Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:08

ThisIsMe schreef:
...quotes van 2 jaar geleden KUNNEN aardig achterhaald zijn nietwaar? 2 jaar geleden meldde ze dat ze er niet meer op durfde, paard werd destijds gereden door haar instructeur, maar afgelopen winter is ze wel zelf gestart, dus schijnbaar durfde ze er inmiddels wel weer op.

Het kan ook een ultieme poging geweest zijn om het paard nog een aantal prestaties te laten leveren en zich zo in de schijnwerpers te rijden, met als doel een betere verkoopsprijs te kunnen krijgen... En als je 'm zelf start, dan ziet het er toch net iets beter uit als wanneer je 'm laat rijden door een ander, hé Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:22

vind het best een aardig bedrag voor een paard dat in mei 2007 nog werd uitgebracht in de L2.
volgens haar eigen berichten werd hij in januari 2006 al getraind op L niveau en toen kostte hij nog maar €5.500...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:25

maar hij was toch hoger geklassert toch als l?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:26

Nauwelijks, M1....... Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:29

ik dacht dat ie al z was Bloos (zit volgens mij dingen door elkaar heen te halen Ach gut )
maar tsjah het is wat de gek er voor geeft he Clown

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:42

@Voltigeur, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik geef alleen aan dat je op meerdere manieren ergens naar kan kijken. In het vorige topic was ik volgens mij één van de weinigen die niet bijna automatisch de schuld bij de kopers neerlegde (en ik had me tot pagina 8 of zo ingehouden om te reageren Cool ). Daar stonden veel posters meteen klaar met het oordeel arm paard, rijke ouders, verwend kind, rijtechnisch niet bekwaam genoeg enz. Wat dat betreft is er in een paar weken heel veel veranderd Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:54

Wanneer het daadwerkelijk om die bokker gaat die schrijft dat ze al een kneuzing en een hersenschudding heeft gehad en wiens instructeur er ook al is afgevallen, dan vind ik dat een hele ernstige zaak. Het is net of je bijtende hond die kinderen bijt aan een gezin verkoopt met kinderen. Boos!

ik blijf erbij hoe kan zij en haar ouders nog zonder schuldgevoel in de spiegel kijken wanneer die ruiter er was afgevallen en zich meer dan alleen bezeerd had.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:06

ThisIsMe schreef:
@Voltigeur, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik geef alleen aan dat je op meerdere manieren ergens naar kan kijken. In het vorige topic was ik volgens mij één van de weinigen die niet bijna automatisch de schuld bij de kopers neerlegde (en ik had me tot pagina 8 of zo ingehouden om te reageren Cool ). Daar stonden veel posters meteen klaar met het oordeel arm paard, rijke ouders, verwend kind, rijtechnisch niet bekwaam genoeg enz. Wat dat betreft is er in een paar weken heel veel veranderd Haha!

Oh, maar ik probeerde je niet te overtuigen hoor.
Ik gaf gewoon aan wat mij de reden leek van het paard nog eens zelf uit te brengen op wedstrijd...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:21

Als de koper de vraagprijs betaald heeft dan is het paard het op DAT moment waard geweest voor de koper.
Als koper heb je natuurlijk de verplichting de te kopen ware in dit geval het paard aan een onderzoek te onderwerpen.

Een wat bange veertienjarige moet je geen jong paard doen geeft die een ervaren rot in het vak en laat haar de kunst eerst leren alvoren het zelf aan een paard te moeten gaan leren.
Over het schrikken van je eigen schaduw als je vier bent, dat ken ik daar heb ik er ook een van op stal die schrikt nu nog van een muis die niest aan het andere einde van de bak, dat lukt je dus ook als je 16 bent. Heb je dan minder ervaring of zit je niet stevig genoeg dan lig je er naast als ze in beweging oefening ineens een meter ofzo opzij springen.
Of zon paard dan ongeschikt is om al braaf verkocht te worden misschien wel maar voor hetzeflde geld had hij de laatste maanden zijn leven gebeterd maar was van slag omdat hij uit zijn vertrouwde omgeving weggerukt werd je weet het niet en je was er niet bij.

Mijn schrikkerige ruin daar kan ik mijn vier jaar oude dochter opzetten meneer doet geen stap verkeerd, ik stuur hem uit ervaring met moeite langs opstakels, een ruiter die er voor de eerste keer paar keer opstapt dat gaat goed na een keer of drie gaat hij je uitproberen pak je het niet goed aan wordt het van kwaad tot erger.
Is dit paard als braaf te bestempelen ja ja redelijk omdat ik hem ken rijd ik hem een maand of wat zelf zou ik bijna vergeten dat hij ook grappig kan zijn en floep ik zit er op een onbewaakt moment naast.
Daar zijn het nu eenmaal paarden levende dieren voor.

Wel vind ik een jong paard van 5 of 6 per defenitie ongeschikt voor een jonge ruiter. Die zijn nog niet volgroeid, niet uitgezwaard mentaal niet zeker genoeg en te onervaren om een jong paard te leren.
En dan maakt het niets uit of het paard B is of M1.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:10

Het wordt nog een grote soap hier Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:12

Nistria schreef:
Het wordt nog een grote soap hier Haha!

yep, verdacht, beschuldigd en veroordeeld.... wederopstanding zal wel volgen Clown

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:25

De druk is hier iig van de ketel en ik denk dat we hier bewust en onbewust de zaak hebben geholpen in de goede richting te leiden door het gezond verstand van medebokkers en paardenliefhebbers maar ook mensenliefhebbers.

Het begon met uitspraken als, Zielugh paard, domme kopers, idd dom verwend kind dat niet met paarden om kan gaan, eigen schuld van de koper etc. Zoals zo vaak de eerste reacties zijn op bokt. Maar het kan ook tot iets goeds leiden zie je wel.

De waarheid....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:40

Kafue schreef:
Wel vind ik een jong paard van 5 of 6 per defenitie ongeschikt voor een jonge ruiter. Die zijn nog niet volgroeid, niet uitgezwaard mentaal niet zeker genoeg en te onervaren om een jong paard te leren.
En dan maakt het niets uit of het paard B is of M1.

met een jong paard is helemaal niks mis mee vind ik als je bij de pony's al goed hebt meegereden en de kunstjes hebt afgekeken.
en ze had volgens mij ook genoeg begeleiding waardoor het met het juiste brave paard waarschijnlijk 1 groot succes was geworden!

Dinopino schreef:
ik blijf erbij hoe kan zij en haar ouders nog zonder schuldgevoel in de spiegel kijken wanneer die ruiter er was afgevallen en zich meer dan alleen bezeerd had.

sommige mensen kunnen zulke dingen blijkbaar heel goed van zich afzetten! Ach gut ik zou er niet mee kunnen leven maar goed zo ben ik Bloos

maar ik denk ook niet dat je wilt weten hoeveel mensen er beflikkert worden zonder dat dit zo bekend word Ach gut niet iedereen heeft veel zin in het getouwtrek en al het papierwerk om er een zaak van te maken... in mijn geval was ik er al kapot van om alles na te zoeken en de waarheid bezorgde mij al buikpijn Bloos

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:15

Ik denk inderdaad dat er zat mensen zo besodemietert worden. En idd die komen niet altijd allemaal aan het licht omdat het ook dingen zijn de die deze mensen met wat tijd en geduld en training zelf kunnen oplossen. Of omdat het paard iets niet kan maar dat ga je er helemaal niet mee doen dus jammer maar who cares denk ik dan zeker als het omrecreatiepaardjes gaat liggen de grenzen van het acceptabele niet zo hoog. Dit ging echter om een prijzig paard en dan had ik het ook gedaan, en het ging om een 14 jarige niet om iemand die zijn sporen al verdiend heeft en dus het varkentje misschien wel even zou kunnen wassen. Maar als ik het zo las van haar begeleiding is dit best een extreem geval waar ervaren mensen ook nog moeite mee hebben. Dat zou mij ook te ver gaan.

Ook mij is het gebeurd, en ja ach ik heb het eerst de tijd gegeven en op 1 ding na denk ik dat het wel goedkomt t.z.t. en ben ermee aan de slag gegaan. Ik heb ook geen bergen ervaring maar ben geen 14. Aan een kind had ik het niet toevertrouwd en nog niet. Maar zoals het nu is is het een best beestje, en dan maar niet mennen voorlopig, mennen was bijzaak, dus de wagen verkocht i.p.v. van naar de rechter voor een rechtzaak.
En volgens mij met dezelfde oefening en training krijg ook dat nog wel er uit op termijn. Ik heb ook niets beters te doen dus zie het als een uitdaging. Voor mij is het puur hobby en geen sport dus lekker doorhobbyen met een miskoop waar ik nu steeds meer van geniet en aan hecht en het helemaal goed zie komen.

In hun situatie en als ouder had ik precies hetzelfde gedaan echter.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:20

Perrokai schreef:
En volgens mij met dezelfde oefening en training krijg ook dat nog wel er uit op termijn. Ik heb ook niets beters te doen dus zie het als een uitdaging. Voor mij is het puur hobby en geen sport dus lekker doorhobbyen met een miskoop waar ik nu steeds meer van geniet en aan hecht en het helemaal goed zie komen.

maar dan is het geen echte miskoop meer Knipoog
ik denk dat als het iets kleins is wat je zelf op kan lossen je al helemaal geen zaak hebt...
in mijn geval had ik een paard gekocht waarvan bekend werd dat ie vanaf jongs af aan al niet goed was. steigeren is nog wel de grootste hobby denk ik Ach gut maar ook ik koos ervoor om niet aan een zaak te beginnen, omdat ik er het liefst zo snel mogelijk van af wou Bloos misschien niet leuk om te zeggen, maar een zaak kan heel lang duren, en dat beest leeft ook niet van de lucht... ik zou zowiezo kosten gaan maken, dus heb ik er voor gekozen om het beest vrij snel aan een bekende te verkopen voor een "leuke" prijs.
ik ben nog steeds blij dat ik er niet verder mee ben gegaan, want het steigeren verleren ze blijkbaar niet snel Ach gut

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:38

Nee het is ook geen echte miskoop meer daar heb je gelijk in maar dat is door mijn geduld en inspanning gekomen en misschien wordt het zelfs een lot uit de loterij als ht zo door gaat. Maar die mogelijkheid doet zich niet bij iedere miskoop voor helaas en kan ook gevaarlijk zijn.

Ik had wel en zaak, hier heb je twee jaar garantie op verborgen gebreken. Dus feitelijk nog 1,5 jaar. Hij was klinisch gekeurd maar bleek spat te hebben, hij was ruin maar was vier weken eerder pas gecastreerd dus niet echt makkelijk handelbaar, hij was een levenverzekering voor de koets behalve als je hem liet halthouden om over te steken, dan was hij levensgevaarlijk, en het zou om een echte kinderpony gaan, dus niet maar ik heb geen kinderen, en na een week liep hij kreupel en heft opde kliniek gestaan waar ze niets konden vinden, met rust moet het goedkomen en het gaat steeds beter. Hij zou ook super mak zijn om buiten te rijden, van niets bang en dat klopt als een bus. Beter zijn ze er niet.

Meerder verborgen gebreken dus en heeft iets kalmerends gehad bij proefrijden en misschien iets pijnstillends. Maar toch nog bijna helemaal veranderd in een super koop.

Dus voor degene die mij onaangenaam vond haha, ik wijs juist niet direct naar de koper zonder zelf verantwoording te nemen. Alleen in dit geval rook ik echt zwaar onraad afgaande op feiten en niet op aannames en was dit niet in de verste verte te vergelijken met mijn superkoop in wording.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:51

Perrokai schreef:
ik wijs juist niet direct naar de koper zonder zelf verantwoording te nemen

volgens mij denk je er ook anders over na als jezelf of er binnen je directe omgeving een miskoop is geweest...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:42

Weet ik niet, ik kijk eerst naar de hele situatie en in dit geval naar de wel vaststaande feiten in het eerste Topic en daar voelde ik me al ongemakkelijk bij en dat de verkoopster niet helemaal eerlijk is geweest, tja en dan gaat het balletje aan het rollen en word steeds meer duidelijk.

Laatst was hier ook zoiets aan de hand met een handelaar die wel goed bekend staat. Hier was echter de koper die zichzelf overschat had. Paard stond te koop als niet zo eenvoudig en niet voor iedereen. Letterlijk de tekst in de advertentie. Ik ben er nog geweest, niet voor dat paard maar voor een ander. Ik wees naar het paard omdat ik het mooi vind. Hij zei gelijk dat is niks voor jou, te temperamentvol.
En dit meisje ging hem dan dus achteraf op internet als oplichter omschrijven omdat ze niets met het paard kon. Ja dan vind ik dat je het zelf gedaan hebt hoor. En ondanks dat het hier strenger is heeft ze het paard moeten houden. En toch heeft hij haar aangeboden een ander paard te zoeken en deze weer terug te nemen. Is super netjes vind ik, en het is toch echt een handelaar hoor, ook voor het geld maar wel met hart voor dieren en mensen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:43

Wat is dan een miskoop?
Ik had onlangs iemand aan de teefoon die wilde weten of haar dochter met onze pony kampioen kon worden...
Ik kan geen enkel paard verkopen met val garantie, iedereen kan van een paard vallen, bang of niet bang....
Ik heb een pony verkocht, super braaf en bomproof, ik slaap s'nachts harstikke goed en heb een zuiver geweten, zou het ook hartstikke rot vinden als de ruiter er ooit een keer af zou vallen.. maar mocht dat gebeuren is dat dan gelijk mijn schuld? Omdat de verkoper vind dat het paard dan niet braaf genoeg bleek te zijn in hun ogen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:49

Alane schreef:
Ik heb een pony verkocht, super braaf en bomproof, ik slaap s'nachts harstikke goed en heb een zuiver geweten, zou het ook hartstikke rot vinden als de ruiter er ooit een keer af zou vallen.. maar mocht dat gebeuren is dat dan gelijk mijn schuld? Omdat de verkoper vind dat het paard dan niet braaf genoeg bleek te zijn in hun ogen?

dan is het zeker niet jou schuld! maar volgens mij doel jij op de braafheid van het verkochte paard van dit verhaal of niet? want dit paard had bij de verkopers wel van alles geflikt... en ik vind het dan niet kloppen om em dan als braaf te verkopen!

perrokai -> dat meisje is gewoon niet slim geweest en zoiets vind ik dan echt zonde van het paard Ach gut verkoper in dit geval de handelaar komt haar dan nog heel goed tegemoed vind ik!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:09

Een miskoop is als je een paard koopt met verborgen gebreken, waar over gelogen is. Dat noem ik een miskoop. En het word nog erger als je al het mogelijk hebt gedaan als koper om hem bijvoorbeeld te laten keuren maar bijvoorbeeld geen bloed hebt laten trekken. Hier keek de kliniek me aan alsof ik gek was, dat doe je toch niet bij zo'n paard was zijn reactie. En dan er achter komen dat ze hem een pijnstiller hebben gegeven om hem niet kreupel te laten lopen. Dat is oplichting en als je het meemaakt heb je dus een miskoop gedaan.

Afhankelijk van wat het is en hoe ernstig kun je de verkoper er op aanspreken of er voor kiezen om het zelf op te lossen. Als het te erg is zou ik ook terug naar de verkoper gaan en eens gaan praten.

Ik zie nog het beeld voor me van de man met zo'n kraag om zn nek. Ik heb hem op de foto. En de blikken naar elkaar toen ik vertelde dat hij je met wagen en al de greppel in duwde als je hem liet stoppen. Maar goed, ik vond dat niet het belangrijkste omdat ik liever rij dan men en helmaal na mennen met hem dacht, iedereen heeft gelijk, ik zit er liever op dan voel ik me veiliger. Maar dat is puur persoonlijk. Als ik liever had gereden en daar was geen beginnen aan dan was het anders geweest.

Je moet echt ieder geval afzonderlijk bekijken denk ik voordat je gaat wijzen.En dan zoals hier in het begin gelijk de trend was om te wijzen naar een verwende 14 jarige bangert met rijke ouders en zielig paard was gewoon niet juist en dat is gebleken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:18

Perrokai schreef:
Een miskoop is als je een paard koopt met verborgen gebreken, waar over gelogen is.

een veborgen gebrek is een gebrek dat voor niemand zichtbaar is...

Perrokai schreef:
Dat noem ik een miskoop. En het word nog erger als je al het mogelijk hebt gedaan als koper om hem bijvoorbeeld te laten keuren maar bijvoorbeeld geen bloed hebt laten trekken. Hier keek de kliniek me aan alsof ik gek was, dat doe je toch niet bij zo'n paard was zijn reactie. En dan er achter komen dat ze hem een pijnstiller hebben gegeven om hem niet kreupel te laten lopen. Dat is oplichting en als je het meemaakt heb je dus een miskoop gedaan.

Hier is het standaard bij een klinische keuring... (ik laat nooit keuren, maar dat is mijn keuzen Haha! )
Een miskoop doen hoeft helemaal niet gepaard te gaan met een zichtbaar of ontzichtbaar gebrek, je kunt er ook achter komen dat de combinatie niet past, kan de verkoper of het paard niets aan doen...

Perrokai schreef:
Afhankelijk van wat het is en hoe ernstig kun je de verkoper er op aanspreken of er voor kiezen om het zelf op te lossen. Als het te erg is zou ik ook terug naar de verkoper gaan en eens gaan praten.

Als de koper niet met het paard om kan gaan, waarbij het aan de combiantie koper/paard ligt, dat is niet mijn verantwoording als verkoper, en kom je weer terug bij de vraag:"Moet ik mijn verkl*te paard terug nemen? "

Perrokai schreef:
Ik zie nog het beeld voor me van de man met zo'n kraag om zn nek. Ik heb hem op de foto. En de blikken naar elkaar toen ik vertelde dat hij je met wagen en al de greppel in duwde als je hem liet stoppen. Maar goed, ik vond dat niet het belangrijkste omdat ik liever rij dan men en helmaal na mennen met hem dacht, iedereen heeft gelijk, ik zit er liever op dan voel ik me veiliger. Maar dat is puur persoonlijk. Als ik liever had gereden en daar was geen beginnen aan dan was het anders geweest.

Je moet echt ieder geval afzonderlijk bekijken denk ik voordat je gaat wijzen.En dan zoals hier in het begin gelijk de trend was om te wijzen naar een verwende 14 jarige bangert met rijke ouders en zielig paard was gewoon niet juist en dat is gebleken.

Het tegendeel van wat jij beweerd is gebleken bij uitspraak van de rechter, die stelde namelijk de verkoper in het gelijk...

Krantenknipsels zijn 10 % waarheid, de rest is onwaar en sensatie...

Ik heb het al eerder geschreven, het paard van mijn dochter is vorig jaar op wedstrijd ook geflipt, steigeren, bokken en vervelend doen, en toch zou ik haar nu verkopen als super braaf gemakkelijk te rijden paard... omdat het niet meer het paard van vorig jaar is, haar training is doorgegaan etc... Iedereen kent het paardje, en in zo'n sitautie als in waarover ht topic gaat, zouden zich dezelfde wedstrijdcoupons (verzet, uit de ring gevlogen, tegen de hand) en dezelfde 'getuigen' zich kunnen melden...
Ku je op ons paard een bange ruiter zetten? ja hoor...
is het paard braaf in de omgang? jahoor
wedstrijd ervaring? ja hoor..
trailer mak? ja hoor..
makkelijk te rijden? ja hoor, wordt gereden door mijn 13 jarige dochter, zou het paard gevaarlijk zijn zou ik mijn dochter er niet op zetten...

En daarom doe ik geen uitspraken over wie er gelijk heeft.. mede ook omdat de wedstrijdcoupons niets vertellen, en getuigen die een paard wel eens op wedstrijden hebben meegemaakt in het verleden, mij evenmin veel zeggen...
Het lit er zo dik bovenop dat de kopers gelijk hebben, dat ze derden nodig hebben en het alleen met het paard niet kunnen aantonen dat het dier niet voldoet aan de gestelde eisen zoals afgesproken bij de verkoop...
En nee ik geef de verkoper geen gelijk, maar wie eist, bewijst...
en vooralsnog lijkt het paard minder gevaarlijk dan men wil doen geloven anders had de rechter wel anders beslist, lijkt mij... en dat is mijn mening, geen feit, gevormd naar de aannames en hetgeen geschreven is in dit topic en het vorige topic, icm met mijn eigen ervaringen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:22

Haar eigen berichtjes liegen er ook niet om, vraag mij af of een rechter vanuit zijn toga over zoiets kan oordelen. Kennelijk heeft de verkoopster niet verteld dat ze er zelf herhaaldelijk is afgevallen en dat hij daarna een tijdje door een trainingsstal is gereden. Iets wat niet met een superkoele knol zou hoeven, lijkt mij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:39

waarom zou een super brave niet protesteren als ruiter het paard niet juist behandeld?
Ik heb dat ook overwogen om ons paard weg te brengen en door te laten rijden op een trainngsstal, maar heb het toch anders aangepakt, paard is nog net zo braaf en koel in het hoofd als eerder, heeft alleen meer ervaring opgedaan en de ruiter ook...
En ook ik heb vorig jaar in topics aangehaald dat dit paard door meerdere ringen is gestoven etc...
Met de aangehaalde redenatie kun je ook geen paard verkopen als zijnde Z-paard, omdat het een jaar of enkele jarene eerder nog op een lager nivo gereden werd of als onbeleerd paard verkocht...
En mijn dochter is er ook wel eens afgevallen, zelfs met paard en al op de grond terecht te gekomen, en toch is ie braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:40

Wat is de definitie van braaf..