Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:35

tamary SBB krijgt per jaar 2,5 ton voor de ovp alleen als subsidie van af 2015 tot en met dit jaar. Daarna zou bekeken worden hoe het verder moet de financiën. 10 ton in totaal over 4 jaar.

En een rechter heeft de koeien en paarden tot "wild" verklaard vanwege de grote van het gebied waar deze dieren lopen. Want dieren op zo'n groot stuk beheren was niet te doen volgens de rechter. Vraag mij dan af hoe ze dat dan wel in Amerika doen :')

Mij doet het zien van eender welk dier dat (bewust) uitgehongerd wat. Niet allen paarden. Dit is iets wat niet hoeft te gebeuren. Ik volg verschillende pagina's op FB over de ovp. Ik word steeds misselijker hoe die dieren er bij lopen en er word amper wat gedaan, behalve de dieren laten verhongeren.

Kendra

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:26

Overal in de natuur komen dieren in zware winters door honger om het leven. Daar is niks aan te doen en dat zal ook altijd zo blijven. Dat is natuurlijke selectie / survival of the fittest. De natuur is hard, wreed soms.
Alleen is in de OVP zo weinig eten, ruimte en beschutting dat het voor bijna alle dieren een complete survival wordt en dat kan nooit de bedoeling zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:35

bigone schreef:
Inmiddels gelezen dat de gedoneerde balen aan een loonwerker zijn gegeven om af te voeren, zijn dus niet nodig volgens SBB.

Maar dat is geen hooi maar voordroog.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet verstandig is dat te voeren.
Onze wel doorvoede paarden kunnen dat soms al niet niet tegen, ook al is het mooie droge.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:44

Dat een partij als Groen Links ook tegen bijvoeren is, en nu dus boos navraag aan het doen is wie dit besloten heeft.
Of doen ze dat omdat ze huilen om het groene gras wat gemaaid is tot hooi...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:09

Aaah gelukkig, dan kan ik gewoon Groenlinks blijven stemmen. Dacht al dat er nog ergens gezond verstand zat in de politiek ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:16

bruintje123 schreef:
bigone schreef:
Inmiddels gelezen dat de gedoneerde balen aan een loonwerker zijn gegeven om af te voeren, zijn dus niet nodig volgens SBB.

Maar dat is geen hooi maar voordroog.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet verstandig is dat te voeren.
Onze wel doorvoede paarden kunnen dat soms al niet niet tegen, ook al is het mooie droge.

Klopt, maar wanneer de dieren een aantal weken bijgevoerd worden met het spul van SBB en dan deze balen er tussen dan kan het prima. Spul is bijna droog, net hooi en komt van extensieve niet bemeste natuurgebieden, hetzelfde soort spul waar nu mee word bijgevoerd. Ik voer al twintig jaar voordroog en gelukkig kunnen ze er heel goed tegen. Niet te dik, alle vitamines en mineralen op orde en geen gehoest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:17

Wat vind groenlinks dan wel een goede oplossing? Want als ze het verhongeren goedkeuren zijn ze mijn stem kwijt...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:19

Die van mij kunnen er ook prima tegen, gelukkig.
Het paard van een vriendin van mij kon er niet tegen, hoe mooi de voordroog ook was.
Het fermentatie proces is toch anders en eigenlijk niet ideaal voor een paard.

Ik ken deze aangeboden balen dus niet, jij dus wel zo te horen :)
Ja dan zou het kunnen :j
Maar kan me ook voorstellen dat in alle goede bedoelingen ook voordroog word aangeboden dat te nat is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:24

Vroeg me af of er überhaupt nog bijgevoerd word nu!?
Zag een live filmpje op fb van Norma die daar was. Zag nergens hooi liggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:54

Dat laatste vraag ik me ook af... wordt er nog bijgevoerd eigenlijk?

Eind van de week is er ook weer een nieuwe koudeperiode (met vorst) op komst....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:37

SBB zou bijvoeren tot er weer genoeg eten is. Wat die actievoerders nog doen is mij niet duidelijk. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat het gros is afgehaakt nu de hele hype afneemt....

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:00

Ik wordt overal dood gegooid met schreeuwende mensen op social media, mensen die boos zijn en dingen delen maar waarom staan die daar niet? Ga in den haag op de stoep zitten.

Ik heb ook een beetje een hype gevoel hierbij en een klein handje zet door..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:18

Door de boeren is morgen een ultimatum gesteld met bepaalde voorwaarden met betrekking tot het voeren nu en definitieve oplossingen voor erna. Voldoet SBB hier morgen niet aan, dan volgen er 'hardere acties'. Wat die inhouden is bij het grote publiek niet bekend.

Helaas voor SBB lijkt het dit keer dus geen hype te zijn.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:27

Zou er juist een groot publiek bij betrekken en niet alleen met een klein clubje activisten gaan staan waar de emoties veel te hoog bij oplopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:29

De hype is over dus die steken hun denkbeeldige middelvinger op de sbb

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:31

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:36

Ben benieuwd..

Vind het alleen dom het bij je eigen clubje te houden als je er zoveel meer mee kan bereiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:40

Maar hoeveel mensen waren er aan het voeren in de hoogtijdagen en hoeveel zijn dat er nu?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:53

Wijslander schreef:
Door de boeren is morgen een ultimatum gesteld met bepaalde voorwaarden met betrekking tot het voeren nu en definitieve oplossingen voor erna. Voldoet SBB hier morgen niet aan, dan volgen er 'hardere acties'. Wat die inhouden is bij het grote publiek niet bekend.

En wie zijn zij om dat te doen? :roll: Je kan zoveel stellen... laat ze eerst een eigen milieuonvriendelijke bedrijfjes duurzaam maken?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:55

Nikass schreef:
Wijslander schreef:

En wie zijn zij om dat te doen? :roll: Je kan zoveel stellen... laat ze eerst een eigen milieuonvriendelijke bedrijfjes duurzaam maken?

Wie ben jij om de boeren in nl niet duurzaam te vinden?

Zo en nu weer klaar met zeuren op boeren

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:56

Wat een belachelijke reactie Nikass!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:58

Nou vraag me vooral af harde acties? Wie zijn mensen om ultimatums te stellen..

Snap me niet verkeerd vind dit ook erg maar nu daar stennis gaan schoppen wat bereik je ermee. Dieren die straks met bosjes geschoten gaan worden om van het gezeik af te zijn?

We hebben er dagelijks 30 mensen lopen. En wat doen die dan?

Zulke acties als op spoor gaan lopen of hekken gaan slopen wat wordr geroepen lijkt mij niet de oplossinf al ben je boos. Als ze straks erge s op spoor of weg rennen worden ze zeker afgeknalt. Net zo ondoordacht dan alle nertsen van een fokkerij los laten. Worden weer gevangen of plat gereden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:06

Man.. Lees je in.

Er worden geen hekken gesloopt.

Er staan dagelijks 10tallen mensen te voeren. Dit word in de media stilgehouden ivm de boetes.
Op fb zijn een aantal besloten groepen waarin dagelijks meerdere updates staan.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:16

Jolliegirl schreef:
Man.. Lees je in.

Er worden geen hekken gesloopt.

Er staan dagelijks 10tallen mensen te voeren. Dit word in de media stilgehouden ivm de boetes.
Op fb zijn een aantal besloten groepen waarin dagelijks meerdere updates staan.

Nou ik de groepen waar ik wel eens wat in lees zie ik verontrustende dingen van mensen waarbij de emoties hoog oplopen.

Dus vandaar mijn reactie maak je evt acties kenbaar zodat mensen kunnen aansluiten en je straks geen ondoorachte acties krijgt van gefrustreerde mensen.

Vind je reactie man lees je in dan zo kinderachtig want neem aan dat jij toch ook leest met welke ideen mensen lopen. Van hekken weg tot dieren weghalen etc en dat is ecjt not done..

Maak dan een mooie grote publieke actie er zijn zoveel mensen die zich willen inzetten..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:32

Die publieke actie is toch al geweest afgelopen 4 maart?

Zelf denk ik júist dat ze bij de aangekondigde 'hardere actie' het grote publiek niet betrekken om een losgeslagen bende te voorkomen. Maar dat is slechts mijn vermoeden hoor. Vanuit de groepen komt ook herhaaldelijk het verzoek om niet op eigen houtje dieren te gaan 'redden'.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 13-03-18 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt