katiavl schreef:Zouden ze niet beter naar de genetica van het stereotiep gedrag zienIk vind het spijtig voor een wetenschappelijke man dat hij niet verder naar de opties ziet, moest stereo gedrag genetisch zijn, is het gewoon een simpel feit dat er altijd meer paarden zullen komen met dit gedrag
Luchtzuigen, kribbebijten,weven ed zijn niet erfelijk, dat ontstaat door de omstandigheden.
Daar gaat het juist om hier.
Ik vind het een fantastisch voorstel en hoop van harte dat al die regels goed nageleefd gaan worden. Goodbye voor de mensen die hun paarden elke dag weer kwellen door ze constant in de box te laten en ze alle paardse dingen afneemt.
Onze hengsten staan 12 uur per dag buiten. Ok niet bij elkaar in de wei want dan maken ze elkaar dood. Mijn jonkie niet, maar de oude is de alfa en die is niet gediend van jonge hengsten. Op stal staan ze wel naast elkaar met alleen tralies in het midden. De boxdeur is half, dus ze kunnen over de boxdeur heen elkaar aanraken en happen en spelen.
Ze hebben wel de hele dag contact en ook de andere groep paarden staat vlak naast ze. Ze worden 4-5 keer per week gereden of gelongeerd en staan alleen 's winters 's nachts op stal. Zomers blijven ze 's nachts wel buiten.
Ik werd afgelopen jaar helemaal naar toen ik op een stal was waar een paard stond van mensen die verhuisd waren. Het paard heeft zeker twee weken in de box gestaan. Hij werd daar letterlijk ziek van, lag alleen nog maar en had de hoop opgegeven....Wij zijn toen ondanks dat de eigenaar het niet wilde, het paard dagelijks gaan loslaten in de paddocks. Uiteindelijk is het paard opgehaald en ik weet niet wat er verder mee gebeurd is.
Nog zoiets: Vogels in een kooitje.........vreselijk. een dier dat gemaakt is om te VLIEGEN, stopt men in een minuscuul kooitje.............ik zei er eens iets van tegen een kennis van mij, weet je wat die zei:
EEN VOGEL IS GEMAAKT OM IN EEN KOOITJE TE ZITTEN.......
Mijn antwoord was: Als dat zo was, dan had God er wel een kooitje omheen bijgeleverd, niet?
(niet dat ik gelovig ben overigens.
Verder had diezelfde kennis een duif, die al ZESTIEN JAAR in een kooitje zat van 30x40x60. 60 was de lengte, 40 was de hoogte van die kooi....ZESTIEN JAAR.