Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jertadeperta schreef:rixke schreef:tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden
Maar dan heeft je veulen nog steeds 50% kans om ook drager te zijn, dus dat wil je eigenlijk niet.
En bovendien: hoe weet je dat je merrie geen drager is? Dat is momenteel nog erg lastig.
rixke schreef:rixke schreef:tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden
quote jertadeperta: Maar dan heeft je veulen nog steeds 50% kans om ook drager te zijn, dus dat wil je eigenlijk niet.
En bovendien: hoe weet je dat je merrie geen drager is? Dat is momenteel nog erg lastig.(einde quote)
ja daarom moet de merkertest er dus niet alleen komen voor hengsten,maar ook voor merries,zodat je weet of je wel of niet met een bepaalde hengst kunt fokken
loez schreef:Dat ze daar nu pas achterkomen! 80 misvormde veulens ahww
barbara1970 schreef:loez schreef:Dat ze daar nu pas achterkomen! 80 misvormde veulens ahww
Tja zeg dat wel ik heb er namelijk ook eentje van gehad een wat een stumpertje joh vreselijk, hij leeft niet meer maar o wat heb ik ontzettend veel verdriet gehad
Ierland schreef:Bah, zeg, wat verschrikkelijk voor je, je zal het maar meemaken! Er schijnen ook wel eens verlammingen bij Friese veulens voor te komen aan de slokdarm, wat veroorzaakt wordt door inteelt (is wetenschappelijk bewezen inmiddels, vraag me niet welk artikel)..
Zou het fokken met deze hengsten gewoon door een ieder geboycot worden, dan is er in ieder geval een begin gemaakt met deze ellende...
De vraag is wat we allemaal nog meer niet weten of te weten zullen komen mbt het fokken van Friese paarden.
En het zijn toch de mensen die dit probleem in stand houden als ze hier mee doorgaan...Arme beessies.