Undercover in Nederland mag beelden handelaar toch uitzenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:59

Ik probeer de uitzending te kijken op sbsgemist.nl maar hij zegt dat ik eerst nog Microsoft Silverlight moet installeren maar die staat er al op. :z

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:59

louiisie schreef:
waar is de uitzending terug te zien?
hij is namelijk niet op de sbs6 site te vinden..

link op pag. 48

Mods,misschien een idee om die in de OP te zetten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:00

Renske_ schreef:
En met spat kan je niet aktief de sport in, is iig niet aan te raden ook niet in een goede periode want spat kan steeds weer opnieuw aktief worden.

Jawel hoor...fatsoenlijk spatbeslag doet ooit wonderen, ik ken er een die had op
vroege leeftijd spat maar liep op hoge leeftijd nog jaren succesvol in het Z ;-)

Toveren

Liezel1 schreef:
faye... heeft de gemiddelde beginnende ruiter in het manegeklasje ooit gehoord van een combinatienr? Nee....

De mensen die dit allemaal weten worden niet opgelicht. Die weten met 1 zoekactie dat er geen bal van kan kloppen.
Het gaat om de beginners, die wél braaf een keuring uitvoeren (en dan kom je er vervolgens achter dat de DAP niet echt netjes heeft gehandeld) en niet verder kijken dan dat...

Ik vind eigenlijk dat je hier de zaken omdraait...
Toen ik mijn eerste pony kocht was ik ook een leek; Dan ga je zelf op onderzoek uit en je gaat dingen lezen... Tenminste, dat heb ik gedaan!
Deze mensen weten zelf dat ze beginners zijn als het om het kopen van paarden/pony's gaat. Dan moeten zij ook handelen naar hun onwetendheid en extra onderzoek in zin van 'inlezen' laten plaatsvinden!
Dit is mijn mening ;)

Nessah

@listiglistje: Als je leest zie je dat de pony in kwestie vaak 3 weken achter elkaar kreupel is. Met zo'n pony kan je de sport niet in.

Gentlegiant

Re: Undercover in Nederland mag beelden handelaar toch uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:02

Het gaat hier over de handelaar die dingen doet die absolut niet mogen

Dat kopers niet gekeurt hebben is gebeurt laat het een les zijn

Maar dingen zoals spat enz mag een handelaar niet achterover houden gekeurt of ongekeurt

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:04

dat een paard van de slacht komt...deze is gratis verkregen en voor veel geld verkopen mag wel.
kom op zeg moet je toch een zaak van kunnen maken of ben ik gek.....ik snap nl echt niet.
Laatst bijgewerkt door frangelica op 24-05-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:04

Nessah schreef:
@listiglistje: Als je leest zie je dat de pony in kwestie vaak 3 weken achter elkaar kreupel is. Met zo'n pony kan je de sport niet in.
mijn post was niet specifiek bedoeld op die pony Lucky, maar paarden met spat in het algemeen ;-)

Paard uit mijn post liep ook regelmatig kreupel, na het spatbeslag niet meer......
Ik zeg alleen dat een goed (spat)beslag ooit wonderen verricht!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:05

Tivoli schreef:
liess1 schreef:
denk ook wel dat mensen makkelijk denken dat hun oude of afgekeurde paard bij een ander een goed tehuis krijgt..en dan niet doorverkocht wordt,nou het blijkt dus wel dat niet iedereen zo aardig en eerlijk is in de wereld.Als je paard artrose heeft o.i.d. en niet meer bereden kan worden en je wilt hem als gezelschapspaard verkopen dan moet je dat zelf enorm goed in de gaten houden want voor je het weet is hij ingespoten,doorverkocht en weet je niet meer waar hij gebleven is..dat heb ik al over zoveel paarden gehoord.zeker als ze Z of hoger niveau kunnen lopen.Dan kan je nog beter je paard een spuitje laten geven of naar de slager brengen. Dan komt hij niet in die louche handel terrecht. Op die manier blijven zulke foute handelaren hun praktijken gewoon doen. Ze krijgen de paarden nl.bijna gratis aangeboden..nou wat wil je nog meer..

De paarden zijn ook grotendeels bij de slager vandaan gehaald,dus ook dat is geen garantie.

Erbij blijven!! Of zodra ze op de grond liggen even om t hoekje kijken of jouw paard daar echt dood ligt.
Slager Beerens in Best laat dat toe, daar gaat binnenkort dus weer een paard van mij naartoe...moet alleen nog iemand hebben die meekijkt want ik wil dat niet meer!
Maar no way dat ik mijn paard meegeef aan verzekering/handelaar die zegt hem naar de slacht te doen, of bij een slager t touwtje in zijn handen te geven en dan mn geld vangen en naar huis gaan, dat doe ik ook niet want je weet dus nooit of jouw paard misschien via de achterdeur weer weggaat...

idefix4

faye1995 schreef:
Maar, technisch gezien is het paard Z2 dressuur. Als jij een paard of pony koopt die naar zeggen Z heeft gelopen, dan vraag je toch om een knhs combinatienummer zodat je de klasse kan nakijken? Sorry, maar hier ben je zelf gewoon ook nalatig als je zo handelt.

Mensen, met degelijke contracten en onderzoeken bespaar je jezelf zo'n hoop ellende... Het kost geld, maare dat is nog altijd beter dan een paard kopen dat niet aan je verwachtingen voldoet!!!

Hmm, eerlijk is eerlijk. Ik als wedstrijdruiter zou daar niet aan denken bij iemand die ik goed ken en waar ik veel vertrouwen in heb. Maar ja, ik heb mijn paard geheel groen gekocht. Zelfs mijn schoonpa, die behoorlijk wat paardenkennis in zijn bol heeft, heeft zich zo laten belazeren, bij de aanschaf van een paar pony's. Simpelweg omdat het niet bij iedereen bekend is dat je zo iets kan opvragen. Als beginnend ruiter-ouder zonder kennis, kan ik me voorstellen dat het ook niet bekend is. Mijn zwager weet dit ook helemaal niet. En luisteren naar zijn broer is niet zijn sterkste kant, dus hij zal het zeker ook niet willen aannemen. Maar ja gewaarschuwd telt voor 2. Dit topic lezen is voor veel beginnende paardenbezitters duidelijk een goede om in te lezen! Zelfs ik leer er nog van!
Wij hebben 2 van onze paarden ook via bokt. Onze Prince zijn leven staat hier helemaal ontleed en we dragen bij aan verder verslag hier haha. Zo zie je maar: we zijn hier gelukkig ook niet allemaal onbetrouwbaar. :+

Liezel1: Het komt idd heel veel voor dat onwetendheid je grootste vijand is. Dat mag echt niet misbruikt worden door een handelaar. Helemaal met je eens! Als onwetende is het ook moeilijk om een schifting te maken tussen een kenner met verstand die je misbruikt en één die je niet misbruikt. Dat vergt idd ontzettend veel mensenkennis vooraf. Laat dit topic maar lang bestaan en dat er maar veel mensen mee gewaarschuwd mogen worden. En vereniging Eigen paard weet nu ook wat hen te doen staat... Zorgen voor een kanaal van onafhankelijke echte kenners en mss wel een certificaat voor betrouwbare paardenverkopers of een zwarte lijst van onbetrouwbare handelaren. Een onmogelijke opdracht!

Gentlegiant

LL en als je er geen geld voor hebt?
Want het is niet goedkoop

Daarbij is in dit verhaal ook de slager fout want je mag NIET via het achterdeurtje verkopen dit gebeurt helaas nog tevaak

Daarom als er bij ons paarden naar de slacht gaan blijven we erbij tot ze dood zijn

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:06

listiglistje schreef:
Paard uit mijn post liep ook regelmatig kreupel, na het spatbeslag niet meer......

ik ken paarden die volgens de rontgenfoto's niet meer kunnen lopen volgend dierenartsen
spat , artrose enzenz
die de sterren van de hemel lopen <3

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:07

magda_90 schreef:
En dat is zo verschrikkelijk jammer, dat je niet meer van het goede vertrouwen uit kan gaan, waar gaat het naar toe. :n

Nou ja, dat vroegah natuurlijk ook al zo.
20 jaar geleden was het nog niet zo vanzelfsprekend om te keuren en contract etc te doen bij aankoop. En reken maar dat er genoeg rotzooi onder valse voorwendselen verkocht werd hoor.
Ik heb als kind ook een keer proefgereden op een "brave kinderpony". Nou het beest ging bokkend door de bak en had nog een tand los zitten ook. Dat was normaal op die leeftijd zei de handelaar. Beestje was 13 :')

Wat nu wel meer is als vroeger (volgens mij) is dat mensen hun versleten paard voor niks weggeven voor "een goede oude dag". Vroeger gingen die gewoon naar de slacht. Mensen zijn iets te soft geworden wat het malafide handelaars natuurlijk wel hééél makkelijk maakt.

Anoniem

Gentlegiant schreef:

Daarbij is in dit verhaal ook de slager fout want je mag NIET via het achterdeurtje verkopen dit gebeurt helaas nog tevaak

Daarom als er bij ons paarden naar de slacht gaan blijven we erbij tot ze dood zijn

Dan moet je geen paard kopen. Als je dit soort dingen niet kunt betalen

listiglistje

frangelica schreef:
dat een paard van de slacht komt...deze is gratis verkregen en voor veel geld verkopen mag wel.
kom op zeg moet je toch een zaak van kunnen maken of ben ik gek.....ik snap nl echt niet.

Je kunt er een zaak van maken, maar kopers hebben ook onderzoeksplicht
en daar hebben de kopers in de betreffende uitzending niet (volledig) aan voldaan.

Juridisch gezien sta je dus niet sterk als koper.....een rechter gaat af op feiten niet op emoties ;-)

frangelica

idd dan regel ik wel iemand die erbij blijft mij niet gezien

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:08

listiglistje schreef:
Nessah schreef:
mijn post was niet specifiek bedoeld op die pony Lucky, maar paarden met spat in het algemeen ;-)

Spatbeslag, glucosamine over t voer, infuus met Tildren(ieder 9 maanden, tel maar uit die rekeningen ;) ) alles helpt wel maar met zo'n beestje de sport in is gewoon vragen om steeds weer problemen.
En grote kans dat t nu het dus in 1 been zit straks ook in het 2 been begint, die van mij had ook eerst RA jaar later LA weer jaar later liep ze in de dressuursport, springen deden we expres al niet meer, en weer 2 jaar later gestopt met de sport en recreatief gaan rijden.
Ondanks dat is de spat verder gaan woekeren en had ze goede en slechtere tijden.

Dus nee je kan er van uit gaan dat een dier met spat geen succesvolle langdurige sportcarriere meer zal hebben

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:08

listiglistje schreef:
frangelica schreef:

Je kunt er een zaak van maken, maar kopers hebben ook onderzoeksplicht
en daar hebben de kopers in de betreffende uitzending niet (volledig) aan voldaan.

Juridisch gezien sta je dus niet sterk als koper.....een rechter gaat af op feiten niet op emoties ;-)

dus je bent niet verplicht dit te melden als verkoper ???
tjee.....
Laatst bijgewerkt door frangelica op 24-05-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:09

eindelijk begelezen.

1. het hele abc verhaal vind ik kolder. als een vrouw verkracht wordt zeg je toch ook niet 'tja er zouden geen verkrachters zijn als er geen vrouwen waren dus de vrouwen moeten maar oppassen'????

2. ik vond sommige dingen in de uitzendig wel wat overtrokken hoor. het schelden op he tpaard...tja niet netjes maar komop he..laten we het niet overdrijven he... ik noem mn paard ook wel eens kutknol ofzo... of liefkozend wrattengezicht haha merkt ie niks van. en die tik, het hoofd van he tpaard is niet in beeld. het zou dus goed kunnen dat hij misschien wilde bijten ofzo dan krijgt ie bij mij ook een tik. dit vond ik niet zo schokkend allemaal

3. dit mens is gek. niet normaal. papieren vervalsen, dopen voor keuringen, een vos veulen die misschien nog palomino wordt (palomino's worden palomino geboren..), niet rijbare paarden als rijbaar verkopen.....idd paarden afnemen en zorgen dat ze er nooit meer kan bezitten en in de gaten houden....

4. laat die moeder toch eens met rust, ze vertrouwde die vrouw en dan maak je fouten. het is allemaal erg genoeg voor haar zonder dat jullie nog gaan lopen miepen over 'had je maar moeten keuren (wat ze zelfs nog gedaan hebben....)

5. respect voor roelie, goed gedaan meid!

Gentlegiant

Anoniem schreef:
Gentlegiant schreef:

Dan moet je geen paard kopen. Als je dit soort dingen niet kunt betalen

Als je een gezond paard hebt hoef je het daarom niet te laten hoor
Een spat beslag kan hoog in de kosten oplopen!

Wij gaan ook altijd naar Slager Beerens in Best Hier mogen we erbij blijven en dat doen we ook never dat onze paarden via het achterdeurtje verkocht worden!

Je hebt een pot voor onverwachtse kosten maar als je elke maand daar weer het geld van spatbeslag af moet halen houd je niet meer vele over

idefix4

Renske_ schreef:
Erbij blijven!! Of zodra ze op de grond liggen even om t hoekje kijken of jouw paard daar echt dood ligt.
Slager Beerens in Best laat dat toe, daar gaat binnenkort dus weer een paard van mij naartoe...moet alleen nog iemand hebben die meekijkt want ik wil dat niet meer!
Maar no way dat ik mijn paard meegeef aan verzekering/handelaar die zegt hem naar de slacht te doen, of bij een slager t touwtje in zijn handen te geven en dan mn geld vangen en naar huis gaan, dat doe ik ook niet want je weet dus nooit of jouw paard misschien via de achterdeur weer weggaat...

Helemaal mee eens, maar ook jij geeft al aan dat je er niet naar kan kijken. :o Ik geef het toe, ik zou het ook niet kunnen. Als ik het echt zelf moet doen, wordt het maar een spuitje en de destructie. Ook geen mooi gezicht overigens als je paard al een paar dagen langs de weg ligt om op te halen. Daar wil je ook niet bij zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:10

Gentlegiant schreef:

Is het in dit verhaal niet zo dat het paard niet letterlijk bij de slacht vandaan kwam maar van mensen die het dier gratis weg geven voor "een goede oude dag"?
Voor de slacht weg gekocht is wat anders dan van de slacht gekocht.

Net zoals in het topic dat nu geopend is van die persoon die zijn paard zoekt? Ze deed zich blijkbaar geregeld voor als een soort rusthuis voor oude paarden.

Cyntje

De toon waarop ze zo tegen de paarden spreekt lijkt me al genoeg zeggen ;)

newnails

listiglistje schreef:
Renske_ schreef:
En met spat kan je niet aktief de sport in, is iig niet aan te raden ook niet in een goede periode want spat kan steeds weer opnieuw aktief worden.

Jawel hoor...fatsoenlijk spatbeslag doet ooit wonderen, ik ken er een die had op
vroege leeftijd spat maar liep op hoge leeftijd nog jaren succesvol in het Z ;-)

??? spatbeslag??? Mischien kom ik nu erg blond over maar wat is dat?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:11

Ik heb het begin van de uitzending gemist, helaas. En de nieuwste uitzending staat nog niet op 'programma gemist'.
Van wat ik wel heb gezien vond ik inderdaad vrij heftige beelden. Ik vond haar erg respectloos ten opzichte van de dieren; de meeste slachtpaarden zijn voor een reden naar de slager gebracht en hebben in het meest gunstige geval alleen nog een carrière als grasmaaier in zich. Om zo'n dier nog een hele lijdensweg te laten ondergaan is gewoon 'not done'. :n
Ik vond het bijvoorbeeld ook zeer kwalijk dat de verkoopster zei dat 'je zo een kind erop kunt zetten' bij die schimmelmerrie met veulen, terwijl het dier daar met ruiter en al achterover was geklapt. Stel je voor dat iemand dat ook echt doet, mat alle gevolgen van dien. Hoe kan je dan nog met jezelf leven (als verkoopster zijnde)?
Bij het Palomino-verhaal bij dat veulen werd verteld was ik trouwens toch echt afgehaakt, hoor, als mij dat als potentiële koper verteld zou worden. Zelfs ik kan nog zien dat het veulen nooit die kleur zou kunnen krijgen en zoveel verstand heb ik daar nou ook weer niet van! En die bedragen die genoemd werden die het dier zou kunnen opbrengen waren ronduit belachelijk. Daarnaast krijg je een paard niet zomaar goedgekeurd als dekhengst.

Er kwamen in dit topic inderdaad ook enkele paardennamen voorbij die bij mij een belletje deden rinkelen. Ik heb volgens mij de website van deze 'handelaar' ook wel eens onder ogen gehad. Als de waarheid niet op deze manier aan het licht was gekomen, zou ik deze praktijken van deze persoon toch niet verwacht hebben.

Een vraag die nog in mij opkwam met betrekking tot dat veulen: was de vader niet haar eigen hengst? Dat was toch een Spaans paard? En de moeder was KWPN? Dat zou het veulen een kruising maken en daardoor is het bovenstaande Palomino/dekhengst vehaal voor mij nog ongeloofwaardiger... (natuurlijk begrijp ik dat een potentiële koper deze informatie niet mee krijgt)