Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:03

misterA schreef:
Jaja..die boeren!! Al in 1984, net na het begin van de OVP, waren de omwonende boeren al tegen dit studeerkamerplan. Piet Kostelijk voorspelde dat dit helemaal uit de klauwen zou lopen. Een andere prominente tegenstander van het eerste uur is Jan Cees Vogelaar, die zich nu ook volop inzet en probeert de acties op een goede manier te begeleiden en coördineren. Er zit veel meer verband en samenwerking bij de actievoerders dan het lijkt omdat velen op eigen manier een steentje bijdragen aan het verwoorden van het dierenleed. Volkomen begrijpelijk. Ik denk dat het nu wel duidelijk is bij de politiek verantwoordelijken dat het een onverantwoordelijk en mislukt experiment is. En dat voortzetting niet zal worden getolereerd. Het imago van SBB heeft hier een behoorlijke deuk opgelopen. Terecht.

Dat zal wel loslopen denk ik. Door wie wordt het niet getolereerd dan?

Volgens de meeste berichten waren er een paar honderd mensen bij die demonstratie. Waarvan nu ongetwijfeld al weer een deel met andere dingen bezig is.

Het merendeel van de Nederlandse bevolking is niet zo vreselijk geïnteresseerd in de OVP, hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:18

Dan wordt het toch JUIST tijd ze daar wél voor te interesseren, gezien de onverdraaglijke misstanden die al tientallen jaren in de OVP de daar bedachte dieren teisteren.

Het is de ambtelijke papieren tijger arrogantie die de bedenkers doet weigeren op hun ooit voorgenomen beleid terug te komen, te erkennen dat het experiment een mislukking is, te erkennen dat men het verkeerd heeft gezien en een faalbeleid heeft gevoerd. Dat zou immers in de beleving van de uitdenkers (Vera) en uitvoerders (nu SBB) leiden tot gezichtsverlies, en een deuk in de geloofwaardigheid, kennelijk is dat belangrijker dan het jarenlang verschrikkelijke en (inmiddels) opzettelijk toegebrachte lijden van de grote grazers in de OVP.
Dit moet stoppen, die grote -NIET WILDE- grazers moeten daar weg, want die gaan het daar gewoon nooit redden, met welk beleid dan ook.
Als men - bedenkers en beheerders, maar ook verdedigers van deze mislukte idioterie - nu na al dat dierenleed nóg doof en blind is, of wil zijn, dan maar straffere acties, het gaat hier - jarenlang - om verloren, verspilde dierenlevens, puur en alleen door menselijk wanbeleid.

Stoppen, dit harteloze experiment, over de nekken van levende wezens. NU!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:56

terpentijn schreef:
Dan wordt het toch JUIST tijd ze daar wél voor te interesseren, gezien de onverdraaglijke misstanden die al tientallen jaren in de OVP de daar bedachte dieren teisteren.

Het is de ambtelijke papieren tijger arrogantie die de bedenkers doet weigeren op hun ooit voorgenomen beleid terug te komen, te erkennen dat het experiment een mislukking is, te erkennen dat men het verkeerd heeft gezien en een faalbeleid heeft gevoerd. Dat zou immers in de beleving van de uitdenkers (Vera) en uitvoerders (nu SBB) leiden tot gezichtsverlies, en een deuk in de geloofwaardigheid, kennelijk is dat belangrijker dan het jarenlang verschrikkelijke en (inmiddels) opzettelijk toegebrachte lijden van de grote grazers in de OVP.
Dit moet stoppen, die grote -NIET WILDE- grazers moeten daar weg, want die gaan het daar gewoon nooit redden, met welk beleid dan ook.
Als men - bedenkers en beheerders, maar ook verdedigers van deze mislukte idioterie - nu na al dat dierenleed nóg doof en blind is, of wil zijn, dan maar straffere acties, het gaat hier - jarenlang - om verloren, verspilde dierenlevens, puur en alleen door menselijk wanbeleid.

Stoppen, dit harteloze experiment, over de nekken van levende wezens. NU!

Jee wat een aannames, een heel bericht vol. Is het ooit bij je opgekomen dat er mensen met een andere visie bestaan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:57

bruintje123 schreef:
Waar :)
Ik vind je altijd een leuke mening hebben behalve in dit soort topics :D
Dan vraag ik me af, echt? Hoe kan iemand dat zo zien. En ik weet dat het andersom ook zo is. :j

Ja klopt, maar wat mij betreft no hard feelings ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-03-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:02

Nikass schreef:
bruintje123 schreef:
Waar :)
Ik vind je altijd een leuke mening hebben behalve in dit soort topics :D
Dan vraag ik me af, echt? Hoe kan iemand dat zo zien. En ik weet dat het andersom ook zo is. :j

Ja klopt, maar wat mij betreft nog hard feelings ;)

Ik gok: NO hard feelings?

bruintje123

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:04

Dat denk ik ook wel :j
Ook vanuit deze kant. Ook al kunnen we regelmatig steggelen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:06

Marie_Anne schreef:
Volgens de meeste berichten waren er een paar honderd mensen bij die demonstratie. Waarvan nu ongetwijfeld al weer een deel met andere dingen bezig is.

Het merendeel van de Nederlandse bevolking is niet zo vreselijk geïnteresseerd in de OVP, hoor.

Een paar 100? Het waren er circa 1000.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:10

Ik zou zeggen laat de de populatie indringen tot 1 derde van wat nu inde opv rondloopt. En dan ook een fatsoenlijk beleid dat ze de populatie ongeveer op dit nivo behouden.

Het zij afschieten het zij doormiddel van hormonen/castreren.
Het zij door jaarlijks of zelfs half jaarlijk uit sorteren en dan de uitgesorteerde dieren voor consumptie gebruiken.

Ja heel grof misschien, maar ik geloof dat wat er nu gebeurd erger is als een fatsoenlijk beleid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:13

Heb t aangepast :) Die autocorrectie :roll:
De nieuws en maatschappij onderwerpen, daar hebben we wat verschillende gedachtes over :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:17

Ik wil niet vervelend doen Nikass maar afgerasterde en begrensde natuurgebieden zijn er niet zo veel in Nederland hoor... Hier trekken reeën gewoon rond tussen de verschillende bosgebieden en weilanden. Ze springen over sloten, duiken onder schrikdraad door of springen er overheen. Ze steken wegen over (en vast ook treinsporen) en om te voorkomen dat er te veel ongelukken gebeuren heeft men hier in het bos reflectiepaaltjes staan en is het verstandig zo tegen de schemering niet te hard te rijden zodat je hopelijk op tijd stilstaat als je ze op ziet duiken uit de bosrand de weg op. Bij snelwegen hebben ze op drukkere delen honderden meters omheiningen met gaas geplaatst die leiden naar een wildtunnel waar ze veilig onder de weg door kunnen.

Ze staan hier gerust te grazen in de wei naast de nieuwbouw wijk. Of in mijn lange gras waarde paarden op dat moment niet mogen lopen.

Toen wij hier net woonden sliepen ze soms zelfs bij ons in ons bosje. Door drukte en kappen komen ze nu niet meer. Wie weet in de toekomst weer.

Wie weet waar dat in de OVP ook zo gegroeid als men zich er niet mee bemoeit had door er hekken omheen te zetten en er andere dieren in te planten. En alle mooie praatjes over natuurlijke grenzen... Die beestje laten zich niet tegenhouden door een weg, of een treinspoor of een sloot of boeren wei. Dat gebied hoefde niet gekocht te worden, die dieren hadden zich dat boerenland vanzelf toegeëigend als er geen hekken hadden gestaan.

Mogelijk hadden de boeren dan geklaagd over te veel dieren en verzoeken op jacht. Waren er een aantal gesneuveld bij het oversteken.
Maar van de honger waren ze niet omgekomen... Voordien tijd waren ze echt wel verder getrokken. Net zoals de Wolven langzamerhand onze kant op komen vanuit Oost Europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:26

Wijslander schreef:
Marie_Anne schreef:

Volgens de organisatie waren het er duizend, volgens diverse media(oa NOS, RTL nieuws, Hart van Nederland) een paar honderd. Artikelen waar over 1000 wordt gesproken baseren zich op wat de organisatie heeft gemeld.
Organisatoren van demonstraties ronden graag af naar boven natuurlijk.
Hoe dan ook, 1000 zijn er ook niet veel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:38

Nikass schreef:
Jennyj01 schreef:
Het grote verschil met het varken is dat je daar dus wel invloed op hebt. Je kunt besluiten om geen vlees van een leed varken te consumeren. De OVP is omringt met een hele grote muur van “deskundigen” waar je niet door heen komt.

En waarom gebeurt dat dan niet?

Wie zegt dat het niet gebeurd? Misschien niet op het niveau wat jij graag ziet. Maar dat is weer een andere discussie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 01:31

Nikass schreef:
Sterregoud: Dat zal ik proberen, maar dat is wel lastig want wat jij stelt als een grote kale vlakte met hekken eromheen, zo zie ik de Oostvaardersplassen niet. Dus dan hebben we een ander uitgangspunt. Daarom heb ik je vraag ook niet eerder beantwoord: het is een suggestieve vraag, geen objectieve.

Imo leven de dieren in de OVP wèl in vrijheid. Liever zou ik de hekken weghalen als dat kon, en zou ik zien dat mensen in harmonie leven met de natuur om hen heen. Maar wij mensen zijn niet meer bereid ons aan te passen aan de natuur. (de eersten die gaan klagen zijn de boeren en de projectontwikkelaars...) Dus dan komt er onvermijdelijk een conflict tussen de natuur en de mensen. En daarom staan er hekken. Je kunt je dus afvragen of de hekken er staan om de dieren te beperken, of om ze te beschermen.

Mensen zijn net zo goed natuur als vogel, hond etc... de mens is alleen anders geëvolueerd net als dieren in het wild zich aanpassen, lonely hunters beginnen spontaan in roedels te jagen, de kraai die uitvind dat een rood verkeerslicht betekend dat hij rustig die noot op de straat kan ophalen.
De mens profiteert net zo van de natuur als de andere levende wezens, neemt wat het nodig heeft, verzameld als de eenhoorns, jaagt, vist, etc...

Nikass schreef:
Om toch enigszins op de inhoud van je verhaal in te gaan: het is niet de mens die bedacht heeft dat in de natuur (veel)dieren doodgaan. Dat is inherent aan de circle of life, en zolang je de natuur zijn gang laat gaan zal je daar nooit overbevolking hebben, zoals bij mensen...
De natuur regelt zelf het natuurlijk evenwicht. Dat betekent in de OVP onder andere dat het aantal grote grazers de laatste tijd stabiliseert en zelfs afneemt. Als blijkt dat het aantal te groot is voor het gebied dan zal het nog meer afnemen. Wanneer er wordt bijgevoerd zal het aantal toenemen en zullen er vroeg of laat weer meer dieren moeten worden afgeschoten.
De dieren sterven niet van de honger, sinds het reactieve beheer.

dat dieren dood gaan hoort bij het leven, een dier achter een hek gooien en laten creperen is dierenmishandeling. Het verbloemen onder de noemer winterrust en spaarstand om niet te hoeven voeren, is de grootste kul die er bestaat, die winterrust en spaarstand is er niet vanaf de eerste dag kou tot gemiddeld 15 graden C. Plus die winterrust wordt ook onderbroken door stress, harde geluiden etc... bijv. geweerschoten, racende auto's van SBB, etc.

Nikass schreef:
Dat wil niet zeggen dat ik - als voorbeeld - het zwarte veulen niet zielig vind: uiteraard zie ik liever geen enkel dier sterven, zeker geen schattig veulen. Ook niet de olifanten in Afrika die honderden kilometers lopen op zoek naar water, en dan komt er een zandstorm, en dan verdwalen ze en vinden ze het water niet en komen om van de dorst. Hoe triest!!
Toch zou het denk ik niet goed zijn als de mens er ingrijpt. Dat korte moment van voldoening vanwege het "weldoen", kan zeer schadelijk zijn voor de populatie op de lange termijn. Je moet je dus afvragen voor wie je het daadwerkelijk doet?

Ik weet niet wat jij bedoeld met "ecologie theorieën" en ik ben ook wel heel benieuwd waar jij wèl in gelooft? Het is niet zo dat "wij graag een natuur nastreven"; het wordt tijd dat de mens eindelijk een stapje achteruit doet, en ruimte maakt, uit respect voor de natuur. De natuur die er is en die er altijd al was. En waarin we al veel te veel hebben ingegrepen, direct en indirect.
En soms kan het nodig of wenselijk zijn een weloverwogen beslissing te maken om de natuur wat te sturen (zoals al gebeurt met reactief beheer). Maar niet met ondoordachte zielige-diertjes-redden-actiegroepen. Als er serieuze ideeën zijn om de OVP te verbeteren, sta ik daar zeker voor open. Dat geldt niet minder voor de Veluwe of Montferland of de Waterleidingduinen.

ecologische theorieen... de aannames hoe het er uit zou hebben gezien, of hoe men wil dat een bepaald gebied er uit moet zien....
Op het moment dat de mens hekjes plaatst, vogeltjes lokt, Nederland gaat vergelijken met Afrika ga je al de mist in... Mensen wijsmaken dat grote grazers rond moeten hobbelen, is ook niet zo.
De mensen die in de grond wroeten en opgravingen doen, die hebben meer weet ervan hoe Nederland er ooit uit heeft gezien, en dat is zonder grote grazers, met veel bomen... de grote grazers (botten en zo) die men gevonden heeft, die waren door de mens meegenomen en gehouden

Nikass schreef:
i]Dat is pas arrogantie, dat je denkt te kunnen bepalen dat die dieren jaarlijks zo intens moeten lijden[/i] Het is niet anders dan de arrogantie te denken dat de natuur het niet goed regelt en dat jij het beter kan.
En het is minstens zo arrogant om te stellen dat het ene dier (in dit geval Konik) gered moet worden terwijl het andere (bijvoorbeeld varken) mag creperen. Maar dat mag hier niet gezegd worden, want dan is het off topic...

Het is arrogant te menen dat je voor god kunt spelen en een afgietsel van Jurrasicpark kunt maken, dat je kunt bepalen wat waar leeft en hoe, dat je dieren over een hek gooit en aan hun lot overlaat verstopt achter de smoes van wrede natuur????

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 03:15

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 03:48

Ik lig dus letterlijk weer een nacht wakker van dit wanbeleid. :(
Hoe wij ook discussieren, en zeker in het begin constructief meedenken met betere en diervriendelijkere oplossingen er is geen respons. De voorstanders blijven maar in het cirkeltje hangen van natuur, ecologie, populatie, slaapstand en winterrust.

Ik snap niet hoe men kan wegkijken bij het leed dat verhongeren is. Het is maandenlang pijn lijden. En het is onnodig wreed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:25

@Rosita,op die site was ik al gewezen, dank.

Over het aantal demonstranten:irrelevant. Er is ook geen demonstratie tegen de krankzinnige beloning van de ING-topman geweest en toch is die salarisverhoging afgeblazen vanwege de maatschappelijke onrust.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:38

Ik blijf me verbazen over het woond "natuur", aangezien er geen roofdieren zijn. Aangezien mensen de dieren (die hier niet horen) binnen een hek zet en dat "natuur" wil noemen.....
Het doel (in de natuur is slechts de balans het doel) ging om de vogels en zelfs die zijn weg uit het stukje "woestijn".
Er is niks "natuurlijks" aan, wat de bobo's hebben neergezet!

En het neerzetten van een recreatiegebied met beheer van die " natuur" is prima en gaat ook bij de meeste gebieden prima. Waarom trekken ze daar geen les uit. Het wiel is allang uitgevonden.

Ik denk dat de bedoeling was om een goedkoper beheer neer te zetten, maar het werkt niet en denk dat de kosten behoorlijk oplopen..... Vooral dat het lang gaat duren om de schade weer te herstellen.

Ik snap niet dat deze bobo's nog kunnen slapen, met al dat dierenleed wat ze al jaren in stand houden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:44

Ik snap niet dat de voorstanders van natuur blijven spreken, terwijl het heck rund en konik paard gefokt zijn door de mens (geen wilde diersoorten). Het zijn sowieso exoten in Nederland. Ik dacht dat het uitzetten van exoten in de Nederlandse 'natuur' niet de bedoeling was? (Getuige van de muntjak een kleine hertensoort die bijvoorbeeld bestreden wordt, omdat deze niet inheems is en als invasief wordt beschouwd). Zijn de koniks en hekrunderen niet invasief bezig in de oostvaardersplassen? Volgens mij hebben zij ook soorten verstoten die oorspronkelijk in de ovp voorkwamen.

Bevestigd voor mij alleen maar dat de oostvaardersplassen zelfs door de ontwikkelaars en voorstanders niet echt als 'natuur' wordt gezien. Anders hadden ze het wel bij edelherten gehouden.

Het is niets meer dan een mislukt experiment, waar de dieren de dupe van zijn...
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 15-03-18 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:45

Wijslander schreef:
Marie_Anne schreef:

Hoe zit het met de petitie?
Daar zullen hoop ik meer mensen voor ingeschreven hebben.

Ben zelf ook niet naar de demonstratie geweest, het is niet om de hoek en kost veel geregel.
(Kind, eigen dieren moeten ook hun voer)
Neemt niet weg dat ik wel geinteresseerd ben, of iig vind dat er ingegrepen moet worden. Dat de bobo's incl de ecologen die erbij horen, hun geld niet verdienen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:48

Citaat:
Voorbeelden van sluitsteensoorten (in de Engelstalige vaktijdschriften keystone species) in Europa zijn de grote planteneters als oerrund (wild rund), tarpan (wild paard), wisent, edelhert, ree, wild zwijn, bever en grauwe gans en de grote roofdieren grote vos, wolf en lynx. Verdwijnen sluitsteensoorten uit een gebied, dan verdwijnen in het kielzog van hen een heleboel andere soorten. De oorzaak daarvan is een opeenvolging van gebeurtenissen, een zogenaamde cascade, die er toe leidt dat het leefgebied van die soorten verdwijnt. De mens kan als beheerder in de gaten springen die in het systeem vallen springen, maar kan nooit op een manier die gelijkwaardig is aan de verdwenen sluitsteensoorten. Bovendien is dat beheer in verhouding duur, omdat een beheerder moet worden uitbetaald en sluitsteensoorten op zonne-energie dus gratis hun werk doen.

bron: http://foundationnaturalprocesses.nl
tja... wat moet je hier nu opzeggen?
Misschien oplaad palen in de OVP neerzetten zodat de dieren zich weer op kunnen laden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:00

Wijslander schreef:
Marie_Anne schreef:

1000. Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking (17 miljoen) is dat?

Bij de koffieautomaat op mn werk hoor je er niemand over...

Heb het donkerbruine vermoeden dat het gros van die voerders intussen ook weer gewoon andere dingen aan het doen is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:03

Ongetwijfeld.
Maar er zijn er nog 10tallen die elke dag staan te voeren en actie ondernemen achter de schermen.

Wat is jouw bijdrage in het verhaal behalve anderen afkraken? Want zo kom je op mij over.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:19

Ik ben het er mee eens dat als je wat wil bereiken hier de boel onder de aandacht moet proberen te houden, als iedereen dat doet en het onderwerp aan blijven halen in gesprekken zorg je ervoor dat meer mensen ervan weten, die kunnen dan zelf beslissen of ze een petitie tekenen of daar over een hek klimmen.
Ik vind het werkelijk nog steeds onbegrijpelijk dat er nog best veel mensen dit relatief kleine perceel natuur blijven noemen... Of vergelijken met Afrikaanse gebieden. Zolang er geen natuurlijke vijanden zijn, hekken om en bewust neergelegde barrières in het gebied is dit de vervanmnbednatuurshow wat mij betreft. In de natuur worden de kadavers opgeruimd door aaseters en niet door trekkers met grijpers, denk je eens in hoe het er daar uitgezien had als ze alles hadden laten liggen, want dat is ook natuur, de natuur ruimt 't op. Waarom dan hier wel ingrijpen? Dat is toch ook niet hoe het in de natuur gaat? Er zijn veel te veel tegenstrijdigheden vind ik en dat maakt alles zo onbegrijpelijk
Teveel beestjes in een te kleine ruimte, beheren, voeren voor nu, en uitzoeken en zorgen dat er voor komende winter een heleboel minder een stuk gezonder de winter ingaan. Met dan genoeg voer van het gebied zelf om te overwinteren, zelfs dan zullen. Er wat doodgaan, maar dat hoort erbij, maar niet zoals het nu gaat, het is een knekelveld... Vreselijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:31

bruintje123 schreef:
Nergens, maar dan nergens is er in Nederland zoveel leed als hier.

Dat is niet helemaal waar. Dit gebeurt iedere zoveel jaar met de muizen, konijnen, hazen, reeën etc hier in het bos. Iedere keer als het een strenge winter is. Alleen zijn die te klein om het te zien of niet knuffelig genoeg.
En wij zijn altijd blij als de dazen populatie sterk afneemt in een jaar na een strenge winter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:37

pol013 schreef:
bruintje123 schreef:
Nergens, maar dan nergens is er in Nederland zoveel leed als hier.

Dat is niet helemaal waar. Dit gebeurt iedere zoveel jaar met de muizen, konijnen, hazen, reeën etc hier in het bos. Iedere keer als het een strenge winter is. Alleen zijn die te klein om het te zien of niet knuffelig genoeg.
En wij zijn altijd blij als de dazen populatie sterk afneemt in een jaar na een strenge winter.

Klopt maar die dieren hebben meer kans omdat ze wel kunnen verplaatsen, er is meer beschutting en ze zijn hoe dan ook al meer in ene evenwicht, ze zijn daar niet neergezet door een organisatie, en die dazen... Ja, schuldig!!!