16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:17

Ze worden niet afgekeurd omdat dit de genenpool zou verkleinen, en de hengstenhouders er geen geld meer aan verdienen Scheve mond

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:19

dat is toch ronduit belachelijk

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:22

Jertadeperta schreef:
rixke schreef:
tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden

Maar dan heeft je veulen nog steeds 50% kans om ook drager te zijn, dus dat wil je eigenlijk niet.
En bovendien: hoe weet je dat je merrie geen drager is? Dat is momenteel nog erg lastig.

ja daarom moet de merkertest er dus niet alleen komen voor hengsten,maar ook voor merries,zodat je weet of je wel of niet met een bepaalde hengst kunt fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:16

rixke schreef:
rixke schreef:
tuurlijk is dat niet nodig,als je een dragervrije merrie hebt kun je altijd combineren met een dragerhengst,dus hoeft zo'n hengst niet afgekeurd te worden

quote jertadeperta: Maar dan heeft je veulen nog steeds 50% kans om ook drager te zijn, dus dat wil je eigenlijk niet.
En bovendien: hoe weet je dat je merrie geen drager is? Dat is momenteel nog erg lastig.(einde quote)

ja daarom moet de merkertest er dus niet alleen komen voor hengsten,maar ook voor merries,zodat je weet of je wel of niet met een bepaalde hengst kunt fokken

Maar dan moet je de hengst dus wel afkeuren (of in ieder geval niet meer gebruiken), dat spreek je heirboven tegen... Bloos
En voor de merrie geldt natuurlijk hetzelfde.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:27

Markertests en openheid, zijn hier volgens mij de sleutel tot succes Knipoog

Als de merriehouder weet of zijn/haar merrie drager is en welke hengst drager is, dan kunnen er verantwoorde keuzes gemaakt worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:15

ik vind het echt ronduit van de zotte dat dergelijke hengsten niet afgekeurd worden. Een hengst krijgt over het algemeen altijd nog meer nakomelingen dan een merrie, en als ik een friese merrie heb, die laat dekken, en er komt een dwerg uit, en het blijkt bekend te zijn dat de bewuste hengst drager is, is die hengstenhouder nog niet jarig! (waarschijnlijk maar weer goed dat ik geen fries heb)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:52

Nou ik ben wel een Fries en denk hetzelfde als jou stef.
Als een hengst het doorgeeft moet je in mijn ogen niet met deze hengst fokken. Op die manier kom je niet van het gen af en geef je het alleen maar door.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:56

Nu hoorde ik dat het mogelijk is dat het dwerggen alleen uit als er 2 genen komen (dus van vader én moeder) en zou een drager mogelijk geen probleem kunnen zijn, zolang hij maar niet gecombineerd wordt met een dragende merrie. Een beetje OLWS idee zeg maar (http://www.bokt.nl/wiki/OLWS )
Maar dan nog krijgt een hengst meer nakomelingen dan een merrie over het algemeen en zou ik toch het zekere voor het onzekere willen nemen.
Je kan ook de dragers op wacht zetten tot er meer bekend is

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:52

Zou het dan niet zo zijn dat de drager dit gen wel weer doorgeeft?
In mijn ogen verschuif je het probleem hiermee naar de volgende generatie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:27

De drager kan inderdaad, zonder zelf symptomen te vertonen, het gen doorgeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:36

Stef: het OLWS-verhaal lijkt er idd wel wat op. Alleen een homozygoot-OLWS veulen is niet levensvatbaar. Dit geldt misschien ook voor 'waterhoofd'veulens, maar dwerggroei schijnt een redelijke levensverwachting te kunnen hebben. Al vraag ik me wel af hoeveel veulens er daadwerkelijk een lang (en gezond) leven zullen hebben en hoeveel er vroegtijdig worden 'weggemoffeld'.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:39

nou daar zijn ze dus mooi weer klaar mee.
en de mensen die hun fries laten dekken door een dragende hengst helemaal.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:42

loez schreef:
Dat ze daar nu pas achterkomen! 80 misvormde veulens ahww Ach gut

Tja zeg dat wel ik heb er namelijk ook eentje van gehad een wat een stumpertje joh vreselijk, hij leeft niet meer maar o wat heb ik ontzettend veel verdriet gehad

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:03

maar: hengsten krijgen meer nakomelingen, dus worden die getest. Merries zullen niet of nauwelijks getest worden, dus je hebt als fries eigenaar altijd het risico dat je een dragende merrie hebt. Om het risico dan zoveel mogelijk te beperken zou je de keuze moeten kunnen maken om een hengst te nemen die zowiezo geen drager is, maar als je dat niet weet, tja, dan weet je het niet...
Zelfde als met OLWS, als je weet dat je merrie drager is, zou je wel gek zijn als je er een dragende hengst opzet, als je een frame merrie hebt, heb je kans dat ze drager is, en laat je testen voor je er een LWS hengst opzet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:41

@stef: als je een duidelijk zichtbare Frame-merrie hebt hoef je niet te testen; frame = OLWS !! 100% zeker. Het zijn juist de merries/hengsten waar het niet zo duidelijk bij is die een probleem geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:28

ok, duidelijk...
frame x frame is niet doen
frame x twijfelgeval is twijfelgeval laten testen (of er gewoon een tobiano opzetten Knipoog )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:59

barbara1970 schreef:
loez schreef:
Dat ze daar nu pas achterkomen! 80 misvormde veulens ahww Ach gut

Tja zeg dat wel ik heb er namelijk ook eentje van gehad een wat een stumpertje joh vreselijk, hij leeft niet meer maar o wat heb ik ontzettend veel verdriet gehad

Wel bij het stamboek aangegeven hoop ik?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:26

Bah, zeg, wat verschrikkelijk voor je, je zal het maar meemaken! Er schijnen ook wel eens verlammingen bij Friese veulens voor te komen aan de slokdarm, wat veroorzaakt wordt door inteelt (is wetenschappelijk bewezen inmiddels, vraag me niet welk artikel)..

Zou het fokken met deze hengsten gewoon door een ieder geboycot worden, dan is er in ieder geval een begin gemaakt met deze ellende...

De vraag is wat we allemaal nog meer niet weten of te weten zullen komen mbt het fokken van Friese paarden.

En het zijn toch de mensen die dit probleem in stand houden als ze hier mee doorgaan...Arme beessies. Verdrietig

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:08

Ierland schreef:
Bah, zeg, wat verschrikkelijk voor je, je zal het maar meemaken! Er schijnen ook wel eens verlammingen bij Friese veulens voor te komen aan de slokdarm, wat veroorzaakt wordt door inteelt (is wetenschappelijk bewezen inmiddels, vraag me niet welk artikel)..

Zou het fokken met deze hengsten gewoon door een ieder geboycot worden, dan is er in ieder geval een begin gemaakt met deze ellende...

De vraag is wat we allemaal nog meer niet weten of te weten zullen komen mbt het fokken van Friese paarden.

En het zijn toch de mensen die dit probleem in stand houden als ze hier mee doorgaan...Arme beessies. Verdrietig

Ik weet niet of ik dit hier mag zeggen anders maar even temmen, maar er zit gewoon heel erg veel mis bij het friese paarden stamboek, als je op de hengstenkeuring bent kun je eigenlijk al van te voren zonder de paarden gezien te hebben weten welke hengsten doorgaan. Het zijn altijd de zelfde hengstenhouders en ik zal geen namen noemen maar iedere friese kenner weet wel over wie ik praat. Het is zo jammer want uiteindelijk gaat het om behoud van het ras maar de laatste 10 jaar gaat het echt om de zakken van bepaalde personen te vullen, tijdje geleden is het hele bestuur opgestapt , daarvoor waren ze failiet kregen we een brief thuis ondertekend door hengstenhouders, dat is toch van de gekke, hengstenhouders horen toch niet in het bestuur te zitten. Afijn hengstenkeuring kom ik niet meer en heb ook mijn lidmaatschap opgezegd. Voor mijn gevoel zit het gewoon niet goed daar en dan wil ik er liever afstand van nemen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:17

Opzet onderzoek erfelijke gebreken
Werkgroep/

FR
Onderzoeksvoorstel

Medio 2006
Mede naar aanleiding van een inventarisatie van de CAH in Dronten heeft de fokkerijraad besloten een werkgroep vanuit de fokkerijraad in het leven te roepen die een voorstel voor selectie tegen erfelijke aandoeningen bij het Friese paard zal formuleren. Dit voorstel zal door externe deskundigen getoetst worden. Reeds lopende onderzoeken (dwergveulen) zullen in dit plan geïntegreerd worden. Het merkeronderzoek voor de dwergfactor is in oktober van start gegaan. Het beleid t.a.v. de wijze van selectie op basis van eventuele merkertests is in voorbereiding.

Dit staat op de site van het Friese stamboek. Kon verder niets vinden maar mischien zie ik het over het hoofd.
Hier in de stad was een stand met informatie over Friese dieren waaronder het Friese paard.
Ik vroeg of zij eigenlijk wel op de hoogte waren van de problemen bij dit paard.
Dit was voor hem de eerste keer dat hij er wat over hoorde.
Mijn antwoord was dat het dan wel tijd werd om eens te informeren voordat het niet meer nodig is.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:41

Er staat nieuws op de site van het FPS.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:00

maar toch, als ze dragers afkeuren weet je zeker dat je het afwijkende gen gaat bestrijden en op den duur kwijt raakt. Zolang dragers goedgekeurd mogen worden, zullen er altijd dragers blijven, en dus een risico groep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:25

Maar ze hebben ook wel een punt met dat ze niet zomaar veel hengsten kwijt willen raken, om verdere inteelt te voorkomen. Zul je zien dat je dan allemaal andere afwijkingen in de hand werkt.
Lastig probleem hoor!