‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimDai

Re: ‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:10

Tsja van dat vrijkopen heeft de vorige eigenaar inderdaad geen nadeel. In beslag nemen zou beter zijn....maarja of ze dit juridisch kunnen rondbreien is natuurlijk de vraag. Of die man inderdaad stopt met fokken is natuurlijk de vraag.

Er zitten trouwens in heel veel dingen paardenvlees...kroketten, frikandellen, salami op je pizza, chorizoworst, paardenworst, biefstuk, Paardenrookvlees.

Denk dat er best veel mensen dagelijks paardenvlees eten...Misschien zelfs zonder ze het weten of er bewust van zijn.

Zelf ben ik al een jaar of 10 vegetarisch dus geen paardenvlees voor mij. Maar toch..heleboel mensen vinden het zielugh maar eten het toch. Tsja vind ik een beetje hypocriet.

Er worden ook zat Nederlandse paarden in Italië geslacht bijvoorbeeld. Die gaan lang op transport. Nu zullen er ook wel wat in de file staan vanwege de staking in Italie van vrachtwagen chauffeurs. Arme dieren.

Lullig dat veulens naar de slacht gaan...maar het zal best vaker kunnen gebeuren. Ook omdat er steeds meer paardenmelkerijen komen worden die veulens steeds meer een bijproduct.

Vroeger werden stierkalfjes gewoon in de waterput gedumpt omdat het een bijproduct was. Nou dan liever maar een half jaartje dik worden en (hopelijk) goed verzorgd worden.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:12

so dat is zielig!
ik ga me ouders maar proberen over te halen om zo'n schattig paardje voor me te geven voor kerst!!
en mensen kunnen het paardje zelf ook opknappen, vind ik dan.
nou groetjes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:18

Ik denk dat de DB hier eerder mee laat zien dat er veel paarden gefokt worden zonder toekomst.
En dat er idd maar eens gestopt moet worden met op elke merrie een hengst te pleuren Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:24

Tja, ik vind het een beetje dubbel..
Aan de ene kant is het natuurlijk zielig voor de veulentjes, maar het gebeurt zo veel.. Waarom zijn deze zieliger dan wat er normaal naar de slacht gaat. Waarom paarden niet en koeien, lammeren, varkens enz. wel..
Vind het een beetje hypocriet om het van dezen wel zielig te vinden en 's avonds toch een lapje vlees op mijn bord te hebben.. Vind ik van mijzelf hoor, ik bedoel er niemand mee, maar is misschien wel iets om over te denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:27

Alleen worden die niet gefokt met de gedachte dat ze verkocht gaan worden als hobbie dier.
Daar is van te voren al van bepaald wat het lot is. Vind je dat zielig eet je dat vlees idd niet.

Maar hoeveel mensen fokken er geen veulentje voor de leuk, lief schattig...en vervolgens heeft het dier geen toekomst

De insteek is gewoon zoveel anders...
En zeg dat maar eens tegen iemand die op een papierloos paard de hengst van de buurman knalt die ook geen papier heeft...
Heb er al heel wat discussie om gehad hier op bokt...want ze fokte niet voor de slacht....

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:47

Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft.. Je ziet ook zoveel van dat kleine spul op de markten..
Veel mensen weten niet eens wat ze zich op de hals halen, dat worden totaal onopgevoed, verwende draakjes.. En dan de omgang ermee.. Ik heb me er bij bekenden die dat ook deden een hele poos om kwaad gemaakt. Nu hebben ze de diertjes verkocht, maar wel nadat ik had verteld dat ze er niet goed aan toe waren, ze waren er wel van geschrokken. Ik moest ze in de vakantie voor zorgen en heb ze half verwaarloost aangetroffen en ze hadden ook schurft.. Ik heb ze na de vakantie verteld dat ik ze had behandeld tegen de schurft en daar waren ze echt van geschrokken, toen pas beseften ze dat ze er niets mee deden.. Deze zijn dan wel naar een goed huisje gegaan, maar dat is toeval..
Mijn veulentjes gaan zeker niet voor de dood weg, daar worden ze ook niet voor geboren uiteraard.. Nee, ik zoek een goed huisje en dat is helemaal niet moeilijk gebleken..

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:42

Wat is er mis met het opeten van dieren die niet aan het fokideaal voldoen? Als je alles maar houdt, krijg je vermeerdering, geen fok. De natuurlijke selectie is weg dus moeten wij zelf selecteren.
Ik zeg: alles wat niet aan de eisen voldoet van de fokker, of voor paarden waar geen markt voor is: opeten! (veulen biefstuk is erg lekker! Vork )
Het gaat hier namelijk niet om pennymeisjes die 'alle paarden van de hele wereld lief vinden" maar om economie, mensen die hun brood verdienen uit de paardenhouderij.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:50

Shezzit schreef:
Wat is er mis met het opeten van dieren die niet aan het fokideaal voldoen? Als je alles maar houdt, krijg je vermeerdering, geen fok. De natuurlijke selectie is weg dus moeten wij zelf selecteren.
Ik zeg: alles wat niet aan de eisen voldoet van de fokker, of voor paarden waar geen markt voor is: opeten! (veulen biefstuk is erg lekker! Vork )
Het gaat hier namelijk niet om pennymeisjes die 'alle paarden van de hele wereld lief vinden" maar om economie, mensen die hun brood verdienen uit de paardenhouderij.

Halelujah! En zo is het maar net!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:39

Trennie schreef:
Shezzit schreef:

Halelujah! En zo is het maar net!

Wow, wat zijn jullie hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:41

misschien kan er ook op een betere manier gefokt worden..ipv doelloos een papier loze hengst op een merrie knallen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:41

runningkawa schreef:
misschien kan er ook op een betere manier gefokt worden..ipv doelloos een hengst op een merrie knallen

Helemaal mee eens.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:55

runningkawa schreef:
misschien kan er ook op een betere manier gefokt worden... ipv doelloos een papierloze hengst op een merrie knallen
Dat zou waarschijnlijk al een heel eind helpen. Maar papieren alleen, zowel bij de hengst als de merrie, zijn geen garantie op een goed veulen. Het begint met kritisch naar de merrie kijken. Is die überhaupt wel geschikt om in de fokkerij in te zetten? Maw.: heeft zij een voor haar ras duidelijk bovengemiddeld exterieur, karakter en gangenaanleg? Zelfs als dat het geval is, zullen er altijd punten zijn die nog voor verbetering vatbaar zijn en de kunst van het fokken is om een hengst voor je merrie te vinden die haar zwakkere punten bovengemiddeld zou kunnen verbeteren en haar goede punten in ieder geval niet slechter zal maken. Als je die niet kunt vinden, of je vindt dat die te ver weg staat, of je hebt het dekgeld er niet voor over en je doet vervolgens concessies aan de kwaliteit/geschiktheid van de hengst, ben je niet meer bezig met fokken maar met vermeerderen, ondanks de aanwezigheid van papieren.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:57

Ben het helemaal eens met bovenstaande reacties. Verkeerd fokbeleid is absoluut niet goed te praten, maar maak je eens een misstap en fok je iets slechts, heb dan svp ook t lef om het toe te geven en eet het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:05

Maar toch zal een paard met 700,- dekgeld niet op de slacht belanden. En het moet wel een erg kromme bok zijn om daar dan ook rijp voor te zijn. Zo slecht zie je toch niet vaak Lachen

Terwijl gezonden paarden zonder papieren er zonder pardon eindigen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:09

maar er zijn er ook genoeg die er niet eindigen. Het gros van onze manege pony's en paarden heeft geen papieren. Er staan trouwens ook genoeg pensionners zonder, waarvan er 1 van mij is, en we zijn er allemaal harstikke gelukkig mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:10

tuurlijk....maar hoeveel % is dat van het gefokte aantal?

Er is simpelweg een overschot aan Lachen
En dan kun je zeggen, niet erg, ik hou van hachee
Of je zegt....laten we wat minder fokken...

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:31

Idd, of opeten of minder fokken. Maar veel mensen klappen een x de hengst van de buren op hun merrie omdat "ze zo graag een x een baby van hun paardje willen".
Dit worden vaak middelmatige paarden (waar overigens veel mensen vast heel gelukkig mee zijn, want ik geloof meteen dat ze erg lief zijn) maar het mes snijdt aan 2 kanten.
Doordat deze paarden voor een goedkopere prijs op de markt komen, maken goeie fokkers die met kennis van zaken fokken minder kans hun goeie fokproducten te verkopen. Die snij je dus ook in de vingers.
Ik zou zeggen, niet alleen alle hengsten, maar OOK alle merries naar de keuring. De drempel kun je daarvoor natuurlijk wat lager instellen als voor hengsten, maar wel bij bepaalde dieren een negatief fokadvies geven. (Bv beboeten als er toch mee gefokt wordt).
Ik kom uit de ijslanders, een rasfokkerij wat natuurlijk iets anders is als prestatiefokkerij, en daar denken ze hier ook over na. Bij hengsten is de regel al zo dat als je met een niet goedgekeurde / niet gekeurde hengst fokt, je 250euro moet betalen om uberhaupt papieren bij een veulen te krijgen en een ijslander zonder papieren raak je aan de straatstenen niet kwijt.