Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lest

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:05

Tijgertje86 schreef:
Ik vind dat je gewoon niet met een zware crosmoter (met veel lawaai) in de buurt van dieren moet willen komen. Iedereen kan op zijn vingers natellen, dat er eventueel problemen kunnen komen. Je moet je verantwoordelijkheid nemen en met een 'lawaai-motor' crossen op een plek waar niemand (mens en dier) last van je hobby heeft. Er zijn voldoende crosbanen en (zand)wegen waar je geen andere mensen/ dieren tegenkomt. Mocht je toch een dier (onder het zadel of in een weiland) tegen komen, passeer dan langzaam en zonder al te veel lawaai). De paarden in het desbetreffende weiland zullen vast met hoge snelheid gepasseerd zijn. Het lijkt me sterk dat een rustige/ bijna stiller crosser de dieren zo kan opjagen....

Dat weet je gewoon niet, misschien zijn de paarden wel alleen geschrokken van het aanzicht van de crossmotor. Mijn paard schrikt zich compleet lam van een ligfiets terwijl die echt geen geluid maken. Het is zo makkelijk om te gaan speculeren.
Daarnaast hebben andere mensen een andere hobby en dus ook andere prioriteiten, jij wilt dat alles wijkt voor paarden maar daar is niet iedereen het over eens. En er zijn zoveel mensen die last hebben van paarden, maar dat wil toch ook niet meteen zeggen dat paarden verboden moeten worden??
Ik erger me er zo aan dat iedereen maar de waarheid invult richting het paard terwijl niemand hier de situatie kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:07

Ik kom ze vaak zat tegen in de bossen, hoor ze ergens met hun gigantische lawaai, volledig illegaal in de bossen aanwezig, de dieren schrikken zich kapot. Mijn paard is al een keer op hol geslagen en heb al meerdere verhalen gehoord.

Maak mij niet wijs dat ze nog nooit hebben meegekregen dat paarden in weilanden en ruiters hierop reageren. Dit is geen speculatie.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:10

russel schreef:
Klinkt hard, maar nu weten ze eindelijk dat er geen plaats voor motorcrossers is in natuurgebieden, maar op hun eigen crosterreintjes.

Nogmaals, sommige crossmotors mogen op de openbare weg en op de foto ziet het er voor mij niet uit als een natuurgebied. maar dat weet ik niet DUS daar ga ik niet over oordelen.

Jij bent "ze" al zo vaak tegen gekomen. Maar als er 50 ruiters zijn die hun paard niet in de hand hebben en daardoor een ongeluk veroorzaken wil het toch nog niet zeggen dat ik mijn paard niet in de hand heb en een ongeluk veroorzaak?? Waarom denken er mensen dat ze deze motorrijder persoonlijk kennen omdat ze al vele slechte ervaringen met crossmotors achter de rug hebben?
En mij maak je wel wijs dat , vooral onervaren jonge motorrrijders, niet hebben meegekregen dat dieren daar van schrikken. Bij sommige mensen zit dat er gewoon niet in omdat ze nooit met dieren te maken hebben. En ik zou ook niet zoveel gevaar zien van een paard wat in de wei staat.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:13

russel schreef:
Ik kom ze vaak zat tegen in de bossen, hoor ze ergens met hun gigantische lawaai, volledig illegaal in de bossen aanwezig, de dieren schrikken zich kapot. Mijn paard is al een keer op hol geslagen en heb al meerdere verhalen gehoord.

Maak mij niet wijs dat ze nog nooit hebben meegekregen dat paarden in weilanden en ruiters hierop reageren. Dit is geen speculatie.

Amen!

Volgens mij zijn de mensen in dit topic die mij aanvallen nog nooit een motor tegengekomen. Ik nodig jullie dan ook van harte uit! Motorcrossers zijn een serieus probleem die alles en iedereen in het bos in gevaar brengen. Ik heb geen enkel medelijden met ze en door hen, kan ik op zondag niet meer met mijn paard het bos in. Wat Russel al zegt: Ze zijn illegaal in het bos, ze maken lawaai, stoppen/ minderen vaart voor niets en niemand en dan moet ik nog medelijden met ze hebben. Misselijk

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:15

Ik ben wel motorcrossers tegen gekomen, sterker nog ik heb ook een hekel aan de motorcrossers die illegaal door het bos crossen en een heleboel mensen tot last zijn.
Maar ik ga echt niet iemand iets toewensen die ik niet ken, waarvan ik de situatie niet ken dat weiger ik. Ik ga ook niet alle motorcrossers over één kam scheren omdat ik niet van motorcrossers hou, dat neigt naar discriminatie.

edit; Jullie hebben mij ook nog niet de bewijzen kunnen leveren dat deze motorcrosser in dit geval fout was. Misschien dat ik dan zou denken van "tja je bent zelf de oorzaak". Maar dan nog zou ik hem niet letsel blijven toewensen. Soms gaan er gewoon dingen fout, iets wat niemand van te voren had gewild echt die jongen ook niet.
Laatst bijgewerkt door Lest op 31-03-08 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:16

russel schreef:

ja.. ik wens ook elke ruiter een gebroken nek toe, zwaar hersenletsel iig... de ruiters die mij en mijn honden in volle galop passeren, die mij op een fietspad inhalen, want die moeten ook beter weten he... maak je mij niet wijs hoor dat ze niet beter weten... breek je schedeltje maar..foei...

maar ohh, natuurlijk, het gaat hier om mensen die geen rekening houden met paarden...... dan ligt alle schuld uiteraard bij die mensen.. feit dat heel erg veel gebagatelliseerd word wat ruiters fout doen, stoot mij tegen het hoofd, die hebben altijd excuses te over en daar moet heel veel voor wijken.

geven en nemen is het, samenleven, met de plussen en de minnen.

marmamps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:34

Waarom zulke harde reacties , in een topic waar een zwaargewonde man van 37 jaar en de dood van een paard wordt gemeld.
Dit kan zo pijnlijk zijn voor naasten of mensen die zoiets hebben meegemaakt.
Is dit geen plaats voor medeleven ipv een discussie over nare ervaringen met crossmotors enz.

Start een topic "overlast van motorcrossers" of iets dergelijks.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:43

Lest schreef:
Ik ben wel motorcrossers tegen gekomen, sterker nog ik heb ook een hekel aan de motorcrossers die illegaal door het bos crossen en een heleboel mensen tot last zijn.
Maar ik ga echt niet iemand iets toewensen die ik niet ken, waarvan ik de situatie niet ken dat weiger ik. Ik ga ook niet alle motorcrossers over één kam scheren omdat ik niet van motorcrossers hou, dat neigt naar discriminatie.

Inderdaad, en zelfs al was die fout. Als ik het hier lees hebben sommige een verschrikkelijk klein hart Scheve mond

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:49

ik ben het helemaal met marmamps eens.

ik vind het belachelijk hoe hier gereageerd word.
er zijn trouwens in de bossen ook ruiters zat die regels overtreden,maar nee dat is niet erg als ik dit topic zo lees.
er zijn ook zat ruiters die op plekken rijden waar ze helemaal niet mogen rijden,maar nu gebeurd er een keer een ongeluk met een uitgebroken paard en nu zijn we allemaal schijnheilig.
buiten dat om zijn er ook gebieden waar je met een bepaalde soort cross motor in het bos mag komen.
er is nog niet eens bewezen dat deze motorcrosser echt gigantisch in de fout is gegaan,dus ik vind dat daar met reacties geven wel even rekening mee mag worden gehouden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:12

Tjongejonge, de gemoederen lopen hoog op hier zeg! En natuurlijk is het verschrikkelijk voor de eigenaar en voor het paard. Maar die motorcrosser, of hij er nu wel of niet had mogen rijden, had heus niet te intentie om dit te laten gebeuren en me dunkt dat hersenletsel wel ruim voldoende straf is, zonder dat hij hier ook nog eens door het slijk gehaald wordt. Het is gewoon een heel vervelend ongeluk. Het verdriet voor de eigenaar is er niet minder om, het verdriet van de man (en zijn familie ook niet).

Tijgertje86 schreef:
baroen schreef:
nee dus... dat weten mensen die verstand hebben van dieren en daar mee bezig zijn, zich erin intereseren, er zijn ook mensen ( jaja echt waar) die dat niet zijn.. zijn die dus ook gelijk schuldig als ze een verkeerde inschatting maken? als ze compleet onbewust iets doen waar later blijkt dat het voor een paard niet zo fijn was?

Als je je rijbewijs haalt (auto/ motor/ vrachtwagen) dan heb je dat geleerd. Knipoog Natuurlijk weet je het ook als je even met gezond verstand nadenkt, maar dat is het nu net bij die motorrijders.... Knipoog

Hier wil ik even op ingaan, ik heb tijdens mijn theorie- en praktijklessen voor rijbewijs B en A nooit iets geleerd over ruiters en andere dieren...
Sterker nog, ik heb mijn rij-instructeur uitleg gegeven over waarom ik op een niet al te brede polderweg zo voorzichtig langs een groepje ruiters reed en ik het commentaar kreeg dat ik niet naar de paarden moest kijken, maar met autorijden bezig was...
Misschien dat sinds de actie Weet wat je doet als je een paard ontmoet, er iets meer begrip is gekomen, maar het gros van de niet-paardenmensen weet niet hoe enorm een paard kán reageren om iets in hun ogen zeer onbenulligs.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:16

'eigen schuld' vind ik niet helemaal van toepassing, tenminste niet op de manier zoals de meesten van jullie het brengen.

De meeste mensen WETEN gewoon niet dat een paard zo snel kan schrikken van een motor, en wat zo'n dier dan gaat doen. Voor hun is het gewoon een 'beest', net als een koe, een cavia, een konijn... ze weten niet hoe ze kunnen reageren en hoe gevaarlijk het kan zijn.

Mijn moeder mindert, sinds ik zelf paardrijd en haar heb verteld hoe paarden reageren en wat ze eng kunnen vinden, ook veel meer vaart als ze langs een paard rijdt dan ze vroeger deed. Ze houdt er nu extra rekening mee, omdat ze pas nu weet wat de gevolgen kunnen zijn en dat het niet vanzelfsprekend is dat een ruiter zijn paard in de hand heeft. En dat een paard zomaar opzij kan springen of weg kan rennen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:13

die verrotte moterrijders horen ook niet thuis in het bos, daar moet maar eens een einde aan komen want het is te gek voor woorden, je komt ze ook op je ruiterpad tegen als je een lekkere bosrit aan t maken bent, levensgevaarlijk! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:15

@Lest, Dit is een crossmotor, geen off the road (een crosser die op de openbare weg mag rijden). Wij hebben een zelfde hier op stal.
Ook zijn er geen nummerplaten aanwezig, misschien is het toch handig om eens het hele topic door te lezen.
Hij mocht daar dus niet rijden.

Niemand verklaart de ruiters heilig. Het gaat hier ook om grazende paarden in een weide en geen ruiter te paard.
En als je niet snapt dat paarden of andere dieren schrikken van je crossmotorherrie, dan weet hun voorkant niet dat de achterkant leeft. Dat lijkt me niet meer dan logisch en daar hoef je geen dierenliefhebber voor te zijn.
Paarden zijn dieren en je hebt ze nooit voor 100% onder controle, je kunt niet altijd evengoed op crossmotoren trainen. Ze staan hier ook op stal en de paarden zijn er nog nooit aan gewend en zijn nog altijd springerig als ze die dingen starten en rijden.

Niemand beweert dat alle motorcrossers slecht zijn, er wordt ook regelmatig genoemd in dit topic dat er motorcrossers zijn die wel stoppen of zachter gaan rijden.

Het is heel erg voor de motorcrosser, ik wens zijn familie en hem het beste toe, deze man is op een hele harde manier op de feiten gedrukt, reed hij daar niet, dan was dit misschien niet gebeurt. Er is niet voor niets een restrictie voor dit soort voertuigen in de bossen en andere natuurgebieden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:21

Lest schreef:
Tijgertje86 schreef:
Ik vind dat je gewoon niet met een zware crosmoter (met veel lawaai) in de buurt van dieren moet willen komen. Iedereen kan op zijn vingers natellen, dat er eventueel problemen kunnen komen. Je moet je verantwoordelijkheid nemen en met een 'lawaai-motor' crossen op een plek waar niemand (mens en dier) last van je hobby heeft. Er zijn voldoende crosbanen en (zand)wegen waar je geen andere mensen/ dieren tegenkomt. Mocht je toch een dier (onder het zadel of in een weiland) tegen komen, passeer dan langzaam en zonder al te veel lawaai). De paarden in het desbetreffende weiland zullen vast met hoge snelheid gepasseerd zijn. Het lijkt me sterk dat een rustige/ bijna stiller crosser de dieren zo kan opjagen....

Dat weet je gewoon niet, misschien zijn de paarden wel alleen geschrokken van het aanzicht van de crossmotor. Mijn paard schrikt zich compleet lam van een ligfiets terwijl die echt geen geluid maken. Het is zo makkelijk om te gaan speculeren.
Daarnaast hebben andere mensen een andere hobby en dus ook andere prioriteiten, jij wilt dat alles wijkt voor paarden maar daar is niet iedereen het over eens. En er zijn zoveel mensen die last hebben van paarden, maar dat wil toch ook niet meteen zeggen dat paarden verboden moeten worden??
Ik erger me er zo aan dat iedereen maar de waarheid invult richting het paard terwijl niemand hier de situatie kent.

Lest, ik ben het met je eens.
Er staat in het bericht NERGENS dat het gebied verboden zou zijn voor motorrijders, er staat alleen dat het om een zandpad gaat tussen 2 wegen. Foto's van eventuele verbodsborden zie je ook niet op de foto, dus zomaar oordelen dat die motor er niet mag zijn....

Lekker kortzichtig weer. Maarja, dat zie je hier op bokt met IEDER ongeluk wel gebeuren: andere wegmisbruiker is in de ogen van de meeste bokkers ALTIJD schuldig. Daar wordt ik toch wel zo moe van!
Weet jij veel wat er gebeurd is! Ik weet het niet, dus kan ik niemand de schuld geven. Ik vind het heel sneu voor de eigenaar van de paarden dat hij er 1 op deze wijze is verloren en ik wens de motorrijder alle beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:37

Judje schreef:
Lekker kortzichtig weer. Maarja, dat zie je hier op bokt met IEDER ongeluk wel gebeuren: andere wegmisbruiker is in de ogen van de meeste bokkers ALTIJD schuldig. Daar wordt ik toch wel zo moe van!
Weet jij veel wat er gebeurd is! Ik weet het niet, dus kan ik niemand de schuld geven. Ik vind het heel sneu voor de eigenaar van de paarden dat hij er 1 op deze wijze is verloren en ik wens de motorrijder alle beterschap!

HET IS EEN CROSSMOTOR GEEN OFF THE ROAD MOTOR (CROSSER VOOR OP DE WEG) EN MOCHT DAAR DUS NIET RIJDEN, DIE MOGEN NIET OP OPENBARE WEGEN!!!!

Hoezo kortzichtig, jij doet ook niet je best om dat niet te zijn.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:39

Mindim schreef:
Judje schreef:

HET IS EEN CROSSMOTOR GEEN OFF THE ROAD MOTOR (CROSSER VOOR OP DE WEG) EN MOCHT DAAR DUS NIET RIJDEN, DIE MOGEN NIET OP OPENBARE WEGEN!!!!

Hoezo kortzichtig, jij doet ook niet je best om dat niet te zijn.

jemig......."schreeuw" nog wat harder joh...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:43

Ik woon er vlakbij (ik woon aan de grens ja Tong uitsteken) ze rijden altijd in het bos waar ik in rij, nou ik zit iedere keer te hopen dat ze uitkijken, want ze gaan gerust KEI hard langs je, levensgevaarlijk. (zoals je ziet).
dat ze lekker op een bepaald circuit blijven, nu is er weer een knol dood door die belachelijke hobby's.

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:53

Cayenne schreef:
Ik hoorde net dat de motorrijder zeer zwaar hersenletsel heeft opgelopen door dit ongeval Scheve mond

die man woont vlak bij ons en over hersenletsel heb ik niets gehoord.
Hij is gisteren geopereerd en wordt waarschijnlijk tot morgen in slaap gehouden.
hij had volgens mij 8 gebroken ribben, z'n polsen gebroken en nog wat meer dingen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:55

Ik denk dat er gemiddeld meer ruiters zich schuldig maken aan het overtreden van de Weg en Verkeerswet dan Motorcrossers

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:57

Ilivus schreef:
Cayenne schreef:
Ik hoorde net dat de motorrijder zeer zwaar hersenletsel heeft opgelopen door dit ongeval Scheve mond

die man woont vlak bij ons en over hersenletsel heb ik niets gehoord.
Hij is gisteren geopereerd en wordt waarschijnlijk tot morgen in slaap gehouden.
hij had volgens mij 8 gebroken ribben, z'n polsen gebroken en nog wat meer dingen...

Ilivus: weet jij dan wellicht ook meer over de situatie ter plekke?

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:59

Mijn man rijd dus ook een off the road motor maar ik weet wel dat 99 % van die mannen hun motor afzetten als ze een paard aan zien komen of ze slaan een ander pad in.

Hun willen net zo goed geen ongelukken veroorzaken.
Maar hoe vaak heb je ongelukken in het bos door mountainbikers , die zijn nog veel erger als een crosser , die rijden dus gewoon tegen je paard aan en schelden je verrot als ze er niet voorbij kunnen.
En dan die lui op quads die zijn wel irritant die geven nergens niks om .
Daar hebben zelfs de off the road rijders een hekel aan , puur omdat hun wel rekening met anderen houden en de quadrijders niet.

Ik heb liever met een crosser te maken als met zo een stomme fietser of iemand die zijn hond los heeft die lekker luid blaffend op je af komt en als je niet uit kijkt ook nog eens bijt.

@ Mindim volgens mij is het wel een off the road , als je het plaatje vergroot zie je volgens mij wel een kenteken plaat.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:00

marmamps schreef:
Waarom zulke harde reacties , in een topic waar een zwaargewonde man van 37 jaar en de dood van een paard wordt gemeld.
Dit kan zo pijnlijk zijn voor naasten of mensen die zoiets hebben meegemaakt.
Is dit geen plaats voor medeleven ipv een discussie over nare ervaringen met crossmotors enz.

Start een topic "overlast van motorcrossers" of iets dergelijks.

Nee, dit is goed, juist omdat sommigen niet weten waarom er soms dingen zo vreselijk fout gaan. Natuurlijk is het voor bekenden niet leuk om te horen hoe mensen denken en oordelen , misschien wel iets te makkelijk ook, temeer omdat men niet de achtergrond van het hele verhaal kent, speculaties zijn er altijd... iedereen denkt wel te weten hoe iets dergelijks gebeurd kan zijn.

Maar denk dat het goed is om duidelijk te maken dat die dingen kunnen gebeuren door niet nadenkend gedrag en onwetendheid...denk dan ook dit ook een waarschuwing kan zijn. (Waarmee ik overigens niet wil speculeren dat deze mannen niet wisten waar ze mee bezig waren)
Laatst bijgewerkt door lienet op 31-03-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:00

Ilivus: weet jij dan wellicht ook meer over de situatie ter plekke?[/quote]

Nee, de plaats waar het gebeurd is ken ik niet, maar volgens mij zijn die motorrijders met z'n 4en in de ochtend van het ongeval wel langs ons gekomen (bij een ander bos).
Laatst bijgewerkt door Ilivus op 31-03-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:01

Mindim schreef:
Ze staan hier ook op stal en de paarden zijn er nog nooit aan gewend en zijn nog altijd springerig als ze die dingen starten en rijden.

Hier in de buurt is een motorcrossterrein waar regelmatig NK en WK's gehouden worden.
Ben eens met mijn pony (aan de hand) bij de toegangspoort voor de motoren gaan staan. Ze reden in een rij voorbij, maar niet op topsnelheid, maar wel de nodige herrie.
Ze bleef er doodgewoon naar kijken alsof het heel normaal was wat ze zag. Mensen om me heen vonden het bijzonder en top.
Even dacht ik dat ze daarmee "crossmotorproef" geworden zou zijn. Gek genoeg is dat niet zo. Zolang die dingen rijden op de weg of daar waar ze ze kennelijk "verwacht" is er niets aan de hand. Maar als ze plots in het bos opdoemen, dan schrikt ze wel degelijk.

Moet wel eerlijk zijn dat ik hier nog nooit ben ingehaald door een in volle vaart crossende motor, want ze houden altijd keurig in om te passeren. Dan komen er ook geen ongelukken van, van beide kanten. Want daar is niemand op uit lijkt mij zo; noch een paardeneigenaar, noch een motorbezitter.

Wat ik wel raar vind is dat de paarden kennelijk dus naar het gevaar toe zijn gerend; meestal rennen ze juist keihard de andere kant uit en niet naar in dit geval zo'n razende motor toe.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 31-03-08 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:03

Het is wel een triest ongeval!