Paard met Sint en al onderuit in Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard met Sint en al onderuit in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:29

Of het paard heeft zijn fight al gehad en is al ver weg als je het filmpje start.En anders heeft het toch echt al een streepje(te veel) gekregen.
Je ziet een haast verdoofd paard ,dan zie je bij het opstappen even dat vechten en dan laat hij zich vallen.Volgens mij is het gewoon een combi van alles.

En Bambi?Bambi is een tekenfilm dit is echt.Ik vind dit heel zielig voor het paard.Maar ik kan me voorstellen dat je dit niet hebt voorzien.Maar waarom is het paard nog niet thuis?Dat is toch de plek om op plooi te komen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:36

Als dit paard inderdaad 32 is, mogen ze nog van geluk spreken dat hij/zij het op die leeftijd nog gered heeft... zou maar zo kunnen zijn dat hij niet meer overeind zou komen.
Vind trouwens dat de man op de achtergrond goed gehandeld heeft. Rust bewaren en paard laten liggen om erger te voorkomen.

@_Natasja_: Ik denk dat dit voor veel bokkers wel als schokkend ervaren kan worden. Zij kijken hier anders tegenaan en ik vind persoonlijk dat ondanks het leuker was om in de stoet op te stappen er voor het welzijn van het paard EN de sint EN de omstanders gekozen had moeten worden. Niet luisteren, dan geen Americo. Stel dat hij niet was gevallen, maar was gaan springen en daar net een kindje liep? Nu zijn jullie niet alleen schuldig hieraan, ook de organisatoren hadden hierover na moeten denken. Als ze eenmaal lopen gaat het wel, maar dat opstappen in zo'n omgeving is erom vragen. Als eigenaar had je je hier ook wat anders op kunnen stellen in je reactie. In mijn ogen zou het namelijk wel schokkend zijn als mijn paard daar zou liggen terwijl ik er niet bij was. Jouw reactie gooit denk ik net wat water bij het vuur....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:50

_Fleurtjuhh_ schreef:
Ik ken dit paard maar al te goed, dit soort dingen heeft ie vroeger wel vaker gedaan met te zwaar opstijgen en ssingel drang en het paar is overigens 32 vraag maar aan _Natasja_ op bokt.

Ja, idd.. Mijn paard doet dit ook.. Als ze niet lopend wordt aangesingeld, laat ze zich zo omvallen en blijft ze ook liggen.. Net zo lang totdat het zadel eraf is gehaald.. Ik denk dus ook dat het stress is..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:08

Vorig jaar heb ik een tinkertje gekocht die met de trailer naar huis moest. Ze heeft toen een angstaanval (waren de oude eigenaren "even" vergeten te zeggen...) gehad en liet zich ook vallen. zelfs toen we haar er (nmidden op een afgezette kruising) uit haalde omdat de situatie erg gevaarlijk voor haar werd, liet ze zich weer vallen. We hebben haar toen met veel sterke mensen tegen kunnen houden gelukkig. Voor mij hoeft ze nooit meer op de trailer, want als je die paniek een keer gezien hebt in de ogen en daarbij geen beweging.......dat is echt niet leuk! Dus een reactie van pure angst kan zeker de oorzaak van de val zijn.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:12

Merel_Claire schreef:
Het lijkt inderdaad wel of ze hem wat gegeven hebben. Dit is zeker geen reactie uit stress! Een paard is een vluchtdier en blijft dan echt niet op de grond liggen.

Dat dacht ik ookal.. Als dat paard echt zo in paniek is blijft die daar echt niet rustig liggen Rolleyes

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:16

Kiim schreef:
Merel_Claire schreef:
Het lijkt inderdaad wel of ze hem wat gegeven hebben. Dit is zeker geen reactie uit stress! Een paard is een vluchtdier en blijft dan echt niet op de grond liggen.

Dat dacht ik ookal.. Als dat paard echt zo in paniek is blijft die daar echt niet rustig liggen Rolleyes

Juist wel. Een paard vlucht in pricipe, maar kan dat niet (kijk de massa mensen om hem heen) dan geeft het paard het op. Dus in extreme stress laat een paard zich wel vallen. Hij ligt er ook niet rustig bij vind ik! Hij heeft zich totaal afgesloten (soort chock)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:17

sedatie of stress, feit blijft voor mij dat ik het zeer triest voor dit beestje vind....
Vind ook dat de reactie 2 pagina's terug wel erg luchtig is!
Bambi is ook zielig, tsja... godzijdank is dat een tekenfilm en dit een écht paard, welke óf compleet platgespoten is óf is zulke stress zit dat het zich over geeft...

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:35

vind het zielig voor het paardje, en is ook al zo oud, lekker laten genieten van zijn/haar oude dag lijkt mij! en neem een paard dat geschikt/getraind is voor deze gelegenheden ook al ben ik ook wel voorastander om dit soort menselijke tradities zonder dieren te doen!

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:38

Vanaf een filmpje is het moeilijk te beoordelen.
Maar er zou hier ook sprake kunnen zijn van verlamming oftewel Freeze.
Allereerst probeert een paard te vluchten(flight)
Als dat niet lukt gaat ie vaak vechten( fight)
En soms als het hem allemaal teveel wordt raakt ie een soort verlamt van angst ( freeze)

Maarja nogmaals het is heel moeilijk te beoordelen vanaf een filmpje.
Maar ik denk dat het een beetje te snel oordelen is als we zeggen dat ie helemaal plat gespoten is.
Laatst bijgewerkt door 0Whisper0 op 18-11-07 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:38

Kiim schreef:
Merel_Claire schreef:

nou das dus echt niet waar he..paarden kunnen net als mensen uit paniek en stress een soort van zichzelf wegmaken, apatisch worden uit angst en het beste voor ze is dan te blijven liggen in e hoop dat er verders niets meer gebeuren.
Mijn jaarling zakte ook door zn achterhand uit angst. Hij herstelde zich overigens wel vrij snel weer, maar bleef aan me vastgeplakt staan en er was geen beweging meer in te krijgen..en uiteraard heb ik hem niet gesedeerd..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:40

Citaat:
Fleurtjuhh_ schreef:
Ik ken dit paard maar al te goed, dit soort dingen heeft ie vroeger wel vaker gedaan met te zwaar opstijgen en ssingel drang en het paar is overigens 32 vraag maar aan _Natasja_ op bokt.

Ik vind het wel ongelooflijk onverantwoordt om zo'n oud paard zoiets te laten doen.
Arme beest helemaal in shock. Overigens vond ik die man wel goed reageren dat ze hem maar moesten laten liggen. Beter als wanneer iedereen wanhopig het paard overeind willen hijsen.

Hopelijk zijn ze volgend jaar verstandiger en laten ze sinterklaas maar met een aanspanning komen. (vrienden van het aangespannen paard hebben genoeg leuke combi's met massa mensen eravring)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:40

Ja ik had de rest van het topic nog niet gelezen Knipoog.

Nu wel, maar dan vraag ik me nog een ding af is dat paard 32? En waarom laat je hem in hemelsnaam nog in zo'n drukke toestand lopen?
Ik zou al blij zijn als mijn paard op z'n 32 nog bereden kan worden, lijkt me toch wel een groot risico?

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:45

ach want zonde! Ach gut ik vind het trouwens wel raar datie zo blijft liggen,een paard zou in paniek toch eerder wegrennen ofzo?

sint zal ook wel geschrokken zijn Koe

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:20

Nimmedor schreef:
Dit paard is zeker platgespoten.
Ik scheer heel veel paarden die ik ook spuit, en die krijgen ook de ogen op half 7 , gaan lamlendig op rust staan, dus deze is flink wat troep gegeven.
Helemaal niet erg als die wat streepjes krijgt op rustig te blijven, maar dit was dus echt teveel....

En ik vind de redenering van hij was te zenuwachtig wel heel stom...dan gaat dat paard echt niet op rust staan.

Of dit dier vriendelijk is, platspuiten om te scheren, scheer dan niet zou ik zeggen. Ik vind de sinterklaasintocht belangrijker dan een paard scheren hoor maar zal nu wel half bokt over me heen krijgen Tong uitsteken

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:21

Carmen2 schreef:
ik vind dit wel heel erg,, ze hebben dat paard gewoon kalmeringsspul gegeven...
Echt zielig voor het beestje .. Boos!

En deze vind ik helemaal sterk. Wie weet nu zeker dat dit beestje kalmeringsspul heeft gehad? Is en blijft een gok totdat de eigenaar/eigenaresse dit bevestigd.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:26

Esther_1985 schreef:
ik vind het een wagelijk en zielig gezicht in het filpmje! De tranen stonden bijna in mijn ogen, arm paard!

Of het nou komt door verdoving of stress of een combinatie maakt mij niet uit, paard is duidelijk niet geschikt en naar ik begreep wist de eigenaar dat van tevoren. Dan geef je je paard daar toch niet voor?! Ogelooflijk gewoon..

Een paard is een dier en kan zelf denken en reageren en dus ook op een onverwachte manier reageren, net als mensen. Kort door de bocht dat de eigenaar alles tevoren zou moeten kunnen inschatten. Ik kijk ook regelmatig op van onverwachte reacties van mijn beestjes, zowel in positieve als in negatieve zin.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:28

_Natasja_ schreef:
Ik wilde maar even reageren op het gebeurde voor het geval mensen denken dat het ons allemaal niet kan schelen.
Of dat ik gewoon niet durf te komen. (In tegenstelling tot sommige personen leef ik niet dag en nacht voor bokt)

De bedoeling was dat er op een rustige plaats opgestapt zou worden en dat er richting de opticht gereden zou worden.
Helaas hebben enkele niet zo slimme mensen bedacht dat het veel mooier was om midden in de optocht op te stijgen.

Aangezien daar op dat moment niet aan te tornen viel heeft de begeleider die wij meegestuurd hadden op dat moment besloten om maar te kijken hoe dat zou uitpakken.

Paard heeft geen streepje sedatie gekregen, heeft er niets aan ovegehouden.
Morgen komt ze weer naar huis en krijgt ze een extra worteltje en was het de laatste keer dat wij een paard aan alkmaar uitleenden.
Al heeft onze vorige schimmel het daar 8 jaar braaf gedaan zonder mankementen...

Zie hier het bewijs van 7 bladzijdes voor niks negatief lopen doen over iemand anders haar paard

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:30

pearlie schreef:
_Natasja_ schreef:
Goede lezers trouwens ook.
Als dit filmpje al zo schokkend is kijk dan maar geen Bambi...

Als je dit filmpje níet schokkend vindt... WAT DAN WEL??

Zoiets mag toch niet gebeuren voor de ogen van zoveel kinderen.
Ik heb het niet over of er wel of geen schuld is of dat het voorkomen had kunnen worden. Of het paard er wel of niks aan over houdt... zoiets mag niet gebeuren. Zowel niet voor het paard als voor de kleine kinderen.

pffffffffffff, er zijn schokkender dingen hoor, ik denk even aan mishandeling, neem bijv. de zaak Savannah. Dit paard krijg morgen gewoon weer wortelen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:32

paars schreef:
De begeleider zou ik volgend jaar ook maar thuis laten. Waarom gaat de eigenaar trouwens zelf niet mee naar zoiets stressfulls voor een stokoud paard? En één begeleider? Zou er minstens twee meenemen die het paard kent. In Pietenpak. Dan hoeft niet een vreemde meneer de regie over te nemen omdat 'ie toevallig ook paarden heeft.

_Natasja_ schreef:
Paard heeft geen streepje sedatie gekregen....
En je gelooft ook in Sinterklaas? Misschien niet gekregen, waar jullie bijwaren, maar dit is wel een heel vreemde reactie die erg lijkt op een streepje té veel.

Ben ook nog benieuwd waarom het paard niet meteen naar zijn eigen stal terug is gegaan?
Enfin...gelukkig gaat het weer goed met het paard, dát is uiteindelijk het allebelangrijkste! Iedereen weer van geleerd.

En dit is een typische ik weet alles beter (achteraf uitaard) reactie vind ik.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:14

haha pieze, had je m ff zitten??
Er stond ergens in het topic dat dit paard het we vaker deed? Zgnd singeldrang etc..dan weet je wel van te voren wat er zou kunnen gebeuren en al ging het met het vorige paardje altijd goed, dat wil niet zeggen dat het met deze ook goed gaat he..
maar dessalnietemin, ben het volomen met je eens hor Tong uitsteken

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:24

He bah, wat een anar filmpje, heel vreemd dat hij zo blijft liggen...
Zo zie je maar, niet ieder paardje kan er tegen.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:25

Arme paard had vast teveel pepernoten gegeten Knipoog.. Nee, sneu voor zo'n diertje dat die zo bang kan worden en er misschien ook wel wat tegen gekregen heeft.. Gelukkig deed die dit en rende hij niet in paniek de menigte in!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:28

dank je kimberly, het lijkt er wel op he, weet ook niet wat me bezielde om zoveel reacties te geven Knipoog maar denk dat het komt dat mijn kinderen het altijd zo geweldig vinden die intocht en met paarden ook enzo. Hier zijn erg veel reacties geplaatst dat het allemaal zo zielig is voor het paard en die ouwe moet maar lopen en dat soort reacties. Ik denk juist die intocht van Sinterklaas voor zoveel kleine kindertjes reden is om zich meer in paardjes te verdiepen. Is toch leuk voor de paardensport. Heel veel mensen hebben zoiets dat ze zelf wel lol mogen hebben met een paard (en vaak ten koste van het paard helaas) maar bij een ander wordt alles afgekeurd, afgekraakt. Daar baal ik soms een beetje van. Die singeldrang dat zou idd best de oorzaak kunnen zijn van deze val.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:38

piezze schreef:
Heel veel mensen hebben zoiets dat ze zelf wel lol mogen hebben met een paard (en vaak ten koste van het paard helaas) maar bij een ander wordt alles afgekeurd, afgekraakt. Daar baal ik soms een beetje van.
Oh...en dit is voor jou een voorbeeld voor je kinderen van LOL met je Knol? Denk dat het enórm veel kinderen heeft geinspireerd hoor, wat hier gebeurde Gestoord .

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:41

gaan we hatelijk worden? Trek mijn woorden vooral uit zijn verband als jij daar blij van wordt. Ik slaap er niet minder om. Tong uitsteken