randalinpony schreef:JewEmm schreef:Jullie zullen me waarschijnljik niet geloven, omdat ecologen volgens jullie leugenaars zijn... Maar ik wil een ding rechtzetten zat hier al meerdere keren genoemd is, en dat is dat de dieren beperkt worden in waar ze allemaal kunnen komen. Binnen het rood is het afgesloten deel voor bezoekers. Binnen dit deel kunnen de grazers gaan en staan waar ze willen (uiteraard speelt het water wel een rol). Ik weet niet waarom het steeds wordt aangehaald dat ze binnen het gebied beperkt worden... Het enige wat je wel duidelijk kunt zien vanuit google maps is het verschil tussen het natte deel (donker groen) en het droge deel. Daar ligt een dijk tussen, maar daar kunnen de grazers gewoon overheen.
[ [url=m/dXP6b3.png]Afbeelding[/url] ]
Leugenaars, jouw woorden. Niet zo prettig om zo in gesprek te zijn.
Dit zijn niet mijn woorden:
Alane schreef:[...] waar een of andere ecoloog (zou dat loog betekenen dat ze nooit de waarheid spreken?) [...]
bruintje123 schreef:Maar dat is een ecoloog die niet loog

En alleen daarom is het niet fijn om hier te discussiëren. Je woorden worden bij voorbaat al in twijfel getrokken of (lichtelijk) belachelijk gemaakt, tenzij je iets zegt waar de "tegenstanders" het mee eens zijn... (Ik geef toe, dit is generaliserend, maar goed... Dat zal niet de eerste keer zijn dat dat hier gebeurt).
randalinpony schreef:Ik zie meen ik sloten langs ongeveer de hele lijn die jij aftekent. Langs de dijken zie ik in ieder geval open water. Omdat in het begraasde deel er nauwelijks een boom meer staat, behalve dan in water of binnen de omheiningen die SBB gemaakt heeft, zou je haast de conclusie trekken dat de grazers dan wel kunnen doorsteken, maar dit niet doen bij een hoge waterstand?
Ik zie geen tekenen van grazers of begrazing achter die dijken, behoudens ergens een puntje waar ze kennelijk over de dijk heen komen. Ik zie ook geen grazers in de moerassen of langs de oevers in het donkergroene gebied, maar ik kijk wellicht niet goed, of ze zijn in het groene stuk minder zichtbaar.
Zwemmen de paarden en koeien door die sloten?
Zoals ik al zei, speelt water zeker een rol...
Het donker groen in het natte deel is vooral riet. Van een luchtfoto zie je vooral verandering in vegetatietype.
Maar ik ben echt heel benieuwd waarom een sloot langs de lijn die ik teken er voor zorgt dat de grazers binnen het gebied niet de volledige bewegingsvrijheid hebben. Aan de oostkant zijn er inderdaad een aantal doorbroken sloten, maar ook met genoeg mogelijkheden om hier langs te gaan. In het donkergroene deel dat zuidelijk "uitsteekt" in het begraasde deel (sorry als m'n omschrijvingen niet helemaal duidelijk zijn) kunnen grazers er gewoon over heen. Daar links en rechts van zit inderdaad een sloot langs de dijk, maar helemaal links is de sloot weer weg. Hoe het precies aan de oostkant zit weet ik niet.
randalinpony schreef:Dat artikel in Trouw dat je aanhaalt is geschreven door meneer Keulartz.
Hij is bestuursvoorzitter van Stichting Natuurlijke Processen. De enige werknemer van deze stichting: Frans Vera.
Die is een jaar of 2 geleden met vervroegd pensioen gegaan bij SBB en met een subsidie werkzaam voor bovengenoemde stichting.
Ja, dus? Doordat iemand die met Frans Vera samengewerkt heeft is het niet interessant om er over na te denken?