Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Re: Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:09

runningkawa schreef:
Shadow0 schreef:
Ik heb nu pagina's vol verontwaardiging gelezen, en moet eerlijk zeggen dat sommige mensen wel erg snel met hun mening klaar staan.

Mensen, en dieren trouwens ook, zijn soms tot wonderlijke dingen in staat, kunnen bergen beklimmen en races rennen met hele ernstige verwondingen. Jockeys rijden hun races soms met gebroken botten, ik ken iemand die na een rottige val van het paard bij het springen gewoon weer opgestapt is en weer verder is gesprongen. Later echter kwam die met ernstige verwondingen aan de rug toch in het ziekenhuis terecht. Met een flinke dosis adrenaline en vol in de race is dat iets wat beslist kan gebeuren. En het is een beslissing die je in een paar seconden moet nemen: stoppen of doorgaan?

Ja, daarin kun je zeggen dat hij een fout heeft gemaakt - dat zegt hij zelf immers ook. Maar hoeveel mensen maken die fout niet? Hoeveel mensen hebben niet een paard wat plotseling bokt, staakt, bijt, waar je een tik geeft en er pas later achter komt dat er een goede reden was waarom het paard dat deed? (Maar omgekeerd: hoevaak komt het niet voor dat een paard bokt, staakt of bijt uit koppigheid of dominantie, en als je dan niets doet, heb je heel snel een onhandelbaar paard.)

Als we allemaal precies van te voren zouden weten hoe het verder gaat, zou het allemaal wel makkelijk zijn Lachen (Maar ja, dan zijn de races een stuk minder spannend Tong uitsteken )

Maar het is gewoon zo: die beslissingen worden in het heetst van de strijd gemaakt - en dan kan een foute inschatting gebeuren. Straf is dan niet erg, het blijft tenslotte een fout, maar het moet wel redelijk blijven. Het was geen vooropgezette en doelbewuste wreedheid, maar een inschattingsfout, zoals we die allemaal maken. Meestal met minder drastische gevolgen, maar soms loopt het verkeerd af.

(En overigens: het paard liep door. Dat is ook de keuze van het paard zelf geweest, het paard KON blijkbaar doorlopen. Om welke reden dan ook, adrenaline, wil om te winnen, uit schrik voor de zweep, het liep door. Als het paard enorm veel pijn had gehad, dan kom je er niet met een paar tikken met de zweep, dan was dat nog lang niet genoeg geweest. Dat hij na afloop ook nog de trailer op kon lopen geeft ook aan dat hij er geen ondraaglijke last van had op dat moment.)

Helemaal super verwoord!
Kan me daar alleen maar bij aansluiten.
Enkele van deze dingen zijn al meerdere malen aangehaald, maar daar word overheen gelezen.
Hoop omdat dit zo mooi verwoord is, dat het eindelijk wel eens gelezen wordt.

ik ben het hier ook helemaal mee eens Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:37

Huertecilla schreef:
griebels schreef:
Is pas op zijn 3 ingereden, ..

Ok, dit is niet specifiek voor rennen (al zijn er koersen voor 2-jarigen), maar vind je dit niet zelf héél erg? ´Pás´met 3 jaar....
Er is geen paard op de wereld waarvan voor het zesde jaar de groeischijven in de wervelkolom gesloten zijn. Dat het algemeen gebruikelijk is en jij ´pas´ schrijft is Huilen
Ik lees nergens hoe oud dit paard was, maar 3 jarigen bijvoorbeeld hebben de groeischijven in de benen nog niet eens gesloten.

hc

De ruin waar het hier over gaat was 4 jaar.
Dat ik 'pas' schrijf is omdat het indd niet gebruikelijk is om renpaarden later in te rijden. Engelse volbloeden worden ingereden in de winter voordat ze 2 worden, zodat ze aan het einde van het seizoen mee kunnen koersen in de 2 jarige races. Met 1 jaar en 10 maanden ongeveer. Arabieren (zo ook de mijne) mogen niet eerder koersen voordat ze 3 jaar zijn. Dus net voordat ze 3 jaar zijn worden ze ingereden. Mijne is ingereden net voordat hij 4 jaar werd, omdat hij zo klein was en ze hem nog een jaar wilde laten doorgroeien. Hij is echter wel klein gebleven met zijn 1m48 Haha!

Ik keur het niet goed, maar het inrijden van renpaarden is niet te vergelijken met de zwaarte van het inrijden van andere takken van de paardensport.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:38

Jesus wat gruwelijk, dat dat soort dingen gebeuren..

Wat zal dat beest een hoop pijn toen hebben gehad

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:42

ik heb echt enorm medelijden met dat paard..
Vind het sneu dat die zo moest eindigen.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:02

ruitje schreef:
aartlover schreef:
ruitje, ze krijgen heus wel te eten (duuh Knipoog ) maar ze mogen bijna niks eten. Weet even niet wat ze precies wle en niet mogen en zie vaak ren paarden met muilkorfen op! Zie dat ze in de start boxen worden geduwt en getrokken en over de finish worden geslagen. Hard draven is ook al geen goede sport. Nee niet slecht voor jullie bedoelt ofzo maar het is vaak slecht voor de paardenbenen waar het word gegeven. Er zijn al vele paarden met pensioen of afgemaakt moeten worden doordat hun benen niet meer goed waren. En als jockeys en hun eingenaren trainers enzovoort echt zo om ze gaven trainde ze ze al niet op 1 jarige leeftijd en gaan ze op hun ong.10 jarige leeftijd al weg en vaak naar de slacht omdat ze kapot gereden zijn. Zeg niet dat ik hier niks over weet want dat doe ik wel.

Hierbij bied ik jou aan om gratis mee te doen aan de open dag, ik betaal JOUW 7.50!!!!!

Ik ga je heus niet vertellen dat mijn sport, of de rensport heilig is, en ik ga ook niet zo zijn dat ik ga wijzen naar de misstanden die in andere sporten gebeuren. Ik ben niet zo dat ik dingen ga ontkennen, want waar topsport gedaan wordt met paarden gebeuren dingen die niet altijd in het voordeel zijn van het paard. Zo, nu ik dit heb opgeschreven lijkt mij duidelijk dat ik mijzelf nog redelijk objectief vind kijken naar mijn en andere sporten Haha! ...

Verder vind ik het persoonlijk heel jammer dat jij hier openbaar zegt dat ik, en met mij ook vele ander bokkers, niets om hun paard geven.

Zoals je miscshien ergens al had gelezen zei ik dat VEEL mensen dit doen. en ookveel mensen niet. Dus jij bent blijkbaar een van de aardige. Knipoog Maar als je in die sport zit moet je ook toch weten dat er veel mensen zijn die het doen om het winnen. Dat is ook zo bij andere sporten en dat vind ik toch ook niet leuk Tong uitsteken maar das mijn menming. Btw die muilkorf was tegen het hooi eten. Vraag me niet waarom ze dat nou weer deden want dat weet ik niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:07

aartlover schreef:
Zoals je miscshien ergens al had gelezen zei ik dat VEEL mensen dit doen. en ookveel mensen niet. Dus jij bent blijkbaar een van de aardige. Knipoog Maar als je in die sport zit moet je ook toch weten dat er veel mensen zijn die het doen om het winnen.

Tsja, dat is een beetje het concept van sport he? Lachen Maar dat is niet onnatuurlijk, het is iets wat paarden (en zeker hengsten) ook zelf doen, die zoeken ook de strijd op.

Citaat:
Dat is ook zo bij andere sporten en dat vind ik toch ook niet leuk Tong uitsteken maar das mijn menming. Btw die muilkorf was tegen het hooi eten. Vraag me niet waarom ze dat nou weer deden want dat weet ik niet.

Dat staat in dit topic nog uitgelegd Lachen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:10

ja je mag het doen om te winnen maar je moet er wel lol in blijven hebben en zorgen dat je paard er lol in blijft hebben. Dat is iets wat deze man niet deed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:15

Heb jij een instructrice?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:21

ik had. Hoezo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:31

Heeft die instructrice ooit wel eens iets onaardigs gezegd? Jou een beetje fel toegesproken? Is dat meteen en onmiddellijk iets dat je plezier vergalt? Of kan dat gewoon gebeuren als je op een bepaald punt erg geconcentreerd en enthousiast bezig bent? (En dan bedoel ik echt niet gemeen of systematisch de grond in stampen, maar gewoon iets roepen als "Kom op, doorgaan! Niet opgeven nu, maar RIJDEN! Ga eens aan het werk jij!")

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:35

vroeger wel ja. Maar die was ook echt niet aardig hoor. Dat is precies de reden waarom ik weg ging. Kinderen moesten meteen kei hoog springen, in galop en maar kijken hoe ze het redden. Werden op wilde net ingereden pony's gezet en aan hun lot overgelaten. Ook waren ze vreselijk tegen de pony's.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:37

Jeetje wat verschikkelijk zeg maar 15 dagen geschorst ik zal het op zijn minst een jaar of 2 zeker uit de running halen.
Voor het paard vind ik het nog zieliger arm beest net 4 en dan al zo aan die paarden racen mee doen.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:39

Wat erg!! Dat doe je toch niet, 15 dagen is wel heel weinig en die boete ook!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:41

Aartlover: Ok, dan kan ik het verder niet uitleggen. Vermoedelijk ervaar je vanzelf dat je in bepaalde situaties gewoon heftiger en minder bedachtzaam reageert (en moet reageren), en dat dat niet gemeen bedoeld is.

Voorlopig hoop ik dan maar dat je in elk geval op zoek gaat naar de dingen die je niet weet (bijvoorbeeld waarom er een muilkorf wordt omgedaan, ipv daar gelijk een oordeel over klaar te hebben).

Marleentje94 en netam12: wat fijn dat jullie de rest van het topic ook hebben gelezen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:49

Shadow0 schreef:
aartlover schreef:
Zoals je miscshien ergens al had gelezen zei ik dat VEEL mensen dit doen. en ookveel mensen niet. Dus jij bent blijkbaar een van de aardige. Knipoog Maar als je in die sport zit moet je ook toch weten dat er veel mensen zijn die het doen om het winnen.

Tsja, dat is een beetje het concept van sport he? Lachen Maar dat is niet onnatuurlijk, het is iets wat paarden (en zeker hengsten) ook zelf doen, die zoeken ook de strijd op.

Citaat:
Dat is ook zo bij andere sporten en dat vind ik toch ook niet leuk Tong uitsteken maar das mijn menming. Btw die muilkorf was tegen het hooi eten. Vraag me niet waarom ze dat nou weer deden want dat weet ik niet.

Dat staat in dit topic nog uitgelegd Lachen

wederom het irri bewijs van totaal niet lezen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:02

aartlover schreef:
esperance ik ben het al helemaal nie eens met deze sport. Als je er meer over leest over het balans snap je waarom En al helemaal omdat die dieren bijna niks mogen eten en vaak wel schuw zijn door die meppen die ze krijgen. Misschien doe jij het niet maar genoeg doen het ook wel! En dit klinkt absoluut niet als een top jockey maar als ieman ddie alleen aan winnen denkt. Als je dat niet deed was je wel gestopt inplaats van je paard over de finish slaan.

Sorry maar dit is wel de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Je mag best wel eens komen kijken op stal. Ze krijgen JUIST de beste voer, en natuurlijk niet te weinig. Denk eerdere dan JIJ meer over de rensport moet lezen, voordat je met de grootste onzin aankomt..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:05

runningkawa: ik lees niet alles nee, wed dat jullie dat ook niet doen, kan ook makkelijk zeggen dat jij niks leest. Maar daar gaat dit topic niet over Knipoog

@ shadowO: die muilkorfen voor het eten, zoals ik al had gezegd had. Al die paarden op die stal hadden die aan. tuurlijk soms heb je iets niet door maar tijdens een race waar alle paarden 55 kilometer of harder per uur gaan en een paard struikeld snap je wel dat er iets is.

@ Esperance: onzin? onzin? misschien bji jou maar bij die mensen niet. ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:07

aartlover
Bij jou straalt het er van af
Je blijft doorgaan over dingen die al meerdere malen uitgelegd zijn. En daarmee wek je bij verschillende mensen ergernis op.
Zeker omdat het dingen zijn die je roept die nergens over gaan en het lijkt dat ze een erg hoog penny gehalte hebben Lachen Zeker als je dat blijft roepen na uitleg.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:09

runningkawa, jij nie tdan? naja ik heb hier geen zin meer in. Jullie vinden dat hij er niks aan kon doen, ik vind juist van wel. Klaar.
en als jij mij penny vind, vind ik dat goed. Is jou probleem niet de mijne. Ik ben wie ik ben. KAN ik niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:13

Ik lees wel wat de mensen die in de rensport zitten zeggen.
En dat is wel een groot verschil.
Er is niets mis met een mening hebben, alleen maar leuk op een discussie forum.
Maar onzin uit kramen die nergens op gebasseerd is en na uitleg nog steeds diezelfde onzin verkondigen, is zwaar irri en vermoeiend. En ben niet de enige die daar last van heeft...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:13

Aartlover weet je waar die muilkorven voor zijn? Dat is voor dat ze valk voor de koers geen stro kunnen eten, het is niet plezierig om met een volle maag een koers te lopen dat doen mensen ook niet.
Niet dat ze geen hooi mogen eten, wat is dan het nut nog om hooi in hun boxen te gooien?
En ja het is grote onzin dat renpaarden bijna niets te eten krijgen.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:15

esperance: kijk hier heb ik wat aan Lachen een uitleg. waarom zei je dat niet eerder? naja.

runningkawa: onzin? muilkorf was waar, zweep is waar, slaan is waar, winnen is waar. Hoezo onzin? Als jij er last van hebt is dat weer jou probleem. Ik heb ook last van sommige dingen waar ik niks aan kan doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:19

paarden geen eten, is dat waar? Dacht het niet
Meer dan 3x slaan is niet toegestaan, dus schuwe paarden daardoor is niet waar
Paard heeft niet gewonnen, dus ook niet waar
En of de ruiter het wist is giswerk, dus ook daar kun je geen waarheid aan vast koppelen
Want zoals meerdere keren is gezegt is dat je met iets gebroken niet direct flinke pijn hoeft te voelen.Zowel mens als dier niet

Dat jij tegen de rensport bent doordat je vage dingen er van weet, dan zijn die vage dingen geen waarheid
Wat je al 1000 keer hebt kunnen lezen in dit topic maar daar over door blijft denderen...

Maar goed, laat het hierbij, want ook dit lees je vast wel weer niet fatsoenlijk

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:19

Las het nu pas.. Was vanochtend aan het trainen. 3 maal raden wat voor paarden Knipoog

Muilkorf is waar alleen 2 uur voor de koers, dat is vaak in de voordeel voor het paard. Zweep is niet zo waar. Ooit een koerszweep gezien? Die lijken helemaal niet op de normale stijve harde pijnlijke zwepen. Misschien ooit regelement na lezen in de rensport. Of komen kijken, en tellen hoeveel mensen van het comite er rond loopt, mee rijd in een busje, en na de koers de video van de zo juist gelopen ren controleren.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:22

runningkawa, mij belachelijk maken vind ik echt kinderachtig. Ik maak jou toch ook niet belachelijk. Ik vertel die ik weet van de rensport. 3 keer slaan je. Maar is slaan. Niet iedereen doe ik zoals ik al eerder zijn maar er zijn wel mensen die het doen.
zei ik dat paarden GEEN eten kregen? Nee ik zei dat paarden weinig voer krijgen. jawel wel voer maar weinig soorten.
paard niet gewonnen? weet niet waar je het over hebt.
jij leest blijkbaar ook niet.