Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopathie)

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:15

de klachten zijn spierafbraak, het gaat heel snel, ze kunnen in 24 uur van gezond naar dood(ziek) gaan.
hoe het komt weet dus niemand.
misschien wel goed toch even het topic door te lezen Knipoog

eilander

Berichten: 3258
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:59

Het lijkt in de eerste instantie op maandagziekte.Ze kunnen nauwlijks meer een pas verzetten.Staan met een kromme rug en laten het hoofd hangen.Ze hebben een slepende ,zwabberende gang(als ze nog kunnen lopen)
Het verschil is alleen dat bij maandagziekte de spieren hard worden en bij AM de spieren juist wegvallen.Dat kun je dus voelen.

Hoepsie

Berichten: 261
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:12

Ohgetver... heb alles door zitten lekker en mijn 16mnd jonge beest staat ook (zoals het m.i. hoort) 24/7 op het land. Ik was al van plan extra vitamines te geven voor de winter, maar doe het nu maar versneld. Je weet maar nooit. Baat het niet, dan schaadt het ook niet lijkt me (hij heeft nog niet eerder gehad)...

Voor de mensen die het is overkomen: heel erg veel sterkte!

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:28

voor iedereen die dit is overkomen sorry.
ik houd mijn ogen goed open bij ons om er voor te zorgen dat er niet meer gevallen komen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:01

Citaat:
ik heb ook met 2 helaas overleden 3 jarige bekend. waarschijnlijk door hetzelfde als hier in dit toppic vermeld waren.

2 mierlo (noordbrabant)

de dierenarts wist te vertellen dat er al meer paarden gemeld werden met dezelfde sympotmen.
omg. someren


ik quote mijn eigen stukje even.

ik heb hier niet de juiste info verstrekt, mijn excusses hier voor!!!!

het betreft 1 paard en stond in aarle-rixtel NB

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:19

ik zal het even voor je doorgeven in het sticky, oke?
dan wordt de lijst denk ik aangepast.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:51

elinax: hoe ist het nou?

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:31

Update:

- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)

KooArabians

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Sterksel (NB)

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:16

marloezzke schreef:
Citaat:
ik heb ook met 2 helaas overleden 3 jarige bekend. waarschijnlijk door hetzelfde als hier in dit toppic vermeld waren.

2 mierlo (noordbrabant)

de dierenarts wist te vertellen dat er al meer paarden gemeld werden met dezelfde sympotmen.
omg. someren


ik quote mijn eigen stukje even.

ik heb hier niet de juiste info verstrekt, mijn excusses hier voor!!!!

het betreft 1 paard en stond in aarle-rixtel NB


Waar in Aarle Rixtel stond dit paard??

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt ook in Limburg op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:53

sarov schreef:
nouskaatje schreef:
Oeh .. dat is niet best .. gellukig is Frysland ver van Limburg weg Nagelbijten / Gniffelen

Hebben wij vorige week ook niet over Friesland gezegd, groetjes uit limburg


Ze komen allemaal aan de beurt als ze niet uitkijken.

In Oost Duitsland wordt al vanaf September aktie ondernomen en wordt "samenscholing" van paarden tegen gegaan.
Universiteiten houden zich er volop met bezig. De FN heeft een waarschuwing uitgedaan en gevallen worden in kaart gebracht en bijgehouden.

En wat doet men in Nederland en Belgie..wat onzin verkopen..en de Politiek is bezig met hun eigen Show. We hebben nu eenmaal klimaat veranderingen en andere 'beestjes" c.q. (Blauw-tong) etc .

Afbeelding

http://www.pferdezucht-sachsen-thueringen.de/?Anaemie


http://www.thueringen.de/imperia/md/con ... 6_neu_.pdf

http://www.tsk-sachsen.de/Tierlinks/Pfe ... _unten.htm

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:18


RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:26

onze paarden staan bijna dag en nacht buiten.
moet ik ze nu ook binen gaan zetten?
wat doen jullie??
bedankt

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:29

ik heb ze buiten gelaten, omdat ze niet anders gewend zijn.
het is een risico, maar deze ziekte komt al jaren en jaren voor he, al sinds 1940..
de kans dat het jou paarden treft is relatief klein.
met opstallen 's nachts zou de kans nog kleiner zijn,maar ook dan kunnen ze het nog krijgen..
als je paarden wel gewend zijn aan stal is het mi wel oke, maar zo niet, dan geeft het alleen maar stress, en daardoor minder weerstand, wat het risico uiteindelijk groter maakt..

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:15

viewtopic.php?f=3&t=684566

willen jullie even een blik werpen op dit topic, en het doorgeven aan mensen die er nauw bij betrokken zijn, aub.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Dodelijke paardenziekte duikt ook in Limburg op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:55

[/quote]
Ze komen allemaal aan de beurt als ze niet uitkijken.

In Oost Duitsland wordt al vanaf September aktie ondernomen en wordt "samenscholing" van paarden tegen gegaan.
Universiteiten houden zich er volop met bezig. De FN heeft een waarschuwing uitgedaan en gevallen worden in kaart gebracht en bijgehouden.

En wat doet men in Nederland en Belgie..wat onzin verkopen..en de Politiek is bezig met hun eigen Show. We hebben nu eenmaal klimaat veranderingen en andere 'beestjes" c.q. (Blauw-tong) etc .

Afbeelding

http://www.pferdezucht-sachsen-thueringen.de/?Anaemie


http://www.thueringen.de/imperia/md/con ... 6_neu_.pdf

http://www.tsk-sachsen.de/Tierlinks/Pfe ... _unten.htm
[/quote]

Je geeft links naar een virusziekte die bloedarmoede veroorzaakt, dat heeft met deze zaak niets te maken...Atypische Myopathie is geen virusziekte en geeft ook geen bloedarmoede.

De Uithof is ook al heel erg druk bezig met onderzoek naar Atypische Myopathie en zit dus zeker NIET stil!!! Ze hebben contacten met de diverse paardenklinieken en melden de gevallen centraal.
Verder kan er op dit moment geen persbericht naar de media aangezien er nog maar een paar gevallen zijn in Nederland, er nog geen nog geen sluitend onderzoek is met resultaten en er geen onnodig paniek veroorzaakt dient te worden...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt ook in Limburg op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:22

laetitia schreef:

Je geeft links naar een virusziekte die bloedarmoede veroorzaakt, dat heeft met deze zaak niets te maken...Atypische Myopathie is geen virusziekte en geeft ook geen bloedarmoede.

De Uithof is ook al heel erg druk bezig met onderzoek naar Atypische Myopathie en zit dus zeker NIET stil!!! Ze hebben contacten met de diverse paardenklinieken en melden de gevallen centraal.
Verder kan er op dit moment geen persbericht naar de media aangezien er nog maar een paar gevallen zijn in Nederland, er nog geen nog geen sluitend onderzoek is met resultaten en er geen onnodig paniek veroorzaakt dient te worden...


Waarom een hoop lawaai hier op Bokt en stemmingmakerij ( 190 reacties) en hier 680 reacties viewtopic.php?f=3&t=679192
voor de enkele doden waar men niet weet wat de oorzaak is en het dan maar plaatst onder de noemer "Atypische Myopathie " , terwijl bovenstaande links meer relevant kunnen zijn en de feiten voor zich spreken.

Citaat:
Equine infectious anemia is a serious disease that threatens the world's horse population. Despite testing and measures to eradicate the disease, approximately 2000 new cases are identified each year in the U.S.
There is no cure for EIA.

EIA generally has three forms:

Acute, during which the virus is active, multiplying and harming the immune system and other organ systems.
Chronic, during which the animal may vacillate between remission and disease states. The horse may be thin or in poor body condition, and may suffer recurring bouts of clinical signs, as seen in the acute phase.
In apparent, during which the horse carries the virus but shows no apparent symptoms. Stress or disease may bring on an acute episode.
.


http://www.dclahdvm.com/articles/anemia.htm

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:24

EIA is heel iets anders als AM waar we het hier over hebben.
EIA wordt veroorzaakt doordat de uitwerpselen van skunks in het eten van paarden terechtkomt (door hooien of gras).
In Amerika zijn hele strenge wetten als er EIA wordt gekonstateerd; alle paarden worden zonder pardon vernietigd.
Er is tegen te enten, dus dat is daar dan ook verplicht. Men mag de staatsgrens niet over zonder een geldig entingsbewijs.

Ik zal niet zeggen dat het alleen in Amerika voorkomt, ook in Europa zullen zondermeer verspreiders bestaan, maar IMO is er geen gelijkenis met AM.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:31

DubbelDun schreef:
Ik zal niet zeggen dat het alleen in Amerika voorkomt, ook in Europa zullen zondermeer verspreiders bestaan, maar IMO is er geen gelijkenis met AM.


Het is op dit moment heel aktief in Duitsland dus waarom kan het niet hierheen overslaan.
Zie bovenstaande links. ( verspreiders : muggen etc. Net als bij de Blauwtong..)

Er wordt hier alleen maar uitgegaan van IMO ( is dit een ander woord voor ik weet het niet)
Of steekt men de kop in het zand?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:35

Nou ja als de DA bevestigen dat het om deze ziekte gaat dan heb ik geen reden om aan te nemen dat het een andere ziekt eis

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:36

@ceasario: Als 'onze' AM gevallen eigenlijk EIA zouden zijn, was dat toch heel makkelijk vast te stellen ??
Zo dom zijn ze in Utrecht heus niet (IMO Knipoog )

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:38

DubbelDun schreef:
@ceasario: Als 'onze' AM gevallen eigenlijk EIA zouden zijn, was dat toch heel makkelijk vast te stellen ??
Zo dom zijn ze in Utrecht heus niet (IMO Knipoog )


Wat is dom en wat is Politiek ? Haha!


Citaat:
Blauwtong bepaalt toekomst schapen- en geitenhouderij
Als de blauwtongziekte niet uit Nederland verdwijnt, is er geen toekomst meer voor de export van schapen en geiten, volgens Siem Jan Schenk.
De voorzitter van de veehouderssectoren LTO heeft dat vandaag in Den Haag gezegd. Schenk houdt er rekening mee dat de knut, het vliegje dat de dierziekte verspreidt, ook actief blijft als het gaat vriezen.
In tegenstelling tot de verwachtingen heeft de ziekte, die honderd dagen geleden voor het eerst in Nederland werd gesignaleerd, zich de laatste weken verder uitgebreid. Sinds half oktober is er sprake van 42 tot 60 uitbraken per week.

Het huidige vaccin tegen de ziekte is niet goed genoeg om te gebruiken, zegt viroloog Ab Osterhaus. In Italië, Spanje en Portugal bleek vaccinatie geen succes. Voor de variant van het virus in Nederland (BTV-8) is geen vaccin beschikbaar. Osterhaus vergelijkt het virus met het West Nijl virus dat zich binnen enkele jaren over de Verenigde Staten heeft verspreid. "Een strenge winter zou helpen het virus klein te krijgen, maar zekerheid daarover hebben we niet."

bron zibb.nl

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:39

Maar wat heeft blauwtong er nou mee te maken dan? Hier in een vervoersverbod ivm de blauwtong

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:42

ceasario schreef:
Wat is dom en wat is Politiek ? Haha!
Dat gezegde impliceert dat Utrecht zich laat leiden door wat de politiek hen ingeeft??? Baute uitspraak.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:46

DubbelDun schreef:
ceasario schreef:
Wat is dom en wat is Politiek ? Haha!
Dat gezegde impliceert dat Utrecht zich laat leiden door wat de politiek hen ingeeft??? Baute uitspraak.


Ik heb het over de meldingsplicht van AM en waar jullie het over hebben is/zijn gevallen van
" men weet het niet en daarom noemen we het maar ... Haha! Ach gut "Terwijl voor AM in Duitsland de alarmklok al maanden slaat en ...hier weet men daar niks van ? Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:39

ceasario schreef:
[
Ik heb het over de meldingsplicht van AM ...
bedoel EIA

Citaat:
Citaat:

Äußere Krankheitsanzeichen sind:

- Fieber bis 42oC
- Appetitlosigkeit
- Schwäche, Zittern, schwankender Gang
- Angelaufene Gliedmaßen bzw. Flüssigkeitsansammlung (Ödeme) am Unterbauch oder Schlauch u. dadurch bedingte Schwellungen
- Abmagerung
- Konditionsverlust
- Gelbe bis blasse Schleimhäute
- Punktförmige Blutungen auf den Schleimhäuten



http://www.pferdezucht-sachsen-thueringen.de/?Anaemie
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-11-06 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt