Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:50

Ben ik dan wel goed bezig Clown

Longeer m'n haflinger van 1.45m, oud type 2x per week ongeveer half uurtje. Wandel elke week 2x een uur met haar aan de hand om mezelf goed aan de gang te krijgen, en conditie te kweken. Afhankelijk van hoeveel ik die week ben afgevallen trakteer ik mezelf op een half uurtje met haar onder het zadel te gaan wandelen (geen draf of galop, kan haar rug belasten).

Na het rijden eet ik een wortel en appel met m'n pony mee.

En toch weeg ik 100+ Knipoog Eet geen vlees, geen saus (enkel yoghurtdressing), snoep niet, eet geen chocola, eet 5x daags, ontbijt middag avond 10u en 4u (laatste twee stuk fruit)

En toch heb ik overgewicht, maar ik denk wel aan mijn pony!

Dit even ertussen voor de mensen die denken dat mensen met overgewicht niet de moeite doen om af te vallen of niet aan hun paard denken Haha!

Even ontopic: vind de percentages best hoog... Mijn paard van 1.61m met lange slanke benen en vrij lange rug (wel ook wat overgewicht) had het enorm lastig mij te dragen! Daarom ben ik met haar 100% gestopt en mag ze op haar 17 van een graspensioen genieten.

Mijn haf daarentegen heeft er minder last van, omdat zij stevig gebouwd is, maar geen overgewicht heeft.

80kg vind ik een mooi max gewicht, afhakelijk van geslacht en grootte. Bij deze dan ook mijn streefgewicht vermeld Haha!

Ben benieuwd naar verder onderzoek!

edit: waarom zou een fjord 20% mogen en een haf maar 15%? Heb haflingers en fjorden gereden jaar terug en vind dat ze qua bouw heel sterk op elkaar gelijken, evenals een vrij korte rug en korte sterke benen?

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:08

Yamcha schreef:
Ga je daar ook wat mee doen?
Niet meer rijden op die pony en er een bijkopen?

Serieuze vraag.

Edit: als ik je foto's in je HAW topic bekijk, ben ik het met je eens.
Een groot paard zou beter bij je passen Ja

Heb je naar de springfoto's gekeken? Dat ben ik namelijk niet zelf Tong uitsteken Ik ben nog langer. Er een bijkopen is geen optie qua geld en qua tijd. Ik ga volgend jaar studeren en heb dan hoogstwaarschijnlijk al een stuk minder tijd. En mijn pony wegdoen wil ik al helemaal niet. Ik wil hem niet missen.

Briit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:46

oomens schreef:
Loesje88 schreef:
het gewicht van mijn fjord zal rond de 500 kg liggen, 12% daarvan is 60 kg, denk toch niet dat mijn pony erg veel moeite hoeft te doen om mij te dragen hoor Koe

Edit; dan zou ik met mijn nog geen 1.70 m dus onder de 60 kg moeten wegen om niet te zwaar te zijn...?! onzin...

Waarom? Omdat dat vervelend voor jou is?

Er wordt in het artikel alleen gesproken over de mate van schadelijkheid. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat een zwaardere belasting schadelijker is dan een lichtere (bij gelijk ruiterniveau). Wat je met die gegevens doet, is je eigen zaak.

Er wordt níets gezegd over wat wel of niet acceptabel is. Dat kan iedere ruiter, paardeneigenaar of misschien zelfs wetgever nu zelf bepalen. Hoeveel schade vind jíj dat je je paard mag toebrengen, en bij welk gewicht vind je het onverantwoord worden?

Over het algemeen wordt vaak als "kritische grens" een belasting aangehouden tussen de 12% en 20% van het paardgewicht.
Als je van jezelf weet dat je boven die grens komt, dan is die grens daarom nog niet ineens "fout".
Misschien is het dan verstandiger/beter voor het paard om een ander (zwaarder en steviger) paard te kiezen, of misschien zelfs helemaal niet meer te rijden. Of je dat ook doet, is geheel aan jou.

Bovendien gaat het hier om een belasting van 60 kg, dus inclusief zadel, stijgbeugels, kleding. Het ruitergewicht moet daar dan nog ónder liggen.

Joehoe volgens het onderzoek was het onder de 30, en jij hebt uitgereked bij 12 procent, je bent dus licht genoeg Knipoog En kan nog best een keer een patatje eten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-08 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:01

ik heb een kleine (1.50) maar erg stevige knol, een halve ardenner.
ik schat dat ik met m'n overgewicht net boven de 15% zit.
mijn conditie is bagger, maar ik ben wel fair en verwacht dan van mijn paard ook geen topprestaties.
een kwartiertje basiswerk in de bak, af en toe een uurtje rustige buitenrit.
weet niet of hij er nou zou blij mee zal zijn als ik ooit in topconditie geraak en hij endurance moet gaan trainen ofzo Vork

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:25

ik vind wel dat het best streng is. Ik zelf weeg 55 kilo. Sandy zo'n 400/450. dus mag er met de norm van 15% maar 60/67,5Kilo op. niet erg veel maarjaah dan is het mijn gewicht maar ook het gewicht van een westernzadel. Dat is dan echt net aan.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:25

bij deze vraag ik me af wat mijn c pony weegt.. hij is redelijk stevig en stokmaat 1.30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:26

Ringetje schreef:
Yamcha schreef:
Ga je daar ook wat mee doen?
Niet meer rijden op die pony en er een bijkopen?

Serieuze vraag.

Edit: als ik je foto's in je HAW topic bekijk, ben ik het met je eens.
Een groot paard zou beter bij je passen Ja

Heb je naar de springfoto's gekeken? Dat ben ik namelijk niet zelf Tong uitsteken Ik ben nog langer. Er een bijkopen is geen optie qua geld en qua tijd. Ik ga volgend jaar studeren en heb dan hoogstwaarschijnlijk al een stuk minder tijd. En mijn pony wegdoen wil ik al helemaal niet. Ik wil hem niet missen.

Ik heb idd naar de springfoto's gekeken... jij bent nog langer?
Sja, dan ben je imo wel te groot ja.

Hmmm nee, dan wordt het moeilijk idd om er een bij te kopen als je gaat studeren, en studenten zijn over het algemeen niet erg rijk Nagelbijten / Gniffelen
Je kunt natuurlijk ook gaan mennen, met de pony, of VD... Opties zat, je moet hem zeker niet wegdoen, hij is veel te leuk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:31

oomens schreef:
Loesje88 schreef:
het gewicht van mijn fjord zal rond de 500 kg liggen, 12% daarvan is 60 kg, denk toch niet dat mijn pony erg veel moeite hoeft te doen om mij te dragen hoor Koe

Edit; dan zou ik met mijn nog geen 1.70 m dus onder de 60 kg moeten wegen om niet te zwaar te zijn...?! onzin...

Waarom? Omdat dat vervelend voor jou is?

Er wordt in het artikel alleen gesproken over de mate van schadelijkheid. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat een zwaardere belasting schadelijker is dan een lichtere (bij gelijk ruiterniveau). Wat je met die gegevens doet, is je eigen zaak.

Er wordt níets gezegd over wat wel of niet acceptabel is. Dat kan iedere ruiter, paardeneigenaar of misschien zelfs wetgever nu zelf bepalen. Hoeveel schade vind jíj dat je je paard mag toebrengen, en bij welk gewicht vind je het onverantwoord worden?

Over het algemeen wordt vaak als "kritische grens" een belasting aangehouden tussen de 12% en 20% van het paardgewicht.
Als je van jezelf weet dat je boven die grens komt, dan is die grens daarom nog niet ineens "fout".
Misschien is het dan verstandiger/beter voor het paard om een ander (zwaarder en steviger) paard te kiezen, of misschien zelfs helemaal niet meer te rijden. Of je dat ook doet, is geheel aan jou.

Bovendien gaat het hier om een belasting van 60 kg, dus inclusief zadel, stijgbeugels, kleding. Het ruitergewicht moet daar dan nog ónder liggen.

Briit schreef:
Joehoe volgens het onderzoek was het onder de 30, en jij hebt uitgereked bij 12 procent, je bent dus licht genoeg Knipoog En kan nog best een keer een patatje eten Knipoog

Klopt voor geen meter, wat je roept, sorry.

Een Fjord mag 20% van het lichaamsgewicht dragen, geen 30% !

Ik snap werkelijk niet waar je die 30% dan vandaan haalt Verward

Maar dan kom je dus bij een Fjord van 500 kilo, op 100 kg wat ie mag dragen, 90 kg ruitergewicht dus. Zadel en kleding e.d. erbij is 10 kg ongeveer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-08 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:37

Yamcha schreef:
Maar dan kom je dus bij een Fjord van 500 kilo, op 100 kg wat ie mag dragen, 90 kg ruitergewicht dus. Zadel en kleding e.d. erbij is 10 kg ongeveer.

Ik ben net 10 kilo afgevallen en wil er nog 10 afvallen maar ik heb ook een fjord (een grote), ik heb overgewicht maar ik zit gelukkig ruim onder die 20 procent. Ik ben dikker geworden door medicijnen (maar zat toen gelukkig ook nog niet op 20 procent, dus je kunt er niet altijd zelf wat aan doen) maar ik ben met de medicijnen gestopt en wilde voor mijzelf afvallen maar ook voor mijn fjord, ik rijd dressuurwedstrijden, dat ziet er mooier uit vind ik en is lekkerder voor mijn paard. Maar dun zal ik nooit meer worden maar rond die 15 procent denk ik wel dat ik kan komen Knipoog . Maar ik hoorde idd. dat dik niet uit hoeft te maken (ook niet te dik natuurlijk) als je maar goed met de bewegingen mee gaat maar dat is dus niet helemaal waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:39

Dat is dan keurig Lachen

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:40

Wat ik mij dan afvraag, wat is in jullie ogen overgewicht? We weten allemaal bv de BMI index. En ja, ik heb ook overgewicht. MAAR.. wat ik mij afvraag. Ik hoor kilo's van 100-120 kg en 80-90 kg de revue passeren...
-> Hoe ziet in jullie ogen iemand met overgewicht eruit? Iemand van 180 cm kan prima 90 kg wegen en dan zie je bijna geen overgewicht. Terwijl iemand van 1.74 cm bijna 100 kg kan wegen en maat 46-48 heeft...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:44

even ter voorbeeld, ik ben 1.70m groot met een gewicht van 100+. En aan mij is het te zien! Mijn vriend is 1.74m met een gewicht van 95 kg, en is zo mager als een panlat in mijn ogen, maar heeft heel wat spieren aan z'n lijf.

Wie van ons 2 is dan het schadelijkst? Ik rij beter paard dan hij (hij rijd ong. jaartje, ik 9)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:45

Willekes schreef:
Wat ik mij dan afvraag, wat is in jullie ogen overgewicht? We weten allemaal bv de BMI index. En ja, ik heb ook overgewicht. MAAR.. wat ik mij afvraag. Ik hoor kilo's van 100-120 kg en 80-90 kg de revue passeren...
-> Hoe ziet in jullie ogen iemand met overgewicht eruit? Iemand van 180 cm kan prima 90 kg wegen en dan zie je bijna geen overgewicht. Terwijl iemand van 1.74 cm bijna 100 kg kan wegen en maat 46-48 heeft...
Daar gaat het ook niet om in dit verhaal.
Als ik bv met mijn 1.60 (zoals nu) 55 kg weeg, kan ik prima op elk warmbloed paard rijden, en zit ik netjes onder de marge van 12% uitgaande van 600 kg gewicht van het paard.

Maar zou ik 90 kg wegen, wordt dat wel een probleem, en zou ik voor een grote Groninger moeten gaan, of een Fjord of Tinker. Het paard zou er dan geen last van hebben, want ik val binnen de marge. Ook al heb ik zelf overgewicht, het paard heeft dan niet meer last van mij dan van een kerel van 1.80.
Snappez-vous? Knipoog

Edit: zie dan Chipieke het ook mooi heeft uitgelegd Lachen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:56

ik ben nu 76 kg bij n lengte van 173 , vindt mezelf nog altijd 10 kg te zwaar , maar toen ik net bevallen was van mijn dochtertje of beter gezegd daags voor de bevalling nu 10 mnd geleden woog ik 101 kg pffff dat was nogal wat als je n 3 jarige grote gelderse zadelmak moet maken , heb mezelf toen belooft dat ik er niet opging voor ik weer 75 kg , maar t ging toch heel moeilijk kilo,s kwijt ja nu weeg ik er 76 en ben op zintje gaan zitten toen ik net onder de 80 woog ,
Maar ja met alles erbij nu mijn blote gewicht 76 kg en dan kleding zadel etc komen we toch wel op ca 86 in totaal , k weet niet of mijn paard daar nou echt last van heeft , maar ja als ik mijn zin doodrijf en lekker doorga met mijn hongerdieet en dus terug ga naar ca 66 kg ben ik weer te mager , heb n stevige botstructuur brede schouders brede heupen etc , dus ziet het er ook weer niet uit ...
Dus ik ben eigenlijk van mening , dat de gehele combinatie moet passen iemand van 160 cm die bijna 100 kg weegt en dan op n smal paardje gaat zitten oogt dus heel anders als iemand van 180 cm die ook bijna 100 weegt die op datzelfde smalle paardje zit
toch !!!
of heb ik nu ongelijk ?
enne iedere ruiter/amazone met gezond verstand en hart voor zijn rijdier zou zelf moeten weten wat acceptabel is en wat niet......

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:31

Zinzi_jewel schreef:
enne iedere ruiter/amazone met gezond verstand en hart voor zijn rijdier zou zelf moeten weten wat acceptabel is en wat niet......

Amen...

Persoonlijk vind ik gewicht alleen (zowel ruiter als paard) een te relatief begrip om daar het wel of niet rijden aan te hangen. Liever kijk ik naar de individuele bouw en de mate waarin gereden wordt bv. En ja, als je echt eerlijk bent denk ik dat je zelf best goed weet of je er wel of niet op kan.

Die 12% vind ik trouwens wel erg weinig...dan kun je het hele western rijden bv wel opdoeken namelijk. De paardjes zijn meestal net wat kleiner, dus lichter, en de zadels net iets zwaarder (nou ja, net ?!?). Als het dan toch zo moet geef mij dan maar die 20% Knipoog , kan ik nog eens een pot koffie meenemen voor onderweg Haha! .(en een appel voor knollie natuurlijk!)

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:38

hoe zit het met de gewichten met betrekking tot paarden/pony's voor de kar? ik bedoel die zullen veel meer als de 12% belast worden, waarom is dit dan niet slecht? de krachten moeten uit hetzelfde lichaam komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:08

jammerr schreef:
hoe zit het met de gewichten met betrekking tot paarden/pony's voor de kar? ik bedoel die zullen veel meer als de 12% belast worden, waarom is dit dan niet slecht? de krachten moeten uit hetzelfde lichaam komen.

Trekkracht is is heel iets anders dan draagkracht....
Een paard heeft meer trekkracht dan draagkracht.

Wanneer je niet kunt afvallen omdat je medicatie gebruikt, of een erg nare afwijking hebt die maakt dat afvallen onmogelijk is, is het natuurlijk een straf niet meer te kunnen rijden. Toch is de reden van het overgewicht niet van invloed op het paard; hij kan er immers niets aan doen dat je dit overkomen is en mag daar niet ook nog eens onder lijden natuurlijk. Zoek dan naar alternatieven, alleen al het omgaan met een paard is het mooiste wat er is nietwaar?

En voor de mensen die te zwaar zijn door teveel voedsel-inname, en te weinig verbranden van energie. Ofwel: overeten. Tja, wat zou een reden kunnen zijn om krampachtig te zoeken naar manieren waarop je toch maar met dat overgewicht kunt blijven rijden?
Is het niet beter je wens om te rijden om te zetten in de ultieme motivatie om gewicht te verliezen? Overgewicht ligt voor iedereen op de loer in de huidige tijd, maar levert je niets op en zit alleen maar in de weg.
Ik vind een 'voluptueuze, volle' vrouw mooi om te zien hoor! Maar dat is natuurlijk iets anders dan echt overgewicht... dat onderscheidt kan iedereen wel maken.

Boekentip: 'het dikke afvalboek' van Ivan Wolffers

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 02:00

chipieke schreef:
Na het rijden eet ik een wortel en appel met m'n pony mee.

En toch weeg ik 100+ Knipoog Eet geen vlees, geen saus (enkel yoghurtdressing), snoep niet, eet geen chocola, eet 5x daags, ontbijt middag avond 10u en 4u (laatste twee stuk fruit)

En toch heb ik overgewicht, maar ik denk wel aan mijn pony!

Dit even ertussen voor de mensen die denken dat mensen met overgewicht niet de moeite doen om af te vallen of niet aan hun paard denken

Niet om je aan te vallen oid, maar heb je je wel eens op je schildklierwaardes laten prikken? Dit omdat mijn schildklier te traag werkt, maar dit niet wist, ik kwam zelf niet aan oid, had ondergewicht, maar dat kwam door een onontdekte darmziekte waardoor ik gewoonweg mijn voedsel niet opnam. Toen mijn darmen beter gingen werken kwam ik opeens van lucht aan en was ik in korte tijd 15 kg zwaarder.

Zelf rijd ik nu een paardje bij, een NRPS van 1.63-1.65 (weet het niet precies, zal eens navragen Knipoog ) van 520-550 schat ik zo.
Belasting tussen de 13,2 en 14% inclusief toebehoren.
Met mijn 63 kg en 1.74 zit ik op een bmi van 20,8. Daar moet dus niet echt wat vanaf Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 06:44

Goh, ze zouden hier in Amerika eens zo'n onderzoek moeten doen (zal vast wel al gedaan zijn) en daarna openbaar bekend maken!
Als ik dat af en toen op wedstrijden zie.....!!! Een western zadel alleen weegt al vaak rond de 15 kg als het niet meer is en ook nog een gewicht erop van zo'n 130 kg ofzo.
1 voordeel van een western zadel is dat het gewicht beter verdeeld wordt op de paardenrug (mits het goed past).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 07:37

sjorsie schreef:
Lijkt me logisch, al roepen veel mensen dat bepaalde rassen heel sterk zijn, ze zijn gewoon te zwaar, als je wilt rijden moet je gewoon zorgen dat je niet te zwaar bent.

Dat is voor sommige mensen makkelijker gezegt dan gedaan, dus ik vind het onzin dat je dat zegt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 07:42

esperance schreef:
intressant om te lezen. Gelukkig hebben wij er nooit last van in onze sport. Knipoog
Maar een 10 kilo zadel vinde ik wel erg zwaar..

Dan raad ik je af om western te gaan rijden, mijn zadel weegt namelijk 15,5 kg

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:37

Splash schreef:
Goh, ze zouden hier in Amerika eens zo'n onderzoek moeten doen (zal vast wel al gedaan zijn) en daarna openbaar bekend maken!
Als ik dat af en toen op wedstrijden zie.....!!! Een western zadel alleen weegt al vaak rond de 15 kg als het niet meer is en ook nog een gewicht erop van zo'n 130 kg ofzo.
1 voordeel van een western zadel is dat het gewicht beter verdeeld wordt op de paardenrug (mits het goed past).

Dat is idd wel het voordeel maar alsnog hebben ze wel al het hele gewicht op zich. Inprinciepe betekent dit wel ik met mijn 55 kilo, dus zonder overgewicht al amper op mn paard kan van 1,44 400/450 kilo dat is best net aan.

Op mijn eigen paard rijd ik dan wel met western zadel. die toch echt wel 15 weegt!! dus intotaal 70 ong. en ze mag volgens de norm 60 tot 67,5 dragen. Dit betekent dat zelfs ik al te zwaar ben. Dat is dan met de norm van 15% met die van 20% kan ik er nog net op.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:20

Over wedstrijden gesproken...moet je eens kijken in de dressuursport

Hoe vaak zie je niet een mooi chigue damespaardje van 160-165 cm met een dikke meid erop waar het jasje van op springen staat en alle rollen te tellen zijn door het jasje heen... Misselijk dat snap ik niet.

maar de jury mag daar geen commentaar op geven.

En nog ik vraag me af hoe jullie aan die 12% norm komen want dat heeft iemand van bokt weer eens verzonnen.
het ging om de percentage 15% tot max 20% gewicht van de ruiter en ik heb niet begrepen dat daar een zadel bij hoort.

Het lijkt logisch maar toch

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:13

Jeddah schreef:
IKbenEllen schreef:
Gezien de eerste post zou de titel van topic eigenlijk moeten zijn: GOED nieuws voor ruiters met overgewicht Haha! Knipoog

Eens Ja Ik heb net de hele studie gelezen en ook dit stuk was interessant:
Citaat:
A more recent study of 360
endurance race horses, primarily of Arabian breeding, evaluated
horse and rider weight relationships. They analyzed
weight loads as horse body weight independent of rider
weight, rider weight independent of weight of the horse,
and a rider weight ratio calculated as rider weight divided
by the weight of the horse. They concluded that conditioned
horses were able to carry 20 to 30% of their body
weight for 100 miles

Thnx Jeddah.
Pff ik voelde me na het lezen al heel schuldig t.o.v. mijn paardje, maar na het lezen van dit stukje ben ik toch heel erg blij dat ik 2 Arabjes heb. Haha!
Laatst bijgewerkt door Monsje op 04-03-08 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:14

Leuk iedereen die het gewicht van zijn paard aan het raden is..
Tip.. vraag locaal bedrijf met weegbrug of je er een keer met je
paard op mag!!!

Onlangs gedaan.. mijn fjord van 1.47 m groot met zadel....
500 kg.. (afwijking van weegschaal is 25 kilo...naar beide kanten )
en toen was ze te dik.. (hebben vorig jaar en tot nu toe
geen fluit uitgevoerd.. ja wedstrijden gestart af en toe
zonder te trainen... staat nu op dieet.... )
Diertje hoort zo'n 450 kilo te wegen... dat weegt ie als ie volop in
training zit.. en de baas niet verkreukeld is..
En ik heb geen dun exemplaar!! want dan zou ik niet passsen..

Dus tja... meten is weten... met wegen kom je jezelf tegen... oeps