Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ierland schreef:Misschien zouden jullie toch eens moeten gaan kijken naar de renwereld in die landen. Die paarden zijn goudmijntjes en worden over het algemeen als prinsesjes en prinsjes behandeld door ECHTE paardenmensen! Die Volbloeds zijn vlugger rijp en krijgen door de andere bouwstenen met een fysiek andere ontwikkeling te maken dan een "gewoon"paard. Die jockeys zijn over het algemeen zeer goede ruiters; de meeste mensen zijn te ruw voor die paarden en zouden er mee verongelukken, geloof me maar! Da's ff wat anders dan een manegepaard, hoor!
Dat sluit echter niet ui dat dit een heel foute reactie van die kerel was en dat zommige paarden helaas veels te vroeg slijten; de dieren vinden het vaak echter prachtig; ze zijn voor de galop gefokt! je zou ze eens moeten zien daar! Prachtig! en een tweejarige krijgt over het algemeen een hele rustige training als opbouw en de afstand voor tweejarigen ligt laag. Ook wegen die jockeys vrijwel niks.
Ik vind de sport door mijn ervaring op de renstallen en het trainen van deze paarden en de omgang met de dieren daar- een stuk minder erg dan wat een hoop mensen in NL doen: Paardje in pension, pestboxje, 1 uurtje per dag in de bak en veel getut- Veel zieliger!
Nessah schreef:Sorry hoor, maar de dingen die hier worden beschreven zijn te mooi om waar te zijn.. Zeker puberende jaarlingen, die kunnen kattewaad uithalen en je uitproberen. Als ze me dan gericht trappen krijgen ze vervolgens ook een trap terug. Heus niet met volle kracht. Wat denk je als ze in een kudde staan.. En een jaarling trapt een andere om uitteproberen dat dat andere paard denkt; oh joh zo bedoelde hij het niet. Nou mooi echt niet! Die jaarling wordt op zijn plaats gezet en krijgt gewoon een trap terug.
Mijn paard was toen ik haar net kocht wat zuur met aansingelen, logisch en dat mag best. Maar 1 keer beet ze me, toen heb ik haar een tik op haar neus gegeven en het is nooit meer gebeurd. Ze staat nu gewoon netjes stil.
Ik vind het wel wat overdreven dat je je paard nooit een tik mag geven, kom op zeg.. Bijvoorbeeld in een schrik reactie kan een paard gevaarlijke dingen doen.. Je bijvoorbeeld tegen de stalmuur fijndrukken ofzo.. Wat moet je dan doen? Lief vragen of hij je niet fijn wilt drukken? Sorry hoor ik duw de mijne snel van me af.
Daarnaast zijn er veel paarden die brutaal of zeer dominant zijn. Ook tegenover mensen. Ga die paarden maar eens met je stem opvoeden, als jullie zeggen dat dat kan.. Dan hebben jullie nog niet zulke paarden mee gemaakt. Ik sla bijna nooit, alleen als het echt nodig is en dat is misschien 1 keer per jaar.. Maar als ik die eene keer geen tik geef, loopt ze wel over me heen.
Nessah schreef:Ik vind het wel wat overdreven dat je je paard nooit een tik mag geven, kom op zeg.. Bijvoorbeeld in een schrik reactie kan een paard gevaarlijke dingen doen.. Je bijvoorbeeld tegen de stalmuur fijndrukken ofzo.. Wat moet je dan doen? Lief vragen of hij je niet fijn wilt drukken? Sorry hoor ik duw de mijne snel van me af.
Maar als ik die eene keer geen tik geef, loopt ze wel over me heen.
Xantaatje schreef:Nessah schreef:Sorry hoor, maar de dingen die hier worden beschreven zijn te mooi om waar te zijn.. Zeker puberende jaarlingen, die kunnen kattewaad uithalen en je uitproberen. Als ze me dan gericht trappen krijgen ze vervolgens ook een trap terug. Heus niet met volle kracht. Wat denk je als ze in een kudde staan.. En een jaarling trapt een andere om uitteproberen dat dat andere paard denkt; oh joh zo bedoelde hij het niet. Nou mooi echt niet! Die jaarling wordt op zijn plaats gezet en krijgt gewoon een trap terug.
Mijn paard was toen ik haar net kocht wat zuur met aansingelen, logisch en dat mag best. Maar 1 keer beet ze me, toen heb ik haar een tik op haar neus gegeven en het is nooit meer gebeurd. Ze staat nu gewoon netjes stil.
Ik vind het wel wat overdreven dat je je paard nooit een tik mag geven, kom op zeg.. Bijvoorbeeld in een schrik reactie kan een paard gevaarlijke dingen doen.. Je bijvoorbeeld tegen de stalmuur fijndrukken ofzo.. Wat moet je dan doen? Lief vragen of hij je niet fijn wilt drukken? Sorry hoor ik duw de mijne snel van me af.
Daarnaast zijn er veel paarden die brutaal of zeer dominant zijn. Ook tegenover mensen. Ga die paarden maar eens met je stem opvoeden, als jullie zeggen dat dat kan.. Dan hebben jullie nog niet zulke paarden mee gemaakt. Ik sla bijna nooit, alleen als het echt nodig is en dat is misschien 1 keer per jaar.. Maar als ik die eene keer geen tik geef, loopt ze wel over me heen.
Loop jij in die kudde dan? Laat de paarden elkaar opvoeden . Een paardje van twee hoort lekker te ravotten en te leren van zijn leeftijds genootjes in de kudde dus waar hij dan vanzelf van zijn soort een trap terug krijgt en dus niet van de mensen. Je paard eens een corrigerende tik geven is heel wat anders dan een paard keihard in de maag trappen zoals die jockey doet
Nessah schreef:Zelf beter opletten? Sorry, het is een vluchtdier.. Wij hebben een onnatuurlijke situatie veroorzaakt door een paard in een stal te stoppen waar hij niet kan vluchten. Als er iets onverwachts gebeurd en jij staat net te poetsen ofzo en het paard duikt achterin z'n stal sta jij er gewoon tussen. En grondwerk? Ik werk op een stal met 100 paarden, ik kan niet stuk voor stuk grondwerk met ze gaan doen.
Maar dit is offtopic, en iedereen denkt anders. Ik hoef mensen niet te overtuigen van mijn mening, jij denkt a ik denk b.
Nadya schreef:Nessah schreef:Zelf beter opletten? Sorry, het is een vluchtdier.. Wij hebben een onnatuurlijke situatie veroorzaakt door een paard in een stal te stoppen waar hij niet kan vluchten. Als er iets onverwachts gebeurd en jij staat net te poetsen ofzo en het paard duikt achterin z'n stal sta jij er gewoon tussen. En grondwerk? Ik werk op een stal met 100 paarden, ik kan niet stuk voor stuk grondwerk met ze gaan doen.
Maar dit is offtopic, en iedereen denkt anders. Ik hoef mensen niet te overtuigen van mijn mening, jij denkt a ik denk b.
Tja, ik ben niet voor niets geen voorstander van opstallen.![]()
Bij ons poetsen de mensen die hun paard wel binnen hebben staan ('s winters dus alleen) vrijwel nooit in de box. Daar hebben we een andere plek voor.
Het gaat niet alleen om een mening, het gaat erom dat je je verdiept in het wezen paard en daarnaar handelt. Dat is de truuk.
Ierland schreef:Nadya, als een paard niet reageert op de stem (die heb je ook, sterker nog: Paarden voeden elkaar vooral nonverbaal op) dan zul je met andere maatregelen moeten komen, omdat het in geval van dominantie een ander verhaal wordt..
Nadya schreef:Ierland schreef:Nadya, als een paard niet reageert op de stem (die heb je ook, sterker nog: Paarden voeden elkaar vooral nonverbaal op) dan zul je met andere maatregelen moeten komen, omdat het in geval van dominantie een ander verhaal wordt..
Daarom noemde ik goede lichaamstaal ook. Lees maar....
Ik gebruik zelf ook geen stemcommando's in de dagelijkse training, maar het gros van de mensen met paarden doet dat vaak wel.