Longeer m'n haflinger van 1.45m, oud type 2x per week ongeveer half uurtje. Wandel elke week 2x een uur met haar aan de hand om mezelf goed aan de gang te krijgen, en conditie te kweken. Afhankelijk van hoeveel ik die week ben afgevallen trakteer ik mezelf op een half uurtje met haar onder het zadel te gaan wandelen (geen draf of galop, kan haar rug belasten).
Na het rijden eet ik een wortel en appel met m'n pony mee.
En toch weeg ik 100+

En toch heb ik overgewicht, maar ik denk wel aan mijn pony!
Dit even ertussen voor de mensen die denken dat mensen met overgewicht niet de moeite doen om af te vallen of niet aan hun paard denken

Even ontopic: vind de percentages best hoog... Mijn paard van 1.61m met lange slanke benen en vrij lange rug (wel ook wat overgewicht) had het enorm lastig mij te dragen! Daarom ben ik met haar 100% gestopt en mag ze op haar 17 van een graspensioen genieten.
Mijn haf daarentegen heeft er minder last van, omdat zij stevig gebouwd is, maar geen overgewicht heeft.
80kg vind ik een mooi max gewicht, afhakelijk van geslacht en grootte. Bij deze dan ook mijn streefgewicht vermeld

Ben benieuwd naar verder onderzoek!
edit: waarom zou een fjord 20% mogen en een haf maar 15%? Heb haflingers en fjorden gereden jaar terug en vind dat ze qua bouw heel sterk op elkaar gelijken, evenals een vrij korte rug en korte sterke benen?