Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RicardoOpa

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:45

hexodrien schreef:
http://www.ad.nl/sport/article1448101.ece
ad.nl

Er gebeurt te veel dat het daglicht niet kan verdragen. Ik kom een enorm tekort aan kennis tegen. Paarden staan 24 uur per dag in een stal van drie bij drie meter en mogen één uurtje met iemand op hun rug rondhossen. Daarna gauw terug, aan een touwtje en slapen in de eigen stront. Het leidt tot fysieke en emotionele problemen bij het paard.
In de topsport hebben de meeste paarden het goed. Serieus trainen, het dier laten weten wat ervan verlangd wordt. Maar in de subtop, daar gebeurt de grootste ellende. Met een goedkoop paard proberen te scoren. Een paard dat geen aanleg heeft, maar toch moet. In ons land hebben we 600.000 paarden, die moeten allemaal wat te doen hebben. Als je ze alleen nog maar in de wei mag houden, blijven er misschien tien over."

Lees hier het hele artikel.

Vooral met dit stuk ben ik het eens;
Voor dat ik dit schrijf; ik bedoel dit zeker niet aanvallend.
And correct me, if I'm wrong.

Je hebt tegenwoordig zo'n sport-, recreatief- en naturalskant.
Vele naturals zijn tegen het hoge dressuursport, omdat de paarden lange uren op stal staan en dergelijke. Maar idd, zoals in dit stuk, zijn het eerder de paarden die voor weinig gekocht zijn, zonder aanleg voor de sport, waar moeilijk dingen aan gevraagd worden en dus eerder emotionele problemen krijgen. Ik ben het in die zin een met Voest dat zolang er duidelijk is wat er van het paard gevraagd wordt, en deze verwachtingen niet te hoog zijn, dan zit het wel oke, en is de kans op emotionele schade een heel stuk minder.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:19

als er voer of eventueel mogelijk , je weet maar nooit of die kikker paarden eet , gevaar in het spel is zijn paarden zeer intelligent

maar ze hebben duidelijk graag een leider

in de natuur is dat dus een ander paard (thuh)

deze paarden zijn vaak een ramp voor de mens
deze moet je duidelijk maken dat JIJ veel sterker en slimmer bent dan

zodra een paard weet dat die sterker is en toch zijn vreten en bescherming wel krijgt , heeft de mens toch een enorm probleem

gelukkig voor ons , de mens, beseffen de meeste paarden niet hoe sterk ze zijn en hebben ze geleerd onze inschatting van gevaar ed te vertrouwen ..

aan de andere kant .. als ik zie hoe slim onze shetter is ..

net als bij mensen zijn er echt verschrikkeljk domme paarden maar ook zeker wel paarden met een zekere mate van intelligentie
(vooral dus als er voer (lees overleving dmv iets lekkerder dan hooi) in het spel is)

denk ook dat het ergens appels met peren vergelijken is
varkens zijn oerdom , maar het makkelijkst van alle dieren om een X aantal dingen aan te leren

meten we inteligentie af aan de quantiteit en diversiteit van dingen die wij als de mens dat dier aan kunnen leren ? of meten wij de intelligentie aan
de zelfstandige acties en dingen die ze bedenken (en het waarom)
het zelfstandig denken en eigen wil dus .. af

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:22

Varkens oerdom? Ze zijn heel intelligent....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:58

varkens kan je heel erg makkelijk heel erg veel dingen leren , maskkelijker en meer als de gemiddelde hond .. maarrr laten zich zelf ook erg makkelijk domineren , wat in dit geval helaas ook inhuod graag pijn vermijden en niet het gevecht aangaan (al ben k beren tegengekomen waarbij / van ik erg blij was dat ze achter een hek(je) stonden ..)

nogmaals ..wat ik probeer te zeggen ...wat is de definitie van slim
makkelijk dingen aanleren ? makkelijk zich laten leiden ? fgoed de gevaren inschatten en dus overleven ? een eigen wil ? de kunde zichzelf dingen aanteleren ? leren van ervaringen ?

zie vaak dat mensen het als volgt zien
een dier kan je veel aanleren dus het is slim
,maar siommige denken ..jeetje dier laat zich vanalles wjsmaken en doet het ook nog zomaar dus het is dom ..als het eens besefte hoe sterk het ws/is ..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:39

Ja, maar mijn ene hond is slimmer dan de andere hond. Terwijl de andere hond de baas is....

Nogmaals... Denk buiten het hokje. Dieren zijn wel intelligent, maar niet zoals wij mensen zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:42

Citaat:
,,Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.

Dit is wat Emiel zegt. Heel fout. Hij vergelijkt ook een peer met een appel. Alleen al anatomisch gezien zitter en veel verschillen in. Maar ook paarden kunnen, net als honden, woorden herkennen. Dat is intelligentie.

Aan de andere kant. Een hond is verkikkert op stokken en ballen. Achter een appel zal hij niet gaan.

Wat gebeurt er als je een wortel voor het paard weg gooit. Of een appel. Waar hij maar gek op is. Voor iets wat je niet kan interresseren ga je geen moeite doen. Dat geldt voor een hond en een paard net zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:09

ik denk dat de meeste paarden intelligenter zijn dan de domme mensen die er mee omgaan (of had iemand dat al eerder gezegd) Lachen
Het lijkt wel of ze niet intelligent zijn soms, maar ze zijn heel tolerant en vergeven een hoop, dat is wat anders dan dom zijn!
Ook onder de paarden heb je karakters en de een is wat toleranter dan de ander en daardoor lijkt die misschien wat dommer. Erg slimme paarden die bij erg domme mensen terechtkomen worden al gauw afgeschilderd als gevaarlijk en eindigen bij de slager....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:24

Ga bijna concluderen dat Emiel Voest een domme man is. Maar wellicht werk hij met domme paarden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:35

Citaat:
Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.

Ik heb overigens nog nooit een paard tegen een hek op zien lopen omdat hij achter een stok aan wilde. Maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

Bovendien klopt de hele redenering niet. Wij hebben verschillende paarden die weten dat ze een stuk om moeten lopen om een doorgang te bereiken, en die ook actief onderzoeken waar zon doorgang dan wel zou kunnen zijn. Wij hebben zelfs paarden die de stroomdraad checken op zoek naar een zwakke plek.
Ik heb er zelfs een die als de stroom eraf is aandurft om het handvat in zijn mond te nemen om zelf de stroom eraf te krijgen.

Ook een paar die dat nooit doorkrijgen, trouwens.

Maar intelligentie van de verschillende soorten is inderdaad niet te vergelijken. Neem een geit, zo slim, maar als een lam in de waterbak komt, dan komt een geit niet op het idee om het jong er aan zijn bek uit te sleuren. Terwijl ze dat wel zou kunnen...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:19

Citaat:
Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.

Voest doet hiermee voorkomen alsof de reactie van honden en paarden in alle omstandigheden gelijk zou zijn. En trekt daar vervolgens de conclusie uit dat paarden derhalve minder intelligent zouden zijn.

Wat Voest kennelijk niet weet, of het verband niet legt, is dat de hond van oorsprong (wolf) een jachtdier is die zijn prooi achtervolgt en opspeurt. In tegenstelling tot de katachtige roofdieren die hun prooi besluipen en met een snelle sprint trachten te overmeesteren. Ook een kat zal dus niet achter de weggegooide stok van Voest aanrennen. Voor de kat een verspilde moeite en die begint er dus niet aan. Volgens de redenatie van Voest legt de kat terecht het verband.

Het vermogen om verbanden te leggen is bij honden als je de redenatie van Voest wat verder op zijn merites bekijkt maar heel gering. De hond is zo verschrikkelijk stom dat hij de stok voor een prooi aanziet en daar nota bene domweg achter aanrent. Hij kan domweg het verband tussen een prooi en een onnozel stuk hout niet leggen. Allemaal verspilde moeite en energie dus. Geen paard die er aan denkt om zich daar mee bezig houden. Een paard kan niets met dit soort van door mensen als Voest uitgedachte intelligentie. Daar is het weer net even te intelligent voor.

Een paard zou verder stom zijn omdat het een mens op rug toelaat. Als we even terug gaan naar waar het paard vandaan komt, dan is dat heel zo dom nog niet. Als een roofdier op de rug van het paard springt en het paard zou er bij gaan liggen dan is het paard op zeker ten dode opgeschreven. Door zich staande houden heeft het paard aanmerkelijk meer mogelijkheden om te overleven. Dat doet een beetje verstandig mens ook!
Als een mens zo stom is om domweg , of zoals vaak gebruikelijk met veel geweld, in plaats van met tact op de rug van een paard te klimmen, associeert het paard dit met een aanval en reageert dus adequaat.
Als een mens echter het paard duidelijk maakt dat het op zijn rug zitten geen aanval is maar een verzoek om mee te liften, dan legt het paard dit verband en staat het de mens toe om op zijn rug te zitten. Zijn oerinstinct zegt hem dat wanneer er iets op zijn rug zit, hij zich te allen tijde staande moet houden. Hij legt voorts het verband dat die tweebenige kabouter op zijn rug geen direct gevaar oplevert. En van dit vermogen om deze verbanden te kunnen leggen, maakt de mens dankbaar gebruik. Zebra's kunnen dit verband niet leggen en zijn daarom praktisch niet te berijden.
Zonder deze intelligentie van het paard was paardenrijden ueberhaupt niet mogelijk. Voest is kennelijk niet in staat om dit verband te leggen, kan het niet rijmen. En dat zegt veel meer over Voest dan over het paard.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-06-07 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:21

russel schreef:
Ga bijna concluderen dat Emiel Voest een domme man is. Maar wellicht werk hij met domme paarden.

Of je kan gewoon stellen dat dit een bijzonder weinig onderbouwd artikkel is Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:25

Ik kan me wel vinden in de posts van Arie Lachen

Het verbaast me overigens dat Voest zelf de vergelijking hond-paard maakt. Twee dermate verschillende wezens kun je niet vergelijken mi. Als je een stok weg gooit voor een dolfijn gaat die er ook niet achteraan, een chimpansee ook niet. Terwijl chimpansees en dolfijnen bekend staan als behoorlijk intelligente wezens.

Wedden dat als aan de andere kant van het hek de enige waterpoel is in de verre omgeving dat dan het paard in kwestie na zekere tijd wel degelijk heeft bedacht hoe hij daar kan komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:00

Apple/Arie: ik kan me daar ook prima in vinden.
Ik vind het ook vreemd dat Voest die vergelijking maakt, terwijl hij juist beter zou moeten weten met zn NH achtergrond.
Parelli bijvoorbeeld vergelijkt ook honden met paarden en geeft daarbij ook aan het verschil tussen roof- en prooidieren en waarom beiden zo reageren, of zou Voest daaroverheen gelezen hebben??

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:50

cissy schreef:
of zou Voest daaroverheen gelezen hebben??

Of de journalist heeft er een beetje een eigen draai aangegeven.....
Emiel Voest persoonlijk vindt ik top en zoals eerder geschreven, ik kan me niet voorstellen dat hij paarden dom vind en al helemaal niet dat hij het zegt Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:51

Dat kan ook nog Lachen. Dat de journalist bepaalde dingen net een tikje ongenuanceerder heeft weergegeven.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:35

Ik ben net even op de site van Emiel gaan kijken, maar daar verwijst hij zelf naar het artikel. Zonder commentaar. Dat bewijst dat hij dit echt denkt.

Persoonlijk vind ik het enorm jammer dat juist hij het zo naar voren brengt. Wij moeten ons juist meer en meer verdiepen in hoe het paard leert! En de vergelijking met honden is werkelijk niet handig... Het paard is intelligent. Dan ging nou juist iedereen begrijpen. Vanuit zijn overleving, zijn vluchtdierprinciepe. daarvoor heeft hij zijn intelligentie nodig. Dat er mensen zijn die dat niet snappen? Wie is er dan niet intelligent?

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:53

Het paard is niet intelligent. Ik denk dat Voest heel goed weet waar hij mee bezig zijn en datwij als bokker s nog een hoop van hem kunnen opsteken! Hij snapt de paardentaal beter dan wij, denk ik.. Heb je wel eens gezien hoe hij communiceert met de dieren? fantastisch!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:02

arie53 schreef:
Citaat:

Voest doet hiermee voorkomen alsof de reactie van honden en paarden in alle omstandigheden gelijk zou zijn. En trekt daar vervolgens de conclusie uit dat paarden derhalve minder intelligent zouden zijn.

Wat Voest kennelijk niet weet, of het verband niet legt, is dat de hond van oorsprong (wolf) een jachtdier is die zijn prooi achtervolgt en opspeurt. In tegenstelling tot de katachtige roofdieren die hun prooi besluipen en met een snelle sprint trachten te overmeesteren. Ook een kat zal dus niet achter de weggegooide stok van Voest aanrennen. Voor de kat een verspilde moeite en die begint er dus niet aan. Volgens de redenatie van Voest legt de kat terecht het verband.

Het vermogen om verbanden te leggen is bij honden als je de redenatie van Voest wat verder op zijn merites bekijkt maar heel gering. De hond is zo verschrikkelijk stom dat hij de stok voor een prooi aanziet en daar nota bene domweg achter aanrent. Hij kan domweg het verband tussen een prooi en een onnozel stuk hout niet leggen. Allemaal verspilde moeite en energie dus. Geen paard die er aan denkt om zich daar mee bezig houden. Een paard kan niets met dit soort van door mensen als Voest uitgedachte intelligentie. Daar is het weer net even te intelligent voor.

Een paard zou verder stom zijn omdat het een mens op rug toelaat. Als we even terug gaan naar waar het paard vandaan komt, dan is dat heel zo dom nog niet. Als een roofdier op de rug van het paard springt en het paard zou er bij gaan liggen dan is het paard op zeker ten dode opgeschreven. Door zich staande houden heeft het paard aanmerkelijk meer mogelijkheden om te overleven. Dat doet een beetje verstandig mens ook!
Als een mens zo stom is om domweg , of zoals vaak gebruikelijk met veel geweld, in plaats van met tact op de rug van een paard te klimmen, associeert het paard dit met een aanval en reageert dus adequaat.
Als een mens echter het paard duidelijk maakt dat het op zijn rug zitten geen aanval is maar een verzoek om mee te liften, dan legt het paard dit verband en staat het de mens toe om op zijn rug te zitten. Zijn oerinstinct zegt hem dat wanneer er iets op zijn rug zit, hij zich te allen tijde staande moet houden. Hij legt voorts het verband dat die tweebenige kabouter op zijn rug geen direct gevaar oplevert. En van dit vermogen om deze verbanden te kunnen leggen, maakt de mens dankbaar gebruik. Zebra's kunnen dit verband niet leggen en zijn daarom praktisch niet te berijden.
Zonder deze intelligentie van het paard was paardenrijden ueberhaupt niet mogelijk. Voest is kennelijk niet in staat om dit verband te leggen, kan het niet rijmen. En dat zegt veel meer over Voest dan over het paard.

Helemaal met jou eens! Hoeveel paarden die niet de tijd krijgen om te beseffen dat die 'dingen' niet gevaarlijk zijn komen er niet zodanig in opstand dat ze zichzelf/hun ruiter verwonden? En als je hem dan het rustig zou aanleren, met vertrouwen, dan zou hij dat niet doen (uitzonderingen daar gelaten)

Aan hetgene er boven heb ik echt niets meer aan toe te voegen! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:06

flappp schreef:
Het paard is niet intelligent. Ik denk dat Voest heel goed weet waar hij mee bezig zijn en datwij als bokker s nog een hoop van hem kunnen opsteken! Hij snapt de paardentaal beter dan wij, denk ik.. Heb je wel eens gezien hoe hij communiceert met de dieren? fantastisch!

Ik vind Emiel Voest zwaar overgewaardeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:13

Na deze tekst krijg ik idd nog meer twijfels over hem. Heb hem nooit echt als een 'toppaardenman' gezien...Maar nu nog minder.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:54

flappp schreef:

Dat dacht ik ook toen mijn rugzak nog relatief leeg was en ik met Emiel Voest in aanraking kwam...Zag hem ook werkelijk als een bijzondere man en dat is ie nog steeds voor mij, maar niet om de wijze waarop hij met zijn paarden omgaat cq traint en al helemaal niet als hij werkelijk vindt dat paarden niet intelligent zijn

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:30

russel schreef:
flappp schreef:

Ik vind Emiel Voest zwaar overgewaardeerd.

ik ook. Heb hem in demonstraties bezig gezien.
Bovendien zou ik maar niet voor alle bokkers spreken, er zitten er hier ook waar Voest nog wat van kan leren...

EDIT: de verdienste van Voest zou kunnen zijn dat hij ons erop wijst dat wij het paard niet moeten vermenselijken, en dus ook geen menselijke kwaliteiten moeten toedichten.
Maar zelfs dan mist hij met dit artikel behoorlijk de boot.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:00

flappp schreef:

Dat er horden bokkers zijn die wat van Voest kunnen leren, staat buiten kijf. En de wijze waarop hij met paarden communiceert wordt ook niet betwist. Als Voest het daarbij gelaten had, was er met dit artikel niets aan de hand.
De conclusies die Voest echter m.b.t. de intelligentie van het paard trekt, getuigen van weinig diepgang. Op dit terrein slaat Voest de plank volledig mis. Hij zou er goed aan doen zich eerst wat meer in de oorsprong en de aard van het paard te verdiepen, alvorens hij zijn enge gedachten hieromtrent wereldkundig maakt.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-06-07 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:07

hexodrien schreef:
http://www.ad.nl/sport/article1448101.ece
ad.nl

,,Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.

een paard loopt niet door het hek heen om achter een stok aan te gaan.. zo dom is die niet Clown een paard ziet daar namelijk het nut niet van in.
een hond heeft jacht instinct, dus daarom gaat deze achter de stok aan. of dit nou zo inteligent is?
wie weet is dit al vaak gezegt, maargoed, dan kan ik het net zo goed nog een keer zeggen Sigaar
ben het hier dus zeker niet mee eens, daarnaast vind ik het maar wat je onder intelligentie verstaat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:12

Mijn pony is dan totáal on-inteligent want hij rent niet achter een stok aan én hij vangt ook geen muizen. Cool