Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:41

Proef dieren enorm goed verzorgd? Ik heb wel een swat anders gezien op t.v. Het werd gefilmd met een verborgen camera,een hondje werd in mekaar geslagen omdat hij niet stil wilde staan.Belachelijk om dieren te gebruiken als proefdier.Mensen krijgen echt niet voor nix een [dodelijke] ziekte,dat is puur natuurlijk,om de mens in evenwicht te houden.Anders zou de wereld snel over bevolkt zijn.Een dier is niet op aarde om als proef dier gebruikt te worden!

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:00

gohya schreef:
Proef dieren enorm goed verzorgd? Ik heb wel een swat anders gezien op t.v. Het werd gefilmd met een verborgen camera,een hondje werd in mekaar geslagen omdat hij niet stil wilde staan.Belachelijk om dieren te gebruiken als proefdier.Mensen krijgen echt niet voor nix een [dodelijke] ziekte,dat is puur natuurlijk,om de mens in evenwicht te houden.Anders zou de wereld snel over bevolkt zijn.Een dier is niet op aarde om als proef dier gebruikt te worden!


Op tv ja..
Dat is idd het probleem bij de meeste mensen! Lachen

@ imaudy: beetje flauw hoe je reageert, je kan toch gewoon zeggen waar het om gaat i.p.v. er omheen te draaien?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:04

De beelden op t.v. liegen er echt niet om.Het gebeurt gewoon,maar er zijn ook plaatsen waar ze wel goed verzorgd worden.Die opname was niet in nederland maar in Engeland.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:53

gohya schreef:
De beelden op t.v. liegen er echt niet om.Het gebeurt gewoon,maar er zijn ook plaatsen waar ze wel goed verzorgd worden.Die opname was niet in nederland maar in Engeland.


Ja dat bedoel ik ook, of het is in een ander land of het zijn oude beelden...
Daarmee heb je wel mensen die zo fel tegen proefdieren zijn terwijl ze het nog nooit werkelijk hebben gezien en er niks vanaf weten.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:12

Ik zet sowieso vraagtekens bij beelden waarbij een hond b.v. bewusteloos wordt geslagen als proefdier. Waarschijnlijk door een paar aktievoerders in elkaar gezet. Echt mensen die zich weigeren te verdiepen in de materie.

gohya schreef:
Belachelijk om dieren te gebruiken als proefdier.Mensen krijgen echt niet voor nix een [dodelijke] ziekte,dat is puur natuurlijk,om de mens in evenwicht te houden.


Een imo onmogelijke opmerking van een moeder van 4 kinderen die zelf wél medische zorg accepteert. Bloos

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:09

gohya schreef:
Proef dieren enorm goed verzorgd? Ik heb wel een swat anders gezien op t.v. Het werd gefilmd met een verborgen camera,een hondje werd in mekaar geslagen omdat hij niet stil wilde staan.Belachelijk om dieren te gebruiken als proefdier.Mensen krijgen echt niet voor nix een [dodelijke] ziekte,dat is puur natuurlijk,om de mens in evenwicht te houden.Anders zou de wereld snel over bevolkt zijn.Een dier is niet op aarde om als proef dier gebruikt te worden!


Jij bent ingeent tegen allerlei (potentieel dodelijke) ziektes, en je hebt ongetwijfelt wel eens antibiotica gehad. En hoe denk je dat die ontwikkelt zijn?
Kortom je vind het best dat andere mensen dodelijke ziektes krijgen om de zaak in "evenwicht" te houden, zolang je het zelf maar niet bent....

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:09

ik ben wel ns benieuwd hoe t dan wel gaat op n proefdiercentrum ?
zou wel uitleg willen van degene die in t laatste jaar zit ....
enne ergens ben ik het ook eens dat mensen niet voor niks soms ziektes krijgen waar niets aan te doen is , natuurlijk evenwicht ,
keur proefdier gebruikt niet goed , maar ook niet af ...maar vraag me vaak wel t nut ervan af ...
er mag niet op mensen getets wordne want misschien gaan ze wel dood , maar er mag wel n lief aapje of hondje doodgaan om te testen of t medicijn wel gaat werken ......
de wetgeving is n betje krom op dat gebied aangezien n hond , kat rat, aap , paard etc etc net zo veel gevoel heeft als n mens maar deze dieren leggen zich bij hun lot neer zit niets anders op ...
Dus hoop echt dat die zgn etische comissie echt goed over toestemming nadenkt of t echt wel nodig is

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:19

Zinzi_jewel o.a. voor jou deze quote van loesje688. Kan heel verhelderend zijn voor je.

loesje688 schreef:
Zo, het hele topic gelezen en ik ben blij dat er een goede inhoudelijke discussie word gevoerd Lachen Als eerste: natuurlijk heeft iedereen het recht op een eigen mening, ik word alleen zo moe van al die mensen die het 'sielugh' vinden maar zelf nooit in een proefdierstal zijn geweest. Anti-proefdiersites geven vaqan een onrealistisch beeld van de werkelijkheid met filmpjes en foto's van 20 jaar oud en/of één of ander derde wereld land. Totaal niet van toepassing op de praktijk van tegenwooridig in de westerse wereld dus. Voor objectieve informatie kan je beter kijken op http://www.informatiedierproeven.nl.

Verder nog even over 'de situatie in Turkije' (n.a.v. de site die Daphne postte): de levenskwaliteit van proefdieren is er de laatste tijd enorm op voorruitgegaan omdat ze zich aan willen sluiten bij de EU en dus 'westerser' moeten worden. De richtlijnen en uitgangspunten zijn overeenkomstig met die in Nederland. Bovendien staat in de Koran ook dat mensen respect moeten hebben voor alle levende wezens, en dus ook dieren (vrij gequoted: 'Hij die (zelfs) een duif het leven spaart zal door Allah beloont worden'). Zie verder het artikel hierover in de laatste Biotechniek, voor degene die deze ontvangen. Ik heb van het hele artikel helaas geen link.

Zoals iemand voor mij al zeer goed duidelijk maakte (ik weet helaas zo alleen niet meer wie het was): mensen hebben de neiging om hun wensen en ideeen over welzijn op dieren te projecteren terwijl de dieren hier lang niet altijd mee geholpen zijn. Dieren zijn geen mensen, behandel ze dan ook niet zo, blijf realistisch en bedenk dat dieren een geheel andere belevingswereld hebben dan mensen. Natuurlijk kunnen dieren ook ongerief ondervinden, maar een rat is nu eenmaal wel anders dan een mens.

Wat ik trouwens ook wel vreemd vind is dat veel mensen het ene dier erger vinden dan een ander dier. Natuurlijk staan hier verschillende mensen op hun achterste benen omdat het in dit geval om paarden gaat, maar ik heb nog nooit iemand horen protesteren tegen de miljoenen fruitvliegjes die voor de wetenschap sterven Sigaar Waarom? Omdat fruitvliegjes een lager knuffelheidsgehalte hebben. Natuurlijk hebben fruitvliegjes niet dezelfde belevingswereld als een paard, maar het is maar om aan te geven dat we het pas echt zielig vinden als 'we er wat mee hebben'.

Om verder te gaan, op mensen testen? Ik weet niet onder welke steen ik heb liggen slapen maar toen ik voor het laats keek was er nog zoiets als de rechten van de mens. Zijn die echt niets meer waard? En wie beslist op wie wel en op wie niet getest mag worden? Denk inderdaad aan kindsoldaten, mensen met een mentale stoornis, of mensen die ten onrechte veroordeeld zijn.

Het testen van cosmetica is trouwens al vanaf 1 januari 1996 verboden in ons land. Vanaf 2012 is het helemaal verboden om cosmetica dat gestest is op dieren te verkopen. Erg jammer dat door bv. Proefdiervrij nog steeds gesuggereerd word dat dieren hier nog steeds voor gebruikt worden ('Zou ik dit in de ogen van uw paard mogen spuiten?').

Alternativen worden inderdaad veel onderzocht, sommige proefdieren zijn nu vervangen door bijvoorbeeld weefselkweken. Helaas is het lichaam zo ontzettend ingewikkeld dat het erg moeilijk is om hier een goed alternatief voor te ontwikkelen en zullen proefdieren waarschijnlijk altijd blijven bestaan. Dit neemt natuurlijk niet weg dat we de kwaliteit van de dieren kunnen verbeteren (bv door pijnstillers, goede huisvesting met genoeg speeltjes etc) en het aantal proefdieren kunnen terugdringen (door meerdere dingen in één dier te meten. Zo heb ik als stagiaire meegewerkt aan een onderzoek m.b.t. het verminderen van de degeneratie van de gehoorzenuw. De cavia's die we gebruikte kregen aan het rechteroor de behandeling en het linkeroor werd als controle gebruikt. Zo halveert het aantal dieren die we hebben moeten gebruiken.) Elk jaar word de prijs voor Alternatieven (Prijs voor Vervanging, Vermindering en Verfijning) uitgereikt voor de onderzoeker/biotechnicus of dierverzorger die een wezelijke bijdrage heeft gegeven aan een alternatief, manier om het gebruik van proefdieren te verminderen of die heeft geholpen met het verbeteren van de levenskwaliteit van proefdieren. Mensen die met proefdieren werken zijn geen monsters, ze hebben respekt voor dieren, houden van ze en willen zo goed mogelijk voor ze zorgen. Bovendien zijn er inderdaad erg strenge regels omtrend proefdiergebruik, elk experiment moet eerst goed worden gekeurd door de DEC (Dier Experiment Comissie) voor ze uitgevoerd worden. Deze comissie wegen het belang van het onderzoek af tegen het ongerief dat de dieren mogelijk ondervinden en zorgen er zo voor dat de dieren niet onnodig lijden.

Ik vind het erg jammer dat er door sommige mensen zo 'kort door de bocht' word gedaan over dierproeven en dat er vanuit de proefdiersector zo weinig naar buiten komt over het hoe en wat. Tijdens een congress voor biotechnici en proefdierverzorgers werd gevraagd wie wel een gelogen had over zijn beroep om vervelende reacties te verkomen, ik denk dat ruim drie kwart van de mensen hun hand op staken. Erg jammer dat er zo weinig openheid over is.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:47

Zinzi en gohya: dus als een dierbare een erge ziekte krijgt dan vinden jullie het ok dat er niet wordt behandeld, ookal is er genezing mogelijk? Ik ben het met je eens dat ziekten een nut hebben, maar ik wil mijn ouders en broer en zussen nog láng niet kwijt en ben heel blij dat de medische wetenschap inmiddels zo ver is dat veel dingen te genezen zijn (heb zelf ook de nodige medicatie achter de kiezen en ben heel blij dat die er waren), maar ook het lijden bij ernstige ziektes wordt dragelijker. Er zullen altijd erge ziektes bij blijven komen (HIV/AIDS is ook nog niet zo heel oud), of pandemiën (griep) blijven uitbreken, maar dat wil niet zeggen dat we ons maar weer in de Middeleeuwen moeten wanen en mensen maar niet behandelen, 'want zo is de natuur'. Dat doe ik ook met mijn huisdier niet...

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:14

@slimmerik bedankt voor deze update ik begrijp t nu beter het is idd dat je telkens hele oude gruwelijke beelden ziet waar niet eens n nut van is waarom zo,n test gedaan wordt ...
@laui , ik zeg niet dat dierproeven niet mogen ik zeg ook niet dat t wel mag , maar vindt dat t goed onderbouwd moet zijn waarom zo,n proef nodig is ...
en vindt t goed dat hierboven een verduidelijking wordt gegeven openheid van zaken is erg belangrijk in dit soort gevallen

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:40

gohya schreef:
Proef dieren enorm goed verzorgd? Ik heb wel een swat anders gezien op t.v. Het werd gefilmd met een verborgen camera,een hondje werd in mekaar geslagen omdat hij niet stil wilde staan.Belachelijk om dieren te gebruiken als proefdier.


En zo ontstaat dus het huidige beeld van 'proefdieren' in de samenleving. Waarschijnlijk is dit filmpje gemaakt door een of andere overfanatieke dierenbeschermer die 'ons' (ons als in onderzoekers, biotechnici, proefdierverzorgers en iedereen die voor de rest beroepsmatig met proefdieren bezig zijn) af willen schilderen als dierenbeulen en monsters.

Na 6 maanden full time als stagiare met proefdieren te hebben gewerkt ben ik NIET ÉÉN persoon tegen gekomen die niet met het uiterste respect en ongelofelijk veel liefde met de dieren omging (en geloof me, ik ben veel mensen tegengekomen Knipoog ).

Bovendien, het in elkaar schoppen van een hond omdat hij niet stil wil staan? Wat zou dat in vredesnaam met de proef te maken moeten hebben? Denk je echt dat onderzoekers regelmatig beesten in elkaar slaan voor de lol of omdat 'dat nodig is voor het onderzoek'? Als dit een huisdier van iemand zou zijn zouden we die persoon afschilderen als een dierenbeul, nu word de hele sector afgeschilderd als beulen en moordernaars.

Wat zou ik het fijn vinden als iedereen die zo ONTZETTEND tegen dierproeven is zelf eens een paar weken met de dieren komt werken en zelf ervaren wat het nu echt is, maar de meeste mensen steken liever de kop in het zand zodat ze heel hard 'sielugh' kunnen blijven roepen.

gohya schreef:
Mensen krijgen echt niet voor nix een [dodelijke] ziekte,dat is puur natuurlijk,om de mens in evenwicht te houden.Anders zou de wereld snel over bevolkt zijn.Een dier is niet op aarde om als proef dier gebruikt te worden!


We praten nog wel een keer als je zelf, of je ouders/kinderen/vrienden of andere geliefden ernstig ziek zijn Sigaar En wat dacht je van je dieren? Als zij ziek worden behoeven ze ook medische hulp die.. ja inderdaad, opgedaan word door proefdieronderzoek. We laten de arme mensen in Afrika toch ook niet doodgaan van de honger 'omdat dat zo lekker opruimt'. Als je je zorgen maakt over de overbevolking kan je beter voorlichting gaan geven over anticonceptie in de minder ontwikkelde landen.