Steeds meer paarden in asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BGGBWM

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:30

Ik moet eerlijk zeggen dat hoewel ik het niet met tita eens ben
dat ik haar wel begrijp. Hoeveel mensen kopen en verkopen niet
gewoon een paard. Dat ik (of wij) het daar niet mee eens zijn is
één, maar anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken
(hoewel wat mij betreft niet correct). Ik denk dus niet zo zeer dat
tita op wil naaien, maar dat ze meent wat ze zegt en dat
stellig verkondigt. Voor de één is een paard een gebruiksvoorwerp
met extra behoeftes, voor de ander zijn kind
of beste vriend. bij mij op stal rijdt een meisje, ze zit ook hier op
bokt, moeder van een schattig zoontje, eigenaresse van een
Shetlandertje en bijrijdster van een sportpaard. Ze heeft altijd
eigen paarden gehad en zelf opgeleid. Met haar heb ik het hier
ook wel eens over gehad. Zij vind dat als het paard veel geld op
kan leveren of wat dan ook, dan gaat het dier weg, zo simpel is
dat. Het is een hardstikke leuk mens ondanks dat ik het niet met haar eens ben.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:32

(En buiten dat denk ik ook niet dat tita haar eigen paard zou bij het asiel af zou leveren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:33

Maar verkopen en de intentie hebben hem een goed tehuis te geven. Wat bijv avanti aanhaalt.
Vind ik héél wat anders dan hem in het asiel dumpen en je verantwoording daar dus bij dumpen....

Ik heb niks tegen mensen die een paard verkopen als ze daar een goed huis voor zoeken.
Ik heb wel wat tegen mensen die een paard dumpen Lachen
Voor mij is dat een verschil Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:33

promptertje schreef:
tita schreef:
dat slaat nergen sop prompertje

vergeet niet dat de paard er is voor de hobby van zijn baas en niet andersom

Dat is dan jouw visie, maar duidelijk niet de mijne.

Mijn paarden werken hard voor mij, en mogen daar voor in de plaats van mij het nodige verwachten. Ze zijn er niet alleen voor mijn plezier, ik ben er ook voor hun plezier. Ik heb ze niet als puur amusement voor mij aangeschaft, dan had ik beter een spelcomputer oid aan kunnen schaffen, die kun je aan de kant gooien als je geen zin hebt om er mee bezig te zijn.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden en sluit me hier helemaal bij aan...ehm...de opmerking van promptertje dus Lachen. Ik denk dat er gewoon een groot verschil is tussen mensen die van paarden houden en mensen die van paardrijden houden (hoewel het 1 het ander uiteraard niet uitsluit Haha!)

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:34

Inderdaad RK zo denk ik er ook over.
Het gaat mij er niet om of mensen hun paard weer verkopen. Maar wel dat ze hun paard gewoon in een asiel dumpen.
Laatst bijgewerkt door SisLeone op 09-08-07 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:36

Ik wil zeker niet de boel opnaaien maar ik heb 2 versies misschien wel meer.

Ten eerste zie ik even niet het verschil tussen paardenrusthuis en een asiel...waar ie mag blijven tegen een geringe vergoeding.
Of mijn paard laten adopteren.

Paardrijden is mijn hobby en ik wil niet alles er voor laten om kost wat het kost mijn paard te houden.

Toevallig heb ik de mijne nu 14 jaar en ik verwacht dat binnen enkele maanden anders jaartjes een dip gaat krijgen.
Ik moet dan een beslissing gaan nemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:38

BGGBWM schreef:
(En buiten dat denk ik ook niet dat tita haar eigen paard zou bij het asiel af zou leveren).

Nee maar wel als ie het goed heeft en daar mag blijven staan, ik wil dan maandelijks een vergoeding betalen en alle bijbehorende kosten zoals smid, kuurtjes.

Maar mijn pony in de randstad houden met weinig uitrij mogelijkheden, beperkte weidegang ga ik niet eerlijk vinden voor een pony.

MAAR mijn pony 60km verderop neerzetten om in de bossen te kunnen rijden is weer niet haalbaar voor mij..veels te verweg.
helaas kan ik het niet veroorloven om minder te werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:39

Bij een asiel geef je hem af, ben je er geen baas meer over, betaal je ook geen maandelijkse kosten.
Er word gekeken naar een andere plek voor het paard door de eigenaren van het asiel.
Jij hebt daar niets meer over te zeggen.

Rusthuis, jij blijft eigenaar, draagt alle kosten

tenminste dat is wat ik als verschil zie
Zie een paarden asiel niet anders dan een honden en katten asiel

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:40

Zo zie ik een asiel ook. Ik vind het asiel toch een negatiever klank hebben als je paard naar een rusthuis brengen. Ik zie het zoals RK het ook ziet.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:41

Ik begrijp je volkomen, ookal ben ik het niet in alle gevallen met je eens Haha!.
Ja RK; dat is ook zo! Wat ik bedoelde aan te kaarten is het verschil in gevoelens
dat verschillende mensen voor hun paarden hebben. Of het nou gaat om verkoop
of dumpen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:41

@rk, Dat kan wel kloppen dat dat anders is maar ergens voelt t voor mij ook alsof ik hem afschuif/weg doe (wat ook wel aardig wat stalgenoten denken beau is natuurlijk ook oud) Terwijl dat verstandelijk én gevoelsmatig echt niet zo is , ik doe dat juist in het belang van beau, zodat hij gewoon happy blijft.

Ik snap dus niet dat mensen welk dier dan ook gewoon kunnen dumpen in asiels of wat dan ook, Hoewel ik in t geval van honden en katten een asiel dan wel weer beter vindt dan aan een boom oid .(knoop die eigenaren ook maar aan een boom).. maar goed das een andere discussie .

Ik ben van mening je begint ergens aan en dan moet je daar ook goed voor zorgen Ja

Ik weet zeker dat Tita haar pony niet daar zou dumpen, Althans nee denk niet dat tita dat zou doen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:42

runningkawa schreef:
Bij een asiel geef je hem af, ben je er geen baas meer over, betaal je ook geen maandelijkse kosten.
Er word gekeken naar een andere plek voor het paard door de eigenaren van het asiel.
Jij hebt daar niets meer over te zeggen.

Rusthuis, jij blijft eigenaar, draagt alle kosten

tenminste dat is wat ik als verschil zie
Zie een paarden asiel niet anders dan een honden en katten asiel

RK ik weet dat het in de krant staat, heb het zelf ook gelezen maar eigenlijk geloof ik het niet Bloos

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:44

Ik begrijp niet zo goed wat je niet gelooft. Ik heb met habo's hof contact gehad en als je je dier aflevert ben je het kwaad dus rk heeft wel degelijk gelijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:44

In een asiel zitten de katten en honden ook in een klein rothokje, dus ik neem aan dat dat daar voor paarden (al heb ik nooit gehoord van een asiel voor paarden) niet veel beters is. De kans dat ze daar de paarden een lekker weiland kunnen bieden is wel heel klein. En inderdaad iedereen kan jouw paard daar ophalen en dan heb je helemaal geen kijk meer op wat ermee gebeurt. Bij een asiel mogen ze jou niet eens inlichten over een herplaatsing, zo heb ik het een keer meegemaakt iig.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:45

Tsja dat verschil in gevoelens was mij allang duidelijk. Op mijn vorige stal stonden ook een aantal mensen die het paard als gebruiksvoorwerp zagen en dan extreem ook. Die paarden waren nog beter afgeweest in een asiel maar goed...

Ik snap je gevoel heel goed hoor Avanti.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:46

BGGBWM schreef:
Ik begrijp niet zo goed wat je niet gelooft. Ik heb met habo's hof contact gehad en als je je dier aflevert ben je het kwaad dus rk heeft wel degelijk gelijk.

Kan me niet voorstellen dat er een paardenasiel is, ik dacht eerder dat de krant bedoelde dat er een soort pension was voor paarden.

Mocht dat asiel blijven bestaan, dan vrees ik persoonlijk het ergste maar ergens is het een optie.
Bv mensen die in problemen zijn gekomen en een paard hebben die je niet zomaar kan verkopen

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:46

Ik ben het niet met Simone eens. Op habo's hof is het
verschrikkelijk goed geregeld, beter dan bij de helft van alle
paardeneigenaren durf ik wel te zeggen. mooie, ruime, goed
geventileerde boxen, weidegang, verzorging. Perfectie!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:47

Citaat:
De kans dat ze daar de paarden een lekker weiland kunnen bieden is wel heel klein.

Ik ken zeer luxe stallen zonder weidegang hoor dus...dit argument moet je even niet gebruiken

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:47

Citaat:
Een paard kies JOUW niet als eigenaar hoor..Paard kiest er niet voor om rondjes te lopen..ze kunnen het wel leuk vinden.

Ja Paardrijden is hobby, vind je het niet leuk meer dan stop je zo simpel is het.

Vind je het paard niet leuk, dan doe je hem weg zo simpel

Ik begin je toch steeds minder te begrijpen tita Slapen
ik snap niet dat jij zulke botte antwoorden kan geven op een dier waar geen kwaad in zit ..
we zulle de rollen eens omdraaien het paard heeft geen zin meer in jou ..?? dan ook maar naar het asiel/slacht ..dat kan toch niet ..
ik kon je eerste reacties begrijpen maar dit ..
vind je het paard niet leuk ..???

om nu bij mijn pony er bij te betrekken ..
Die is niet meer verkoopbaar .. vanwege die slechte pezen .. niemand wil gewoon zo'n paardje klaar !
Tis een schat van een paard loopt niet kreupel niks ALS je er niet op gaat zitten is het dier zo happy als wat !!
Maar ik heb hem niet meer voor mijn doel .. nu maar naar de slager ..??
Terwijl hij al die jaren hard ze best heeft willen doen .. en als ik er nu op stap dat zo weer doet en me altijd vriendelijk begroet..!
Ik vind het belachelijk dat wij altijd maar moeten beslissen voor dieren of ze nog verder kunnen of niet .. als ze veel pijn hebben oke .. maar mijn pony die zo vrolijk is als wat in het land moet ik maar weg doen omdat hij niet meer de functie heeft die hij kan doen ..?? Blond

Edit : spelfouten Knipoog
Laatst bijgewerkt door doom op 09-08-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:48

het was laatst op tv noord. Paarden met nog maar 1 oog enzo, Sneu dat die zo worden afgedankt, alleen omdat ze niet geschikt meer zijn om te rijden of niet meer drachtig worden. En helemaal schandalig dat je ze gewoon ergens dumpt zonder er nog weer naar op te kijken.
Ik zo het doodnormaal vinden als die kerel er een bijdrage van de eigenaren voor gaat vragen, is toch niet meer dan normaal?

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:49

NEE! Jij doet het goed, doom!

Zesiram

Sim0ne schreef:
In een asiel zitten de katten en honden ook in een klein rothokje, dus ik neem aan dat dat daar voor paarden (al heb ik nooit gehoord van een asiel voor paarden) niet veel beters is. De kans dat ze daar de paarden een lekker weiland kunnen bieden is wel heel klein. En inderdaad iedereen kan jouw paard daar ophalen en dan heb je helemaal geen kijk meer op wat ermee gebeurt. Bij een asiel mogen ze jou niet eens inlichten over een herplaatsing, zo heb ik het een keer meegemaakt iig.

Misschien handig om eerst eens te bekijken om wat voor opvang het gaat, voordat je van die ongefundeerde uitspraken doet! Ik vind het er allemaal keurig uitzien en er wordt volgens mij met veel verstand van zaken gewerkt. http://www.haboshof.nl/index.html

Twiggy2008

tita schreef:
vergeet niet dat de paard er is voor de hobby van zijn baas en niet andersom

Je kunt je paard inderdaad behandelen als hobby. Maar een echt goede en liefdevolle eigenaar kijkt ook naar de basisbehoeften van een paard. Dus veel beweging, weidegang, sociaal contact, goed voer, goede verzorging en heel veel liefde. Dat betekent dat het wel eens wat kost, zowel tijd als geld, en dat je moet denken aan je dier.

Ik vind mijn andere 'hobbies' toch wel even wat anders dan mijn paard, if you don't mind.
Een paard is een levend wezen en ik wil dat mijn paard gelukkig is. Dat wil ik zelfs nog veel liever dan dat ik alleen maar op hem rondrij. Als ik merk dat rijden hem ongelukkig maakt, stop ik er meteen mee. Het hebben van een paard is voor mij plezier voor twee en anders pas ik me aan.

Dan kun je tenminste een goed tehuis voor hem zoeken (ik hou mijn paard in elk geval, dat heb ik allang besloten) of je legt je erbij neer en je zorgt zelf goed voor hem.

tita

Nou Doom dat slaat niet op mij hoor lees dan even door dat is een redenering die heel veel mensen hebben

Even mijn Draak als voorbeeld

Hij was 10 toen ie bij mij kwam en ik was de 11e eigenaar

2e eigenaar heeft hem 2 jaar gehad ivm met dekhengst
3e eigenaar heeft hem 3 jaar gehad

Mag jij nu uitreken hoe lang ie bij de overige 8 eigenaren heeft gestaan.

mion pony is echt niet de enige die zo vaak verkocht is

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:51

* slaakt een diep, diepe zucht *