Jockey schopt paard in maag voor camera

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xantaatje

Re: Jockey schopt paard in maag voor camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:26

Precies , maar dan krijg je er ook heel veel moois voor terug Knipoog

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:33

Ierland schreef:
Misschien zouden jullie toch eens moeten gaan kijken naar de renwereld in die landen. Die paarden zijn goudmijntjes en worden over het algemeen als prinsesjes en prinsjes behandeld door ECHTE paardenmensen! Die Volbloeds zijn vlugger rijp en krijgen door de andere bouwstenen met een fysiek andere ontwikkeling te maken dan een "gewoon"paard. Die jockeys zijn over het algemeen zeer goede ruiters; de meeste mensen zijn te ruw voor die paarden en zouden er mee verongelukken, geloof me maar! Da's ff wat anders dan een manegepaard, hoor!

Dat sluit echter niet ui dat dit een heel foute reactie van die kerel was en dat zommige paarden helaas veels te vroeg slijten; de dieren vinden het vaak echter prachtig; ze zijn voor de galop gefokt! je zou ze eens moeten zien daar! Prachtig! en een tweejarige krijgt over het algemeen een hele rustige training als opbouw en de afstand voor tweejarigen ligt laag. Ook wegen die jockeys vrijwel niks.

Ik vind de sport door mijn ervaring op de renstallen en het trainen van deze paarden en de omgang met de dieren daar- een stuk minder erg dan wat een hoop mensen in NL doen: Paardje in pension, pestboxje, 1 uurtje per dag in de bak en veel getut- Veel zieliger!

____

Inderdaad . maar het is wel erg voor dat paard hij is notabene pas 2 en die schoft moet dat ook maar is tevoelen kriijgen Boos!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:51

Sorry hoor, maar de dingen die hier worden beschreven zijn te mooi om waar te zijn.. Zeker puberende jaarlingen, die kunnen kattewaad uithalen en je uitproberen. Als ze me dan gericht trappen krijgen ze vervolgens ook een trap terug. Heus niet met volle kracht. Wat denk je als ze in een kudde staan.. En een jaarling trapt een andere om uitteproberen dat dat andere paard denkt; oh joh zo bedoelde hij het niet. Nou mooi echt niet! Die jaarling wordt op zijn plaats gezet en krijgt gewoon een trap terug.
Mijn paard was toen ik haar net kocht wat zuur met aansingelen, logisch en dat mag best. Maar 1 keer beet ze me, toen heb ik haar een tik op haar neus gegeven en het is nooit meer gebeurd. Ze staat nu gewoon netjes stil.
Ik vind het wel wat overdreven dat je je paard nooit een tik mag geven, kom op zeg.. Bijvoorbeeld in een schrik reactie kan een paard gevaarlijke dingen doen.. Je bijvoorbeeld tegen de stalmuur fijndrukken ofzo.. Wat moet je dan doen? Lief vragen of hij je niet fijn wilt drukken? Sorry hoor ik duw de mijne snel van me af.
Daarnaast zijn er veel paarden die brutaal of zeer dominant zijn. Ook tegenover mensen. Ga die paarden maar eens met je stem opvoeden, als jullie zeggen dat dat kan.. Dan hebben jullie nog niet zulke paarden mee gemaakt. Ik sla bijna nooit, alleen als het echt nodig is en dat is misschien 1 keer per jaar.. Maar als ik die eene keer geen tik geef, loopt ze wel over me heen.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:16

Nessah schreef:
Sorry hoor, maar de dingen die hier worden beschreven zijn te mooi om waar te zijn.. Zeker puberende jaarlingen, die kunnen kattewaad uithalen en je uitproberen. Als ze me dan gericht trappen krijgen ze vervolgens ook een trap terug. Heus niet met volle kracht. Wat denk je als ze in een kudde staan.. En een jaarling trapt een andere om uitteproberen dat dat andere paard denkt; oh joh zo bedoelde hij het niet. Nou mooi echt niet! Die jaarling wordt op zijn plaats gezet en krijgt gewoon een trap terug.
Mijn paard was toen ik haar net kocht wat zuur met aansingelen, logisch en dat mag best. Maar 1 keer beet ze me, toen heb ik haar een tik op haar neus gegeven en het is nooit meer gebeurd. Ze staat nu gewoon netjes stil.
Ik vind het wel wat overdreven dat je je paard nooit een tik mag geven, kom op zeg.. Bijvoorbeeld in een schrik reactie kan een paard gevaarlijke dingen doen.. Je bijvoorbeeld tegen de stalmuur fijndrukken ofzo.. Wat moet je dan doen? Lief vragen of hij je niet fijn wilt drukken? Sorry hoor ik duw de mijne snel van me af.
Daarnaast zijn er veel paarden die brutaal of zeer dominant zijn. Ook tegenover mensen. Ga die paarden maar eens met je stem opvoeden, als jullie zeggen dat dat kan.. Dan hebben jullie nog niet zulke paarden mee gemaakt. Ik sla bijna nooit, alleen als het echt nodig is en dat is misschien 1 keer per jaar.. Maar als ik die eene keer geen tik geef, loopt ze wel over me heen.

Loop jij in die kudde dan? Laat de paarden elkaar opvoeden . Een paardje van twee hoort lekker te ravotten en te leren van zijn leeftijds genootjes in de kudde dus waar hij dan vanzelf van zijn soort een trap terug krijgt en dus niet van de mensen. Je paard eens een corrigerende tik geven is heel wat anders dan een paard keihard in de maag trappen zoals die jockey doet

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:38

Nessah schreef:
Maar als ik die eene keer geen tik geef, loopt ze wel over me heen.

Ik heb een hele jonge Fries, was groener dan ik dacht, hij brak in 1 sprong 4 tenen van mij, hij was zo geschrokken en zocht steun bij me. Ik had hem net 2 weekjes.
Moet je hem dan een opdonder verkopen???
Ik dacht het niet
Dan ben je gelijk het vertrouwen van je jonge paardje kwijt.
Ik bleef heel rustig ondanks de pijn, en ik moest hem zelfs nog voorzichtig van mijn voet halen.
Wel met het resultaat nu dat hij nooit meer zo heftig schrok van een borende buurman in een metalen loods.
Het resultaat wat ik heb behaald, met rust geduld, en liefde werpt zeer duidelijk zijn vruchten af.
Zou ik hem een dreun hebben verkocht, dan was het vertrouwen toch ver weg te zoeken zijn geweest.
En geloof me het is geen kleine jongen, hij is dik over de 1.70.
Hij was niets gewent toen ik hem kreeg en ik heb hem nu 1 jaar.
Maar als hij ergens bang voor is en weg schiet, hou ik hem met alle gemak tegen.
Een klein beetje druk aan het halster stopt hem al en dan blijft hij snuivend naast me staan.
Wat ik dan doe is hem gerust stellen, en echt geen dreun verkopen.
Aandacht blijven vragen zodat hij meer op me gaat letten is een vereiste, en dat lukt heel makkelijk zonder te slaan. Belonen op goede momenten.
Dus ja, het risico als je met jonge paarden werkt is groot, je moet dan ook altijd beter opletten.
En rustig blijven, hem behandelen op een eerlijke manier.
Och mijn paardje duwt me ook wel eens tegen de muur, gewoon terug duwen.
Maar bij paniek en onrust is het heel erg slecht om je paard op zo'n moment op zijn donder te geven.
Neem zijn angst weg, dan heb je al heel wat gewonnen en dan gaan ze het de volgende keer gewoon vinden.
Met paarden werken is 1 van de meest gevaarlijke sporten die er zijn, en zitten altijd risico's aan vast.
Het zijn en blijven dieren, en je moet altijd op je hoede blijven. Uitzonderingen daar gelaten.
En als het echt nodig is krijgen ze van mij ook heus wel een tik, maar moet zeggen dat dat bij mij gelukkig een uitzondering is.
Angst sla je er wel in maar niet uit.
De ogen en oren spreken boekdelen.
Leeftijden spelen ook een grote rol.
Voorzichtigheid voor alles, sommige paarden blijven onvoorspelbaar.
Dit is echt geen makkelijke jongen, maar hij is verschrikkelijk lief, leergierig, maar ook een echt angsthaas.
Hij moet nog veel leren, en dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:58

Moderatoropmerking:
SVP ontopic vanaf nu, en met respect en op normale wijze discussiëren. Persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan op Bokt.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:02

Xantaatje schreef:
Nessah schreef:

Loop jij in die kudde dan? Laat de paarden elkaar opvoeden . Een paardje van twee hoort lekker te ravotten en te leren van zijn leeftijds genootjes in de kudde dus waar hij dan vanzelf van zijn soort een trap terug krijgt en dus niet van de mensen. Je paard eens een corrigerende tik geven is heel wat anders dan een paard keihard in de maag trappen zoals die jockey doet

hmm hier in dit geval was het fout maar als een paard nu expres uithaalt naar je om je uit te proberen of weet ik het wat vind ik best dat je een schop terug mag geven of iets in die trant en je moet zelf ook je paard opvoeden dat ie naar jou luistert. (niet dat ik mijn paarden schop maar als ze niet luisteren of mij uit lompigheid een kopstoot geven ed dan krijgen ze wel een tik op de neus)

en je moet het natuurlijk per geval bekijken als jij een angstig en schrikachtig niet dominant paardje hebt moet je natuurlijk niet gaan schoppen ed.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:17

@Jonge_Monte : Ik geef duidelijk aan wat ik bij DOMINATE paarden doe.. Jou paard is angstig, dat is toch niet te vergelijken?
@Xantaatje: Ik loop niet in de kudde, maar ben wel uren per dag met me paardje bezig. Mijn paard hoeft nauwelijks gecorrigeerd te worden.. Heb haar misschien het afgelopen jaar 1 tik gegeven.. Maar die eene heeft dan wel even nodig. Een 2 jarige hoort inderdaad in een kudde en niet in de handen van mensen, dat heb ik ook nergens beweerd.
@Siria: Ben ik met je eens Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:00

Nessah, jij hebt het over wat je doet als je paard een schrikreactie heeft. Ik vind dat je een (jong) paard die ergens van schrikt, nooit mag straffen. Of hij nou over je heen loopt of niet. Bij jonge paarden moet je overal rekening mee houden en heel verantwoordelijk zijn. Die eerste jaren zijn heel erg belangrijk voor de rest van zijn leven. Je legt een basis.

Mijn paard was toen ik hem kreeg heel erg schrikachtig en ik heb wat pittige momenten moeten doorstaan, hoor. Maar doordat ik zelf altijd rustig bleef (of ik deed net alsof, want ook ik heb het hart wel eens in mijn keel gevoeld) en heel veel geduld opgebracht heb, heb ik nu een heel ander jong paard (hij is nu 3). Ja, hij schrikt nog wel eens, hij moet nog heel veel leren, maar moeilijk gedrag komt niet meer voor.

Dat je een dominant paard aanpakt, a la (al vind ik schoppen zelf geen optie), maar een paard wat schrikt en jou bijna plat drukt, tja, dan moet je zelf beter opletten. Ga grondwerk doen en leer hem wijken voor druk ofzo. Knipoog

Ik vind trouwens zeker dat een 2-jarige in een kudde hoort, afgewisseld met af en toe in de hand zijn. Daar is niets mis mee. Ik zou persoonlijk niet willen beginnen met een 3-jarige die amper in mensenhanden geweest is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:34

Zelf beter opletten? Sorry, het is een vluchtdier.. Wij hebben een onnatuurlijke situatie veroorzaakt door een paard in een stal te stoppen waar hij niet kan vluchten. Als er iets onverwachts gebeurd en jij staat net te poetsen ofzo en het paard duikt achterin z'n stal sta jij er gewoon tussen. En grondwerk? Ik werk op een stal met 100 paarden, ik kan niet stuk voor stuk grondwerk met ze gaan doen.

Maar dit is offtopic, en iedereen denkt anders. Ik hoef mensen niet te overtuigen van mijn mening, jij denkt a ik denk b.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:47

Nessah schreef:
Zelf beter opletten? Sorry, het is een vluchtdier.. Wij hebben een onnatuurlijke situatie veroorzaakt door een paard in een stal te stoppen waar hij niet kan vluchten. Als er iets onverwachts gebeurd en jij staat net te poetsen ofzo en het paard duikt achterin z'n stal sta jij er gewoon tussen. En grondwerk? Ik werk op een stal met 100 paarden, ik kan niet stuk voor stuk grondwerk met ze gaan doen.

Maar dit is offtopic, en iedereen denkt anders. Ik hoef mensen niet te overtuigen van mijn mening, jij denkt a ik denk b.

Tja, ik ben niet voor niets geen voorstander van opstallen. Haha!
Bij ons poetsen de mensen die hun paard wel binnen hebben staan ('s winters dus alleen) vrijwel nooit in de box. Daar hebben we een andere plek voor.

Het gaat niet alleen om een mening, het gaat erom dat je je verdiept in het wezen paard en daarnaar handelt. Dat is de truuk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:00

Nadya schreef:
Nessah schreef:

Tja, ik ben niet voor niets geen voorstander van opstallen. Haha!
Bij ons poetsen de mensen die hun paard wel binnen hebben staan ('s winters dus alleen) vrijwel nooit in de box. Daar hebben we een andere plek voor.

Het gaat niet alleen om een mening, het gaat erom dat je je verdiept in het wezen paard en daarnaar handelt. Dat is de truuk.

Dat ben ik met je eens, Nadya. Jij als verzorger moet de voorwaarden scheppen voor een veilige omgang. Je kunt niet het paard de schuld geven van vier krappe muren en, ik noem maar wat, een ronkende trekker.

Maar ik denk dat jij onderschat hoe dominant een paard kan zijn. En dan bedoel ik niet een jong paard, die zijn per definitie nog plooibaarder en volgzamer dan een volwassen paard. (Hoewel er ook verschil in zit.)
Maar ik ben toch al aardig wat paarden in mijn leven tegengekomen die een hoge rang hadden verworven, zowel in de kudde, als in omgang met mensen Haha! en die paarden kunnen anders uit de hoek komen.

Als je daarmee gaat grondwerken, en dominantie oplegt, kun je hele gevaarlijke reacties krijgen omdat het paard de positie echt niet af wil staan. Grondwerk bestaat hier dan ook uit een gepaste reactie, en dat is in alle gevallen een die onze kracht niet ter discussie stelt maar wel de grenzen even aangeeft.
Een directe schop of klap na een uitval kan heel verhelderend werken en is echt maar een (paar) keer nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:05

Maar randalinpony, ik zeg ook in mijn eerdere post dat je dominantie wel aan moet pakken. Als mijn jonkie zich dominant gedraagt, reageer ik ook, hoor. Maar niet met een schop. Hij is supergevoelig (dat zijn de meeste jonge paarden) en met een hard stem geluid of goede lichaamstaal weet 'ie precies tot hoe ver hij kan gaan. Gelukkig is hij juist heel erg op me gericht en heb ik tegenwoordig weinig dominantieproblemen. Maar ik herken dat echt wel van vele andere paarden uit mijn leven, hoor.

We hebben het hier in principe ook over een 2-jarig paard in dit topic en ik raad iedereen aan om jong met grondwerk te beginnen. Juist dan kun je dat soort dominantieproblemen al aardig voorkomen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:18

Nadya, als een paard niet reageert op de stem (die heb je ook, sterker nog: Paarden voeden elkaar vooral nonverbaal op) dan zul je met andere maatregelen moeten komen, omdat het in geval van dominantie een ander verhaal wordt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:24

Ierland schreef:
Nadya, als een paard niet reageert op de stem (die heb je ook, sterker nog: Paarden voeden elkaar vooral nonverbaal op) dan zul je met andere maatregelen moeten komen, omdat het in geval van dominantie een ander verhaal wordt..

Daarom noemde ik goede lichaamstaal ook. Lees maar....
Ik gebruik zelf ook geen stemcommando's in de dagelijkse training, maar het gros van de mensen met paarden doet dat vaak wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:44

Nadya schreef:
Ierland schreef:

Daarom noemde ik goede lichaamstaal ook. Lees maar....
Ik gebruik zelf ook geen stemcommando's in de dagelijkse training, maar het gros van de mensen met paarden doet dat vaak wel.

Voor sommige paarden is lichaamstaal zonder lichamelijke confrontatie ook niet genoeg.
Zie in onze kudde, merries die een jong paard corrigeren doen dat door een beet en wegjagen. Helpt het niet, wordt uitgehaald met een pootje, en stevig ook.
Rangordegevechten tussen volwassen merries gaan anders: vol op mekaar inhakken met de achterbenen en een hoop gegil en gepiep.

Nu wil ik niet zeggen dat wij de zaken zo aan moeten pakken. Haha! Clown
Maar een corrigerende tik of schop op de momenten dat paarden onderling er ook een uitdelen, wordt door paarden wonderwel begrepen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:54

Ik heb ook al een paar keer in dit topic gezegd dat paarden onderling een in mijn ogen gelijkwaardigere strijd voeren dan de mens tegen het paard. Mede ook, omdat mensen juist vaak een fout maken door op het verkeerde moment te straffen. Wij zijn meer verbaal ingesteld en hebben vaak moeite met de juiste (paarden)lichaamstaal.
Als een mens die taal spreekt en dan corrigeert, heb ik daar minder moeite mee, dan wat ik vaak om me heen zie gebeuren (onkunde en dus verkeerd behandelen).