Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:20

bruintje123 schreef:
Malenka jij maakt in je eerste post in dit topic ook mensen belachelijk.
Dus je bericht nu klopt van geen kanten.

Daar ben ik me niet van bewust. Zou je me willen aangeven op welke manier ik dat volgens jou doe? Dit mag uiteraard via pb om het topic niet nog verder te vervuilen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:30

Malenka schreef:
F_Orumster schreef:

Het OVP is er juist op gericht om leven te bieden aan de vele watervogels. Dus vandaar dat bosvorming ongewenst is.

Precies.

Maar als juist door de begrazing vele vogels zijn verdwijnen, omdat de grazers té veel weg eten, wordt het doel toch helemaal voorbij geschoten? Dus dan kan er nog zo hard 'bos vorming is ongewenst' worden geroepen, maar zoals het nu is, is het schijnbaar toch ook helemaal niet geslaagd. En dan moet je als organisatie je verantwoording nemen en verklaren dat dit project op deze manier niet werken, en er aan een oplossing gewerkt worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:37

Malenka schreef:
bruintje123 schreef:
Malenka jij maakt in je eerste post in dit topic ook mensen belachelijk.
Dus je bericht nu klopt van geen kanten.

Daar ben ik me niet van bewust. Zou je me willen aangeven op welke manier ik dat volgens jou doe? Dit mag uiteraard via pb om het topic niet nog verder te vervuilen.

Citaat:
Wat kan ik me ontzettend boos maken als mensen zich vervolgens, zonder enige kennis van zaken, denken te kunnen bemoeien met wat er met de dieren in een natuurgebied moet gebeuren. Dat ze zichzelf zelfs helden vinden als ze voer over het hek gaan gooien bij deze dieren zonder na te gaan of dit ook nog nadelige gevolgen kan hebben

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:40

F_Orumster schreef:
Het OVP is er juist op gericht om leven te bieden aan de vele watervogels. Dus vandaar dat bosvorming ongewenst is.

Ik noem zoiets tuinieren. Of op zijn hoogst het aanleggen en onderhouden van een park.

F_Orumster

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:43

Daarom denk ik dat een aangepaste hoeveelheid grote grazers een evenwicht kan zijn. Niet de aantallen van nu maar drastisch reduceren en geboortebeperkende maatregelen. Om dit reservaatje in stand te houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:54

Inderdaad, een paar hertjes ( en of koetjes/ponies) in het park is best leuk en functioneel.
Maar dan moet je van dat " natuurlijk" geneuzel af en toegeven dat je gewoon vee aan het houden bent, en daarmee aan alle voorwaarden moet voldoen die daaraan verbonden zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:00

het probleem in de OVP is niet het buitenste hek, maar de omheinde gebieden binnen dat hek, waar de dieren opgesloten worden onder het excuus van rust plekken, daar waar niemand ze zien kan kwijnen ze weg.

het antwoord of de OVP niet overbegraasd worden door ecoloog dhr Vera, let op het extreem wetenschappelijk antwoord, en vraag je dan af wie wie belachelijk maakt. vanaf 04:19

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:10

F_Orumster schreef:
Malenka schreef:
Staatsbosbeheer had van de week een livestream op facebook waarbij ze gingen voeren op diverse delen van het terrein. Je zag daarin ook de verschillende dieren. Dat is vast nog wel terug te vinden voor de mensen die daar vragen over hebben.

Verder is er een klokhuisaflevering uit 2010 oid over de oostvaardersplassen. Mooie duidelijke uitleg over het waarom van de Oostvaardersplassen en de grazers.

En niet alle vogeltjes leven in een bos. Maar wel alle voedingsrijke gebieden zulken veranderen naar bos als we niet ingrijpen. Om een gebied geschikt te houden voor die vogels die het niet goed doen in hey bos zul je dus iets moeten doen. In dit geval zijn er grazers ingezet.

Mensen belachelijk maken (zeker met negatieve emoties op de achtergrond) lijkt mij nooit gepast.

En hierom KAN je de ovp niet zien als zijnde "puur natuur", want dat MAG zich niet als echte natuur gedragen. Het is niets meer of minder dan een park voor een selectief groepje mensen, die zich naar mening van vele, als god wanen in dat gebied.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:22

@ Malenka
Citaat:
Maar! Wat kan ik me ontzettend boos maken als mensen zich vervolgens, zonder enige kennis van zaken, denken te kunnen bemoeien met wat er met de dieren in een natuurgebied moet gebeuren. Dat ze zichzelf zelfs helden vinden als ze voer over het hek gaan gooien bij deze dieren zonder na te gaan of dit ook nog nadelige gevolgen kan hebben. Want ja, het kan zeer ernstige gevolgen hebben als je deze dieren gewoon gaat voeren!

Nee, van niet voeren gaan ze dood. En dat is geen ernstig gevolg.

De huidige beheerders hebben als beleid het massaal laten uithongeren van een groot deel van de dieren, verstopt achter extra hekken. En dat is blijkbaar verstand van zaken hebben.
Of ze ook een hart hebben, dat is nog maar de vraag. Want van enige empathie lijkt geen sprake te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:27

Malenka schreef:
Ik sprak de mensen in dit topic aan op het gedrag dat ze vertonen. Dan hoef je toch niet naar anderen (gebiedsbeheer en ecologen) te wijzen om je eigen gedrag (het belachelijk maken van ecologen)goed te praten? We leren kinderen al dat het zo niet werkt.

En ik zou zeggen; zoek het filmpje eens op en bekijk het inplaats van dat je direct een oordeel klaar hebt staan.

Erg mee eens hoor. Lijkt me zinvol om te discussiëren op inhoud. Prima om het daar roerend over oneens te zijn, maar anderen belachelijk maken vind ik een zwaktebod. Eenh hele groep (ecologen) over één kam scheren ook trouwens.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:16

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:21

Deze acties, hoewel misschien niet altijd doordacht en gevoed vanuit emoties, hebben er wel toe geleid dat er eindelijk wordt geluisterd naar de vele mensen die al jaren roepen dat dit project tot mislukken gedoemd is.
En ja, voor een groepje ecologen die desondanks denken dat ze voor God kunnen spelen, heb ik weinig respect...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:38

safina schreef:
[
Goed? Hoho, die man is ecoloog he? :D ;)

Maar dat is een ecoloog die niet loog :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:27

tja... die 3 oplossingen he....
Misschien oplossing 4 een beter optie... proactief dieren doden door ze met watten te bekogelen...
a: doet geen pijn
b: als je puur 100% katoen watten bollen neemt, is het ook nog eens bio natuurlijk
c: zie a en b

voor volgend winter misschien gelijk maar hooi over de hekken gaan gooien, beelden laten zien van dit jaar van uitgemergelde dieren, buitenland wijsmaken dat kadavers van edelherten blijven liggen en alleen die van de runderen en koniks geruimd worden.

Men moet zich bedenken wat men wil: een herten kamp met een overschot aan dieren en die gewoon iedere winter weer met bosjes laten creperen onder de smoes van het is natuur... of een soort van stadspark creëren waardig toeristen rond kunnen wandelen.
Of het terrein het terrein laten en laten worden wat het wil... braak liggend bos gebied, wat eigenlijk niets raars is in dit gedeelte van de wereld.

Of gaan we de pampa in Polen/Rusland (ben even de naam kwijt van dat safaripark) imiteren met vlonder paden, gelikte filmpjes en foto's ala OVP, waar dan ook de OVP als het grote voorbeeld gezien wordt.

Nieuwe slogan voor de OVP: hongersnood is niet erg, je gaat natuurlijk dood.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:21

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:28

Vandaag zag je vanuit de trein de dode dieren liggen. Vreselijk gezicht en dieptriest om naar te kijken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:52

Vreselijk, die filmpjes.. hoe kan je als beleid dieren zo laten afzien.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:10

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:06

Kuggur schreef:
F_Orumster schreef:

Ik noem zoiets tuinieren. Of op zijn hoogst het aanleggen en onderhouden van een park.

OVP Sim city, kunnen ze een spel van maken en daar ook weer geld voor binnen harken..... mag je dieren afschieten en krijg je punten om er 2 bij te voeren.....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:12

Annie Schreijer heeft zich nu ook duidelijk uitgesproken dat de conclusie mag zijn dat de Oostvaardersplaasesn verschrikkelijk mislukt zijn. SBB probeert met filmpjes het vege lijf te redden. De provincie laat het hooi verpieteren bij de kazerne (wat door de boerren gebracht is) En er wordt nog steeds veel te weinig bijgevoerd Een professor die tot op heden nog steeds voor het project was probeert het vege lijf te redden met zich er nu tegen uit te spreken Dit is de stand van zaken maar de dieren creperen nog steeds en ik denk toch dat er een keerpunt is bereikt en dat men gaat in zien dat het niet meer houdbaar is en hier en daar begint men nu het eigen vege lijf te redden. Hoe dan ook als er voor de dieren een beter leven van komt mogen ze van mij nog hele verhalen die niet kloppen houden als de Oostvaardersplassen maar stoppen en deze dierenmishandeling daarmee ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:05

Alane, briljant.

https://www.google.nl/maps/@52.449727,5 ... !1e3?hl=nl

Hier de OVP van bovenaf. Het is zoals Kuggur zegt, een park. De meeste natuur in Nederland is park, geen échte natuur.
Je ziet op dit beeld ook vrij duidelijk dat die grazers behoorlijk beperkt worden in waar ze allemaal kunnen komen, er is een soort beheer waarbij ze sommige delen kaler kunnen vreten. Verhelderend wel.
Het gebied is door mensenhanden aangelegd en door mensen, vanuit menselijke prioriteiten, beheerd.

Zoals ik hier al eerder schreef ben ik het volledig met dit soort uitgangspunten eens: met sommige diersoorten gaat het slecht, redden wat we redden kunnen!

Wat betreft de OVP: ik denk dat huidig beleid op zijn einde loopt. Er is geen draagvlak. En Vera (beste argument: de rechter heeft het gezegd) is met pensioen.

Ik wil nog wel even een lans breken voor degenen die aan de basis van de begrazing stonden: de meeste van deze mensen stond BEHEER voor ogen. Daarover hebben enkele zich uitgesproken in de media inmiddels.
Er is natuurlijk weinig mis met beheer door grote grazers in te zetten, dat kan ook heel gewoon zonder 30% sterfte per jaar. Lukt overal ter wereld ook prima, was in de OVP ook zo bedoeld. Dan hebben de dieren inderdaad de hemel op aarde.

Overigens is de echte vraag inderdaad nog steeds of dit natuur is, ook al bedienen ecologen zich van allerlei oneigenlijke argumenten (de rechter heeft het gezegd! Een gebied aan de andere kant van de aardbol dat in geen enkel opzicht met de OVP te vergelijken is blabla!) om aan te tonen dat dit inderdaad zo is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:28

10000 kadavers de laatste jaren in de Oostvaardersplassen. Nergens in Nederland sterven zoveel dieren de hongerdood. Niet in de natuur in ons land tenminste. En dan volhouden dat het natuur is? Teveel dieren in beperkte ruimte zonder voedsel, alles kaal niet kunnen schuilen en nog niet voeren ook? Partij voor de dieren is mijn stem ook kwijt geraakt toen ik er achter kwam hoe ze ten opzichte van de Oostvaardersplassen stonden. Dan moet ik de boeren een pluim geven die kennen hun verantwoordelijkheid en weten dat je dieren in een hok moet verzorgen die kunnen zichzelf niet redden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:53

Jullie zullen me waarschijnljik niet geloven, omdat ecologen volgens jullie leugenaars zijn... Maar ik wil een ding rechtzetten zat hier al meerdere keren genoemd is, en dat is dat de dieren beperkt worden in waar ze allemaal kunnen komen. Binnen het rood is het afgesloten deel voor bezoekers. Binnen dit deel kunnen de grazers gaan en staan waar ze willen (uiteraard speelt het water wel een rol). Ik weet niet waarom het steeds wordt aangehaald dat ze binnen het gebied beperkt worden... Het enige wat je wel duidelijk kunt zien vanuit google maps is het verschil tussen het natte deel (donker groen) en het droge deel. Daar ligt een dijk tussen, maar daar kunnen de grazers gewoon overheen.

Afbeelding