Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThisIsMe

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:19

Heb het topic meegelezen en tot nu toe nog niet gereageerd, maar kon het nu toch niet laten.
Ik vind het heel frappant dat de overgrote meerderheid de oorzaak meteen gaat zoeken bij de kopers, nog los van het oordeel dat hier door sommigen meteen aan vastgeknoopt wordt (rijke ouders, verwend kind, rijtechnisch niet bekwaam genoeg enz.). Er staat zo weinig informatie in het stukje, het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat het een vervelende klötebok is, niet geschikt voor het doel waar die mensen een paard voor wilden kopen. Als zij bijvoorbeeld duidelijk aangegeven hebben dat ze vooral een braaf paard zochten omdat hun dochter wat angstig is en de verkoopster zweert dan dat het paard heel braaf is terwijl hij dat niet is heeft zij de boel gewoon besodemieterd naar mijn idee. En wie er dan eventueel wel gewoon mee zou kunnen rijden, of dat andere mensen kost wat kost met zo'n paard door zouden gaan tot hij wel braaf is doet er naar mijn idee geen donder toe, paard is niet wat die mensen zochten en waar ze om gevraagd hebben, als de verkoopster de boel willens en wetens besodemieterd heeft is het hun goed recht om verhaal te halen. 12000 euro is verdorie geen kattenpis, als je dat geld neergeteld heb voor een paard voor je dochter kan ik me voorstellen dat je wilt dat ze er plezier aan heeft om er mee te rijden! Dan zit je er toch helemaal niet op te wachten dat het één grote teleurstelling is waar ze alleen maar bang van is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:26

Tja, maar als ik 12.000 euro zou neertellen voor een paard voor mijn dochter, kun je er wel van uit gaan dat ik echt wel meer dan 2x zou zijn gaan kijken. Clown

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:44

FloortjeM schreef:
Ariebren schreef:
En die zgn. advocaat kan bluffen, maar ik weet dat hij nu flink geld verdiend aan een verloren zaak.

ok, en bedankt, ik ben dus die advocaat!

Heb geen enkele behoefte tekst en uitleg te geven over de inhoud van de zaak, maar dit schiet me even verkeerd. Ik raad clienten met een verloren zaak af te gaan procederen, maar in dit geval hebben mijn clienten echt recht van spreken.

Dus: eerst zeker weten, dan een populistisch standpunt verkondigen.

Ach er worden hier zo veel domme conclusies getrokken en zo voorbarig terwijl niemand erbij was. Dat is bokt altijd, kunnen alleen maar sielugh paard roepen. En om dan iemand zogenaamde advocaat te noemen ! Dus je bent geen echte, haha je noemt jezelf alleen maar zo, je zou ze bijna voor de rechter slepen omdat ze je beschuldigen van oplichting ! Nee hoor, is een grapje...ze weten niet beter moet je maar denken en snappen er ook helemaal niets van, van de wet niet, van rechten en plichten die je hebt niet als koper en verkoper en ten opzichte van het dier.

Jullie lezen niet en denken niet na. Paard staat hoog en droog en warm en gevoerd paard te wezen ergens. Jullie bepalen niet of 12000 euro niet goed besteed is aan de dochter van iemand anders. En jullie bepalen niet waar het aan ligt.

Het blijft een feit dat uit wedstrijdbeoordelingen uit het verleden is gebleken dat het paard dominantieproblemen had. Dit wist de verkoper en toch heeft ze hem verkocht aan een meisje van 14 wat aangaf ietwat bangig te zijn en een rustig paard te zoeken. Wat doe je dan als verkoper met het hart op de juiste plaats voor mensen en voor paarden ? Juist vul zelf maar in.......

En misschien wist de verkoper dit niet, dat kan ook als het een handelsstal betrof bijvoorbeeld, lijkt me sterk maar stel dat het zo is. Dan geef je toe
dat dit geen juiste match is en zoekt er een oplossing voor, hetzij je biedt hulp aan hetzij je hebt een ander beter geschikt paard of je neemt het paard terug en geeft het geld terug. Daarna zoek je voor het paard een betere match.

Dit weigert ze blijkbaar en daarom gaan die mensen naar een advocaat. Ook dat recht hebben ze net zoals een verkoper rechten heeft.
Hier is niet 1 er de dupe van nml. het paard. De verkoper, de ouders, het meisje en het paard zijn de dupe van deze verkoop geworden.
Wie draait er voor op ? Degene die het veroorzaakt heeft en dat wordt duidelijk voor de rechter. Dus geen voorbarige conclusies trekken.

En ik hoop van harte dat het meisje van 14 zich hier nooit meld in dit topic of uberhaupt op bokt. Want dan krijgen dus weer van die heksenjachten op een kind van 14...

Nadya, hoe vaak zou jij gaan kijken 20 keer ? Dat had nog niets uitgemaakt omdat de waarheid verzwegen is omtrent het karakter van het paard en het paard niet in zijn nieuwe omgeving stond. Pas dan komt de ware aard naar boven en daarom heb je na de koop ook rechten als koper.
En het heeft hier niets met de prijs te maken, al had het paard 1200 euro gekost of 120000. Het gaat er om dat iemand je moet verkopen wat je zoekt. En ik weet het niet hoor, als ik bij iemand kom voor een paard en ze vertel, ja maar ik wil de komende twee maanden eerst een aantal keer komen kijken en proefrijden, dan verkopen ze hem morgen aan een ander die hem wel direct meeneemt.

Misschien klikt het gewoon niet, misschien heeft dat met tijd te maken maar misschien klikt het nooit. Als je hart hebt voor het paard gun je iemand de tijd en klikt het niet, neem je het gewoon terug.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:59

Perrokai, waarom krijg ik het gevoel dat je je eigen frustraties rondom het kopen van paarden hier uit? Verward
Ik heb zelf maar 2 paarden gekocht in mijn leven en dat waren geen miskopen gelukkig. Ik help regelmatig jonge meiden uit mijn kennissenkring die van hun ouders een paard hebben gekregen en in de problemen komen. Als ik dan te weten kom hoe het is gegaan bij de koop van zo'n dier, tja...... Dan vind ik het niet zo vreemd, dat het fout gaat. En dat vind ik echt erg. Verdrietig

Ik ben niet bij deze zaak geweest, dat klopt. Jij ook niet. Op bokt wordt nou eenmaal gediscussieerd (en gespeculeerd Knipoog ).
Als je daar zo'n moeite mee hebt, wat doe je hier dan?

Verder zeg ik niet dat ik het 'slechte ouders' vindt (die woorden leg jij in mijn mond), omdat ze zoveel geld uitgeven aan een paard voor hun angstige dochter. Ik zeg alleen maar dat ik wel een hele slechte moeder zal zijn Clown , omdat als mijn kind een paard wil (en die kans is groot) ze het eerst maar eens gaat proberen met een goedkopere (en een hele brave). En dan hoop ik dat die op haar 14e ook nog gewoon bij ons is. Want ik koop geen paard erbij om 'm te verkopen, eerlijk gezegd.

Nogmaals, ik hoop dat het paard een fijn nieuw tehuis zal vinden. En ik hoop dat het 14-jarige meisje een paard zal vinden waarmee ze wel een klik heeft. En ik hoop dat de ouders de volgende keer goed overwegen, voordat ze zoveel geld aan een paard uitgeven. Een paard is geen ding. Een paard is een levend wezen en geen machine. Ze zijn zoveel sterker dan ons en zeker bij een jong bang ruitertje zou ik heel, heel zeker willen zijn van een echt braaf paard. Want het gaat tenslotte wel om je kind......

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:04

Dan hoop ik dat er verkopers zijn die wel meedenken of het de juiste combi is en niet het verleden van het paard als dominantieproblemen verzwijgen, want dat staat er WEL.
Een kwestie van gewoon goed lezen en je mening vormen op basis van de feiten en geen speculatie. Als moeder zou je kunnen en moeten weten hoe fout dat kan aflopen hier op bokt. Dan heb je dus ook gelezen dat het meisje is begonnen met een lief mak en goedkoop paard maar nu dus om welke reden dan ook toe is aan een ander paard. DAT staat er ook, wie weet was ze er wel te groot voor geworden of is haar orige paardje aan zn pensioen toe.

En ouders gaan veroordelen omdat zij wel 12000 euro er voor over hebben, daar kan ook niemand over oordelen. Dat mogen ze toch? Of zijn ze het bij een van jullie komen lenen. Het feit om het bij voorbaat af te keuren omdat ze er 12000 euro aan uitgeven raakt kant nog wal. Ookal hadden ze 1200 uitgegeven dan moeten ze krijgen waar ze om gevraagd hebben zonder dat er iets achtergehouden word aan info.

Mijn eigen frustraties botvieren hier op bokt ? Verward Welke dan ? Mijn eerste paard was mijn droompaard en mijn met mijn tweede paard kan ik ook heel goed door 1 deur dus ik ben niet gefrustreerd. Ik vind het heel wat dat je mij nu gefrustreerd gaat noemen terwijl je ook mij niet kent en niets van mij weet noch van mijn paarden.
Als je onderkent dat het heel moeilijk is om in welke prijscategorie dan ook een geschikt paard te vinden waarmee het klikt dan sta je niet met beide benen op de grond. Het is nml. heel moeilijk voor iedereen. Tenzij je het paard al jaren rijdt of kent. En als je denkt dat het er allemaal zo netjes aan toe gaat in de paardenverkoop prive en/of handel. Dream on.... Slapen
Kijk als ik ergens kom en een paard voor 1200 euro koop, een koopje dus, dan kun je met verwijten dat ik onraad had moeten ruiken. Dan roept iedereen, spaar nog even door en ga naar een goede handelaar of goed bekand staande stal. Dus daar kom ik dan eindelijke met mn 12000 euro en dan verwacht ik goed voorgelicht te worden, maar er word wat verzwegen en dan is het nog mijn fout ??? Verward Verward

M.a.w. de verkoper is altijd de juiste persoon en de koper is degene die fout is ? Ook goede handelsstallen kunnen fouten maken, maar een goede stal zal er alles aan doen om dit weer op te lossen ? Waarom neemt ze hem niet terug als ze ziet dat het fout gaat ? Paard is daar duidelijk niet op zn plaats, ze geeft toch om het paard of niet ?
Nee dus, ze geeft meer om de 12000 euro op haar bankrekening. En daarom zijn er wetten gekomen die rechten en plichten van beide partijen omschrijven. Om de kopers, de verkopers en het paard te beschermen voor dit soort teleurstelingen en getouwtrek. In mijn ogen een goede zaak i.p.v. een slechte. Maar dan moet iedereen zich er wel aan houden, zo niet, dan is weer het paard de dupe...

Lees: zelfs de instructeurs hadden moeite om het paard weer onder controle te krijgen. Instructeurs dus dat is meervoud, ze had er dus goede begeleiding bij.

Lees gewoon eens wat er staat i.p.v. weer gelijk sielugh paard en domme ouders te roepen.
Dat is iets waar ik me altijd tegen zal blijven verzetten hier op bokt........altijd eerst roepen sielugh paard en vergeten te lezen wat er staat.
Als het geen goede combi is en er is geen klik, dan is het paard ook ongelukkig en kan beter naar iemand toe gaan die er wel mee om kan gaan om zo wel de klik van beide kanten te krijgen. Reslutaat, gelukkig paard en gelukkige eigenaar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:53

Perrokai schreef:
Lees gewoon eens wat er staat i.p.v. weer gelijk sielugh paard en domme ouders te roepen.
Dat is iets waar ik me altijd tegen zal blijven verzetten hier op bokt........altijd eerst roepen sielugh paard en vergeten te lezen wat er staat.
Als het geen goede combi is en er is geen klik, dan is het paard ook ongelukkig en kan beter naar iemand toe gaan die er wel mee om kan gaan om zo wel de klik van beide kanten te krijgen. Reslutaat, gelukkig paard en gelukkige eigenaar.

jij leest zelf ook niet maar reageert op slechts enkele posts...

Ik heb in mijn post aangegeven dat er meerdere factoren kunnen meespelen. Je kunt niet puur op basis van dit topic zeggen of het meisje te dom/slecht is of de verkoopster de boel belazerd heeft. Misschien is geen van beiden het geval; een paard is geen brommer; een paard kan in een nieuwe situatie onverwacht reageren. Tja, in dat geval is het toch het probleem van de koper...

Natuurlijk mag je 'moreel' verwachten dat de verkoper een zo eerlijk mogelijk beeld geeft van het paard maar juridisch mag je hem er niet op afrekenen als het toch niet blijkt te klikken. (Mits de verkoper niet de zaak belazerd heeft, maar dan moet het toch wel heel ernstig zijn). Laten we wel wezen, 12.000 is een boel geld; je mag inderdaad verwachten dat de kopers ook niet over 1 nacht ijs gaan (waarmee ik niet wil zeggen dat dat in dit geval gebeurd is) en je kan ook niet verwachten dat een verkoper dan maar zegt; ik neem hem wel weer terug (met alle financiële consequenties) omdat het anders sielug is voor het paard. Laten we een beetje nuchter zijn, daar is het gewoon teveel geld voor. Heel gemakkelijk om dat een ander op te leggen, maar om het zelf te doen...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:21

los van de discussie of ze belazerd zijn ofniet.....

waar ik veel moeite mee heb, is dat mensen bedenken dat ze op hoog nivo wilt rijden,maar op wat voor paard dan??????een automaatje??
ik ben daar bij verschillende ruiters op zwaar nivo ook echt op afgeknapt. Rijden betekent voor mij ook echt rijden...niet alleen je kunstje op een paard vertonen in een bak. sorry misschien als ik mensen kwets...maar dit is mijn frustratie...zeggen dat je rijdt op hoog nivo....maar eigenlijk gewoon niet durven rijden.

En natuurlijk snap ik dat een meisje van 14 niet alles durft,dat is het niet, maar koop dan sowieso een doorgewinterd ervaren paard,wat niet meer zelf kan denken(bij wijze van dan Knipoog )

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:17

Wooowww..wat een discussies zeg.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:32

Ik ben het helemaal met Perrokai eens. En Nadya, jij zegt dat als
jij voor jouw dochter een paard koopt je een goedkopere en een hele brave zal kopen. Misschien is deze ook als hele brave verkocht, zeker als de ouders en de dochter aangaven dat ze een hele brave wilden kopen. Paardenhandel is een moeilijke handel en er zijn heel veel verkopers die hun paard verkopen als zijnde hele brave, dus niet he? Bij de verkopers staan de dollartekens bij wijze van spreken al in de ogen. Ik ken mijn paarden heel goed en weet precies hoe ze met een ander reageren en ook hoe ze op een andere stal zijn. Ik zou nooit een paard wat dominant is verkopen aan een 14 jarig angstig kind en onwetende ouders. En klikt het niet bij de koper dan neem je hem toch terug als het paard zo geweldig is, er is dan altijd wel een ander te vinden met wie het wel klikt, jammer genoeg gaat geld voor en is geld belangrijker dan het welzijn van paard en een kind. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat een kind verongelukt op een door mij verkocht paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 03:59

Over de prijs zou de hele discussie naar mijn idee helemaal niet moeten gaan. Wie kan in een andermans portemonnee kijken? Wel lijkt het mij, dat een paard, dat die prijs moet opbrengen, nogal wat in diens mars moet hebbe. Dat brengt dsu met zich mee: wedstrijdcapaciteiten, "enig "bloed" of zo", en daar gaat vrij vaak het bijbehorende temperament meespelen. Als we het dan hebben over een 14-jarige "net van de ponies af ", waar niks mis mee is, want op een gegeven moment zijn we allemaal rijmatig gezien "net van de ponies af", dan vraag ik mij toch wel af: was dit inderdaad niet te hoog gegrepen? En dan "enigzins angstig?" Huh? Onder goede instructie en begeleiding had een en ander misschien anders kunnen lopen, maar dan nog .... Dit is helemaal niet iets voor zo'n meiske, toch. Wat de verkoopster betreft: Tsja, als het zo fout gaat, en je hebt een goed paard verkocht, mogen we anneen toch , neem het pard dan terug, en verkoop dat zo goede paard dan aan iemand die er wel mee kan omgaan. Ik heb dit soort dingen vrij regelmatig in mijn omgeving zien gebeuren, en elke keer stond ik min of meer met mijn bek open van verbijstering: waarom denken ouders dat ze als ze maar "een heel goed paardje" kopen, het allemaal wel vanzelf zal gaan. Andere kant: "waarom verkpp je zo'n "heel goed paardje" aan iemand, waarvan je kunt verwachten, dat ze er niet tegen opgewassen zijn.? De verkoper wil toch ook het liefste dat dat hle goede paard op wedstrijden uitgebracht wordt, prijzen wint, en dat op een gegeven moment misschien iemand zegt "waar heb je die dan vandaan?". Waar ik nu ben met mijn paard heb ik dat ook wel zien gebeuren, mar daar is het wel van: Hallo, ik heb je een goed paard verkocht, NIET? kopen ze het gelijk terug, en zijn dan blij ook, dat ze het paard terug hebben. Zowel koper als verkoper kunnen zich "vergalopperen", nietwaar? Over het onderhavige geval kan ik weinig zeggen, behalve dan, dat als ik verkopster was geweest, ik het paard wel had teruggenomen, zeker na zo korte tijd, dan is er nog niets drastisch aan verpest.
Maar ik heb echt ook wel zien gebeure, dat gode paarde in de handen van een overgeambitieerd "kind" binnen een half jaar tot onhandelbare draken werden, en na teruggekomen te zijn, een maandje, niks meer mee loos, en daar rijden dan echt geen Z ruiters op. Ik bedoel maar ....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 04:04

Ben het trouwens ook helemaal met voorgaande eens; als je voor je zelf weet dat je een goed paard hebt verkocht, gaat er dan iets helemaal niet, of min of meer mis, neem je het paard toch graag weer terug, voordat er ongelukken gebeuren?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 04:08

Is er eigenlijk een topic over methods van beleerders/instructeurs en ervaringen van mensen, of gaat dat te ver?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:39

Maar wie weet was de verkoopster wel helemaal blij dat ze het paard verkocht had....

bv, omdat ze geen band met hem had, zelf een goede klassering heeft, hem ff uitbrengt in het M, 1 keer een puntje scoren en hops, snel in de verkoop.... Ppard kan je dan als M met wedstrijdervaring verkopen en dat is erg leuk voor de prijs.

of: deze kon ze goed verkopen en ze heeft het geld al uitgegeven aan een ander paard en dus kan ze geen geld terug geven.....

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:54

wat een gekrakeel over het geld ruiter/amazone/paard/ouders.
Ik heb helaas geen ouders gehad die 'veel'geld uit konden geven voor een paard en heb het altijd met de 'mindere'goden moeten doen. Maar ik heb nu 2 paarden gehad voor 12000 euro en ze waren het alletwee waard en alles wat er over de paarden gezegd was was de waarheid!! bij mijn goedkope paardjes was het een brok leugen en bedrog, maar heb ze toch netjes opgeleid. Ik heb geen rechtzaak van dat probleem gemaakt simpelweg omdat in die tijd niet gebruikelijk was. Als mij dat nu was overkomen had ik daar zeker werk van gemaakt. Hoeveel ze ook gekost zouden hebben eerlijk is eerlijk maar in de paardenhandel is het vaak garantie tot de voordeur.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:14

amondi schreef:
Maar wie weet was de verkoopster wel helemaal blij dat ze het paard verkocht had....

bv, omdat ze geen band met hem had, zelf een goede klassering heeft, hem ff uitbrengt in het M, 1 keer een puntje scoren en hops, snel in de verkoop.... Ppard kan je dan als M met wedstrijdervaring verkopen en dat is erg leuk voor de prijs.

of: deze kon ze goed verkopen en ze heeft het geld al uitgegeven aan een ander paard en dus kan ze geen geld terug geven.....

Deze hele discussie loopt zo langzamerhand uit op totaal zinloos giswerk.
Wij hebben geen info, weten niets van de verkoper, koper en paard in kwestie. Het heeft dus helemaal geen zin om over deze specifieke situatie te discussieren, hooguit over wat kan en niet kan bij een 'mislukte' aankoop in het algemeen.

'k zou dus een beetje voorzichtig zijn met dit soort uitspraken of met aannames over de koper.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:26

Pffffff wat hebben wij het dan getroffen met de aankoop van onze D-pony voor onze (toen) 12-jarige dochter. Wij zijn de vorige eigenaar nog dagelijks dankbaar dat zij ons deze pony gegund heeft. De eigenaar had nl. al diverse potentiele kopers afgewezen en dat was niet omdat de pony een gebruiksaanwijzing of zo had.
Het is echt een 'no-nonsens' pony en heeft daarbij ook leuk in de sport gelopen.
Dat deze pony ook moest wennen aan de andere ruiter was duidelijk, maar qua karakter en opvoeding is dit een super beestje! Alle lof aan de vorige eigenaar.

Dat wilde ik ook even kwijt.... Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:29

Leuk om te horen dat het soms ook gewoon goed gaat.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:02

beantsje schreef:
jij leest zelf ook niet maar reageert op slechts enkele posts...

Ik heb in mijn post aangegeven dat er meerdere factoren kunnen meespelen. Je kunt niet puur op basis van dit topic zeggen of het meisje te dom/slecht is of de verkoopster de boel belazerd heeft. Misschien is geen van beiden het geval; een paard is geen brommer; een paard kan in een nieuwe situatie onverwacht reageren. Tja, in dat geval is het toch het probleem van de koper...

Natuurlijk mag je 'moreel' verwachten dat de verkoper een zo eerlijk mogelijk beeld geeft van het paard maar juridisch mag je hem er niet op afrekenen als het toch niet blijkt te klikken. (Mits de verkoper niet de zaak belazerd heeft, maar dan moet het toch wel heel ernstig zijn). Laten we wel wezen, 12.000 is een boel geld; je mag inderdaad verwachten dat de kopers ook niet over 1 nacht ijs gaan (waarmee ik niet wil zeggen dat dat in dit geval gebeurd is) en je kan ook niet verwachten dat een verkoper dan maar zegt; ik neem hem wel weer terug (met alle financiële consequenties) omdat het anders sielug is voor het paard. Laten we een beetje nuchter zijn, daar is het gewoon teveel geld voor. Heel gemakkelijk om dat een ander op te leggen, maar om het zelf te doen...

Ja tegenwoordig mag dat juridisch dus wel omdat er regels zijn dat een verkoper eerlijke handel moet drijven om juist dit soort dingen te voorkomen.
En hoe ernstig het wel of niet is dat de bepaalt de koper zelf. En als jij willens en wetens het dominantieprobleem beschreven op beoordelingen van wedstrijden uit het verleden verzwijgt kan ik dat niet eerlijk noemen. En dat staat in het bericht, dus ik lees wel.

En laten we idd eerlijk zijn, iedereen speculeert hier naar beide kanten toe en daarom krijg je dit soort discussies. Als het er nu over het algemeen wel eerlijk aan toe zou gaan in de paardenhandel of verkoop dan gebeurden dit soort dingen gewoon niet want dan ga je samen een overeenkomst aan met de verkoper die dit juist allemaal moet vermijden. Is ook wel zo eerlijk t.o.v. het paard, de verkoper en de koper.
Dit draait allemaal om geld dat lijkt me erg duidelijk en 12000 euro is gewoon veel geld zowel voor de kopers als de verkoper. Maar dan heeft het toch geen zin om te roepen dat het paard zo zielig is wat hier over het algemeen gebeurt? Wat los je daar nu mee op ?
Een goed paard staat bij iemand die er niets mee kan, nou geweldig voor het paard, het kan alleen maar erger worden. En als je dan als verkoper daar geen oplossing voor wil zoeken dan is het je idd alleen maar om het geld te doen. En dat is ook om een reden waar je over kunt blijven speculeren, maar het blijft een feit dat ze gewoon geen oplossing probeert te vinden. DAT vind ik een slechte eigenschap van een verkoper of een handelaar. En DAT maakt het zo moeilijk om een paard te kopen, je kunt nml. niet inschatten wat er gebeurt als het paard verhuisd is en als het regelmatig bereden gaat worden door een andere ruiter. Alleen dat laatste kun je zelf aan werken om het weer in orde te krijgen maar niet een
14 jarige met een paard met een dominantieprobleem wat niet gemeld werd.
Ik zou het ook niet op mn geweten willen hebben als er met een kind een ongeluk gebeurt omdat ik even vergeten ben iets te melden. Of ik was eerlijk en ga later eens kijken en zie dat het idd helemaal mis aan het gaan is. Ik zou dan wel een oplossing vinden voor het te laat is, ook voor het paard maar ook voor het meisje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:51

Het is een krantenbericht; hierin staat dat de advocaat van de koper komt met 'beoordelingen waaruit zou blijken dat het paard tijdens wedstrijden dominantieproblemen had'...
Yeah right. Dit is het woord van de (advocaat van de) koper.
Wat houdt dat dan wel niet in? Voor het zelfde geld is het een wedstrijdprotocol waarop een keertje 'verzet' genoteerd staat....
Ik vind het veel te kort door de bocht om dit klakkeloos als feit te accepteren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:54

beantsje schreef:
Het is een krantenbericht; hierin staat dat de advocaat van de koper komt met 'beoordelingen waaruit zou blijken dat het paard tijdens wedstrijden dominantieproblemen had'...
Wat houdt dat dan wel niet in? Voor het zelfde geld is het een wedstrijdprotocol waarop een keertje 'verzet' genoteerd staat....
Ik vind het veel te kort door de bocht om dit klakkeloos als feit te accepteren.

Wat dus eigenlijk inhoudt dat een hoop mensen hier die het per definitie voor de kopers opnemen net zo goed aan het speculeren zijn. Haha!
Dat is nou eenmaal internet, he.... Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:56

Nadya schreef:
Wat dus eigenlijk inhoudt dat een hoop mensen hier die het per definitie voor de kopers opnemen net zo goed aan het speculeren zijn. Haha!

precies, daarom mijn vorige post;
beantsje schreef:
Deze hele discussie loopt zo langzamerhand uit op totaal zinloos giswerk.
Wij hebben geen info, weten niets van de verkoper, koper en paard in kwestie. Het heeft dus helemaal geen zin om over deze specifieke situatie te discussieren, hooguit over wat kan en niet kan bij een 'mislukte' aankoop in het algemeen.

'k zou dus een beetje voorzichtig zijn met dit soort uitspraken of met aannames over de koper.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:12

Nadya schreef:

Nee - dat is net als IRL net wat de gebruikers er met elkaar van maken.

Wat mij betreft, net als IRL: liever niet. Zeker niet waar het om een reële situatie met mensen gaat die er ook niet voor gekozen hebben om met hun verhaal op een paardenforum gegooid te worden. Dan past een beetje terughoudendheid met de speculaties.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:27

beantsje schreef:

Weer een speculatie en aanname die nergens op slaat. " voor hetzelfde geld ...." als je je zin daarmee begint speculeer je alleen maar weer.
Dit is niet het woord van een advocaat, een advocaat is nml. geen getuige, een advocaat verwoord dit alleen omdat hij het bewijs afdoende zwart op wit voor hem (in dit geval haar ) heeft liggen. Als dit niet het geval zou zijn, zou een advocaat dergelijke uitspraken niet doen. Het woord van de ene advocaat tegen het woord van de andere is namelijk compleet zinloos om daar een rechtzaak voor te beginnen. Pas als er bewijzen liggen dan begin je een rechtzaak. En die bewijzen zijn er, dat staat er en de advocate heeft dit ook zelf aangegeven. Ze begint niet aan een zaak indien het vooruitzicht volkomen zinloos is.

Het is jammer dat jullie blijkbaar niet beseffen dat je als koper deze rechten hebt en als verkoper dus automatisch plichten omdat dit de verkoop van paarden en dus de paarden zelf juist ten goede komt. Dit paard heeft een klein gebrekje maar in combinatie met een 14 jarige een groot en gevaarlijk gebrek. Andere paarden worden met een onoverkombaar verzwegen gebrek verkocht voor aardige bedragen en nu is er een wet die dit tegen gaat en dan zijn jullie er tegen ? Is het dan de schuld van de koper ? Dus moet die het paard maar naar de slacht brengen dan ?

Ik vind het ook knap dat jullie het beter weten dan de instructeurs/trices van de manege of pensionstalling waar dit paard nu staat. Er staat namlijk dat zij zelfs erg veel moeite hebben om het paard in toom te houden. Ik denk dat die instructeurs/trices beter kunnen beoordelen dan wij allemaal bij elkaar of dit paard ooit een goede combi zal worden met een 14 jarig meisje. Als ze de mogelijkheid gezien hadden, hadden ze het meisje echt wel aangeraden vol te houden omdat dit een klein probleempje van voorbijgaande aard zou zijn. Maar aangezien volwassen instructeurs het paard niet kunnen bedwingen of met zeer veel moeite dan zou je wel gek zijn om daar je 14 jarige dochter op te zetten of ze nu wel of niet ietwat bangig is.

Ik zie liever een 14 jarige die ietwat bangig is omdat ze dan ook voorzichtig blijft, dan een 14 jarige die overloopt van het zelfvertrouwen en geen enkele voorzichtigheid meer in acht neemt door overmoedigheid zoals je dat bij jongere mensen vaak ziet. Zeker als het mijn dochter zou zijn.....

En de prijs, die heeft er niets mee te maken. Wat voor de 1 12000 euro is, is voor de ander 1200 euro. Het is maar wat je gewend bent, verdiend hebt of bereid bent te spenderen of wat er op je bankrekening staat. Dat moet ieder voor zich bepalen. En voor iemand die paarden van 1200 euro verkoopt is die 1200 net zo belangrijk als voor iemand die paarden van 12000 euro verkoopt. En dat geld ook voor de kopers. Of zij van hun zuur verdiende centen een paard van 12000 kopen of een ander van zijn net zo zuur verdiende centen een paard van 1200. Het paard is even belangrijk voor beiden. Als je je dat ook niet kunt realiseren dan komen reacties over de prijs alleen maar uit jalouzie voort.

Je kunt een prijs wel koppelen aan prestaties en afkomst maar niet aan temperament of karakter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:58

Perrokai schreef:
Het is jammer dat jullie blijkbaar niet beseffen dat je als koper deze rechten hebt en als verkoper dus automatisch plichten omdat dit de verkoop van paarden en dus de paarden zelf juist ten goede komt. Dit paard heeft een klein gebrekje maar in combinatie met een 14 jarige een groot en gevaarlijk gebrek. Andere paarden worden met een onoverkombaar verzwegen gebrek verkocht voor aardige bedragen en nu is er een wet die dit tegen gaat en dan zijn jullie er tegen ? Is het dan de schuld van de koper ? Dus moet die het paard maar naar de slacht brengen dan ?

Er is een groo verschil tussen morele plicht en wettelijke plicht.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:48

Niemand (behalve koper en verkoper) kunnen eerlijk over deze zaak oordelen. Maar als koper in zijn recht staat, moet verkoper gewoon terugbetalen. Andersom geldt dat als verkoper niets te verwijten valt, de koper met een probleem zit.
Maar oordelen over het ruitertje omdat ze net van de pony's af is en 'onwetende ouders', hoe weten we dat dan? Wat een onzin.