hexodrien schreef:http://www.ad.nl/sport/article1448101.ece
ad.nl
Er gebeurt te veel dat het daglicht niet kan verdragen. Ik kom een enorm tekort aan kennis tegen. Paarden staan 24 uur per dag in een stal van drie bij drie meter en mogen één uurtje met iemand op hun rug rondhossen. Daarna gauw terug, aan een touwtje en slapen in de eigen stront. Het leidt tot fysieke en emotionele problemen bij het paard.
In de topsport hebben de meeste paarden het goed. Serieus trainen, het dier laten weten wat ervan verlangd wordt. Maar in de subtop, daar gebeurt de grootste ellende. Met een goedkoop paard proberen te scoren. Een paard dat geen aanleg heeft, maar toch moet. In ons land hebben we 600.000 paarden, die moeten allemaal wat te doen hebben. Als je ze alleen nog maar in de wei mag houden, blijven er misschien tien over."
Lees hier het hele artikel.
Vooral met dit stuk ben ik het eens;
Voor dat ik dit schrijf; ik bedoel dit zeker niet aanvallend.
And correct me, if I'm wrong.
Je hebt tegenwoordig zo'n sport-, recreatief- en naturalskant.
Vele naturals zijn tegen het hoge dressuursport, omdat de paarden lange uren op stal staan en dergelijke. Maar idd, zoals in dit stuk, zijn het eerder de paarden die voor weinig gekocht zijn, zonder aanleg voor de sport, waar moeilijk dingen aan gevraagd worden en dus eerder emotionele problemen krijgen. Ik ben het in die zin een met Voest dat zolang er duidelijk is wat er van het paard gevraagd wordt, en deze verwachtingen niet te hoog zijn, dan zit het wel oke, en is de kans op emotionele schade een heel stuk minder.