc.
Nikass schreef:Dat wil niet zeggen dat ik - als voorbeeld - het zwarte veulen niet zielig vind: uiteraard zie ik liever geen enkel dier sterven, zeker geen schattig veulen. Ook niet de olifanten in Afrika die honderden kilometers lopen op zoek naar water, en dan komt er een zandstorm, en dan verdwalen ze en vinden ze het water niet en komen om van de dorst. Hoe triest!!
Toch zou het denk ik niet goed zijn als de mens er ingrijpt. Dat korte moment van voldoening vanwege het "weldoen", kan zeer schadelijk zijn voor de populatie op de lange termijn. Je moet je dus afvragen voor wie je het daadwerkelijk doet?
Ik weet niet wat jij bedoeld met "ecologie theorieën" en ik ben ook wel heel benieuwd waar jij wèl in gelooft? Het is niet zo dat "wij graag een natuur nastreven"; het wordt tijd dat de mens eindelijk een stapje achteruit doet, en ruimte maakt, uit respect voor de natuur. De natuur die er is en die er altijd al was. En waarin we al veel te veel hebben ingegrepen, direct en indirect.
En soms kan het nodig of wenselijk zijn een weloverwogen beslissing te maken om de natuur wat te sturen (zoals al gebeurt met reactief beheer). Maar niet met ondoordachte zielige-diertjes-redden-actiegroepen. Als er serieuze ideeën zijn om de OVP te verbeteren, sta ik daar zeker voor open. Dat geldt niet minder voor de Veluwe of Montferland of de Waterleidingduinen.
ecologische theorieen... de aannames hoe het er uit zou hebben gezien, of hoe men wil dat een bepaald gebied er uit moet zien....
Op het moment dat de mens hekjes plaatst, vogeltjes lokt, Nederland gaat vergelijken met Afrika ga je al de mist in... Mensen wijsmaken dat grote grazers rond moeten hobbelen, is ook niet zo.
De mensen die in de grond wroeten en opgravingen doen, die hebben meer weet ervan hoe Nederland er ooit uit heeft gezien, en dat is zonder grote grazers, met veel bomen... de grote grazers (botten en zo) die men gevonden heeft, die waren door de mens meegenomen en gehouden
Nikass schreef:i]Dat is pas arrogantie, dat je denkt te kunnen bepalen dat die dieren jaarlijks zo intens moeten lijden[/i] Het is niet anders dan de arrogantie te denken dat de natuur het niet goed regelt en dat jij het beter kan.
En het is minstens zo arrogant om te stellen dat het ene dier (in dit geval Konik) gered moet worden terwijl het andere (bijvoorbeeld varken) mag creperen. Maar dat mag hier niet gezegd worden, want dan is het off topic...
Het is arrogant te menen dat je voor god kunt spelen en een afgietsel van Jurrasicpark kunt maken, dat je kunt bepalen wat waar leeft en hoe, dat je dieren over een hek gooit en aan hun lot overlaat verstopt achter de smoes van wrede natuur????