Prijs van stro dit jaar ongekend hoog

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Prijs van stro dit jaar ongekend hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:29

ohkee ik snap nu wat jullie bedoelen met slecht stro, neemt ook minder op nu neem ik aan?

Catalyst, ververs jij je vlasstal nooit dan? omdat je continue 1 baal per week aanhoudt? Bij mij gaat hij minimaal eens in de 2 maanden helemaal leeg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:29

@ Snoeske: Een prijsstijging van 12,5% vind ik niet echt heel grappig?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:30

nope is niet grappig, maar wat doe je er aan? Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:32

Niet veel ben ik bang...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:32

Onze staleigenaar heeft net weer een nieuwe lading vlas opgehaald. Wel andere bakjes en wat groffer spul dan voorheen, maar heb hem verder niet over de prijs gehoord. Die zal wel gelijk gebleven zijn. Moet wel zeggen dat we in de winter altijd ander vlas hebben dan in de zomer. Altijd wat groffer.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:34

ik heb eens 3 balen 'vlas' bij de boerenbond weggehaald, jeetje wat een meuk zeg! het is gewoon niet normaal te mesten dat spul...ben snel weer overgegaan op mijn vertrouwde vlas Knipoog

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:38

Beste stro is wat al een regenbuitje heeft gehad, en daarna weer droog is geworden. Dan neemt deze meer op dan dat andere.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:38

kaatje77 schreef:
kaatje77 schreef:
Ook nog even off-topic. Tong uitsteken

Ik heb het geluk dat mijn paarden de hele dag naar buiten kunnen,maar ik ken ook zat stallen waar de paarden allen hun stal maar uit komen voor arbeid en vaak ook maar 4 x per week.
Heel treurig, maar het is niet anders.

Ik zie het heel erg graag anders, maar je kunt het niet iedereen kwalijk nemen dat hun paard niet zo lang naar buiten kan.
Bij sommige stallen zijn er regels die negaleefd moeten worden en als je als eigenaar het er niet mee eens bent, kun je op zoek naar een andere stal en dat geeft vaak een probleem.
Vandaar dat ze bij die stal blijven.

Weet niet met zekerheid of het zo is, is gis ook maar. Bloos

Moniek ook voor jou.Bloos

Ik vind het gewoon niet leuk dat er zo gedaan word,alsof ik het beter had kunnen of moeten doen.
Mijn paard zoals ik al eerder heb vermeld maar wat raar gevonden word is nu eenmaal geen wei paard.
Ja voor een uur of 3 max maar dan wil hij eruit en geloof me dan gaat hij eruit koste wat het kost.
Ik blijf op stal voor die 3 uur dat hij in de wei is met andere paarden aan zijn zei met lint er tussen omdat meneer nou niet bepaald een paarden paard is.
Hij ziet mij niet en ik lees een boekje en mest zijn stal etc.
Als ik hem hoor roepen en dat kan hij heel hard,kijk ik even of hij niet aan het crossen is,doet hij dit wel en zie ik dat hij eruit wilt,dit laat hij zien door langs de omheining te racen langs de poort zeg maar.
Dan haal ik hem eruit.
Logisch toch? of moet ik hem maar laten staan?
Hij is blijer op stal dan dat ik hem laat staan en scheelt mij ook ijzers,wonden,kreupelheid etc.
Hoop dat er nu niet meer zo moeilijk word gedaan over de weidegang van mijn paard die naar mij inzien behoorlijk gelukig is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:40

laat het rusten Moniek Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:43

Cheveyo schreef:
laat het rusten Moniek Knipoog

doe ik nu ook maar moest het even kwijt Pling

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:46

@Moniek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je paard zo is en jij kent hem toch het beste? Jij hebt het beste met hem voor en ja het kan gebeuren dat een paard na 3 uur weer naar binnen wil.
Helaas heb jij de pech om zo'n paard te hebben. ( niet kwaad bedoelt, hoor)
Je hoeft je echt niet te verantwoorden, hoor.

Ik ken wel andere gevallen......Boos!
Paarden die een moord doen om maar even 5 minuten de benen te strekken. Boos!

Ik had ook een raar paard:
Mijn merrie wou niet stilstaan in de trailer, ze draaide helemaal door als ik weg liep.
Elke keer als we wedstrijd hadden moest ik alles uitrekenen tot op de minuut hoe laat we weg moesten, etc.......
Iedereen verklaarde me voor gek. Moest ik barrage rijden, stond ik te wachten met mijn paard in de hand.
Ze is al een keer van ellende over de stang gesprongen, en op deze manier kon ik mij goed redden.
Ik wist immers waarom..............

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:50

kaatje77 schreef:
@Moniek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je paard zo is en jij kent hem toch het beste? Jij hebt het beste met hem voor en ja het kan gebeuren dat een paard na 3 uur weer naar binnen wil.
Helaas heb jij de pech om zo'n paard te hebben. ( niet kwaad bedoelt, hoor)
Je hoeft je echt niet te verantwoorden, hoor.

Ik ken wel andere gevallen......Boos!
Paarden die een moord doen om maar even 5 minuten de benen te strekken. Boos!

Ik had ook een raar paard:
Mijn merrie wou niet stilstaan in de trailer, ze draaide helemaal door als ik weg liep.
Elke keer als we wedstrijd hadden moest ik alles uitrekenen tot op de minuut hoe laat we weg moesten, etc.......
Iedereen verklaarde me voor gek. Moest ik barrage rijden, stond ik te wachten met mijn paard in de hand.
Ze is al een keer van ellende over de stang gesprongen, en op deze manier kon ik mij goed redden.
Ik wist immers waarom..............

Ja ik heb zeker de pech vooral omdat ik over een eigen prive wei beschik waar hij eigelijk de hele dag op kan Verdrietig
En hij wil het gewoon niet,zal mij ook schelen in mijn zaagsel en hooi.
helaas is dit niet zo,en zie ik ook paarden die graag de wei op willen maar binnen worden gehouden dat zie ik ook en dat is niet juist.
maar bedankt voor je begrip,waardeer ik enorm OK dan!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:16

hier betalen we ookal 6,50 voor 1 klein baaltje
word nog erg fijn deze winter... Vork

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:16

gelukig heb ik super nete pony,s en doen het niet op stro Lachen en wij hebben onder stro zand ligen dus niet geen tegels dus de nate zakt meteen weg als ik 4 baaltjes in heel winter gebruik is veel

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:18

@Moniek, graag gedaan. Haha!

Nu weer ontopic.
Gisteren is de boerderij (vakblad agrariërs) gekomen met prijsstijgingen etc.
Zal vanavond kijken wat de prijs van stro is. Lachen

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:40

Wij hebben nie ook niet voor niets zaagsel in de stallen liggen Tong uitsteken Dat is nu ongeveer even duur alleen t is wel 10x minder werk.. Knipoog

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:48

ik kan gratis stro halen bij me zwager en me zus alleen kan de mijne dus niet op stro lullo ,
maar ja heb net gekeken we hebben nog wel vlas voor 2 mnd liggen dus voorlopig nog geen nieuwe bestelling doen ,

verder moniek zo een paardje hebben we hier ook gehad die liep heen en weer en op en neer zo te zenuwen en als je hem dan uit de wei haalde na een uurtje of 2 rende die meteen naar de stal toe , raar beest ,
ernie de shet op me stal wil vaak ook helemaal de stal niet uit , dan loop je uren in zijn stal de eeuwige rondjes mee om zijn halster om te doen en dan heb je hem eindelijk en dan staakt die voor de bak rent die terug naar stal na ja graag of niet hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:24

Alani schreef:
pmarena schreef:
Stalbedekking en brokken duurder.....misschien heeft dat wel het gunstige effect dat meer mensen hun paarden naar buiten doen zodat ze geen stalbedekking meer hoeven gebruiken , en het dier gras binnenkrijgt waardoor er ook minder brokken nodig zijn. Voor de paarden zelf een stuk interessanter !

En als baasje hoef je niet meer steeds uit te mesten en heen en weer te zeulen met dat paard : die vermaakt zich wel in de wei immers.

Of je nu mest uit de wei of de stal haalt? Ik zie het voordeel niet. Ook is in de winter de hoeveelheid gras (en voedingswaarde beperkt) zodat minder brok voeren ook een heel relatief begrip is. Ook de wei goed houden is voor veel mensen onmogelijk. Als je een stukje hebt van pak en beet 2.500 m² dan blijft er als weiland niet veel van over, maar veranderd het in een modderpoel.

Uit de wei pak je makkelijk de drollen weg , geen pisvlekken en keuteltjes die je helemaal uit het stro hoeft te zeven....en je hoeft het niet elke dag te doen want ze kunnen er prima omheen lopen.

Op een stukje gras van 2500m2 moet je ook geen paarden willen houden , dat is gewoon te klein.

Algemene reactie :

Ik blijf het echt van de gekken vinden dat mensen doodleuk zeggen : mijn paard komt bijna niet buiten , want dat kan niet op deze stal. Ofwel : ik kan er niks aan doen en mijn paard is dus niet zielig. Ik krijg daar toch echt een foute kriebel van hoor. JIJ kiest die stal dus JIJ bent ervoor verantwoordelijk dat je beestje de hele dag op de WC opgesloten staat. Zeg dat dan tenminste eerlijk en ga niet van die krokodilletranen huilen dat je het zo erg vindt.

Als het nu voor tijdelijk is en je zoekt serieus naar een beter plekje , dan is het wat anders.
Maar jezelf erbij neerleggen en wijsmaken dat je er niks aan kunt doen daar heb ik geen goed woord voor over.

En ook al heb je een stukje van maar 2500 meter , als je er dan per-sé zo nodig paarden op wilt houden ook al doe je daarmee je paarden tekort omdat het gewoonweg te klein is voor fatsoenlijke weidegang , neem dan tenminste de moeite om het goed in te richten.

Ook weer die krokodillentranen van : ja maar het wordt hier zo modderig en dan verzuipen ze in de modder , dus ik KAN ze niet buiten laten en dat vind ik wel zooooo jammer , maarja het is niet anders dus staan ze de hele dag op stal.

Dat is gewoon l*lkoek , je bent niet zielig , je kiest er zelf voor. Jij kiest ervoor om dat paard op die plek te houden.
Als je die 2500 meter nu gebruikt om bvb. 100m2 wat op te hogen en te bestraten , je plaatst daar een fijn schuilstalletje op , dan kunnen ze altijd lekker zelf wat rondbanjeren en zelf kiezen om wat te wandelen of buiten of binnen te staan.
Naast het erfje nog een bakje met een goed afwaterende bodem , en ze kunnen ook daar lekker wat in rondwandelen en in beweging blijven. En dan hou je nog een stukje gras over.

Als je op deze manier je weiland inricht dan hoef je niet zielig te doen en kan je paard gewoon bewegingsruimte houden.
Vaak is dan weer het excuus : jamaar daar hebben we geen geld voor. Dat probleem kennen we helaas allemaal maar als je geen geld hebt om goed voor je paard te zorgen , dan moet je geen paard houden.

Dat gaat er niet om dat ik jou geen paard gun , jij hebt er niks mee te maken. Het gaat om het leven van dat paard.

Ik ben gek op die van mij maar als ik haar geen paard-waardig leven meer kan bieden door geldnood dan zoek ik toch echt een ander baasje voor d'r bij wie ze het beter kan krijgen.

Nu zeg ik niet dat iedereen die z'n paard te veel op stal houdt het dier maar weg moet doen.
Dat is ieders eigen keuze. Iedereen kan met zijn eigen dieren doen en laten wat die wil (helaas soms).

Maar neem dan tenminste verantwoordelijkheid voor je keuzes en ga niet lopen miepen dat je geen keus hebt.
Want die heb je gewoon wel altijd. Ook al staat het je niet aan. Het gaat niet om jou rechten maar om die van dat paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:41

Ik ben blij dat ik geen last heb van de hoge stroprijzen Cool. Onze boer vertelde inderdaad dat de stroprijzen enorm zijn ivm mislukte oogst ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:05

Het hooi is anders ook niet goedkoop als je zo eens rondvraagt....ze vragen al snel 4 euro 50 (soms meer) per baal.... ik vind dat behoorlijk aan de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:06

behoorlijk...noem het zelfs afzetterij Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:09

Nou dat kan ik dan weer niet beoordelen , dus dat zal ik niet zeggen.

Ik vermoed het wel maarja wie ben ik Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:27

Moniek schreef:
Jolliegirl schreef:
Moniek : een paard wat maar 4 uur uit de stal komt vind ik dus best sneu...
ongeacht of het een sportpaard is of niet, ik ben blij dat mijn vz-paarden lekker altijd buiten staan en zo nu en dan een nacht op stal.

ja klopt mijn paard is ontzettend zielig weet het.
Heb hier al zo vaak verteld waarom etc ga ik nu niet meer aan beginnen.
Niet iedereen kan zijn paard de hele dag op het land zetten,het verbaasd met dat hier nog steeds raar over word gedaan,en mij erop aankijkt dat ik het niet goed zal doen en mijn paard dus een zielig beestje is.
Word daar nu echt een beetje misselijk van.

eej even rustig Knipoog
ik bedoel het niet aanvallen, ik weet de reden ook niet, kan niet op je berichten zoeken, en je profiel is niet zichbaar Knipoog

bedoelde t niet zo Lachen

Edit : zie nu je bericht.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:30

Zielig dat een paard "maar" 4uur uit stal komt? Bedoel je dit nu sirieus? Bloos

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:33

prom schreef:
Zielig dat een paard "maar" 4uur uit stal komt? Bedoel je dit nu sirieus? Bloos

Luister even. Tong uitsteken
Ik bedoelde t niet zo. maar ik vind het sneu als paarden per dag maar 4 uur naar buiten mogen, t gebeurt teveel.
oke tenzij er een goede reden voor is, medish enz. enz.
en bijv. ook de reden van moniek Lachen

jammer dat je me er nu op aanspreekt, terwijl ik er uitleg bijgegeven heb Knipoog