RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:16

-O- jeetje wat een gedoe hier zeg!

ik vind wel dat er aardig partij gekozen word hier,en dat de koper aardig afgezeken word!

bekijk het eens vanuit jezelf.....

en waarom is het koop contract niet bij koop getekend? wilde verkoper dat niet?

en iets anders,over het plaatsen van nieuws over je nieuwe paard

ik had ook na Cheyenne een nieuw paard ook klinische gekeurd GEEN bloed afgenomen, blijkt dus echt niet zo standaard te zijn >;)

en na 3 weken begon ook de ellende,ik ben er ook 3jr mee zoet geweest 3x in een kliniek gestaan, ctscan gehad en geopereerd
bergen geld gespendeerd en nu gelukkig een goed paard!
maar heb ook niet alle ellende op bokt gezet :n
ik heb dan wel de verkoper gebeld en hij is geweest,maar heb het paard gehouden.

ik snap de koper is goed, het is nogal wat hoor een paard in laten slapen een nieuwe kopen en dan weer ellende en ook weer inslapen
en als de DA dan zegt dat het paard het al onder de leden had ga je toch kijken wat je kan doen :j

en een ieder die zegt daar niet over na te denken..............daar geloof ik niks van :n

maar jeetje wat een hetze hier tegen dat arme meisje wat haar mooie paard kwijt is en het heeft zien aftakelen >;)

ik ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen,of ze hier samen uitkomen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:17

PhiaBink schreef:
Mioux schreef:
en dan nog phia, heb zij contract fraude gepleegd, hoe je t went of keert, plus is er niet te bewijzen dat de fokker schuld heeft en dat t daar al opgelopen is?

Wat zitten jullie nu met fraude???? Jytte heeft toegegeven dat ze laat was met het contract. De verkoper heeft ook heel lang erover gedaan om het op internet te vinden kontrakt terug te sturen met een doorgehaalde alinea. Wat is daar nu fraude aan.

Je bent automatisch door de Nederlandse Wetgeving beschermt! Binnen 6 maanden, met of zonder kontrakt, kan je de verkoop ontbinden met een geldende reden.

Omdat ze wist dat hij ziek was, maar mooi weer speelde tegenover hem en hem probeerde een contract te ontfutselen om Rubis terug te kunnen doen!!

Om te kunnen ontbinden moet je éérst voldoen aan bepaalde voorwaarden!

Dat die man überhaupt het contract nog teruggestuurd heeft na meer dan 3 maanden is alleen erg schappelijk van hem!

matasja

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:20

20 april 2011 staat het bericht dat hij vrijdag gecastreerd zou worden, rubis dus!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:30

_Aurora_ schreef:
ik lees de hele discussie met stijgende verbazing. Iedereen hier op bokt lijkt wel rechten te hebben gestudeerd

Toevallig heb ik dat ook :+ Weliswaar op HBO niveau maar toch, 4 jaar lang..

Maar dat maakt niet uit, iedereen mag een mening geven of je nou geleerd hebt voor apenverzorgster of voor advocaat.

mirgino schreef:
-O- jeetje wat een gedoe hier zeg!

ik vind wel dat er aardig partij gekozen word hier,en dat de koper aardig afgezeken word!

bekijk het eens vanuit jezelf.....

Dat heb ik ook gedaan, en in mijn situatie had ik gewoon mijn verlies genomen en is het gewoon dikke pech wat iedereen kan overkomen, helaas mij al 2x.. Maar ik neem hierin wel gewoon mijn verlies.

mirgino schreef:
en waarom is het koop contract niet bij koop getekend? wilde verkoper dat niet?

In de uitzending geeft Yitte zelf aan dat het 'erbij in geschoten was en het een tijd op de keukentafel was blijven liggen' of zoiets..

mirgino schreef:
en iets anders,over het plaatsen van nieuws over je nieuwe paard

ik had ook na Cheyenne een nieuw paard ook klinische gekeurd GEEN bloed afgenomen, blijkt dus echt niet zo standaard te zijn >;)

en na 3 weken begon ook de ellende,ik ben er ook 3jr mee zoet geweest 3x in een kliniek gestaan, ctscan gehad en geopereerd
bergen geld gespendeerd en nu gelukkig een goed paard!
maar heb ook niet alle ellende op bokt gezet :n
ik heb dan wel de verkoper gebeld en hij is geweest,maar heb het paard gehouden. [/quote]

En daar zit al een groot verschil, jij hebt de koper gewoon op de hoogte gehouden en niet voorgelogen over de werkelijke situatie.

lifaya schreef:
wat steken veel mensen tijd in het "onderzoeken" van andermans berichten zeg.... vind het eigenlijk best triest :+

Ik moet zeggen, ik doe het ook heel vaak hoor.. gewoon als ik iets interessant vind en er meer informatie bij wil zoeken vooral in een zaak als deze waar weinig vaststaande feiten zijn is alle extra informatie best interessant voor het vormen van je mening/oordeel. Daarbij zoek ik ook bijvoorbeeld in jurisprudentie of overal waar maar informatie staat, gewoon omdat ik het interessant vind :+

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:33

Ik heb een ander verhaal gehoord, dat ze tussen 2 hengsten is gaan staan en zodoende op deze manier aangevallen werd...
De fjord afgemaakt was i.v.m zware hoefbevangenheid...
Aan de hoeven niks gedaan werd om het voor het paard te verlichten (ijzer/zooltje)
Wat werd er aan het tekenbeet gedaan en wanneer was dit gebeurd, kan óók bij haar gebeurd zijn !

Ik zie de geschiedenis zich al herhalen...gebeurd als je zélf fouten maakt en blijft maken....alléén het ene paard wordt hoefbevangen en het andere krijgt zomereczeem, weer een ander een bommetje of super-sloom....enz enz

Ik zie een fjord met verzuring,volgelopen ogen en vermagerd...ik zie een bonte jonge paard (tinkerxfjord) knallen in een volle wei ,die al heel veel moet doen "puur voor het plaatje...stoer....maar of het verstandig is ???
Dit zijn géén volbloedjes, hebben andere bespiering en moeten sober gehouden worden en ik denk dat dit dus de oorzaak is van alle problemen in combinatie met wat ermee gedaan werd !!!
De ringen op de hoeven ontstaan door verandering van voer ! Begint met warme hoeven, is zeer pijnlijk ,geeft mega stress, waardoor een paard in een korte tijd heel veel kan afvallen ! Maar óók psychisch veranderen ! Of één bonk adrenaline worden om zolang mogelijk door te kunnen gaan !
Ik ben benieuwd hoe dit bonte paardje er met een jaar voor staat !
Teveel voer, teveel vragen en teveel knuffelen...je hebt er wel een hengst staan die je vol met adrenaline pompt voor het plaatje...maar voor de paarden is het gewoon een way of life....vooral als je ze samengooit !!!
Was dat ook voor de picture ???

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:34

Jaime_ dat je het interessant vind is begrijpelijk, maar hier lijkt het bijna een heksenjacht. Elk berichtje word uitgeplozen, zo nodig nabesproken en gezegd "stuur door naar de fokker!" dat vind ik gewoon te ver gaan en ronduit kinderachtig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:36

Broadway, die bonte is pas gekomen ná Rubis. Beetje jammer dat je nu gaat lopen oordelen over iets wat nooit gebeurd is. Rubis heeft nooit samen gestaan met een andere hengst
Vind dit te ver gaan ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 13-12-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:37

Jaime_

maar de koper heeft uitgelegd waarom, ze was bang dat hij geen contract meer wilde tekenen
en als je een vervelende handelaar treft is dat ook zo

ik kan haar best begrijpen, beide trouwens!

maar de hetze hier op bokt daar schrik ik toch wel van........ze is hier al veroordeeld,echt niks van wat ze gezegd heeft word goed gekeurd, niet dat dat nodig is ,maar ik schrik werkelijk hoe er gereageerd word.
niks geen medeleven.
ik kies geen partij,zelf verzeker mijn paarden en hoef het niet te verhalen WIL het niet verhalen op de verkoper.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:38

Er zijn gewoon te weinig vaststaande feiten in deze zaak waardoor ik DENK dat de rechter de eis/vordering zal afwijzen.. Maar wie weet pakt het heel anders uit.

Ik vind trouwens niet dat de uitzending Yitte in een heel slecht daglicht zet, ik vind in eerste instantie dat de fokker in slecht daglicht gezet wordt (hij heeft wel een hele reputatie op het spel staan, en kiest direct niet voor dit programma (indirect besluit hij natuurlijk wel gewoon om mee te werken, maar hij voelt zich bijna gedwongen omdat het anders verdacht lijkt)).

Yitte zegt helaas zelf dingen die tegen haar gebruikt kunnen worden, ik wil haar niet slecht praten maar ze heeft alles (misschien uit emotie, misschien uit onwetendheid) niet heel handig aangepakt. Ze lult zich op sommige punten gewoon ontzettend vast, er zijn zoveel dingen die tegen haar gebruikt kunnen worden in deze zaak. "Rubis was niet ziek toen hij verkocht werd" haar reactie "Ja, maar dat kunt u helemaal niet weten!!" (en dát is waar de hele zaak om gaat, wist hij het of wist hij het niet) Daarbij is het uiteraard ontzettend stom geweest om te doen alsof alles goed ging met Rubis. Zonder koopcontract had ze niet veel andere rechten dan nu hoor. Koopcontract is vooral wanneer je 'bijzondere' afspraken maakt. Bijvoorbeeld een proeftijd van 3 maanden, of dat de verkoper bij een negatief verkoopadvies de keuringskosten betaald etc.) Ook zonder contract gelden gewoon de wetten/regels van verkoop.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:39

broadway schreef:
Ik heb een ander verhaal gehoord, dat ze tussen 2 hengsten is gaan staan en zodoende op deze manier aangevallen werd...
Aan de hoeven niks gedaan werd om het voor het paard te verlichten (ijzer/zooltje)
Wat werd er aan het tekenbeet gedaan en wanneer was dit gebeurd, kan óók bij haar gebeurd zijn !

Ik zie de geschiedenis zich al herhalen...gebeurd als je zélf fouten maakt en blijft maken....alléén het ene paard wordt hoefbevangen en het andere krijgt zomereczeem, weer een ander een bommetje of super-sloom....enz enz

Ik zie een fjord met verzuring,volgelopen ogen en vermagerd...ik zie een bonte jonge paard (tinkerxfjord) knallen in een volle wei ,die al heel veel moet doen "puur voor het plaatje...stoer....maar of het verstandig is ???
Dit zijn géén volbloedjes, hebben andere bespiering en moeten sober gehouden worden en ik denk dat dit dus de oorzaak is van alle problemen in combinatie met wat ermee gedaan werd !!!
De ringen op de hoeven ontstaan door verandering van voer ! Begint met warme hoeven, is zeer pijnlijk ,geeft mega stress, waardoor een paard in een korte tijd heel veel kan afvallen ! Maar óók psychisch veranderen ! Of één bonk adrenaline worden om zolang mogelijk door te kunnen gaan !
Teveel voer, teveel vragen en teveel knuffelen...je hebt er wel een hengst staan die je vol met adrenaline pompt voor het plaatje...maar voor de paarden is het gewoon een way of life....vooral als je ze samengooit !!!

dit soort posts bedoel ik ,waar gaat het over???? dit is toch heel erg OFF TOPIC!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:40

PhiaBink schreef:
matasja schreef:
14 juli is er door bokker lori1kenobi gevraagd of hij nog hengst was en of ze met hem mocht dekken, antwoord daarop was dat ze snel moest zijn, hij was nog hengst maar zou geruind worden, uit berichten zag ik dat dat vrijdags zou gebeuren... paard onder narcose waarvan je weet dat hij wat mankeerd is mijn eerste vraagteken al, 2de vragteken, was hij dan in juli nog toonbaar en fit genoeg om te dekken??
Deze bokker huurde bij mij een stal, vandaar dat ik dit weet

Dat is dus Bryan geweest en niet Rubis!!!!

Lezen. Bryan zou gecastreerd worden.

Dat was wel degelijk Rubis :) Zelf even lezen dus.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:40

Misschien een stomme vraag maar hij was toch beleerd?
Heeft ze daar geen proef gereden, of hem voor laten rijden? Of alleen even los in de bak en meteen besloten hem te kopen?
Vroeg het me gewoon af, of hij daar onder het zadel dan ook niet al had gehoest?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:41

Goed, ik snap er nu écht niets meer van...

Volgens Phia heeft dhr vd Berg op 1 juli het contract getekend. Drie dagen later kreeg hij het bericht dat Jytte het contract wilde ontbinden omdat het paard Lyme, Rhino en nog wat andere ziektes had.
In oktober is het paard (vlak na de uitslag van het bloedonderzoek volgens Phia) ingeslapen.
Hoe kon ze dan in juli het paard terug willen brengen vanwege deze ziektes, terwijl daar pas in oktober die bloeduitslag van was???

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:42

ze heeft het paard toch al vanaf half februari dus al 4,5 maand voordat het contract getekend is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:43

mirgino schreef:
Jaime_

maar de koper heeft uitgelegd waarom, ze was bang dat hij geen contract meer wilde tekenen
en als je een vervelende handelaar treft is dat ook zo

Ook zonder koopcontract kon ze bewijzen dat ze Rubis van de beste man gekocht had. Dus dat was helemaal niet nodig dat contract. En als je dan perse onder contract wil kopen moet je je dat bedenken op moment van aankoop en niet later. Mijn fjord heb ik wel op contract gekocht (met de bepaling dat bij negatief aankoopadvies n.a.v. keuring de keuringskosten voor verkoper waren) Mijn andere pony heb ik gekocht zonder contract, kon immers gewoon bewijzen dat ik hem van verkoper gekocht had zonder contract.

Een contract is niet alles hoor, en voegt alleen wat toe als er buiten de gewoon koopovereenkomst (plicht tot geld betalen anderzijds plicht tot het goed leveren) nog andere afspraken in staan zoals een proeftijd bijvoorbeeld. Daarbij, zelfs mondelinge afspraken zijn bindend in het nederlandse recht. (Wel moeilijker te bewijzen)

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:43

Jeetje broadway jij gaat wel VEEL te ver in mijn og en!
Vind dit echt not done om ervan uit te gaan dat dit paard er na een jaar ook zo bijstaat. Nergens op gebasseerd en een zeer pijnlijke en schandalige post!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:44

lifaya schreef:
Jaime_ dat je het interessant vind is begrijpelijk, maar hier lijkt het bijna een heksenjacht. Elk berichtje word uitgeplozen, zo nodig nabesproken en gezegd "stuur door naar de fokker!" dat vind ik gewoon te ver gaan en ronduit kinderachtig.

Dat is overdreven, het is eenmalig gezegd.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:45

Mirgino....Lees het eens wat beter zeg ! Of ben je blond of zo ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:46

Myfairytale schreef:
lifaya schreef:

heb ik al vaker voorbij zien komen :) en alsnog vind ik 1 x gewoon teveel. Het is gewoon een kinderachtige heksenjacht geworden.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:46

Be_stronger....wel degelijk ergens op gebaseerd hoor !

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:47

Myfairytale schreef:
lifaya schreef:

heb ik al vaker voorbij zien komen :) en alsnog vind ik 1 x gewoon teveel. Het is gewoon een kinderachtige heksenjacht geworden.

Dat vind ik ook van Jytte op vd Berg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:49

broadway schreef:
Be_stronger....wel degelijk ergens op gebaseerd hoor !

Waarop dan? Want de fotos die jij bedoeld, ik kan ze niet vinden ;) Ik ben het totaal níet eens met hoe Jytte dit aangepakt heeft, maar ik vind jouw post ook wel een beetje ver gaan eerlijk gezegd ;)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:50

broadway schreef:

Wouw! Kon ik het maar zo mooi verworden!!!!! Ben het helemaal eens met je! Ik gaf ook al aan dat die ringen in de hoeven door voersverandering komen!!!! +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:53

Volgende van de site http://www.paardenadvocaat.nl is nog wel interessant :) Misschien hadden ze die advocaat ook beter een licht kunen laten werpen op de zaak ipv die strafpleiter (met zijn zelfingenomenheid.. )

Citaat:
Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.
Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (veelal de datum van levering) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.
Antedateringsvoorbeelden:
•Cornage is een verlamming aan de stemband en kan een verborgen gebrek zijn. In de rechtspraak wordt een antedateringstermijn van vier weken gehanteerd.
•Koliek wordt in de regel niet als een verborgen gebrek beschouwd. Als het paard echter korte tijd later weer koliek krijgt, kan dit wel aanduiden op een verborgen gebrek.
•Maanblindheid is een aandoening waarbij zowel de lens als de iris kunnen zijn betrokken. Afhankelijk van de aandoening kan hier een antedateringsperiode van acht weken vastgesteld worden.
•Bij kribbebijters kan de dierenarts aan de hand van de slijtage van de tanden de antedateringstermijn vaststellen. Bij paarden die luchtzuigen kan onderzocht worden of in het verleden een keelband is gebruikt. In het algemeen geldt dat het antedateren van stalondeugden zeer kort is (enkele dagen!).
•Spat is een specifieke vorm van arthrose, waarbij de antedateringstermijn afhankelijk is van het karakter van de röntgenologische veranderingen (tot drie maanden).
•OC is een storing in het verbeningsproces van het kraakbeen, waarbij bij paarden tot één jaar slechts een zeer korte antedateringstermijn wordt aangehouden van circa drie weken. Bij paarden ouder dan één jaar wordt een antedateringstermijn van circa drie maanden aangehouden.
•Het antedateren van ataxie is alleen mogelijk als een duidelijke oorzaak kan worden vastgesteld.
In het vorenstaande zijn slechts ter illustratie enige aandoeningen en antedateringstermijnen nader uiteengezet. Opvallend is dat deze antedateringstermijnen kort zijn. Bij het constateren van een aandoening is het raadzaam om direct een dierenarts te raadplegen.
In de praktijk komt het nogal vaak voor dat eigenaren het eerst een tijdje aanzien alvorens de expertise van een dierenarts wordt ingeroepen. Dit bemoeilijkt logischerwijze het antedateren van betreffende aandoening.

Wanneer vaststaat dat het paard voor de koop reeds aan een ziekte leed, kan aangenomen worden dat het geleverde paard niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. De koper mocht er immers op vertrouwen dat hij geen ziek paard kocht. In dat geval kan de koopovereenkomst op grond van het verborgen gebrek worden ontbonden, mits dit gebrek de ontbinding wel rechtvaardigt. Een verkoudheid van voorbijgaande aard zal in de regel geen ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigen. De aandoening moet van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor het is aangeschaft.

Als ik dit zo lees denk ik toch echt dat ze niet sterk staat.
Feitelijk had ze zodra het paard wat ging mankeren de verkoper op de hoogte moeten stellen en de DA moeten laten antedateren. Is uit de feiten zolas we die kennen van tv volgens mij niet gedaan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:55

Myfairytale schreef:
lifaya schreef:

Dat was ik die dat had gezegd. En ik hoop dat de beste man meeleest in het topic omdat het verhaal aan alle kanten rammelt. :j

En nogmaals het is sneu wat Jitte mee heeft moeten maken. Maar van wat ik heb kunnen zien van het programma vind ik het sneu dat de fokker , met een goede reputatie, zo wordt neergezet.