37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shannenbelle

Re: 37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:29

wow wat veel

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:38

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jorincka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:09

Myrdal schreef:
Hmmm, ik zeg ook gefeliciteerd! Haha!
Laat dat beest toch lekker genieten van haar veulentje en rustig bij de kudde laten staan. Denk er maar aan, als je ervoor wil zorgen dat de pony geen veulentjes meer krijgt, dan moet ze immers uit de kudde weg en dus ook bij haar familie weg. Dus die pony komt in een stalletje te staan of alleen op een stukje wei, denken jullie dat je die pony daar een plezier mee doet?

Als het lichaam het niet meer aan kan, dan wordt ze niet meer hengstig of het pakt gewoon niet meer. Gewoon met rust laten dus.

Nog een voordeel: die dame heeft waarschijnlijk wel een jongere minnaar Haha! Dat doet ze goed Haha!

ben het helemaal met je eens Knipoog

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:21

mss is het wel wat zielig, maar dit is idd de natuur
de merrie kiest er zelf voor, anders zou ze zich wel verdedigen enzo

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:25

Zo wat ziet dat oude bessie er nog goed uit zeg. Al die veulentjes hebben haar schijnbaar jong gehouden. Vind het echt super. Ze heeft het duidelijk nog goed naar haar zin bij haar met haar veulen en de kudde. En ook bij haar baasje, die goed voor haar zorgt.

En al dat gepraat over hoe natuurlijk het wel of niet is hou eens op zeg, denk dat sommige hier beter in de stenentijd hadden kunnen leven. We leven nu in 2007 en helaas (vind het ook heel erg dat wij mensen alles maar doden door alle leefgebieden te vernietigen, en beesten afmaken voor hun botten en huid enz.) zijn de meeste mensen niet allemaal zo diervriendelijk.
Moet zeggen dat het merrietje er beter af is dan menig ander, dit lijkt toch wel het meest op een natuurlijke leefwijze, lekker samen kunnen spelen, kroelen enz, beter dan de hele dag in een stalletje staan te vervelen.
Nou dan maar liever in een door een mens gecreeerde kudde dan dat.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:37

Ik vind het ook niet zielig!

Ik denk dat de merrie zelf kan aangeven als ze niet meer gedekt wil worden.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:07

irmalouise schreef:
Zo wat ziet dat oude bessie er nog goed uit zeg. Al die veulentjes hebben haar schijnbaar jong gehouden. Vind het echt super. Ze heeft het duidelijk nog goed naar haar zin bij haar met haar veulen en de kudde. En ook bij haar baasje, die goed voor haar zorgt.

En al dat gepraat over hoe natuurlijk het wel of niet is hou eens op zeg, denk dat sommige hier beter in de stenentijd hadden kunnen leven. We leven nu in 2007 en helaas (vind het ook heel erg dat wij mensen alles maar doden door alle leefgebieden te vernietigen, en beesten afmaken voor hun botten en huid enz.) zijn de meeste mensen niet allemaal zo diervriendelijk.
Moet zeggen dat het merrietje er beter af is dan menig ander, dit lijkt toch wel het meest op een natuurlijke leefwijze, lekker samen kunnen spelen, kroelen enz, beter dan de hele dag in een stalletje staan te vervelen.
Nou dan maar liever in een door een mens gecreeerde kudde dan dat.

He he... amen! Eindelijk een goeie reactie! Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het is pas zielig als je opeens dat lieve beestje UIT de kudde haalt en alleen dumpt in een weilandje omdat ze zo nodig met 'pensioen' moet. Dat zijn menselijke begrippen. En een poaard wordt daar doodongelukkig van.
eigenaar: wees trots op je shetje! Haha! gefeliciteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:58

mm
je kunt ook de hengst uit de kudde halen....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:14

runningkawa schreef:
mm

Was ook al mijn idee....

Wij hebben hier geregeld kuddes shetlanders voor de ramen lopen met hengsten. Nou of die merries nu willen of niet, gedekt wordt er Bloos Ze worden de hele dag achterna gezeten, ook als ze het niet willen. Het gaat er echt raar aan toe soms. Die arme diertjes piepen en gillen en schoppen en slaan.
Dus dat die merrie dat zo graag wil betwijfel ik ernstig hoor. Ik weet niet of jullie wel eens gezien hebben hoe het in zo'n kudde met hengsten erbij toegaat, maar het gaat er niet al te zachtzinnig aan toe! En dan zo'n oudje van 37 jaar... wat moet die dan nog beginnen tegen zo'n jonge hengst? Die wordt echt wel gedekt of ze nu wil of niet.
En dan nog 30 veulens waarvan het grootste gedeelte waarschijnlijk na een halfjaar rechtstreeks naar de slager gaan Ach gut ik zie het nut er werkelijk niet van in en snap ook niet dat mensen dit "mooi" vinden.
Laatst bijgewerkt door aisie op 29-05-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:30

Dat heb ik ook al eerder aangegeven dat hengsten vaak niet zo zachtzinnig zijn...maar daar wordt dan overheen gel*ld...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:58

Maar we weten niet hoe deze hengst zich tegenover zijn merries gedraagd, dus daar kunnen we geen uitspraak over doen. Lachen

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:38

Agussie, die merrie is bijna haar hele leven al drachtig!
Nou ja, leuk dat ze het zo goed doet, als het doel is een record-aantal veulens te fokken bij 1 merrie...!
Sterkte voor de merrie hoor !!!

Sharrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:43

Ik vind het maar zielig! Elk jaar weer bevallen dat beest mag ook wel een keertje rust! Ze is al harstikke oud.

oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:56

aisie schreef:
runningkawa schreef:
mm

.
En dan nog 30 veulens waarvan het grootste gedeelte waarschijnlijk na een halfjaar rechtstreeks naar de slager gaan Ach gut ik zie het nut er werkelijk niet van in en snap ook niet dat mensen dit "mooi" vinden.

Ik weet niet of je het hebt gelezen, maar de meeste veulens zijn helemaal niet naar de slager gegaan, ze zijn gewoon naar bevrienden shetland liefhebbers gegaan.
Dus om nu gelijk te roepen dat er alleen maar gefokt wordt voor de slager vind ik overdreven Nors opkijken

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:37

nee idd, ze zullen echt niet naar de slager gaan allemaal. maar ik vind 30 veel

Dayenne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:45

Ik vind eigenlijk wel dat deze shetlander met pensioen moet 30 veulens?!? jeetje is wel erg veel en erg overdreven probeerde deze mn in het guiness boek te komen of zo?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:19

Dayenne_1 schreef:
Ik vind eigenlijk wel dat deze shetlander met pensioen moet 30 veulens?!? jeetje is wel erg veel en erg overdreven probeerde deze mn in het guiness boek te komen of zo?

Ze ís eigenlijk met pensioen --> Ze loopt gewoon in haar weitje en krijgt daarbij veulens, en daar zorgt ze als superervaren moeder voor. Tsja, míjn keuze is het niet, maar ik denk dat deze pony echt niet happy is als je haar uit die kudde haalt. Gewoon staan laten en van genieten. Ik denk dat we de beol teveel vermenselijken (trouwens, onze oma's van 80 kúnnen niet eens meer baby's krijgen, het lichaam geeft het echt wel aan)