Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:08

Redrumfox schreef:
Nu kunnen ze iedereen wel een boete opleggen die niet de stapmolen beveiligd heeft. Zo kan je wel aan de gang blijven: een kind kan ook ineens de bak inlopen en door een paard wat in galop zit overreden worden. Is de eigenaar van de manege dan óók aansprakelijk? Komt toch op hetzelfde neer? Knipoog

Als antwoord op je laatste vraag: Ja, dan is de eigenaar van de manege ook aansprakelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:10

nee, dan is de eigenaar van het paard aansprakelijk Lachen

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:25

Maikeltje schreef o.a.
De stalhouder aansprakelijk stellen is in bijna ieders ogen belachelijk, nee, het is NATUURLIJK de schuld van de ouders. Komop zeg, ik wil jullie weleens zien wanneer jullie kind een jaar of zes, zeven is. Je denkt dan ook wel van "ach, dat gaat wel goed". Ik blijf erbij dat de stalhouder geen dood door schuld in de schoenen geschoven hoeft te worden, maar als dat een manegebedrijf is waar zoveel kinderen komen dan had hij op z'n minst kunnen zorgen dat de apparatuur zoals een stapmolen beveiligd was of anders niet te benaderen was geweest door een kind.

Als ouder moet je een goede inschatting kunnen maken wat gevaarlijk is als je met je kinderen op stap gaat. Jij als ouder neemt ze mee, het maakt in mijn ogen niet uit waar je heen gaat.
Toen onze kinderen klein waren en we gingen om boodschap dan hield ik ze vast, aan de hand of met een tuigje. Ze moesten het niet wagen ongevraagd ergens aan te komen. Ook bij de slager kwamen ze echt niet met hun vingers aan de vitrine.
Ik bepaalde wat wel en niet kon, niet de kinderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:27

bij ons staat er goed stroom op, kinderen komen slechts eenmaal aan de spijlen, en vinden dan de stapmolen ECHT niet grappig meer Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:28

KiWiKo schreef:
nee, dan is de eigenaar van het paard aansprakelijk Lachen

Ja, dat klopt ook wat je daar zegt. Ik was abuis Bloos

Maar ook dat vind ik heel onterecht.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:37

Buiten het feit dat deze eis veel te hoog is, zal hij zijn tent na deze publiciteit kunnen uitten. Ookal word hij vrijgesproken ervoor, ouders met jonge kids zullen toch minder snel naar deze manege gaan, dan naar een ander (waarschijnlijk ook met tredmolen) waar geen slecht woord over gesproken is.
Waardeloos dit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:38

en waar precies dezelfde stapmolen staat...

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:44

Precies, ik zie niet gebeuren dat ouders, met het zoeken naar een nieuwe manege of bij huidige manege, ineens gaan vragen wlek type stapmolen ze hebben etc. Dan kunnen ze net zo goed vragen wat voor een type paarden ze hebben, of de deuren wel goed sluiten... Ookal is het een plaats waar kinderen komen, een manege zal (hoe erg je het ook maar wil beveiligen) een risicovolle plaats blijven. Er had ook een paard op hol kunnen slaan en over een kind heen kunnen springen, kinderen zien het gevaar niet in paarden en alle aspecten eromheen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:47

Wat nog te denken van sloten (verdrinking), van een hooiberg hoog afvallen, spelen met rieken ed. Een manege is gewoon een risicovolle plek.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:11

maikeltje schreef:
Ik lees wederom nergens dat de ouders proberen het gebruik van een stapmolen te verbieden.

nikka zei het al, maar ik heb het even voor je opgezocht;
bron; www.ad.nl
het lukt me helaas niet stukjes eruit te kopiëren, maar er staat in dat ze kwaad zijn dat minister klink het niet nodig vind alle tredmolens van nederland te controleren, en ook dat ze inderdaad [zoals nikka ook al zei] de partij van geert wilders ingeschakeld hebben.
wat ik op zich bijzonder vind, want dat is een van oorsprong zéér rechtse vvd'er en die zijn nogal van de eigen verantwoordelijkheid.
las in een ander krantenbericht dat deze mensen trouwens 10 kinderen hebben, niet dat dat er iets toe doet, maar dan moet je ook echt wel ogen in je rug hebben.
kind is blijkbaar met zijn kleding in het motortje vast komen te zitten.
nogmaals; wat deed hij daar?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:14

Ze zijn overigens ook nog erg tekeergegaan tegen het behandelend ziekenhuis in een stuk van het AD. Wilden aldaar ook een gesprek aangaan met de verantwoordelijken binnen deze instelling. Deze mensen zijn, denk ik, zo vol verdriet dat ze om zich heen maaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:16

Dit kindje is idd gestikt door vast te zitten met de kleding...en hoe lomp het ook klinkt, stikken doe je niet in een seconde tijd...dus er is vrij lang geen toezicht geweest....
En wie was verantwoordelijk voor toezicht...juist ja..de verwekkers...

Maarja...kleppen in de kantine oid is natuurlijk ook veel leuker dan op je kinders letten...
Te vaak zie je voortaan mensen die hun kind zonder toezicht ergens laten...zelfs simpel op een verjaardagsfeestje...hun zitten daar en dan hebben ze feest, gastvrouw moet maar op hun koters letten... omgedraaide wereld...en owee als je er wat van zegt..jij hebt geen kinderen dus bek houden..
Nou ik let zelfs nog meer op mijn honden dan hun op de kids

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:18

KiWiKo schreef:
bij ons staat er goed stroom op, kinderen komen slechts eenmaal aan de spijlen, en vinden dan de stapmolen ECHT niet grappig meer Lachen

Dat vind ik een goede zaak, is bij ons thuis precies zo. Lachen
Als ze er al bij kunnen komen omdat wij een dubbel hek hebben. Eén om te zorgen dat de paarden binnen de omheining blijbven MET stroom en één er omheen met een meter tussenruimte als looppad om te zorgen dat de kinderen niet makkelijk in het paardengedeelte kunnen komen. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:21

bosefoso schreef:
Buiten het feit dat deze eis veel te hoog is, zal hij zijn tent na deze publiciteit kunnen uitten. Ookal word hij vrijgesproken ervoor, ouders met jonge kids zullen toch minder snel naar deze manege gaan, dan naar een ander (waarschijnlijk ook met tredmolen) waar geen slecht woord over gesproken is.
Waardeloos dit.

Hmmm, denk dat dat wel meevalt. Mensen die op een bepaalde stal regelmatig vertoeven zijn redelijk honkvast. Ook als er dingen voorvallen. Knipoog
Vaak heb je er ook een hele sociale kring zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:22

Bij jou konden kinderen toch geen stroom krijgen maikeltje, alleen de paarden?
Of heb ik dat verkeerd onthouden in dat topic dat toen over die hengst ging?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:25

bosefoso schreef:
Precies, ik zie niet gebeuren dat ouders, met het zoeken naar een nieuwe manege of bij huidige manege, ineens gaan vragen wlek type stapmolen ze hebben etc. Dan kunnen ze net zo goed vragen wat voor een type paarden ze hebben, of de deuren wel goed sluiten... Ookal is het een plaats waar kinderen komen, een manege zal (hoe erg je het ook maar wil beveiligen) een risicovolle plaats blijven. Er had ook een paard op hol kunnen slaan en over een kind heen kunnen springen, kinderen zien het gevaar niet in paarden en alle aspecten eromheen.

Dierengedrag heb je niet en nooit in de hand. Maar wel de veiligheid van machines. En als je een groot gedeelte van je brood met kinderlessen verdient, dan moet je daar rekening mee houden> Zo simpel is het.

Pension of africhtingsstal vind ik een ander vehaal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:28

runningkawa schreef:
Bij jou konden kinderen toch geen stroom krijgen maikeltje, alleen de paarden?
Of heb ik dat verkeerd onthouden in dat topic dat toen over die hengst ging?

Nee dat heb je goed onthouden. Er zit een omheining omheen nog.

Tenzij ze echt over het eerste hek heenklimmen maar daar moeten ze echt moeite voor doen. De oudste is nogal handig en lenig in dat soort dingen en die zou het nu wel lukken als hij echt wil. Maar hij weet dat er bij de paarden stroom op staat. Da's weer het voordeel van kinderen als ze ouder worden. Dan kun je ze voort dingen vertellen die ze goed onthouden. Hij vraagt voortaan ook altijd als ie de poownie wil gaan poetsen en zadelen of de stroom er af is. Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:37

terorita schreef:
Nicolletje schreef:
Ik was 9 toen ik op paardrijles ging, en in vergelijking met mijn nichtjes was ik al vrij 'oud' maar ik mocht niet eerder van de dokter ivm. ziekte.
Ik weet niet precies hoe oud de meeste kinderen zijn als ze voor het eerst leren paardrijden, maar hiermee stel je dus een leeftijdsgrens.
.

het is ook moeilijk hier een grens aan te geven
welke leeftijd mag wel en welke mag niet
een kind van 9 die op les gaat, komt daar niet alleen heen neem ik aan.
komt met een ouder/verzorgende.
ik neem aan dat dit jongetje niet kwam om paard te rijden??
dan behoren de ouders dit kind in de peiling te houden.

Ze hebben zelf een pony daar op stal staan. wat ik begreep kreeg die een veulen rond die tijd. Dat is later ook naar Dickie vernoemd.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:42

maikeltje schreef:
bosefoso schreef:

Dierengedrag heb je niet en nooit in de hand. Maar wel de veiligheid van machines. En als je een groot gedeelte van je brood met kinderlessen verdient, dan moet je daar rekening mee houden> Zo simpel is het.

Helemaal mee eens. Natuurlijk is een manege geen kinderopvang/speelplaats maar ook ik ben ooit ergens een keer begonnen met paard rijden( volgens mij was ik 9). Heerljk vond ik t heel de dag op stal bezig zijn. Stiekem in de stro berg hutten bouwen( nu weet ik dat t levensgevaarlijk is) en je dan heel stil houden omdat je er anders uit werd gestuurd. De manege waar t hier om gaat heeft ook kinderlessen. Als er dan een stapmolen staat die zo oud is als de weg naar kralingen en niet aan de veilighieds eisen van deze tijd voldoet tja dan ben je dus als menage houder aanspral\kleijk als er wwel wat gebeurt. Hij schijnt ook al meerdere malen gewaarschuwd te zijn dat dat ding niet meer voldoet.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:45

Ik vind dit eerlijk gezegt niet de schuld van de manegeeigenaar. Zoals iemand anders in dit topic zei: Terecht als hij boete kreeg voor niet beveiliging. Maar ik vind dat die moeder beter had op moeten letten. Een manege is een gevaarlijke plek vooral voor kinderen. Die vliegen,rennen en klimmen overa op. Toen ik 6was was ik ook geregeld op de manege, maar ik moest het echt niet in me hoofd halen om zomaar in de bak te komen of aan de stapmolen. Ik reed me lesje, en mocht de stallen in om te kijken en ja een lieve pony poetsen. Maar verder niet hoor. En mama stond altijd wel te kijken, of iemand anders.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:18

sandr0 schreef:
Hij schijnt ook al meerdere malen gewaarschuwd te zijn dat dat ding niet meer voldoet.

Dat vind ik dan wel weer fout. Ik vraag me overigens af of sowieso een stapmolen op enigerlei wijze hiervoor beveiligd is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:23

Die stapmolen hoeft van mij eigenlijk niet tot in elk puntje beveiligd te zijn , als je hem maar 1 druk op de knop uit kunt zetten dan zit je toch goed. Er horen gewoonweg geen kinderen mee te spelen. Die kinderen horen beveiligd te zijn : ouders heet dat.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:55

maikeltje schreef:
bosefoso schreef:

Jij schuift in mijn ogen iedere keer de schuld naar de manegehouder.
Toen onze dochter op jonge leeftijd les kreeg was ik daar altijd bij aanwezig. Het is mijn kind en mijn verantwoording dat ze geen dingen deed die gevaarlijk konden zijn.
Kinderen hebben niets te zoeken bij zo'n molen en als ouder kun je weten dat daar gevaarlijke situaties uit kunnen ontstaan.
De veiligheid van machines kun je nooit garanderen, er kan altijd iets mis gaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:01

Ik vind persoonlijk wel, dat als de aan/uit knop het niet goed zou doen door bijv achterstallig onderhoud ze wel een punt zouden hebben. Verantwoordelijkheid ligt bij ouders maar apparatuur moet naar behoren werken en dus ook stilgezet kunnen worden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:05

Nikka, in mijn ogen had het nooit mogen gebeuren dat daar kinderen aan het spelen waren. Waar waren de ouders? Die namen de kinderen mee naar de manege en niet de manegehouder.Zover ik meegekregen heb waren er geen volwassen mensen in de buurt op het tijdstip dat het jongetje hierin vastraakte. Wie zegt dat de aan/uit knop niet werkte?