Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:09

JewEmm schreef:
Jullie zullen me waarschijnljik niet geloven, omdat ecologen volgens jullie leugenaars zijn... Maar ik wil een ding rechtzetten zat hier al meerdere keren genoemd is, en dat is dat de dieren beperkt worden in waar ze allemaal kunnen komen. Binnen het rood is het afgesloten deel voor bezoekers. Binnen dit deel kunnen de grazers gaan en staan waar ze willen (uiteraard speelt het water wel een rol). Ik weet niet waarom het steeds wordt aangehaald dat ze binnen het gebied beperkt worden... Het enige wat je wel duidelijk kunt zien vanuit google maps is het verschil tussen het natte deel (donker groen) en het droge deel. Daar ligt een dijk tussen, maar daar kunnen de grazers gewoon overheen.

[ [url=m/dXP6b3.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... kotterbos/

Citaat:
Maandagochtend, 5 februari, ontdekten we dat een aantal hekken rond het afgesloten deel van het Kotterbos open stonden. Ook het hek tussen het kerngebied van de Oostvaardersplassen en het Kotterbos stond wagenwijd open ondanks het feit dat deze eerder waren afgesloten met kettingen en hangsloten. Een groep van ongeveer 30 Heckrunderen is via de Kotterbostunnel onder het spoor het Kotterbos in gelopen. Dit deel van het bos is normaal alleen toegankelijk voor edelherten.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:16

Malenka schreef:
Winterrust is een betere bewoording. Hier de achtergrond;
http://www.hetedelhert.nl/dossiers/37-o ... interslaap

He, he eindelijk weer es een goed onderbouwde link met achtergrondinformatie in dit topic.

Hun visie uit 2010 is ook zeer duidelijk, maar blijkbaar totaal niet opgepakt door de politiek.
Hun advies hierin om het edelhert er niet helemaal uit te halen om de "toeristische" waarde is best opmerkelijk te noemen.
Tevens wordt hierin de nieuwe rol van sbb genoemd in dit gebeid.

Visie http://www.hetedelhert.nl/images/storie ... lassen.pdf

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:21

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:49

Wel jammer dat de vertaler consequent 'als' schrijft waar het 'dan' moet zijn. Komt nogal knullig over en doet afbreuk aan de inhoud van het artikel.

Overigens zie ik niet zo wat het de inhoud van het artikel direct met de OVP te maken heeft. Ja, je moet herten niet te rijk bijvoeren in de winter, maar er staat niet dat ze niets eten en dat het dus onmogelijk is om te verhongeren in de winter. Zelfs tijdens het onderzoek werden de herten nog behoorlijk bijgevoerd:
Citaat:
In de winter werd met goed hooi en dagelijks ongeveer vijfentwintig kilogram bieten en zeven kilogram graan bijgevoerd.

(Dit ging om 9 herten op 35 ha grond)

Bovendien is het best mogelijk dat als het voedsel zó schaars is als in de OVP, dat de dieren veel actiever moeten zijn om nog aan voedsel te komen en dus niet in hun winterstand kunnen gaan. Honger, of het niet hebben van een wintervoorraad, is een vorm van stress en kan dieren belemmeren in winterslaap te gaan, en dat zal ook wel gelden voor de winterstand van de herten.

De vertaler heeft er wel even leuk aan toegevoegd dat in Nederland de klimatologische omstandigheden zo zijn dat er niet hoeft te worden bijgevoerd, maar dat geldt dan voor de herten op de Veluwe neem ik aan, die altijd nog wel iets te eten kunnen vinden, en niet per se voor de OVP met de omstandigheden zoals die daar nu zijn.

Het zou wel interessant zijn om te kijken of de herten in de OVP inderdaad ook in de winterstand gaan of dat dat door de omstandigheden helemaal niet gebeurt. Als dat niet gebeurt zou een beetje bijvoeren (van arm hooi) er juist voor kunnen zorgen dat dat wel gebeurt en ze dus veel beter de winter door komen.

Malenka

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:59

Dat onderzoek zou ik ook heel interessant vinden. Het artikel is door mij alleen geplaatst om meer achtergrond te geven bij het eerder geplaatste artikel waarin de verborgen winterslaap benoemd werd. Ik denk dat het belangrijk is om kennis op te doen om je mening op te baseren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:09

Dat sowieso.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:14

Lindy, het is ook vast geen professionele vertaler, eerder iemand uit de 'biologische hoek'. Al zijn er helaas ook veel bijklussende amateurs in vertaalland. Toch ben ik blij met de link want weer wat geleerd.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:27

@alane Op het kaartje had ik kotterbos er niet ingetekend. Dat zit nog links onder. En daar zijn idd wel hekken. Maar alles binnen de ronde lijnen is vrij toegankelijk voor grazers.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 02:34

fransje23 schreef:
JewEmm schreef:
En misschien ook eens interessant om te lezen...
https://www.trouw.nl/opinie/wild-op-de- ... ~a7087a8c/

Ben benieuwd wat een andere optie zou zijn voor de Veluwe , als je jacht niet meer zou mogen? Alles kaal laten vreten en omwoelen en zwervend wild?
Is het een keuze tussen gezond geschoten en het vlees opgegeten of een langzame pijnlijke dood ?

hadden ze dat al niet enkele jaren geleden dat er een jachtverbod was, maar dat men daarop is teruggekomen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 02:37

mysa schreef:
Malenka schreef:
Winterrust is een betere bewoording. Hier de achtergrond;
http://www.hetedelhert.nl/dossiers/37-o ... interslaap

Interessant artikel, dank je wel.

is alleen zo dat het ontzettend veel energie kost om uit die rust stand te komen, doordat ze opschrikken door bijv. wandelaars, schoten, voertuigen... en dat ze dan daarna wel voedsel nodig hebben cq op zoek gaan naar voedsel.
daarom ook min of meer jachtverbod vanaf een bepaalde tijd vanwege de winterrust.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:14

Interessante link naar de winterslapende herten, maar alsnog zoals Lindy zegt niet helemaal relevant voor de problemen in de OVP.

Daar gaan de herten immers dood van de honger, ze overleven deze niet dankzij hun winterslaap. Bovendien eten de herten in het onderzoek meer uren in de winter dan in de zomer, ze eten niet NIET.

Citaat:
Gedurende de wintermaanden beperkte zich de activiteiten van de dieren vooral tot de voedselopname. Hieraan werd echter in totaal meer tijd besteed dan in de zomer. Vanaf het vroege voorjaar tot in de herfst laveiden de dieren ongeveer 15 tot 20% van de dag.

Maar het is wel fijn als die dieren in de winter een rustige omgeving hebben ja. Tegelijkertijd liggen er in de OVP nu gewoon jaarlijks een hoop te creperen, en dat brengt ook bepaalde processen met zich mee.
Als je ondervoed bent, kun je ook niet meer zo goed reageren op afkoeling, verlaagt je lichaamstemperatuur zich en vertraagt je metabolisme. Dat is in mensen ook zo.

https://www.dougcookrd.com/2012/07/star ... etabolism/

De vraag is dan waar het een overgaat in het ander, en of dat voor de discussie nog echt relevant is tegen het licht van 1700 dode beesten.

Maar deze is geniaal (artikel trouw):

Citaat:
En wilde zwijnen worden door intensieve bejaging niet ouder dan 4 jaar, terwijl ze in het wild circa 9 jaar oud worden.

De auteur vindt het leven van een wild zwijn op de Veluwe geen wild leven. Dat klopt misschien ergens wel, want het is een Park.
Maar dan is de OVP des te meer een park.
Ik vraag me dan wel af wat dat 'in het wild' gedefinieerd wordt, en waartegen de zwijnenstand op de Veluwe afgezet wordt. Dat staat nergens.

In Duitsland hebben ze al jaren een wilde zwijnenpopulatie die uit de klauw groeit.
Nu wordt dat een urgent probleem wegens een ziekte die zich verspreidt:
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... de-zwijnen

Maar het zwijnenprobleem bestaat al langer.

http://www.faqt.nl/wetenschap/tech/wild ... se-lijken/

En rukt op richting ons

https://www.bndestem.nl/brabant/wild-zw ... ~afe882a0/

Nu kun je er hele theorieën op loslaten dat schieten zorgt voor meer zwijnen, maar niet schieten zorgt er helemaal voor dat ze uit de klauw groeien en overal verkeersslachtoffers en overlast in akkers ontstaat. Bovendien wil je die beesten ook niet met hun biggetjes in je moestuin als daar je kinderen ook spelen want dat levert linke situaties op.
Kortom, in een druk bevolkt gebied als Nederland levert groot wild problemen op. Daarom moet je het linksom of rechtsom altijd beheren.

Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar cijfers over de populatieopbouw van de dieren in de OVP.
De meeste dieren die doodhongeren zijn kalveren en veulens van het jaar ervoor die nog geen vet kunnen opslaan omdat ze groeien. Het is ook bekend dat de populatie aan volwassen dieren daardoor jaren verouderde.
Maar ik zou zo graag cijfers hebben.
Wat is de gemiddelde leeftijd die de beesten in de OVP halen?
En wat zijn de sterfpercentages per leeftijdscategorie?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:08

JewEmm schreef:
Jullie zullen me waarschijnljik niet geloven, omdat ecologen volgens jullie leugenaars zijn... Maar ik wil een ding rechtzetten zat hier al meerdere keren genoemd is, en dat is dat de dieren beperkt worden in waar ze allemaal kunnen komen. Binnen het rood is het afgesloten deel voor bezoekers. Binnen dit deel kunnen de grazers gaan en staan waar ze willen (uiteraard speelt het water wel een rol). Ik weet niet waarom het steeds wordt aangehaald dat ze binnen het gebied beperkt worden... Het enige wat je wel duidelijk kunt zien vanuit google maps is het verschil tussen het natte deel (donker groen) en het droge deel. Daar ligt een dijk tussen, maar daar kunnen de grazers gewoon overheen.

Leugenaars, jouw woorden. Niet zo prettig om zo in gesprek te zijn.

Ik zie meen ik sloten langs ongeveer de hele lijn die jij aftekent. Langs de dijken zie ik in ieder geval open water. Omdat in het begraasde deel er nauwelijks een boom meer staat, behalve dan in water of binnen de omheiningen die SBB gemaakt heeft, zou je haast de conclusie trekken dat de grazers dan wel kunnen doorsteken, maar dit niet doen bij een hoge waterstand?
Ik zie geen tekenen van grazers of begrazing achter die dijken, behoudens ergens een puntje waar ze kennelijk over de dijk heen komen. Ik zie ook geen grazers in de moerassen of langs de oevers in het donkergroene gebied, maar ik kijk wellicht niet goed, of ze zijn in het groene stuk minder zichtbaar.

Zwemmen de paarden en koeien door die sloten?

Dat artikel in Trouw dat je aanhaalt is geschreven door meneer Keulartz.

Hij is bestuursvoorzitter van Stichting Natuurlijke Processen. De enige werknemer van deze stichting: Frans Vera. :Y)
Die is een jaar of 2 geleden met vervroegd pensioen gegaan bij SBB en met een subsidie werkzaam voor bovengenoemde stichting.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:47

randalinpony schreef:
JewEmm schreef:

Leugenaars, jouw woorden. Niet zo prettig om zo in gesprek te zijn.

Dit zijn niet mijn woorden:
Alane schreef:
[...] waar een of andere ecoloog (zou dat loog betekenen dat ze nooit de waarheid spreken?) [...]

bruintje123 schreef:
Maar dat is een ecoloog die niet loog :+

En alleen daarom is het niet fijn om hier te discussiëren. Je woorden worden bij voorbaat al in twijfel getrokken of (lichtelijk) belachelijk gemaakt, tenzij je iets zegt waar de "tegenstanders" het mee eens zijn... (Ik geef toe, dit is generaliserend, maar goed... Dat zal niet de eerste keer zijn dat dat hier gebeurt).

randalinpony schreef:
Ik zie meen ik sloten langs ongeveer de hele lijn die jij aftekent. Langs de dijken zie ik in ieder geval open water. Omdat in het begraasde deel er nauwelijks een boom meer staat, behalve dan in water of binnen de omheiningen die SBB gemaakt heeft, zou je haast de conclusie trekken dat de grazers dan wel kunnen doorsteken, maar dit niet doen bij een hoge waterstand?
Ik zie geen tekenen van grazers of begrazing achter die dijken, behoudens ergens een puntje waar ze kennelijk over de dijk heen komen. Ik zie ook geen grazers in de moerassen of langs de oevers in het donkergroene gebied, maar ik kijk wellicht niet goed, of ze zijn in het groene stuk minder zichtbaar.

Zwemmen de paarden en koeien door die sloten?

Zoals ik al zei, speelt water zeker een rol...
Het donker groen in het natte deel is vooral riet. Van een luchtfoto zie je vooral verandering in vegetatietype.
Maar ik ben echt heel benieuwd waarom een sloot langs de lijn die ik teken er voor zorgt dat de grazers binnen het gebied niet de volledige bewegingsvrijheid hebben. Aan de oostkant zijn er inderdaad een aantal doorbroken sloten, maar ook met genoeg mogelijkheden om hier langs te gaan. In het donkergroene deel dat zuidelijk "uitsteekt" in het begraasde deel (sorry als m'n omschrijvingen niet helemaal duidelijk zijn) kunnen grazers er gewoon over heen. Daar links en rechts van zit inderdaad een sloot langs de dijk, maar helemaal links is de sloot weer weg. Hoe het precies aan de oostkant zit weet ik niet.

randalinpony schreef:
Dat artikel in Trouw dat je aanhaalt is geschreven door meneer Keulartz.

Hij is bestuursvoorzitter van Stichting Natuurlijke Processen. De enige werknemer van deze stichting: Frans Vera. :Y)
Die is een jaar of 2 geleden met vervroegd pensioen gegaan bij SBB en met een subsidie werkzaam voor bovengenoemde stichting.

Ja, dus? Doordat iemand die met Frans Vera samengewerkt heeft is het niet interessant om er over na te denken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:49

Daar ben je zeker van Randalin ? Van die stichting en dhr Keularz? Ik volg namelijk een discussie elders, waar ook gejuicht wordt vanwege de expertise en neutraliteit van de schrijver van dat artikel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:51

Ach Jew
Doe niet zo overdreven.
Het is al meerdere malen herhaalt dat het is voor diegene die de schoen past die zich aangesproken wil voelen bij het woord ecoloog die loog of met andere woorden wat dieronvriendelijk onzin verkondigd.
Het is aan jezelf of je die schoen aantrekt of niet.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:04

Umm... Ik moet niet zo overdreven doen? Dat was mijn eerste post waar ik misschien met iets te veel emotie geschreven heb. Ik probeer zoveel mogelijk inhoudelijk te reageren en krijg genoeg negatieve reacties over me heen. Dus het feit dat ik ecoloog ben moet ik nu naast me neer leggen om me "niet aangesproken te voelen"? Sorry... daar heb ik gewoon geen woorden voor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:08

Nee je moet je niet aangesproken voelen over de woordgrapjes met loog.
Die zijn alleen gemaakt over ecologen die echt grote onzin verkondigen. Domme vergelijkingen maken. Doe jij dat ook dan?
Misschien dat je daarom de schoen aantrekt.
Vertel je geen dieronvriendelijke onzin zijn de woordgrapjes ook helemaal niet voor jou bedoeld. Zo simpel is het.
Maar als jij het je de woordgrapjes echt aantrekt, ja dan trek ik daar wel conclusies uit, sorry.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:10

Weet je wat, ik zal deze discussie wel verlaten. Want de afgelopen paar pagina's aan opmerkingen over ecologen zijn voor mij blijkbaar gewoon te veel om hier nog serieus mee te doen. :evaw:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:10

mysa wat precies probeer je precies te zeggen? waarvan denk je dat ik zeker ben? Sorry maar ik snap je punt niet helemaal denk ik.

JewEmm bedankt voor de verduidelijking.

Ik vind het trouwens ook niet nodig om mensen als leugenaar weg te zetten.

https://www.rug.nl/research/portal/clip ... 84e20f167c).html
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 12-03-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:11

doei dan.
Je hebt duidelijk de schoen aangetrokken, jou ding.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:12

Oww... ik zag bovenstaande niet toen ik postte.

Jammer JewEmm en dat meen ik. Ik ben het volstrekt niet met je eens maar ik vind je inbreng zeker waardevol.

En bruintje kan het minder?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:14

Hoe zo, ik doe niets verkeerd.
Ik geef toch aan dat ze het zich niet aan hoeft te trekken met duidelijke uitleg.
Als ze daar dan wel voor kiest moet ze lekker gaan. Heel simpel.
In een discussie zijn mensen het niet met elkaar eens, kan ze dat niet hebben is het ook prima dat ze gaat. Haar keuze, van mij hoeft ze niet.

Daarnaast quote ze mijn zin zonder de hele context waarop gereageerd werd. Ook niet lekker eerlijk.
Waar ik nu dus weer op reageer.
Maar dan geen slachtoffer uit gaan hangen omdat ze daar weerwoord op krijgt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:28

@Randalin, ik zou graag refereren aan die informatie maar ben te lui (of te druk) om zelf achter de feiten aan te gaan ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:34

mysa schreef:
@Randalin, ik zou graag refereren aan die informatie maar ben te lui (of te druk) om zelf achter de feiten aan te gaan ;)

Och je hebt tijd om op bokt rond te hangen. :+

Ik vraag niet om feiten, ik ben benieuwd waarvan jij denkt dat ik zeker ben.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:46

senna21 schreef:
Trouwens, twee jaar geleden was er een grote muizenplaag in de landbouw. (Mede veroorzaakt door een de landbouw en de klimaatverandering). Zeker stierven er toen muizen, maar een aanzienlijk deel werd opgegeten door roofvogels, vossen en marterachtigen.

even niet ontopic.
maar Ik wil hier toch even aanhalen, want ik zie hier keer op keer voorbij komen dat de landbouw de schuld krijgt van van alles en nog wat.
De schuld ligt niet bij de landbouw. de schuld ligt bij de samenleving, Word er erg boos en verdrietig van dat veel mensen maar naar de boer met hun vinger wijzen.

De boeren zitten vast gevangen in een verrot systeem. kunnen niet links en niet rechts.
De bank, De overheid de EU, de publieke opnie enz enz