RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:55

PhiaBink schreef:
matasja schreef:
14 juli is er door bokker lori1kenobi gevraagd of hij nog hengst was en of ze met hem mocht dekken, antwoord daarop was dat ze snel moest zijn, hij was nog hengst maar zou geruind worden, uit berichten zag ik dat dat vrijdags zou gebeuren... paard onder narcose waarvan je weet dat hij wat mankeerd is mijn eerste vraagteken al, 2de vragteken, was hij dan in juli nog toonbaar en fit genoeg om te dekken??
Deze bokker huurde bij mij een stal, vandaar dat ik dit weet

Dat is dus Bryan geweest en niet Rubis!

Dat vind ik wel heel erg bijzonder. Bryan kwam pas ná Rubis en nu word er beweerd dat bryan gecastreerd zou worden terwijl Rubis dan nog aanwezig is! Gezien het feit dat dit april is en hij pas in oktober ingeslapen werd.

Die bloedonderzoeken.. Die zijn cruciaal voor het standpunt van de koper. Dit geeft aan wat hij wel allemaal niet had. Maar uit die bloedonderzoeken is niet gekomen wannéér hij dit heeft opgelopen. Het is toeval, pech, ongeluk maar het sluit niet uit dat Rubis binnen die 3 maanden deze ziekten bij haar heeft kunnen oplopen.

Weer iets raars aan deze zaak.. Die alsmaar raarder word doordat er steeds gezegd word dat niet alles hier bekend is, maar er vervolgens niets duidelijk gemaakt word of gecorrigeerd word. Roepen dat meer dan de helft ontbreekt maakt nog steeds niets duidelijker

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:57

Dat is ook het hele probleem van Pro Deo. Ze doen voor dat ze mensen willen helpen maar uiteindelijk lossen ze helemaal niets op. Een strafpleiter heeft een totaal ander vakgebied dat dit is. Het viel me in de uitzending meerdere malen op dat de advocaat dingen vertelde die niet helemaal klopten. Maargoed RTL heeft zijn programma en Yitte is niets verder, behalve negatief commentaar. Ik geloof namelijk niet dat RTL alle verdere proceskosten gaat betalen. Er is namelijk nergens gezegd dat ze ook daadwerkelijk de dagvaarding uit de deur hebben gedaan.

Rijssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:58

Vraag me toch af waarom de dierenarts die de aankoopkeuring heeft gedaan
geen antwoord gaf in de televisie uitzending.
Volgens mij ligt daar de sleutel naar een oplossing.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:58

fransje23 schreef:
Volgende van de site http://www.paardenadvocaat.nl is nog wel interessant :) Misschien hadden ze die advocaat ook beter een licht kunen laten werpen op de zaak ipv die strafpleiter (met zijn zelfingenomenheid.. )

Citaat:
Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.
Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (veelal de datum van levering) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.
Antedateringsvoorbeelden:
•Cornage is een verlamming aan de stemband en kan een verborgen gebrek zijn. In de rechtspraak wordt een antedateringstermijn van vier weken gehanteerd.
•Koliek wordt in de regel niet als een verborgen gebrek beschouwd. Als het paard echter korte tijd later weer koliek krijgt, kan dit wel aanduiden op een verborgen gebrek.
•Maanblindheid is een aandoening waarbij zowel de lens als de iris kunnen zijn betrokken. Afhankelijk van de aandoening kan hier een antedateringsperiode van acht weken vastgesteld worden.
•Bij kribbebijters kan de dierenarts aan de hand van de slijtage van de tanden de antedateringstermijn vaststellen. Bij paarden die luchtzuigen kan onderzocht worden of in het verleden een keelband is gebruikt. In het algemeen geldt dat het antedateren van stalondeugden zeer kort is (enkele dagen!).
•Spat is een specifieke vorm van arthrose, waarbij de antedateringstermijn afhankelijk is van het karakter van de röntgenologische veranderingen (tot drie maanden).
•OC is een storing in het verbeningsproces van het kraakbeen, waarbij bij paarden tot één jaar slechts een zeer korte antedateringstermijn wordt aangehouden van circa drie weken. Bij paarden ouder dan één jaar wordt een antedateringstermijn van circa drie maanden aangehouden.
•Het antedateren van ataxie is alleen mogelijk als een duidelijke oorzaak kan worden vastgesteld.
In het vorenstaande zijn slechts ter illustratie enige aandoeningen en antedateringstermijnen nader uiteengezet. Opvallend is dat deze antedateringstermijnen kort zijn. Bij het constateren van een aandoening is het raadzaam om direct een dierenarts te raadplegen.
In de praktijk komt het nogal vaak voor dat eigenaren het eerst een tijdje aanzien alvorens de expertise van een dierenarts wordt ingeroepen. Dit bemoeilijkt logischerwijze het antedateren van betreffende aandoening.

Wanneer vaststaat dat het paard voor de koop reeds aan een ziekte leed, kan aangenomen worden dat het geleverde paard niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. De koper mocht er immers op vertrouwen dat hij geen ziek paard kocht. In dat geval kan de koopovereenkomst op grond van het verborgen gebrek worden ontbonden, mits dit gebrek de ontbinding wel rechtvaardigt. Een verkoudheid van voorbijgaande aard zal in de regel geen ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigen. De aandoening moet van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor het is aangeschaft.

Als ik dit zo lees denk ik toch echt dat ze niet sterk staat.
Feitelijk had ze zodra het paard wat ging mankeren de verkoper op de hoogte moeten stellen en de DA moeten laten antedateren. Is uit de feiten zolas we die kennen van tv volgens mij niet gedaan.

Kijk, dat is nog eens handige info! +:)+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:07

broadway schreef:
Mirgino....Lees het eens wat beter zeg ! Of ben je blond of zo ?

:') weer zo`n opmerking

Macs

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:10

Maar wat heeft het nu voor zin om Jytte af te gaan zeiken, dingen te verzinnen, Bryan bij het verhaal te betrekken etc etc?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:16

Jytte word niet afgezeken, haar manier van handelen staat ter discussie.
En Phia had het over Bryan, dat die ter dekking aangeboden werd, maar dat was Rubis.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:29

weet iemand waarom het paard nu afgemaakt moest worden? ik heb wel eerder verhalen van lyme gehoord maar dat ging allemaal veel langzamer en is met antibiotica behandeld, en daar komt bij dat het paard ook echt enorm futloos was toen, dat leek bij deze niet echt zo te zijn ze heeft erop gereden alles ja..
en uiteindelijk aan hoefbevangenheid overleden? dat kunen ze toch goed behandelen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:02

Moderatoropmerking:
Na overleg is besloten om dit topic weer te openen. Wel wil ik nogmaals verzoeken om niet in privé-details te treden die maar heel zijdelings met het onderwerp te maken hebben.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:03

Blij dat die weer open is :)

mirgino schreef:
Jaime_

maar de koper heeft uitgelegd waarom, ze was bang dat hij geen contract meer wilde tekenen
en als je een vervelende handelaar treft is dat ook zo

Ook zonder koopcontract kon ze bewijzen dat ze Rubis van de beste man gekocht had. Dus dat was helemaal niet nodig dat contract. En als je dan perse onder contract wil kopen moet je je dat bedenken op moment van aankoop en niet later. Mijn fjord heb ik wel op contract gekocht (met de bepaling dat bij negatief aankoopadvies n.a.v. keuring de keuringskosten voor verkoper waren) Mijn andere pony heb ik gekocht zonder contract, kon immers gewoon bewijzen dat ik hem van verkoper gekocht had zonder contract.

Een contract is niet alles hoor, en voegt alleen wat toe als er buiten de gewoon koopovereenkomst (plicht tot geld betalen anderzijds plicht tot het goed leveren) nog andere afspraken in staan zoals een proeftijd bijvoorbeeld. Daarbij, zelfs mondelinge afspraken zijn bindend in het nederlandse recht. (Wel moeilijker te bewijzen)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:06

Be_stronger schreef:
Misschien een stomme vraag maar hij was toch beleerd?
Heeft ze daar geen proef gereden, of hem voor laten rijden? Of alleen even los in de bak en meteen besloten hem te kopen?
Vroeg het me gewoon af, of hij daar onder het zadel dan ook niet al had gehoest?

Dit vind ik ook wel een goede vraag die nog onbeantwoord is. Zou inderdaad een goede indruk hrbben gegeven van hoe hij is tijdens en na inspanning.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:21

Artikel 6:89 uit het burgelijk wetboek: De schuldeiser kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar terzake heeft geprotesteerd.

Daarnaast geld ook nog dat de schuldeiser (Yitte) de schuldenaar (vdBerg) in de gelegenheid moet stellen om 'het gebrek' te herstellen.

Doordat ze dus de informatie achter heeft gehouden is vdBerg niet op de hoogte geweest en had dus ook geen mogelijkheid 'het gebrek' te herstellen (los staande of het nou bij hem of pas bij Yitte is ontstaan).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:29

Het hierboven geplaatste stuk door Fransje 23 is zeker belangrijk. Kijk je met name naar het antedateren van bepaalde koopverbrekende aandoeningen, dan valt op dat er in de meeste gevallen een termijn van 8 weken (of korter) gehanteerd wordt. Slechts in gevallen van het beenderstelsel ( artrose, OCD) wordt drie maanden reëel geacht.

Kijk je nu bv naar de aandoening van uveitis ( maanblindheid) dan staat daar een termijn van 8 weken voor. Maanblindheid wordt veroorzaakt door een bacterie, leptospirose. Het zou voor de hand liggen dat bij vergelijkbare, door bacterieën veroorzaakte aandoeningen ( Lyme, 'rattenziekte') dan eveneens een antedateringstermijn van 8 weken aangehouden wordt. . . Een datum die dus vóór die termijn ligt, heeft dan geen rechtsgeldigheid in de zin van het 'bewijs dat het paard ziek was' bij verkoop. Dat is dan in de zaak van Jytte wel een probleempje want zij heeft de zaak stilgehouden voor 3 maanden of langer en daarmee haar bewijsvoering zelf ontkracht.

Op dezelfde site staan overigens nog wat interessante opmerkingen over het zgn consumentenrecht. Een van de belangrijkste is wel de norm die aangehoden wordt voor een verkoop van een paard tussen handelaar en particulier. Zo er al kwestie is over de staat van het paard, dan ligt à priori de bewijslast van gezondheid bij de handelaar. Nu is de heer vdB er stellig in dat hij een gezond paard verkocht heeft ( eventueel te bewijzen door een rapport van zijn eigen DA) maar in feite is de gezondheid van het paard al bevestigd door een onafhankelijke dierenarts, nl. die van Jytte zelf. En dat gegeven lijkt mij al voldoende bewijs van gezondheid - zij is immers op zijn advies de koop aangegaan.

In mijn optiek heeft Jytte zelf de twee meest relevante punten van haar zaak zelf gefrustreerd en zou ze zich nog maar eens goed achter de oren moeten krabben of zij deze zaak wel wil doorzetten. De fokker heeft uit het bovenstaande genoeg argumentatie om het haar lastig te maken.
Daarnaast geldt in alle gevallen dat zij zich 'terstond' bij de verkoper had moeten melden.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:36

Jaime_ schreef:
Artikel 6:89 uit het burgelijk wetboek: De schuldeiser kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar terzake heeft geprotesteerd.

Daarnaast geld ook nog dat de schuldeiser (Yitte) de schuldenaar (vdBerg) in de gelegenheid moet stellen om 'het gebrek' te herstellen.

Doordat ze dus de informatie achter heeft gehouden is vdBerg niet op de hoogte geweest en had dus ook geen mogelijkheid 'het gebrek' te herstellen (los staande of het nou bij hem of pas bij Yitte is ontstaan).

Dit "herstellen"wordt natuurlijk erg moeilijk bij een dood paard!
Laatst bijgewerkt door bir op 14-12-12 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:50

bir schreef:

Herstellen is ook niet meer aan de orde,denk eerder aan compensatie in dit geval althans...ik snap ook niet dat ze niet eerder aan de bel heeft getrokken.Bij de 1e aanwijzingen had ze eigenlijk al contact op moeten nemen met de verkoper.

Het is een pittige zaak met enkel verliezers.. :\

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:01

Tinky12 schreef:
bir schreef:

Herstellen is ook niet meer aan de orde,denk eerder aan compensatie in dit geval althans...ik snap ook niet dat ze niet eerder aan de bel heeft getrokken.Bij de 1e aanwijzingen had ze eigenlijk al contact op moeten nemen met de verkoper.

Het is een pittige zaak met enkel verliezers.. :\

Helemaal met je eens!!!!!

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:04

Ik kan maar 1 conclusie trekken uit dit zeer trieste verhaal;

Yitte heeft eigenlijk gewoon dikke pech gehad, een paard kopen wat uiteindelijk ziek wordt en wat eraan overlijdt.. een hoop kosten gemaakt en een heleboel verdriet. Het is gewoon heel erg vervelend maar wel (hoe moeilijk ook) het risico van het vak!
Tuurlijk wil je dan graag schadeloos gesteld worden...maar soms zit het tegen en moet je het verlies nemen.
In mijn ogen valt de verkoper weinig te verwijten, hij heeft haar alle ruimte gegeven bij aanvang van de koop, weet niet wat die beste man nog meer kon doen. Er zijn in dit verhaal geen schuldigen..alleen maar verliezers momenteel.
In ieder geval blij dat ze nu weer een gezond nieuw paardje heeft waar het hopelijk nog lang goed mee zal gaan.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:05

Nou nou, het gaat weer lekker hier.
Ik denk dat zowel koper als verkoper hier fouten hebben gemaakt.
Door welke da is het dier gekeurd, ik denk door een da van de verkopende partij en was mevr. Kipp bij de keuring??
Aangezien Rubis een stukje van haar woonplaats stond.
Waarom is er niet meteen een koopcontract gemaakt en getekend en als je het later goed wil doen rij je er even naartoe.
Ik vind het altijd wijs om met zulke dingen mensen in de ogen te kunnen kijken.
De verkoper had nooit het contract alsnog moeten tekenen en zeker geen voorwaarden doorkrabbelen.
Zoals ik al zei, waar er twee vechten hebben er twee schuld.
Als ik Jytte was zou ik dit beschouwen als zwaa en duur leergeld en het hierbij laten en verder genieten van haar nieuwe paardje.
Dit word een gebed zonder einde en voor wat.....................

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:06

zoepahhpaula schreef:
Ik kan maar 1 conclusie trekken uit dit zeer trieste verhaal;

Yitte heeft eigenlijk gewoon dikke pech gehad, een paard kopen wat uiteindelijk ziek wordt en wat eraan overlijdt.. een hoop kosten gemaakt en een heleboel verdriet. Het is gewoon heel erg vervelend maar wel (hoe moeilijk ook) het risico van het vak!
Tuurlijk wil je dan graag schadeloos gesteld worden...maar soms zit het tegen en moet je het verlies nemen.
In mijn ogen valt de verkoper weinig te verwijten, hij heeft haar alle ruimte gegeven bij aanvang van de koop, weet niet wat die beste man nog meer kon doen. Er zijn in dit verhaal geen schuldigen..alleen maar verliezers momenteel.
In ieder geval blij dat ze nu weer een gezond nieuw paardje heeft waar het hopelijk nog lang goed mee zal gaan.

Hier ben ik het mee eens.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:06

mee eens zoepahhpaula, ik denk dat de koper het erbij moeten laten zitten, en misschien een les voor de toekomst mocht ze ooit na t nieuwe paardje er weer 1 willen, ook bloedtesten laten toen. Een dier kopen waar dan ook, is altijd een risico. Een dier die je koopt kan altijd na aankoop ziek worden of dergelijke, dat is nou eenmaal zo. En helaas is dit paardje ook ziek geworden en kan er nooit bewezen worden dat je verkoper dat wist of de koper bij aankoop. Dus ik denk dat het beter is de zaak te laten rusten, ik denk ook dat elke rechter zal zeggen dat dat het risico is van dieren kopen en dat er geen bewijzen zijn wanneer hij precies ziek is geworden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:20

dreamer80 schreef:
Nou nou, het gaat weer lekker hier.
Ik denk dat zowel koper als verkoper hier fouten hebben gemaakt.
Door welke da is het dier gekeurd, ik denk door een da van de verkopende partij en was mevr. Kipp bij de keuring??
Aangezien Rubis een stukje van haar woonplaats stond.
Waarom is er niet meteen een koopcontract gemaakt en getekend en als je het later goed wil doen rij je er even naartoe.
Ik vind het altijd wijs om met zulke dingen mensen in de ogen te kunnen kijken.
De verkoper had nooit het contract alsnog moeten tekenen en zeker geen voorwaarden doorkrabbelen.
Zoals ik al zei, waar er twee vechten hebben er twee schuld.
Als ik Jytte was zou ik dit beschouwen als zwaa en duur leergeld en het hierbij laten en verder genieten van haar nieuwe paardje.
Dit word een gebed zonder einde en voor wat.....................

Was de D.a van de koopster

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:41

Zover ik begreep was de DA van de koopster degene die t paard had gekeurd, klinisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:51

Standaard bloedtesten wijzen geen lyme uit, dat wordt speciaal getest in andere labs en niet het tandaard lab van de da.

Ik heb ook nooit rontgenologisch laten keuren , dan alleen de voeten op de foto voor hoefkatrol bij een 6 jarige....

Nu roept gans bokt dat ze maar bloed had moeten laten trekken bij de keuring, wil wel een eerlijk ingevuld polletje zien hoeveel bokkers dat bij aankoop van hun paarden hebben gedaan....

Wie was aankoop da? Ik heb ooit zicht gehad op een paard en moest een da nemen van verkoper, jawel die da zou hem goed keuren, paard wa reeds afgekeurd op spat....

Keurn is ook niet alles, hoe vaak daar wel niets mis meegaat...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:10

russel schreef:
Standaard bloedtesten wijzen geen lyme uit, dat wordt speciaal getest in andere labs en niet het tandaard lab van de da.

Ik heb ook nooit rontgenologisch laten keuren , dan alleen de voeten op de foto voor hoefkatrol bij een 6 jarige....

Nu roept gans bokt dat ze maar bloed had moeten laten trekken bij de keuring, wil wel een eerlijk ingevuld polletje zien hoeveel bokkers dat bij aankoop van hun paarden hebben gedaan....

Wie was aankoop da? Ik heb ooit zicht gehad op een paard en moest een da nemen van verkoper, jawel die da zou hem goed keuren, paard wa reeds afgekeurd op spat....

Keurn is ook niet alles, hoe vaak daar wel niets mis meegaat...

Mee eens dat keuren niet alles is, zeker als je alleen gaat voor een klinische keuring (zoals in dit geval). Die keuring is echt een moment opname, ga je echter voor een uitgebreidere met foto's kan je al weer meer uitsluiten. Bloedtrekken is leuk, echter hadden ze dit dan in moeten vriezen. Dan hadden ze achter af wat gehad om specifiek op Lyme te testen....

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:10

Mioux schreef:
Zover ik begreep was de DA van de koopster degene die t paard had gekeurd, klinisch

Ok dat kon ik effe nergens terug vinden.
Klinisch haalt idd wel niet alles naar voren.