Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Re: Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:52

Ja, en dat is dus ook de enige tekst die ik heb kunnen vinden waar erover preventief slachten wordt gesproken. Verward
Teksten die van internationale instanties komen zoals de OIE, daarin niet.

Ik heb ook wel een (in dit geval belgische) tekst gevonden over blauwtong en daarin werd wel over preventief ruimen van het getroffen bedrijf gesproken. Niets expliciet over paardenpest.
(Alhoewel ik mij trouwens sterk afvraag, of dat wel gebeurd is (in België) bij die laatste blauwtong uitbraak. Er staat mij zoiets voor dat er toen niet preventief geslacht is. Maar ik vind geen bron dat dat kan bevestigen.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:53

Als ik me niet vergis, las ik dat het over wilde paarden gaat (Wikipedia). Waren het dan niet Camargue-paarden die in dat gebied leven, waar het virus is opgedoken? Wel een geruststelling: het is geen zoönose!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:59

@Loretta

tja zo zijn de regels in NL nu eenmaal bij de uitbraak van dit soort ziekten! Hoe erg het ook is als bv jou stalling 1 paard heeft wat besmet is. En tuurlijk is de emotionele band met een paard niet te vergelijken met en kip/varken/koe en komt het dus KEI hard aan als jou paard moet worden afgemaakt.

(Gelukkig werken ze bij de paardenpest niet met preventief ruimen van paarden die op x km van het bewuste stal zijn gevonden, maar houden ze het beperkt dat de ``stal `` zelf)

Maar das nu eenmaal het risico! (Ben trouwens benieuwd wat ze zouden doen als bv een paard van Anky besmet zou zijn, of ze dan ook even haar mooie toppers (Salinero , diverse GGK hengsten) af zouden maken. Volgens de regels iig WEL.

Helaas iedereen denkt ow fijn in West-Europa wordt het steeds warmer. Maar die warmte zorgt er wel voor dat hier allerlei gespuis kan overleven die hier totaal niet thuis horen (denk bv ook aan het steeds verder komen van de Malaria mug)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:00

ja, hoor, we zijn aan de beurt!
moeten ze dan afgemaakt worden?!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:18

studiemiep schreef:
@Loretta

tja zo zijn de regels in NL nu eenmaal bij de uitbraak van dit soort ziekten! Hoe erg het ook is als bv jou stalling 1 paard heeft wat besmet is. En tuurlijk is de emotionele band met een paard niet te vergelijken met en kip/varken/koe en komt het dus KEI hard aan als jou paard moet worden afgemaakt.

En daar wordt dus totaal geen rekening mee gehouden, er bestaan vaccinaties om te voorkomen, dat je paard ziek wordt. Maar ja dan mogen ze het vlees niet exporteren naar het buitenland, want het economisch systeem is door de jaren heen zo gegroeid dat Nederlands vlees ergens in Italie wordt geconsumeerd en het vlees wat hier in de supermarkt ligt van elders komt. Dit gaat alleen maar over geld.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:11

Ik zal morgen eens aan de DA hier vragen hoe het zit....
Ik neem aan dat hij er meer over moet weten.....

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:13

Daar ben ik wel benieuwd naar dan..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:14

Barbara1975 schreef:
Heb een mail gestuurd naar de partij voor de dieren om te overleggen wat de mogelijkheden zijn om duidelijk te maken dat dat vaccin gewoon legaal in Nederland te verkrijgen moet zijn zodat er preventief geent kan worden ipv straks volgens een rampenscenario preventief geruimd....wordt al gek als ik daaraan denk!

En zo niet dan gaan we het wel halen! Dan maar illegaal!

Als ik een reactie ontvang van de Partij voor de dieren dan zal ik hem hier plaatsen!
Tot die tijd zoveel mogelijk paard en pony bezitters op de hoogte brengen!

ook ik heb een mail naar de Partij vd Dieren verzonden. Is het niet een idee dat zoveel mogelijk bokkers dat gaan doen. Hoe meer reacties hoe eerder ze wat kunnen of gaan ondernemen!!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:24

Kan iemand mijn vertellen hoe groot de kans is dat dit in Nederland ook gaat komen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:24

Wil je het E-mailadres dan geven (hoef ik niet te zoeken Clown )?
Oh ja, hoe zou het zitten als je toch al niet van plan bent om je paard voor de slacht te laten gaan? Zou je bijvoorbeeld in je paspoort kunnen laten zetten dat dit paard niet geschikt is voor de slacht, dat er andere opties zijn besloten (crematie bijvoorbeeld)?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:25

Tiffany schreef:
Kan iemand mijn vertellen hoe groot de kans is dat dit in Nederland ook gaat komen?

Ik denk dat werkelijk niemand dat kan...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:27

Shenavallie schreef:
Tiffany schreef:

Ik denk dat werkelijk niemand dat kan...

Scheve mond Dus er bestaat wel een kans dat het hierheen komt..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:29

Er is alleen een "no-reply" adres. Je kunt via http://www.pvdd.nl naar de site en dan via Kamer-contact (linkerkant pagina) een mail sturen. Allemaal doen zou ik zeggen!!! Met meer mensen bereik je ook meer!!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:31

Ik heb mijn stal er al over ingelicht iedergeval..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:31

Thanks! Knipoog

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:40

Ik ga ook zeker een mail sturen! Krijg hier helemaal die kriebels van!

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:44

Gadverredamme..het komt nu toch erg dichtbij.
Ik hoop dat er toch op een of andere manier een oplossing komt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 23:02

kvika schreef:
ik heb niet alles gelezen, maar weet dat,
de Culicoides zijn de boos doender bij blauwtong, maar het zit in de familie want de exceem paarden krijgen ook hun jeuk door de Culicoides.
aangezien deze hier goed kunnen overleven hoe zit het dan met dit virus en de blauwtong?
kijk maar eens hier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwtong

toen blauwtong in nederland kwam mochten er ineens pouron spullen verkocht worden die eerst verboden waren in nederland.
kunnen we dat niet inzetten tegen dit virus?

(ik gebruik het al op mijn paard voor de zomer ecxeem. ze heeft een deken om dus kan de werking niet echt meten, wel zitten er weinig vliegen bij d'r.)

hier moest ik ook meteen aan denken toen ik de naam van dit mugje voorbij zag komen.... deze is behoorlijk aanwezig in nederland. ik ben alleen ff kwijt hoe de besmetting van mug op mug is.

met pour on bedoel je ook middelen als eprinex zeker?

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 01:15

ik las ergens dat iemand vroeg of het ook overdraagbaar is van paard tot paard.
Dit kan alleen via bloed-bloed contact, die kans kan je dus minimaliseren.
Maja we kunnen nu niet veel meer doen dan afwachten en alle berichten in de gaten houden..
en HOPEN met zn alle dat we er geen last van zullen hebben..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:29

Shenavallie schreef:
Wil je het E-mailadres dan geven (hoef ik niet te zoeken Clown )?
Oh ja, hoe zou het zitten als je toch al niet van plan bent om je paard voor de slacht te laten gaan? Zou je bijvoorbeeld in je paspoort kunnen laten zetten dat dit paard niet geschikt is voor de slacht, dat er andere opties zijn besloten (crematie bijvoorbeeld)?

Dat vroeg ik mezelf inderdaad ook af. Bij de MKZ crisis was het argument dat deze dieren niet geconsumeerd mogen worden en dat ze niet geent mogen worden omdat je ze dan niet kan onderscheiden van de zieke dieren (ik heb het nu over koeien he)

Maar wat als we zeggen hij is toch al niet voor de slacht...dat komt dan in dat gewelldige paardenpaspoort.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:54

ik vind dit niet normaal, als de paarden hier dat virus zouden krijgen(wat absoluut niet te hopen is) moeten ze dus blijkbaar maar dood gaan
echt schandalig dat de vacin niet in de EU mag! Boos!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:24

@pellie eprinex ken ik niet, me vriend wel die zegt dat het meer voor wormen enz is.
ik heb butox op me paard gedaan, maar er is ook van bayerfly een merk en sputop is ook zo een zelfde idee.
gr.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:42

Milly_ schreef:
en voor de belgen is frankrijk nog meer dichtbij Verdrietig Hoop dat het bij dat ééne geval blijft..

Jup en wij wonen op vijf minuutjes van de franse grens. Hopelijk kunnen ze het virus zoveel mogelijk beperken hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:43

Tot begin jaren negentig was het zuiden van Spanje in quarantaine vanwege paardenpest.
Wij hebben nog een merrie met een kruis op de schouder gebrandmerkt ten teken van vaccinering.
We kennen hier ook strenge maatregelen om verspreiding van de blauwtongziekte te voorkomen.
Óf er geënt gaat worden is vooral een economische vraag helaas.
Hier was het op een gegeven moment helder dat de ziekte zich niet zou laten uitsterven tenzij men zou gaan enten. De schade op middellange termijn hierdoor was kleiner dan die op lange termijn door de pest zou zijn.
De enorme vlucht die het andalusische paard heeft genomen sinds de grenzen weer open konden heeft het succes van deze beslissing aangetoond.

Verspreiding gaat op natuurlijke wijze via de migrerende mug en wij mensen helpen door het verplaatsen van geïnfecteerde dieren én van muggen.
De meeste gebieden hier in het zuiden van Spanje kennen natuurlijk barières (zoals vergpassen en te droge zones) voor de mug en daarom is men hier al decennia erg scherp op ontsmetting bij verplaatsingen in het seizoen waarin de mug migreren kan.
Eenmaal boven de pyrineëen is het afgelopen met de natuurlijke barrières.
Dit wil niet zeggen dat er reden is voor paniek. De blauwtongziekte is, naar ik las, vorig jaar in NL opgedoken maar was geheel onder controle.

HC

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:53

al word het wel langzaam regenwoudklimaat hier:P
en dan word het een heel ander formulier.

ik heb net de partij voor de dieren mail gestuurd. ga het morgen op stal eens rondvertellen. en ik ga zo verhaal halen bij andere politieke partijen...
als het zover komt ga ik ook actie voeren.

en veel meer als ons druk maken kunnen we neit hier in dit KL*TEland