[HK][WEG] Springen - kijk mee!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:04

Echt super! En nu grijpen de Duitsers eens een keertje mis :o
Ook heel mooi dat er drie meedoen aan individueel!! *\o/*

Getup

Re: [HK][WEG] Springen - kijk mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:51

Verheug me op de ruiterwissel. Enne...t zijn niet bepaald de meest belabberde ruiters, die op je paard stappen ;-)
Als ruiter moet je er tegen kunnen, of thuisblijven. En verstand op 0 en je op je eigen ritten concentreren.
Snap, dat t voor n bijv. Meredith Michaels- Beerbaum ook niet heel simpel was, met n Shutterfly, die overal heen vloog bij het opzadelen bij de andere ruiters.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:54

Die ruiterwissels waren zondag toch?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:38

Getup schreef:
Verheug me op de ruiterwissel. Enne...t zijn niet bepaald de meest belabberde ruiters, die op je paard stappen ;-)
Als ruiter moet je er tegen kunnen, of thuisblijven. En verstand op 0 en je op je eigen ritten concentreren.
Snap, dat t voor n bijv. Meredith Michaels- Beerbaum ook niet heel simpel was, met n Shutterfly, die overal heen vloog bij het opzadelen bij de andere ruiters.

Snap dat t niet de meest belabberde ruiters zijn, maar ieder heeft toch zn eigen manier van rijden en al helemaal als je met een paardje zover bent gekomen. Geloof best dat veel paarden behoorlijk eenkennig zijn en hun routine hebben met hún ruiter voor een wedstrijd. Die doorbreken lijkt me niet altijd in goede aarde vallen. Met een paard waar je net 3 min op zit, hindernissen van 1.50 springen, is een miscommunicatie snel gemaakt en wat miscommunicaties kunnen veroorzaken heeft de Chileen gedemonstreerd gisteren :x

Maar goed, als ruiters inderdaad liever niet hebben dat anderen op de rug van hun paardje zit, moeten ze niet meedoen :)
Ben zondag niet thuis, dus eens kijken hoe het verloopt gaat niet lukken

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:51

En daarbij zijn het ook niet de.goedkoopste paarden... Wat nou als er een geblesseerd raakt oid.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:33

Heb t helaas gemist gisteren, door werk en college 's avonds, buh :(
Maar wil zondag wel proberen die ruiterwissel te zien!! T is een beetje studentenwedstrijden stijl, dan rij je ook op onbekende paarden... in de internationale versie worden daar ook parcoursen van 1.30 gesprongen dus met deze paarden moet dit vast ook mogelijk zijn! Wel een super leuk initiatief vind ik.. dan wint echt de beste ruiter!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:04

Getup schreef:

Klopt, zij heeft er toen inderdaad bewust voor gekozen om in 2010 niet Shutterfly mee te nemen ookal was die in bloedvorm. Gelukkig mocht ze toen mee met Checkmate, heel eerlijk had ik wel willen zien hoe die zou lopen met andere ruiters :')

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:12

Oh ik wist niet dat ze van paard moesten wisselen! Is dat met de echte finale?
Lijkt me erg lastig voor ruiters en paarden, ene paard is makkelijker dan de ander.. Aan de andere kant zie je wel hoe de ruiter rijdt, maar echt, het ligt ook aan het paard..

Wanneer is dit? Ik hoop dat ik kan kijken, lijkt me erg leuk!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:39

DideH schreef:
Snap dat t niet de meest belabberde ruiters zijn, maar ieder heeft toch zn eigen manier van rijden en al helemaal als je met een paardje zover bent gekomen. Geloof best dat veel paarden behoorlijk eenkennig zijn en hun routine hebben met hún ruiter voor een wedstrijd. Die doorbreken lijkt me niet altijd in goede aarde vallen. Met een paard waar je net 3 min op zit, hindernissen van 1.50 springen, is een miscommunicatie snel gemaakt en wat miscommunicaties kunnen veroorzaken heeft de Chileen gedemonstreerd gisteren :x

dat zijn de regels en dat weet je ..anders blijf je thuis punt !
bovendien geraken de belabberde ruiters niet in de laatste 4 , zelfs niet in de laatste 30 van zaterdag ..Het zijn stuk voor stuk topruiters en een springruiter heeft nu éénmaal veel meer paarden te rijden dan een dressuurruiter ( via jonge paarden , handel dus veel uitproberen etc ) en is voor hun maar een kleine aanpassing .. Bovendien kijken ze daar heel erg naar uit om eens op de crack van een andere te mogen zitten en aan te voelen ..dat kon je de laatste weken lezen op diverse media welke voor hun de 4 paarden waren waar ze graag de finale mee zouden willen rijden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:49

Meestal verheugen ze zich inderdaad om eens het paard van de concurrenten aan te voelen maar wat als het toch gebeurd en het ondenkbare gebeurt en er eentje zich enorm verkijkt op een hindernis waardoor hij ernstig geblesseerd raakt?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:54

denk je nu echt dat die ruiters met die gedachte op een paard stappen ?? We hebben het over topsporters niet over een amateur die l gaat springen met een ei in zijn broek
een voetballer gaat toch ook niet het veld op wat als ze mijn been afschoppen een F1 pilooot ook niet met als ik crash in de bocht etc

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:01

Ik denk idd dat ze professional genoeg zijn om dit gewoon te kunnen hoor. Geblesseerd raken? Ja, kan, maar dat kan net zo goed met de eigen ruiter gebeuren. Het is natuurlijk niet zo dat ze opstappen en de ring in moeten. Ze krijgen echt wel even de tijd om op het voor terrein een sprongetje te maken en het paard aan te voelen.
Daarbij zijn de paarden ook gewoon topsporters die vaak heel veel voor hun ruiter doen en soms oplossen. Maakt volgens mij niet uit wie er dan op zijn rug zit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:06

voor zover ik weet is het enkel die 3 minuten aan pas tijd in de ring zelf die ze krijgen en verder niet.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:07

Moest er iets gebeuren, daar zijn die goed genoeg voor verzekerd hoor :) Elk paard kan iets voorkrijgen, ook met zijn 'eigen' ruiter op zijn rug.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:12

petraaken schreef:
voor zover ik weet is het enkel die 3 minuten aan pas tijd in de ring zelf die ze krijgen en verder niet.

maakt toch niet uit ..wat wil je dat ze 3 dagen mogen uitproberen ..er is- lijkt me - al genoeg gesprongen deze week

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:50

Marjoow schreef:
Even gekopieerd. Over dat paard wisselen.

Eigenlijk raar dat het zadel gewisseld mag worden. Dit moet toch goed liggen op het paard? Of is dat anders met springzadel?

Iemand die hier een antwoord op heeft?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:52

Marjoow schreef:
Marjoow schreef:
Even gekopieerd. Over dat paard wisselen.

Eigenlijk raar dat het zadel gewisseld mag worden. Dit moet toch goed liggen op het paard? Of is dat anders met springzadel?

Iemand die hier een antwoord op heeft?

springruiters hebben niet voor ieder paard een eigen, op maat gemaakt, zadel. ze hebben hooguit 2 of 3 zadels waar alle paarden mee gereden worden., zo dus ook hier, hun zadel zijn ze gewend en wordt dus naar iedere paard meegenomen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:52

Dus het maakt niet uit of het zadel wel of niet past op het paard? Dat vind ik wel raar

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:55

Daarom hebben de meeste ook een bontje oid eronder denk ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:03

Volgens mij is het ook onmogelijk om voor ieder paard inclusief ruiter een passend zadel te vinden als je zo'n 30 paarden op stal hebt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:31

Marjoow schreef:
Dus het maakt niet uit of het zadel wel of niet past op het paard? Dat vind ik wel raar

zadels liggen zo optimaal mogelijk

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:34

Ik had ergens gelezen dat de zadels op de ruiter gemaakt is en dat de kussens van het zadel meevormden. Weet niet of dit helemaal waar is :o

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:59

Maar dat betekent wel dat de vier finalepaarden binnen redelijk korte tijd vier keer het parcours springen, toch? Best pittig.

Ik snap ook meteen waarom ze dit onderdeel bij de dressuur niet doen, haha! :') Hoewel een miscommunicatie mij daar minder "gevaarlijk" lijkt dan bij het springen. Ik weet niet, ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. Aan de ene kant vind ik het wel een leuk concept, maar aan de andere kant degradeert het imo de paarden zo tot een gebruiksobject. Ik bedoel, een tennisdubbelteam haal je ook niet uit elkaar om een finale tegen een ander te spelen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:08

De vraag is wat je wil bekronen: de beste ruiter of de beste combi.
In dit geval kom je op de beste ruiter uit, lijkt me niet per se iets mis mee.
Sterker nog, dat is precies de reden waarom studentenwedstrijden op deze manier verreden worden: daar rijden we op manegepaarden die niemand kent, en beoordeel je dus echt de ruiter en minder de combi of het paard.

Qua zadels: ik vind dat ook een beetje dubbel. Ik heb zelf meegemaakt dat sommige paarden heel veel beter gaan lopen met een écht passend zadel, en vervolgens is dat in de springsport dus blijkbaar weer niet zo van belang. Deze zadels zullen van goede kwaliteit zijn, wat veel zal schelen, maar het is toch wel typisch dat iedereen met een rijtechnisch probleem op bokt naar de zadelmaker wordt verwezen terwijl de top hetzelfde zadel voor ieder paard hergebruikt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:10

Denk dat de top ook wel beter de paarden aanvoelt en daar makkelijker mee omgaan dan wij amateurs.