Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:44

Alane schreef:
gelijke prijzen als bij de poelier, dan is het wel te doen.
En zoals ik al eerder opperde, restaurant ernaast waar je kunt eten wat daar rond loopt en vliegt, van gans tot paard, van roodwild tot rund.
gewoon naar gelang wat er geschoten mag worden, gelet op het zogen en dracht enzo.
kun je en dat gebied terug in balans brengen en houden en levert dan ook nog eens iets op, in het restaurant of bij de poelier.
misschien wild kookcursussen erbij.
ik ben daar wel voorstander van.

Prima idee en nog heel biologisch verantwoord ook.

bruintje123

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:54

Een paar dode bomen wel. Of afgewaaide takken. Maar zowat alles hoort ook niet.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:58

Wereldwijd is er steeds meer woestijnvorming. De OVP helpt daar een handje aan mee...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:28

senna21 schreef:
Wereldwijd is er steeds meer woestijnvorming. De OVP helpt daar een handje aan mee...

Om daar op te reageren als de ecologen doen.

"Draagt de OVP bij aan woestijnvorming?

sinds ze penguins gevonden hebben op de zuidpool kun je wel stellen dat het water in de zwarte zee niet rood is, en daardoor de kamelen in Australië geen kangoeroes zijn. Als je dat vergelijkt met de kleur van sneeuw in de winter dan zie je een significant verschil tussen de karkassen van een zuid amerikaans struiksuikertje en de dodo. Als je dat in gedachte houdt dan weet je gelijk dat zand niet gelijk strand betekend en dat in combinatie met het feit dat Nederland nu een koning heeft en duitsland niet, zal de serengeti daaraan niet meedoen en zullen de natuurlijke grenzen blijven bestaan en verzanden we in een discussie die door de rechter al beantwoord is."

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 02:38

HAHAH Alane, held ! Lof it !

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 04:13

Alane schreef:
senna21 schreef:

sinds ze penguins gevonden hebben op de zuidpool kun je wel stellen dat het water in de zwarte zee niet rood is, en daardoor de kamelen in Australië geen kangoeroes zijn. Als je dat vergelijkt met de kleur van sneeuw in de winter dan zie je een significant verschil tussen de karkassen van een zuid amerikaans struiksuikertje en de dodo. Als je dat in gedachte houdt dan weet je gelijk dat zand niet gelijk strand betekend en dat in combinatie met het feit dat Nederland nu een koning heeft en duitsland niet, zal de serengeti daaraan niet meedoen en zullen de natuurlijke grenzen blijven bestaan en verzanden we in een discussie die door de rechter al beantwoord is."

_/-\o_ _/-\o_
Precies dat dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:00

joyce B schreef:
Als er geen nieuwe bomen kunnen groeien gaan die beestjes die leven van dode bomen vanzelf ook weer dood door... Er moet wel iets terug kunnen groeien om de kringloop aan de gang te houden...

Je moest eens weten wat er allemaal in de woestijn leeft...

(Waarmee ik niet wil zeggen dat *ik* vind dat de oostvaardersplassen een soort woestijn moet worden he? We hadden het erover dat er onder ecologen ook verschillende opvattingen zijn. Ik heb er zelf niet zo'n uitgesproken mening over. Ik heb er ook niet zoveel verstand van.)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:10

Een woestijn in een polder is helemaal onnatuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:18

In een nat klimaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:18

Jennyj01 schreef:
Een woestijn in een polder is helemaal onnatuurlijk.

Een polder is sowieso onnatuurlijk :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:28

Bah mensen... kunnen we het gewoon over het onderwerp hebben zonder mensen belachelijk te maken?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:29

Inderdaad, weten we nu eigenlijk meer over de dieren?
Kan de minder sterke groep ook aan eten?
Hoe zit het met de herten worden die ook gevoerd omdat ze we niet kunnen zien?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:32

Het ging er toch om om zeldzame vogeltjes te houden en aan te trekken? Als er niets meer is wat die vogeltjes kunnen eten en ze zich niet meer kunnen verschuilen of geen plek hebben hun nesten te bouwen of hun jongen veilig groot te brengen... Dan kun je toch zeggen dat het project mislukt is?

Als je eerst grote grazers in brengt om ze de boel kapot te laten grazen en vervolgens uit te laten sterven door hongersnood omdat ze niet weg kunnen trekken vanwege de hekken... En dat vervolgens recht probeert te praten onder mom van "natuur" dan zitten er wat draadjes verkeerd geschakeld denk ik...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:55

Malenka schreef:
Bah mensen... kunnen we het gewoon over het onderwerp hebben zonder mensen belachelijk te maken?

Mensen belachelijk maken die dit na jaren ellende nog steeds een goed project vinden is zo erg toch niet?
Ze verdienen imo niet eens beter.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:20

Staatsbosbeheer had van de week een livestream op facebook waarbij ze gingen voeren op diverse delen van het terrein. Je zag daarin ook de verschillende dieren. Dat is vast nog wel terug te vinden voor de mensen die daar vragen over hebben.

Verder is er een klokhuisaflevering uit 2010 oid over de oostvaardersplassen. Mooie duidelijke uitleg over het waarom van de Oostvaardersplassen en de grazers.

En niet alle vogeltjes leven in een bos. Maar wel alle voedingsrijke gebieden zulken veranderen naar bos als we niet ingrijpen. Om een gebied geschikt te houden voor die vogels die het niet goed doen in hey bos zul je dus iets moeten doen. In dit geval zijn er grazers ingezet.

Mensen belachelijk maken (zeker met negatieve emoties op de achtergrond) lijkt mij nooit gepast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:23

dieren uithongeren is dan wel gepast?

Klokhuis filmpje zal wel net zoveel propaganda zijn dan de nieuwe wildernix film. Die is net zo hard om te kotsen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:26

Ik sprak de mensen in dit topic aan op het gedrag dat ze vertonen. Dan hoef je toch niet naar anderen (gebiedsbeheer en ecologen) te wijzen om je eigen gedrag (het belachelijk maken van ecologen)goed te praten? We leren kinderen al dat het zo niet werkt.

En ik zou zeggen; zoek het filmpje eens op en bekijk het inplaats van dat je direct een oordeel klaar hebt staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:28

Nee ik zoek dat filmpje niet op, daar heb ik niet genoeg data voor :) Kijk dan eind van de maand wel als ik over heb.

En belachelijk maken, wat ik niet zie gebeuren, wel twijfelen aan de kennis van ecologen die dit goedkeuren is imo helemal niet verkeerd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:31

Bijzonder dat je nu plots commentaar hebt, Malenka. Terwijl de actievoerders al weken weggezet worden als een stel dierknuffelaars die te dom zijn om te schijten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:35

Dan zou ik even terug kijken naar de post van Alane. Dat is zeer duidelijk het belachelijk maken van Ecologen.

En jammer dat je het filmpje niet kunt bekijken. Ik hoop dat je een oordeel dan ook nog even uit kunt stellen.:)

Nies, ik heb al eerder gereageerd. Maar ik blijf niet altijd overal maar op reageren. Nu had ik de tijd en energie om het wel te doen. Eerder waren het andere mensen die dat hadden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:37

Malenka jij maakt in je eerste post in dit topic ook mensen belachelijk.
Dus je bericht nu klopt van geen kanten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:38

Vergeleken bij de 'discussies' op FB gedraagt iedereen in dit topic zich heul netjes.
Dat een aantal mensen belachelijk wordt gemaakt, komt vooral omdat zij de discussie zélf niet aangaan maar hun ecologische riedeltje (met het vingertje omhoog: zo is het en anderen hebben er geen geen verstand van) blijven afdraaien. Ze gebruiken verkeerde argumenten (bv. 'de natuur is hard' terwijl de echte vraag is: is dit natuur??) om hun standpunten kracht bij te zetten.
Verder wordt het regelmatig heel troebel omdat half Nederland duikt bij het woord 'afschot', terwijl dat juist in de gebieden waar het wel goed gaat, stelselmatig gebeurt.....

PS Ik vind de post van Alane briljant _/-\o_ ...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:48

Malenka schreef:
Staatsbosbeheer had van de week een livestream op facebook waarbij ze gingen voeren op diverse delen van het terrein. Je zag daarin ook de verschillende dieren. Dat is vast nog wel terug te vinden voor de mensen die daar vragen over hebben.

Verder is er een klokhuisaflevering uit 2010 oid over de oostvaardersplassen. Mooie duidelijke uitleg over het waarom van de Oostvaardersplassen en de grazers.

En niet alle vogeltjes leven in een bos. Maar wel alle voedingsrijke gebieden zulken veranderen naar bos als we niet ingrijpen. Om een gebied geschikt te houden voor die vogels die het niet goed doen in hey bos zul je dus iets moeten doen. In dit geval zijn er grazers ingezet.

Mensen belachelijk maken (zeker met negatieve emoties op de achtergrond) lijkt mij nooit gepast.

Het OVP is er juist op gericht om leven te bieden aan de vele watervogels. Dus vandaar dat bosvorming ongewenst is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:58

Alane schreef:
senna21 schreef:

_O- _O- _O- _O- :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:17

F_Orumster schreef:
Malenka schreef:

Het OVP is er juist op gericht om leven te bieden aan de vele watervogels. Dus vandaar dat bosvorming ongewenst is.

Precies.