Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:52

Ik ben op zich meningloos over deze kwestie.
Maar alles zit in de nek en bekken.
Door een buigproef komen ze dan misschien wel heen, en ook worden die delen meestal niet op de foto gezet.
En daarnaast zijn sommige DA ook een klein beetje partijdig.
Denk dat de problemen met deze pony pas beginnen (gekeken naar de klachten) als hij een zadel op zijn rug krijgt en afgebogen moet lopen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:15

Daar heb je gelijk in. Lastige kwestie, zou ook niet weten voor wie 'partij te kiezen'. Ben dus ook echt benieuwd wat hier uitkomt. Voor de beide partijen gewoon een hele vervelende situatie.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:38

asjemenou schreef:
Door een buigproef komen ze dan misschien wel heen, en ook worden die delen meestal niet op de foto gezet.
Denk dat de problemen met deze pony pas beginnen (gekeken naar de klachten) als hij een zadel op zijn rug krijgt en afgebogen moet lopen.

maar hoe komen ze dan tot die conclusie dat de pony het heeft wanneer het niet echt uit de tests/keuringen te concluderen valt? Dan wordt het juist moeilijk om met bewijzen te gaan komen lijkt me

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:40

Lijkt mij dat sl je opzoek bent naar een pony voor je dochter dat zij er ook daadwerkelijk eerst op gaat rijden voordat je hem koopt.

En trouwens leuke prijs pony voor dat meissie. Vreemd voor dat geld zou ik toch enkele dagen de pony willen bekijken en er van alles mee willen proberen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:38

ik zou toch echt zelf mijn pony klinisch en röntgonologisch laten keuren voor dat geld. En zoals gezegt, ze heeft hem toch ook gereden daar? Of niet Bloos

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:06

Muffin_ schreef:
asjemenou schreef:

maar hoe komen ze dan tot die conclusie dat de pony het heeft wanneer het niet echt uit de tests/keuringen te concluderen valt? Dan wordt het juist moeilijk om met bewijzen te gaan komen lijkt me

Door nadat de pony zo raar deed, de pony wat uitgebreider na te laten kijken.
Er kunnen wel gewoon foto`s en scans van gemaakt worden, alleen doen de meeste mensen dat niet bij een aankoop keuring. Dan worden meestal gewoon de standaard 18 foto`s gemaakt, misschien een paar extra.
Dus als het echt zo is, dan is het heel makkelijk te bewijzen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:09

knabbelgirl schreef:
ik zou toch echt zelf mijn pony klinisch en röntgonologisch laten keuren voor dat geld. En zoals gezegt, ze heeft hem toch ook gereden daar? Of niet Bloos

Wie zegt dat hij niet gekeurd is?
Maar die delen zetten ze nooit standaard op de foto.
En een beetje verdoving erin en met rijden merk je niks aan het paard omdat hij dan geen pijn heeft.

Ik zeg overigens niet dat dit hier zo gegaan is hoor. Maar dit is iets wat wel in de paardenwereld gebeurd.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:18

runningkawa schreef:
En een beetje verdoving erin en met rijden merk je niks aan het paard omdat hij dan geen pijn heeft.

Ik zeg overigens niet dat dit hier zo gegaan is hoor. Maar dit is iets wat wel in de paardenwereld gebeurd.

nou precies wat sommige mensen al wel niet doen om hun pony voor veel geld te verkopen
vreselijk, dan heb je ook niet het beste met je pony voor vind ik

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:06

Muffin_ schreef:
in de hoefslag van vandaag, 7-2, staat een ingezonden brief over deze kwestie van Fa. Trachsler

Heb de hoefslag nog niet onder ogen gekregen, maar wel in huis..
Gauw even kijken dus..
zit nog wel een flinke staart aan dit verhaal als ik het zo lees.. Nagelbijten / Gniffelen

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:33

Ik heb de ingezonde brief voor jullie overgeschreven:

Quote:

Het nieuwsbericht met betrekking tot de door ons aangekochte pony Kirby (Hoefslag 2, 2008) is voor ons aanleiding om een aantal daarin voorkomende onjuiste verwijzingen naar het tussenvonnis als volgt te willen corrigeren:

- Er is geen sprake van een Z2 maar een Z1-pony.
- Omdat mevrouw Van Baalen, aan wie door ons de koopsom is voldaan, ontkende als verkoper te zijn opgetreden en de pony aan ons verkocht zou zijn door mevrouw Van Doorn, waren wij door dit “spel van verstoppertje spelen” genoodzaakt een procedure gelijktijdig tegen mevrouw Van Baalen als mevrouw Van Doorn aanhangig te maken zodat de Rechter zou kunnen beslissen wie als verkoper diende te worden aangemerkt. Beslist is dat, zoals wij altijd hebben aangegeven, mevrouw Van Baalen de verkoper betrof.
- Ten onrechte worden wij afgeschilderd als spijtoptanten die na de aankoop van Kirby wellicht te hoge verwachtingen hebben gekoesterd. Wederom onjuist! Kirby bleek ons veterinair totaal ongeschikt om als rijpony in de dressuursport te worden ingezet. Onmiddellijk na aflevering door Van Baalen bleek Kirby te kampen met mok, gebitsproblemen en was in het bijzonder geblesseerd door bekkenscheefstand, scheefstand van de tweede nekwervel en een peesplaatblessure bij de bovenste twee nekwervels et cetera. Daarnaast, en niet in het minst, is ons bij de aankoop niet verteld dat de pony behept was met een dermate onberekenbaar karakter dat het in ieder geval niet geschikt was om te worden bereden door een beginnende amazone. Onthouden was de reputatie van Kirby, die van het ene op het andere moment te kunnen exploderen!
- Enkel vanwege het feit dat er een keuringsrapport bestaat waarin niet gesproken wordt over deze veterinaire- en karakterproblemen heeft de Rechtbank geoordeeld dat het aan ons is om bewijs te leveren van deze hiervoor gestelde verwijten.
- De reden dat wij niet op het betreffende schikkingsaanbod zijn ingegaan is gelegen in het feit dat de pony Kirby dermate blijvend ongeschikt is om als rijpony te dienen dat wij besloten hebben om de pony zijn rust te gunnen in plaats van als handelsobject opnieuw aan derden te worden verkocht. Dit in het belang van de pony maar meer nog in het belang van aspirant kopers.

Familie Trachsler,
Oostvoorne

Unquote:

Lijkt me duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:00

Dat is idd heeel duidelijk Ja

Ik heb te vroeg geoordeeld Bloos

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:16

Had al het idee dat er zoiets achter moest zitten.
Vind het al super dat er mensen bestaan die uit principe 10.000 euro afslaan, met het risico dat ze een rechtzaak ook kunnen gaan verliezen.
Ik wens ze veel succes met het vervolg hiervan.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:12

Mevrouw van Baalen zou toch eens achter haar oren moeten gaan krabben. Ik zou me kapot schamen als ik haar was. Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:03

runningkawa schreef:
knabbelgirl schreef:

Bij een goede keuring wordt er ook bloed getrokken, kunnen ze bij een geschil na gaan of er verdoofd is of niet, gebeurd hier al standaard bij een klinische keuring.

Daarnaast laat ik zelf nooit keuren, heeft voor mij geen absolute meerwaarde... te vaak op de koffie gekomen met de uitslagen, maar dat is een andere discussie

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:55

Wellicht zijn ze in dit geval "vergeten" bloed te trekken..........?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:12

wel een duur foutje..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 01:06

Is voor ons alleen maar raden of hoe en wat en of er gekeurd is..

In dit verhaal zijn er alleen maar verliezers.. de kopers, de verkopers en het paardje...
Vraag me uberhaupt af of de verkoper het nodig heeft een dier te verdoven om het te verkopen, temeer omdat het niet van de verkoper was maar ter bemiddeling geplaatst stond..
ook al zou het een 'vriendedienst' zijn, ga je je naam toch niet te grabbel gooien... lijkt mij. (maar dat is zomaar een overpeinzing)

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 01:22

Werkelijk niemand begrijpt waarom Van Baalen hieraan haar naam heeft verbonden...

Wellicht betrof het toch een "vriendendienst"? Mevrouw Van Doorn reed immers paarden bij Van Baalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:54

nee, lijkt me dat als je zeer bekend bent en moet rondkomen van de paarden en afhankelijk bent van je goede naam, zowel als trainer, instructeur en handelaar/tussenpersoon, dat je niet bewust iemand gaat bedonderen, want je kan er van op aan dat dat toch uitkomt en een flinke deuk in je reputatie zal geven...

Denk dat het ook belangrijk is om te weten (voor de rechter) hoe de pony zich op stal van Baalen gedroeg en hoe hij daar getraind werd. Door volwassenen gereden? of door kinderen? Een pony die daar door volwassenen braaf gereden was, kan natuurlijk bij een minder ervaren/sterke/dappere ruiter ernstig gaan uitproberen.

In hoeverre leidden de gevonden blessures van de pony tot problemen in de tijd dat de pony getraind werd bij van Baalen?

In hoeverre zijn de blessures te behandelen met behulp van manuele/fysio/chiropractische behandelingen?

Pijnbehandelingen geven hoeft niet alleen via pijnstillende medicijnen, maar kan bijvoorbeeld ook met acupunctuur gebeuren. Dat lijkt me moeilijker aan te tonen. Kan ook onderdeel van een behandeling van de klachten zijn.
Zoveel sportpaarden worden tegenwoordig regelmatig nagekeken en behandeld door een fysio/manueel therapeut, osteopaat, sportmasseur, accupuncturist etc... Gewoon om ze gezond in hun lijf te houden. Zat (top)sportpaarden mankeren regelmatig wat en heel vaak herstellen ze ook weer dankzij goede behandelingen en goede begeleiding...

Ik zou over dit geval dus niet even durven oordelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:34

een bok of glijpartij kan al een blessure tot gevolg hebben.

Ik ken de kopers niet, en mijn volgende uitspraak is dan ook niet persoonlijk bedoelt...
Het ligt altijd aan een ander, of de smid, verkoper, afstamming, zadel/zadelmaker, instructie etc etc maar nooit aan de kunde/onkunde van de ruiter en dan nog maar te zwijgen over de standvastigheid van die ruiter (nogmaals niet persoonlijk richting de koper bedoelt)
Sommige kopers vergeten dat ze alleen het paard kopen en niet de combinatie paard/ruiter (ruiter= ervaring/talent/kunde) en weigeren zich aan te passen en lijken te eisen dat het dier zich aanpast.

en ik blijf erbij, om te bedonderen/oplichten heb je altijd 2 partijen nodig, de oplichter en de opgelichte.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:35

joyce B schreef:
nee, lijkt me dat als je zeer bekend bent en moet rondkomen van de paarden en afhankelijk bent van je goede naam, zowel als trainer, instructeur en handelaar/tussenpersoon, dat je niet bewust iemand gaat bedonderen, want je kan er van op aan dat dat toch uitkomt en een flinke deuk in je reputatie zal geven...

Denk dat het ook belangrijk is om te weten (voor de rechter) hoe de pony zich op stal van Baalen gedroeg en hoe hij daar getraind werd. Door volwassenen gereden? of door kinderen? Een pony die daar door volwassenen braaf gereden was, kan natuurlijk bij een minder ervaren/sterke/dappere ruiter ernstig gaan uitproberen.

In hoeverre leidden de gevonden blessures van de pony tot problemen in de tijd dat de pony getraind werd bij van Baalen?

In hoeverre zijn de blessures te behandelen met behulp van manuele/fysio/chiropractische behandelingen?

Pijnbehandelingen geven hoeft niet alleen via pijnstillende medicijnen, maar kan bijvoorbeeld ook met acupunctuur gebeuren. Dat lijkt me moeilijker aan te tonen. Kan ook onderdeel van een behandeling van de klachten zijn.
Zoveel sportpaarden worden tegenwoordig regelmatig nagekeken en behandeld door een fysio/manueel therapeut, osteopaat, sportmasseur, accupuncturist etc... Gewoon om ze gezond in hun lijf te houden. Zat (top)sportpaarden mankeren regelmatig wat en heel vaak herstellen ze ook weer dankzij goede behandelingen en goede begeleiding...

Ik zou over dit geval dus niet even durven oordelen.

Daarover hoef je niet te twijfelen. Als er een pony is die alle zorg heeft gehad die zo nodig heeft en heeft gehad dan was het Kirby wel.. Die is werkelijk waar helemaal door de molen heen gehaald en door alles behandeld...

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:40

Alane schreef:
een bok of glijpartij kan al een blessure tot gevolg hebben.

Ik ken de kopers niet, en mijn volgende uitspraak is dan ook niet persoonlijk bedoelt...
Het ligt altijd aan een ander, of de smid, verkoper, afstamming, zadel/zadelmaker, instructie etc etc maar nooit aan de kunde/onkunde van de ruiter en dan nog maar te zwijgen over de standvastigheid van die ruiter (nogmaals niet persoonlijk richting de koper bedoelt)
Sommige kopers vergeten dat ze alleen het paard kopen en niet de combinatie paard/ruiter (ruiter= ervaring/talent/kunde) en weigeren zich aan te passen en lijken te eisen dat het dier zich aanpast.

en ik blijf erbij, om te bedonderen/oplichten heb je altijd 2 partijen nodig, de oplichter en de opgelichte.

Als je als koper de pony nu met 'pensioen' laat gaan, omdat deze echt niet geschikt is als sportpony, kun je er rustig van uitgaan dat de kopers het beste willen en alles, maar dan ook alles geprobeerd hebben om het met de pony wel te laten werken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:51

Ik kan daar niet over oordelen, ben er niet bijgeweest en mijn opmerking daarover is algemeen bedoelt gebasseerd op eigen ervaringen Haha!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:40

Alane schreef:

Ik ken ook de kopers niet en natuurlijk zie je veel van wat jij beschrijft in de paardenwereld. Maar als je leest dat mensen een aanbod van €10.000,- afslaan (ondanks dat de rechter het eigenlijk wel een goed aanbod vindt) omdat ze niet willen dat de pony weer in de sport komt dan kun je toch al wel nagaan dat er meer aan de hand is dan wat gezeur omdat hun kind niet goed genoeg kan rijden.
En laten het even nuchter bekijken Mevr. van Baalen geeft kennelijk helemaal niet zo veel om haar reputatie of het spreken van de waarheid. In het geval met het "opknopen" van Power en Paint had ze het eerst niet gedaan, toen toch wel maar het diende absoluut geen enkel nut om dit zo te doen zei ze zelf. Vervolgens zegt ze later voor de tuchtcommissie van de KNHS dat het een erkende "Duitse trainingsmethode" is.

Nogmaals ik vind het hartverwarmend dat er mensen zijn die principes en het welzijn van een dier en de veiligheid van niet alleen hun eigen kind maar ook het kind van iemand anders boven geld verkiezen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:53

Het Power and Paint verhaal heeft met dit niets te maken, net zo min of ze ooit is gepakt op te hard rijden of illegale mestopslag (om maar even wat te noemen)

even in het algemeen...
Niet om het een of ander, maar zou jij jou 'bewijs' verkopen voor minder dan de helft van de aankoopprijs, als je overtuigd bent van je gelijk?
Zou jij, wetende dat je een brak iets verkocht hebt dit terug kopen voor zo'n bedrag?
Als ik een pony verkoop, die ggk is door DA en koper is er tevreden mee, koper komt verhaal halen op een verborgen gebrek die blijkbaar zo verborgen is (in grijs gebied ligt) dat een rechter niet kan concluderen dat het inderdaad een verborgen gebrek is... dan zou ik als verkoper mooi gek zijn omdat paardje terug te nemen, wie weet wat er mee gebeurd is?

Terug naar algemeen paardenland, het kan soms errug rot zijn dat een ander, in jouw ogen minder getalenteerd ruiter, meer uit ponybeest kan halen dan een je dochter/zoon.

Daarnaast is het dier nu een bekende in paardenland... die slijt je niet meer zo 1, 2 ,3 voor de sport.