Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:09

randalinpony schreef:
mysa schreef:
@Randalin, ik zou graag refereren aan die informatie maar ben te lui (of te druk) om zelf achter de feiten aan te gaan ;)

Och je hebt tijd om op bokt rond te hangen. :+

Ik vraag niet om feiten, ik ben benieuwd waarvan jij denkt dat ik zeker ben.

Of je er zeker van bent dat die meneer Keularz de (enige?) bestuursvoorzitter is van genoemde stichting en of je er zeker van bent dat dhr. Vera het enige personeelslid is, en dan nog gesubsidieerd ook. Ik trek geen conclusies verder hoor ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:17

Hoeveel bestuursvoorzitters denk je dat er zullen zijn? :')

Ik ga af op de informatie op de website van voornoemde stichting. Als die info verouderd is en jij weet dat, kun je dat ook zeggen.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:02

riegje schreef:
senna21 schreef:
Trouwens, twee jaar geleden was er een grote muizenplaag in de landbouw. (Mede veroorzaakt door een de landbouw en de klimaatverandering). Zeker stierven er toen muizen, maar een aanzienlijk deel werd opgegeten door roofvogels, vossen en marterachtigen.

even niet ontopic.
maar Ik wil hier toch even aanhalen, want ik zie hier keer op keer voorbij komen dat de landbouw de schuld krijgt van van alles en nog wat.
De schuld ligt niet bij de landbouw. de schuld ligt bij de samenleving, Word er erg boos en verdrietig van dat veel mensen maar naar de boer met hun vinger wijzen.

De boeren zitten vast gevangen in een verrot systeem. kunnen niet links en niet rechts.
De bank, De overheid de EU, de publieke opnie enz enz

Ik ben zelf ook van 'boeren-komaf' en ben zeker bekend met alle ontwikkelingen. De samenleving zijn we met zijn allen, inclusief boeren.

Ik vind het ontzettend jammer én onterecht dat veel landbouwers zich vooral opstellen als slachtoffer. Kritische zelfreflectie over waar je wel/niet aan bijdraagt ontbreekt helaas bij een fors deel van hen.
Nu weer on-topic...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:27

Moderatoropmerking:
Ik heb al meerdere keren verzocht om, behalve ontopic te blijven, ook er op te letten niet persoonlijk naar elkaar te worden. Dat zie ik nu opnieuw gebeuren hier, dus bij deze wil ik dat opnieuw met klem verzoeken. Ongeacht wat je mening is of wat de mening van de ander is: ook binnen deze discussie dient gewoon op de bal gediscussieerd te worden. Als er iets onduidelijk is, laat me dat weten, maar gebruik het niet als vrijbrief om hier toch door te gaan. Bedankt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:41

randalinpony schreef:
Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar cijfers over de populatieopbouw van de dieren in de OVP.
De meeste dieren die doodhongeren zijn kalveren en veulens van het jaar ervoor die nog geen vet kunnen opslaan omdat ze groeien. Het is ook bekend dat de populatie aan volwassen dieren daardoor jaren verouderde.
Maar ik zou zo graag cijfers hebben.
Wat is de gemiddelde leeftijd die de beesten in de OVP halen?
En wat zijn de sterfpercentages per leeftijdscategorie?

Voor de paarden kan ik daar kort over zijn: er zijn geen cijfers over de populatieopbouw (cq. -afbraak), anders dan wat ik al eerder aangaf: onderscheid tussen <1 jaar en >1 jaar bij de grondtellingen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:30

Hilary schreef:
randalinpony schreef:
Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar cijfers over de populatieopbouw van de dieren in de OVP.
De meeste dieren die doodhongeren zijn kalveren en veulens van het jaar ervoor die nog geen vet kunnen opslaan omdat ze groeien. Het is ook bekend dat de populatie aan volwassen dieren daardoor jaren verouderde.

Voor de paarden kan ik daar kort over zijn: er zijn geen cijfers over de populatieopbouw (cq. -afbraak), anders dan wat ik al eerder aangaf: onderscheid tussen <1 jaar en >1 jaar bij de grondtellingen.

Er zijn volop tellingen gedaan o.a. uitgebreid op soort van de vogelstand.
Daaruit kun je perfect analyseren wat er met het landschap in de loop der jaren is gebeurd en gaat gebeuren.
In de aangegeven link uit 2010 staan de aantallen al op soort vermeld, alsmede een drie keuze menu hoe het beheer na 2010 er uit zou kunnen zien incl. de gevolgen.

Denk verder dat ik topic maar ontstip, zit mij doorlopend teveel een emotionale ondertoon in, en daardoor verzuipen de werkelijke feiten en de onderbouwde onderzoeken in het OvJ moeras, en wordt er onnodig op de man/vrouw reactie gegeven ipv te zoeken naar een oplossing.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:37

randalinpony schreef:
Hoeveel bestuursvoorzitters denk je dat er zullen zijn? :')

Ik ga af op de informatie op de website van voornoemde stichting. Als die info verouderd is en jij weet dat, kun je dat ook zeggen.

Dat was heel scherp van mij ja ;) En verder begrijp je me verkeerd. Ik zit in die andere discussie waar hoog wordt opgegeven over het artikel. Ik wil dat graag enigszins nuanceren en dacht dat jouw informatie daarbij zou kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:36

Peetstap schreef:
Hilary schreef:

Daaruit kun je perfect analyseren wat er met het landschap in de loop der jaren is gebeurd en gaat gebeuren.
In de aangegeven link uit 2010 staan de aantallen al op soort vermeld, alsmede een drie keuze menu hoe het beheer na 2010 er uit zou kunnen zien incl. de gevolgen.

Denk verder dat ik topic maar ontstip, zit mij doorlopend teveel een emotionale ondertoon in, en daardoor verzuipen de werkelijke feiten en de onderbouwde onderzoeken in het OvJ moeras, en wordt er onnodig op de man/vrouw reactie gegeven ipv te zoeken naar een oplossing.

Niet instoppen please. En JewEmm ook niet! De mods hebben er wat over gezegd. Dus als het goed is, is dat op de man spelen nu wel een keer klaar. En zonder jullie inhoudelijke bijdragen wordt t voor mij echt een retesaai topic.

rien10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:37

Alles is wel zo’n beetje gezegd. Geef de instanties even tijd, evalueer over een half jaar, een jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:52

rien10 schreef:
Alles is wel zo’n beetje gezegd. Geef de instanties even tijd, evalueer over een half jaar, een jaar.

Dat lijkt mij laat. Mij lijkt dat je nu al moet bedenken hoe het volgende winter moet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:32

rien10 schreef:

Dat is tot nu toe steeds het probleem geweest. Niemand die een knoop door wilde hakken, weer een advies, weer een commissie.... Als we nu alles weer laten lopen gaat het geheid weer mis. Over 10 maand treedt de winter namelijk weer in.
Druk op de ketel houden dus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:40

Ik bedoel “alles is wel gezegd in dit topic”. Wij maken de besluiten niet. De Posts herhalen zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:41

rien10 schreef:
Ik bedoel “alles is wel gezegd in dit topic”. Wij maken de besluiten niet. De Posts herhalen zich.

Daar heb je gelijk in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:03

quote="randalinpony"]
[/quote]

Peetstap schreef:
Hilary schreef:
[Voor de paarden kan ik daar kort over zijn: er zijn geen cijfers over de populatieopbouw (cq. -afbraak), anders dan wat ik al eerder aangaf: onderscheid tussen <1 jaar en >1 jaar bij de grondtellingen.

Ja, ik ken die tellingen van de vogels.

Ik weet dat er van de herkauwers ook wat meer gegevens zijn bijgehouden tot ik meen ergens rond 2010 maar van daarna weet ik het niet meer, maar dat zou ik wel moeten nazoeken wat precies.

Maar ik vind het bijzonder dat van de paarden er kennelijk niet zoveel gegevens zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:01

Alane schreef:
niet over de telling maar wel interessant te lezen, vind ik
http://voordierenblogger.blogspot.de/20 ... en-is.html

Ik vind het niet bijster informatief. Meer een sentimenteel, gefrustreerd betoog voor....ja...voor wat eigenlijk? Voegt niet veel toe aan alles wat al gezegd is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:21

safina schreef:
Ik vind het niet bijster informatief. Meer een sentimenteel, gefrustreerd betoog voor....ja...voor wat eigenlijk? Voegt niet veel toe aan alles wat al gezegd is.

Wat voegt het toe.... mi zoals ik het lees:
1) wat leren we de kinderen? de natuur is dieren over een hek gooien en laten creperen om het vervolgens volgens een steeds groeiende smoezen boek goed te praten, en de ene fantasie met de andere fantasie te verbloemen. samengevat: we leren de kinderen dat de mens uitgezette dieren mag laten verhongeren en je mag liegen tot je barst zolang je maar genoeg nonsens verteld. (voorbeeld: vergelijk de grote grazers met muizen, en je hebt je een niets zeggende vergelijking die nergens over gaat)
2) de mens is geen onderdeel van de natuur, de natuur veranderd niet... en omdat te bewijzen creëren we een grote bron voor horrorverhalen over hoe je niet met dieren om moet gaan en waar ons nageslacht ons voor zal haten.
3) dijk een stuk grond in, laat het braak liggen en je hebt een natuur gebied, hek erom, grazers erin en ga maar liggen wachten met je verrekijker of er vogeltjes komen. Dat de kak van de ganzen slecht is voor het moerasgebied laten we buiten beschouwing, SBB moet al boompjes planten anders is er geen bos meer om te beheren, en zijn in deze periode van het jaar eerder KOD dan SSB (Kadaver Opruim Dienst)

men roept dat is de natuur, die is wreed... maar wij mensen behoren ook tot die natuur, wij zijn wreed, stelen van de zeebewoners, maken er land van, houden dieren om ze vervolgens op te eten of zelfs te gebruiken voor ons eigen plezier, of vroeger als werkdier. De wereld veranderd omdat de die veranderd, omdat we dingen uitvinden, dieren uitsterven planten groeien waar we dat niet willen, mest strooien voor betere opbrengst, en Nederland is een stadscultuur, daar veranderd OVP niets aan en de Veluwe evenmin.
Hoe de natuur was... is verleden tijd, we kunnen alleen moderniseren en niet terug in de tijd.
Willen we beschermen wat we nu hebben moeten we het behouden zoals het nu is, invriezen dus... want wat je vandaag ziet is er morgen niet meer, net zoals de jaargetijden... iedere keer anders, veranderend.
Dat is de natuur, en ook de mens is de natuur. en omdat de natuur wreed is heeft de mens net als alle andere predatoren de mogelijkheid een dier uit zijn lijden te verlossen, maar wat ons onderscheid van de wolf en de leeuw is dat we ook de mogelijkheid hebben om er voor te zorgen, verzorgen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:27

en waar is eigenlijk de stem van de koninklijke familie?? allemaal paarden en dierengek die moeten dit toch ook meekrijgen wat hier gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:51

Alane schreef:
safina schreef:

Wat voegt het toe.... mi zoals ik het lees:
1) wat leren we de kinderen? de natuur is dieren over een hek gooien en laten creperen om het vervolgens volgens een steeds groeiende smoezen boek goed te praten, en de ene fantasie met de andere fantasie te verbloemen. samengevat: we leren de kinderen dat de mens uitgezette dieren mag laten verhongeren en je mag liegen tot je barst zolang je maar genoeg nonsens verteld. (voorbeeld: vergelijk de grote grazers met muizen, en je hebt je een niets zeggende vergelijking die nergens over gaat)
2) de mens is geen onderdeel van de natuur, de natuur veranderd niet... en omdat te bewijzen creëren we een grote bron voor horrorverhalen over hoe je niet met dieren om moet gaan en waar ons nageslacht ons voor zal haten.
3) dijk een stuk grond in, laat het braak liggen en je hebt een natuur gebied, hek erom, grazers erin en ga maar liggen wachten met je verrekijker of er vogeltjes komen. Dat de kak van de ganzen slecht is voor het moerasgebied laten we buiten beschouwing, SBB moet al boompjes planten anders is er geen bos meer om te beheren, en zijn in deze periode van het jaar eerder KOD dan SSB (Kadaver Opruim Dienst)

men roept dat is de natuur, die is wreed... maar wij mensen behoren ook tot die natuur, wij zijn wreed, stelen van de zeebewoners, maken er land van, houden dieren om ze vervolgens op te eten of zelfs te gebruiken voor ons eigen plezier, of vroeger als werkdier. De wereld veranderd omdat de die veranderd, omdat we dingen uitvinden, dieren uitsterven planten groeien waar we dat niet willen, mest strooien voor betere opbrengst, en Nederland is een stadscultuur, daar veranderd OVP niets aan en de Veluwe evenmin.
Hoe de natuur was... is verleden tijd, we kunnen alleen moderniseren en niet terug in de tijd.
Willen we beschermen wat we nu hebben moeten we het behouden zoals het nu is, invriezen dus... want wat je vandaag ziet is er morgen niet meer, net zoals de jaargetijden... iedere keer anders, veranderend.
Dat is de natuur, en ook de mens is de natuur. en omdat de natuur wreed is heeft de mens net als alle andere predatoren de mogelijkheid een dier uit zijn lijden te verlossen, maar wat ons onderscheid van de wolf en de leeuw is dat we ook de mogelijkheid hebben om er voor te zorgen, verzorgen.

Staat dat er? Weet je zeker dat wij hetzelfde artikel hebben gelezen? :D

Ik vind het artikel een wat onsamenhangend betoog. Kan ook niet echt de kern vinden. Informatief vind ik het sowieso niet. Leuk artikel om te lezen voor wie hier hevig emotioneel over is en dat gevoel graag nog even gevoed wil hebben. Maar geen interessant leesvoer voor iemand die er wat nuchterder in staat en meer de behoefte voelt zich inhoudelijk wat meer te verdiepen. Het voegt voor mij niks toe. Alles wat in het artikel staat is hier inndit topic al tot in den treure herhaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:54

Inmiddels gelezen dat de gedoneerde balen aan een loonwerker zijn gegeven om af te voeren, zijn dus niet nodig volgens SBB.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:53

bigone schreef:
Inmiddels gelezen dat de gedoneerde balen aan een loonwerker zijn gegeven om af te voeren, zijn dus niet nodig volgens SBB.

Belachelijk, vol ongeloof, al dat gedoneerde hooi.

Maar er word Ook NIET gevoerd zoals afgesproken.
Vandaar dat er actie ondernomen gaat worden.

Tevens staat het opgeslagen. Het is niet weg.

En wellicht is het handiger om de informatie daaromheen wat prive te houden... Bokt is openbaar en alles en iedereen kan meelezen.

Breng de mensen die nu hun handen uit de mouwen steken niet 'in gevaar'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:59

Het word op Facebook openbaar gedeeld door één van de donateurs dus hoezo prive.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:33

Ik heb gisteren weer een foto gezien op Facebook, waar ik gewoon niet lekker van werd. |(
Het is misschien wat emotioneel, maar voor paarden zorgen wij toch ? En om die dan zo'n beroerde dood te gunnen, ik kan er nog steeds niet bij.

Misschien dat er daarom ook minder gegevens bijgehouden worden over de paarden ?
Herten leven in een bos, runderen eten we op , en voor paarden zorgen wij normaliter, toch ?

Ik vind de sterfte, en hongerdood bij de herten en runderen ook erg, daarniet van, maar ik denk dat het bij de paarden gevoeliger ligt, omdat de rol van een paard een andere is. Bij paarden ben je betrokken, je bent ruiter, of ze lopen voor de koets.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:51

sterregoud schreef:
Ik heb gisteren weer een foto gezien op Facebook, waar ik gewoon niet lekker van werd. |(
Het is misschien wat emotioneel, maar voor paarden zorgen wij toch ? En om die dan zo'n beroerde dood te gunnen, ik kan er nog steeds niet bij.

Misschien dat er daarom ook minder gegevens bijgehouden worden over de paarden ?
Herten leven in een bos, runderen eten we op , en voor paarden zorgen wij normaliter, toch ?

Ik vind de sterfte, en hongerdood bij de herten en runderen ook erg, daarniet van, maar ik denk dat het bij de paarden gevoeliger ligt, omdat de rol van een paard een andere is. Bij paarden ben je betrokken, je bent ruiter, of ze lopen voor de koets.
Alle grote grazers in de OVP hebben het stempel "wild" gekregen, daardoor hoefden de koeien geen oormerken en de paarden geen chip. Bijhouden van familiebanden, afstamming, leeftijd, etc. is enkel belangrijk bij fok en beheer door selectie van gewenste en ongewenste eigenschappen. In de OVP was besloten dat de dieren geen beheer nodig hadden en dus is er ook geen administratie nodig. Voor mij begint het steeds meer op een bezuinigingsmaatregel te lijken, subsidies voor natuurbeheer zijn al jaren sluitpost van de begroting. En dan zou de OVP eerder zijn aangewezen om subsidie uit Brussel te krijgen dan om werkelijk een stuk natuur/recreatiegebied te worden. Alles moet geld opleveren, en tot zekere hoogte is dat niet echt fout, maar een stuk flexibeler in de uitvoering zou een stuk meer beschaving tonen, goede marketing kan veel verkopen, incl. gewoon de koetjes van boer Jan/Kees/Klaas daar laten grazen tussen de zeldzame vogels door.

Paard staat met 2 benen in vak huisdier en de andere 2 in vak vee. Maakt voor onlogische wetgeving aangezien je en vrijheid hebt qua reizen en tegelijk voedselveiligheid/preventie besmettelijke ziektes moet waarborgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:24

sterregoud schreef:

Ik denk het ook. Tenminste: bij mij werkt het ook zo. Maar als ik probeer dat wat afstandelijker te bekijken, vind ik dat ook wel weer raar van mezelf. Een paard lijdt waarschijnlijk niet meer onder honger dan een hert, een rund, een muis of een bruine rat (van de laatste diersoort zou ik echt geen seconde wakker liggen als ze massaal doodhongeren....brrrr.). Toch doet een paard zien hongeren me veel meer.