Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:57

Dank je voor deze duidelijke afbeelding. Ik wil daar nog aan toevoegen dat de herten ook in de driehoek in het oosten kunnen komen en dat die beboste delen met de vreselijke kou ook open zijn gesteld voor de andere grote grazers zodat ze nog meer kunnen schuilen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:59

En vanuit de Driehoek is er ook een connectie met het oostvaardersveld, onder het spoor door.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:04

En nog steeds geen eten binnen deze hekken.Ook al hebben ze heel Nederland als alles kaal is hebben ze niks. Klein beetje voer nu in de 2 dagen krijgen ze wat. 7000 kilo naar men zegt maar het wordt niet gewogen. Gewoon nog steeds creperen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:10

Ik was vanochtend wezen wandelen met de hond aan de linkerkant van de rode lijn op het plaatje. Daar staat wel een bordje met rustgebied, maar er lagen nog wel stro of althans resten en een halve wortel voor het hek. Zou dat dan illegaal zijn gevoerd? Het is verboden voor honden maar het viel me wel op dat een fietser omkeerde dus misschien is het inderdaad verder niet toegankelijk voor mensen.

Afbeelding

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:25

Dat vind ik nog het meest lastige. Dat er aan de andere kant van de hekken van alles staat om te eten. En daar kunnen ze gewoon niet bij, wat moet dat frustrerend zijn.
Maar goed, ook dat is met 1 minuut op door al die dieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:36

Rizette schreef:
10000 kadavers de laatste jaren in de Oostvaardersplassen. Nergens in Nederland sterven zoveel dieren de hongerdood. Niet in de natuur in ons land tenminste.

Dat is feitelijk onjuist. Ik heb al eerder in dit topic uitgelegd dat in Nederland bij veel soorten populaties drastisch afnemen door voedseltekort. Voorbeeld dat ik aanhaalde was spitsmuizen in de winter. Grootste gedeelte van de populatie gaat dood omdat er nu geen insecten, slakken etc zijn om te eten.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:53

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:06

JewEmm schreef:
En misschien ook eens interessant om te lezen...
https://www.trouw.nl/opinie/wild-op-de- ... ~a7087a8c/

Ben benieuwd wat een andere optie zou zijn voor de Veluwe , als je jacht niet meer zou mogen? Alles kaal laten vreten en omwoelen en zwervend wild?
Is het een keuze tussen gezond geschoten en het vlees opgegeten of een langzame pijnlijke dood ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:13

"Milieufilosoof" :') Het wordt steeds gekker. Wild zwijn ham is overigens gewoon lekker hoor, zie het probleem niet. Vind het eerder positief te noemen, heb liever zo'n stuk vlees op m'n bord dan dat het een heel leven op stal gestaan heeft.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:25

safina schreef:
Rizette schreef:
10000 kadavers de laatste jaren in de Oostvaardersplassen. Nergens in Nederland sterven zoveel dieren de hongerdood. Niet in de natuur in ons land tenminste.

Dat is feitelijk onjuist. Ik heb al eerder in dit topic uitgelegd dat in Nederland bij veel soorten populaties drastisch afnemen door voedseltekort. Voorbeeld dat ik aanhaalde was spitsmuizen in de winter. Grootste gedeelte van de populatie gaat dood omdat er nu geen insecten, slakken etc zijn om te eten.

Maar dat zijn populaties die natuurlijke vijanden hebben, van oudsher voorkomen en de vrijheid hebben om te trekken.
En daarbij is de afname/grote schommelingen van deze soorten voor een belangrijk deel toe te schrijven aan menselijk handelen. (o.a toenemende monocultuur en vergaande ingrepen in de landbouw). Noem kievit, grutto, diverse muizensoorten, etc.
Als je zogenaamde natuurwetten gaat toepassen op cultuurlandschap gaan de logica en ethiek de mist in.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:21

safina schreef:
Rizette schreef:

Dat is feitelijk onjuist. Ik heb al eerder in dit topic uitgelegd dat in Nederland bij veel soorten populaties drastisch afnemen door voedseltekort. Voorbeeld dat ik aanhaalde was spitsmuizen in de winter. Grootste gedeelte van de populatie gaat dood omdat er nu geen insecten, slakken etc zijn om te eten.[/quote Heb je de muizen persoonlijk geteld? Hoe weet jij dat het grootste gedeelte doodgaat? En dat dat door voedsletekomt is ? Misschien is er wel een overschot aan steenuilen? Hoeveel zijn er dan in totaall? Jij weet dat helemaal niet omdat er geen hekje omheen staat. Misschien trekken ze wel weg weet jij veel? En is dat een ervaring uit de eerste hand of vastgesteld door telling door jou? Cijfers van de Oostvaardersplassen zijn bekend. Omdat er een hekje omheen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:47

Rizette schreef:
Heb je de muizen persoonlijk geteld? Hoe weet jij dat het grootste gedeelte doodgaat? En dat dat door voedsletekomt is ? Misschien is er wel een overschot aan steenuilen? Hoeveel zijn er dan in totaall? Jij weet dat helemaal niet omdat er geen hekje omheen staat. Misschien trekken ze wel weg weet jij veel? En is dat een ervaring uit de eerste hand of vastgesteld door telling door jou? Cijfers van de Oostvaardersplassen zijn bekend. Omdat er een hekje omheen staat.

http://jeb.biologists.org/content/early ... jeb.166595

https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... -de-winter

Insecten en slakken zijn er niet veel als het vriest. En spitsmuizen hebben geen hekje nodig. Die zijn simpelweg niet in staat zich over grote afstanden te verplaatsen.

Maar nu een vraag aan jou: hoe weet je zo zeker dat nergens zoveel dieren de hongerdood sterven als in de Oostvaardersplassen? Heb je alle dieren in Nederland geteld? :D ;)

Grootschalige sterfte door voedseltekort is heel normaal voor verschillende diersoorten. Niet leuk, maar zo werkt de natuur. En soms maar goed ook. Als die spitsmuizen allemaal de winter overleven, wordt mijn kat obees. :+ Want die beesten planten zich in de zomer namelijk heel rap voort om na die wintersterfte weer op niveau te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:53

Nies_ schreef:
"Milieufilosoof" :') Het wordt steeds gekker. Wild zwijn ham is overigens gewoon lekker hoor, zie het probleem niet. Vind het eerder positief te noemen, heb liever zo'n stuk vlees op m'n bord dan dat het een heel leven op stal gestaan heeft.

Waarschijnlijk een zelfbedachte titel en voorzitter van zijn zelfbedachte stichting.
Plus dat dat wilde zwijn zo'n 3,5 jaar langer geleefd heeft dan het gemiddelde vleesvarken op stal. Ik weet wel wat ik liever eet :j
En dat mechanisme van niet drachtig raken bij edelherten bij voedseltekort... zijn de oostvaardersplassen niet het bewijs dat deze theorie dus niet correct is?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:17

moonsparkle schreef:
Ik was vanochtend wezen wandelen met de hond aan de linkerkant van de rode lijn op het plaatje. Daar staat wel een bordje met rustgebied, maar er lagen nog wel stro of althans resten en een halve wortel voor het hek. Zou dat dan illegaal zijn gevoerd? Het is verboden voor honden maar het viel me wel op dat een fietser omkeerde dus misschien is het inderdaad verder niet toegankelijk voor mensen.

[ [url=m/xe257P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Triest beeld, wachtend op meer hooi. Arme dieren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:23

safina schreef:
Rizette schreef:
Heb je de muizen persoonlijk geteld? Hoe weet jij dat het grootste gedeelte doodgaat? En dat dat door voedsletekomt is ? Misschien is er wel een overschot aan steenuilen? Hoeveel zijn er dan in totaall? Jij weet dat helemaal niet omdat er geen hekje omheen staat. Misschien trekken ze wel weg weet jij veel? En is dat een ervaring uit de eerste hand of vastgesteld door telling door jou? Cijfers van de Oostvaardersplassen zijn bekend. Omdat er een hekje omheen staat.

http://jeb.biologists.org/content/early ... jeb.166595

https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... -de-winter

Insecten en slakken zijn er niet veel als het vriest. En spitsmuizen hebben geen hekje nodig. Die zijn simpelweg niet in staat zich over grote afstanden te verplaatsen.

Maar nu een vraag aan jou: hoe weet je zo zeker dat nergens zoveel dieren de hongerdood sterven als in de Oostvaardersplassen? Heb je alle dieren in Nederland geteld? :D ;)

Grootschalige sterfte door voedseltekort is heel normaal voor verschillende diersoorten. Niet leuk, maar zo werkt de natuur. En soms maar goed ook. Als die spitsmuizen allemaal de winter overleven, wordt mijn kat obees. :+ Want die beesten planten zich in de zomer namelijk heel rap voort om na die wintersterfte weer op niveau te komen.

Je hebt vast erg veel verstand van spitsmuizen maar nog niet genoeg want katten eten nl helemaal geen spitsmuizen. Daarbij eten spitsmuizen bij gebrek aan voedsel heel rustig andere dingen dan hun normale voedsel dus hoeven helemaal niet dood te gaan omdat er geen slakken zijn. Een verschijnsel dat sowieso bij andere muizen ook voorkomt. Daarbij zijn de lijken van de grote grazers officieel geteld en de spitsmuizen die door je kat gegeten worden zijn w.s geen spitsmuizen want anders was je kat niet obees maar dood of ziek.Dus ik denk dat je in de war bent met andere muizen. Beesten weten wat ze wel of niet moeten eten en switchen in nood vaak van voedsel. Muizen zijn overigens ook in staat om zich over grote afstanden te verplaatsen, dat is totaal geen probleem. Of ze het doen is hun eigen keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:26

Mijn kat eet spitsmuizen. De achterkant laat ze trouwens altijd liggen. Heel onsmakelijk.

Maar beantwoord nou eens mijn vraag hoe je zo zeker weet dat er nergens in Nederland zoveel dieren de hongerdood sterven als in de oostvaardersplassen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:29

Klopt, mijn katten eten ook geen spitsmuizen, ze vangen ze wel, en dan mag ik ze hebben :')

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:38

senna21 schreef:
safina schreef:

Maar dat zijn populaties die natuurlijke vijanden hebben, van oudsher voorkomen en de vrijheid hebben om te trekken.
En daarbij is de afname/grote schommelingen van deze soorten voor een belangrijk deel toe te schrijven aan menselijk handelen. (o.a toenemende monocultuur en vergaande ingrepen in de landbouw). Noem kievit, grutto, diverse muizensoorten, etc.
Als je zogenaamde natuurwetten gaat toepassen op cultuurlandschap gaan de logica en ethiek de mist in.

Safina, een antwoord.... zeer waarschijnlijk niet wat jou aanspreekt.... Maar dat gebeurt wanneer je appels en peren gaat vergelijken..

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:46

Trouwens, twee jaar geleden was er een grote muizenplaag in de landbouw. (Mede veroorzaakt door een de landbouw en de klimaatverandering). Zeker stierven er toen muizen, maar een aanzienlijk deel werd opgegeten door roofvogels, vossen en marterachtigen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:54

En volgens mij kan je over 1 jaar iets meer spitsmuizennestjes hebben dan een paard/ koe/ hert.

Juist omdat het kleine diertjes zijn en proodieren kunnen ze aanfokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:35

senna21 schreef:
senna21 schreef:

Safina, een antwoord.... zeer waarschijnlijk niet wat jou aanspreekt.... Maar dat gebeurt wanneer je appels en peren gaat vergelijken..

Waar het om ging was dat Rizette beweerde dat er nergens anders in NL zoveel dieren de hongersnood sterven als in OVP. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat die muizen en die dieren in de OVP beiden in een landschap leven dat onder invloed staat van menselijk handelen. Dus in die zin vergelijken we appels met appels.

We kunnen er natuurlijk een muizendiscussietopic van maken, maar het was een voorbeeld, ter illustratie dat grootschalige sterfte in de natuur door tekort aan voedsel niet abnormaal is. Daarmee blijft de vraag open staan hoe Rizette erbij komt dat de OVP daar uniek in zijn.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:42

Waar de OVP uniek in is, is dat ze een hek zetten om een stukje gecultiveerde zeebodem, exotische dieren inbrengen en dan het verhongeren van deze dieren natuurlijk noemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:27

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:48