50 Paarden verwaarloosd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: 50 Paarden verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:38

Citaat:
Paardenhoudster woedend na inval
Door Norbert Bökkerink

Vrijdag 25 augustus 2006, ULICOTEN - "Ach ja, het is weer bijna oktober. De vierde dag van die maand is het werelddierendag, dus moet de dierenbescherming nu wel weer even scoren." Af en toe vol van cynisme vertelt Wanda van Duin, eigenaresse van de Ulicotense paardenhouderij Pelgrims Park, haar verhaal. Het verhaal over 'de inval' van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, waarbij afgelopen woensdag 12 van haar 46 Pinzgauer Noriker-paarden in beslag werden genomen.

Wanda van Duin bij enkele paarden in de wei. FOTO TON SCHLUTER
Deze foto is gisteren gemaakt:

Afbeelding

Wegens 'onthouding van medisch zorg en voeding', zoals Van Duin officieel te horen kregen. Een beschuldiging waar ze niets van snapt en die volgens haar ook nergens op kan worden gebaseerd. "Ik verzorg al jaren de rondritten per huifkar door Baarle. Onder andere in opdracht van Landgoed Scholingen. Dat alleen dat al levert vijf- tot zesduizend klanten per jaar op. Verder houden we dieren ten behoeve van de paardenmelkerij en verzorg we paardenvakantiekampen. Dat ga je toch allemaal niet op het spel zetten door je dieren slecht te verzorgen?"

Wand van Duin is een dag later de schrik, verbazing en verontwaardiging nog nauwelijks te boven. "Opeens, zonder enige aankondiging of waarschuwing stonden ze woensdagochtend met z'n tweeën op het erf", vertelt ze. "Of ze even mochten rondkijken, want de dierenbescherming was getipt dat ik mijn dieren verwaarloos. 'Ga uw gang', zei ik, 'ik heb niets te verbergen en ben verder even weg naar een afspraak. Toen ik om twee uur 's middag terug kwam, stond er opeens een hele delegatie van de dierenbescherming, compleet met veewagen, op het erf."

Want, zo kreeg Wanda te horen, de inspecteurs hadden inderdaad 'ernstig zieke en ondervoede' dieren gevonden. "En dat klopt in zoverre dat vier van mijn paarden inderdaad niet helemaal in orde zijn", erkent Wanda van Duin. "Maar als je 46 paarden hebt, zitten er natuurlijk altijd wel een paar zieke dieren tussen. Dat verhaal begint met een dier dat tijdens het noodweer van drie weken geleden een afgebroken tak van een dennenboom in zijn oog kreeg. Dat is daardoor ernstig ontstoken geraakt, maar het dier is onder behandeling van een dierenarts. Het tweede paard is herstellende van een acute leverontsteking. Het is natuurlijk logisch dat het als gevolg van die ziekte er inderdaad vermagerd uitzag. En de twee andere paarden hebben een aandoening aan de rug, a-tactisch geheten, die onder paarden wel vaker voorkomt. De dieren zijn hierdoor ongeschikt om een nog huifkar te trekken of als rijdier te gebruiken. Maar ik kan ze nog wel heel goed als 'knuffeldieren' gebruiken voor de zorgboerderij die ik hier wil beginnen."
Dat naast deze vier paarden nog eens acht andere dieren in de veewagen verdwenen is voor Wanda een raadsel. "Het gaat om zes volwassen dieren en twee jonge veulens, die natuurlijk niet niet alleen achter konden blijven. Ze zijn willekeurig uit het weiland gehaald, omdat ik er teveel dieren had lopen, zeiden ze. Terwijl ik hier zeveneneenhalve hectaren weiland bezit? Onbegrijpelijk."

Wanda van Duin heeft geen enkel idee aan wie of wat ze dit alles heeft te 'danken'. "Misschien een rancuneus iemand? Die kom je tenslotte wel vaker tegen in de paardenwereld. Verder kom ik van origine niet uit deze omgeving en heb ik hier in de loop der jaren natuurlijk ook wel eens met deze of gene problemen gehad. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat ik dit meemaak. De Algemene Inspectiedienst en de Dierenbescherming zijn hier namelijk anderhalf jaar geleden ook al eens op bezoek geweest. Maar toen zijn ze tot de conclusie dat ze hier alleen maar hun tijd zaten te verdoen. Het vervelende is alleen, dat zoiets je altijd blijft achtervolgen."

Volgens woordvoerder Jelko de Ruijter van de Dierenbescherming is aan het besluit twaalf dieren af te voeren een gedegen afweging vooraf gegaan. "Dat doen de twee inspecteurs niet op eigen houtje. Ze worden hierin bijgestaan door een dierenarts, die ook de beslissing neemt."
De Ruijter wilde donderdag niet zeggen waar de in beslag genomen dieren zijn ondergebracht. Het Openbaar Ministerie moet nu beslissen of en zo ja hoeveel dieren eventueel teruggaan naar Ulicoten of dat ze naar een nieuwe eigenaar gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:40

Wie er gelijk heeft weet ik niet, maar ik vind de hele gang van zaken wel typisch.... Zeker van de DB. Ik mag aannemen dat iemand van tevoren waarschuwingen krijgt (nou ja, bij de Nl DB weet je dat nooit eigenlijk)..

Overigens, die grijze (?) hierboven vind ik wel wat schraal. Ribben hoor je te voelen, niet te zien... toch?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:46

@Cer, jij moet je deze foto's nog wel herinneren.
Shah was toen veels te magen, dit alleen door
vervoer van frankrijk naar nederland en castratie.

Shah is toen ook niet verwaarloosd en mishandeld.

Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat Shah
op juist gewicht was.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zien Shah zijn hoeven er nu ook niet mooi uit.
De hoefsmid kan niets doen omdat ze erg kort zijn.
Het is dus afwachten tot de hoeven weer gegroeid zijn.

Er kunnen dus meer verhalen achter zitten dan wij nu te
horen krijgen.

Tot nu toe geef ik ze de voordeel van de twijfel en ik hoop
dat we binnenkort te horen krijgen wat er met de 12 paarden
gaat gebeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:50

@Mistic: ja die foto ken ik wel, hoe lang duurde het voordat Shah weer een beetje op gewicht was?
En wil je bovenstaande foto vergelijken met deze bijv.
Afbeelding
Nee toch?

het is inderdaad wel zo dat mensen verwaarlozing op verschillende manieren zien. Wat dat betreft heb ik echt het idee dat er verschillende dimensies bestaan waarin mensen compleet langs elkaar heen leven.
Voor de ene is een ruk aan het bit heel normaal, de ander vind dat niet kunnen. Of neem het voorbeeld van de koeien van gisteren.. vinden de boertjes ook volkomen normaal... (even ter illustratie dat ieder in zn eigen werkelijkheid leeft)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:55

Dat is Sissi, zij is oud en met pensioen en kan nog maar heel moeilijk kauwen

Dit zijn Robinson en Tarkha voordat ze in beslag zijn genomen:

Afbeelding

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:56

[quote="Cer"]@Mistic: ja die foto ken ik wel, hoe lang duurde het voordat Shah weer een beetje op gewicht was?
En wil je bovenstaande foto vergelijken met deze bijv.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=GEZMSDED[/img]
Nee toch?

het is inderdaad wel zo dat mensen verwaarlozing op verschillende manieren zien. Wat dat betreft heb ik echt het idee dat er verschillende dimensies bestaan waarin mensen compleet langs elkaar heen leven.
Voor de ene is een ruk aan het bit heel normaal, de ander vind dat niet kunnen. Of neem het voorbeeld van de koeien van gisteren.. vinden de boertjes ook volkomen normaal... (even ter illustratie dat ieder in zn eigen werkelijkheid leeft)[/quote]

Achter dit paard zit ook een verhaal, ze is al vreselijk oud en eet bijna niet meer doordat haar tanden allemaal afgesleten zijn. Ze is ook nooit vol geweest en zal ze ook nooit meer worden. Als dit paard maar 1 dag al niet eet ziet ze er al weer vreselijk slecht uit.
Dat dit paard er zo uit ziet kan de eigenaresse niets aan doen. Ze eet gewoon bijna niet meer, je kan haar alles lekkers wat je kan bedenken voor zetten maar dat is nog geen garantie dat ze het opeet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:57

Ja in mijn werkelijkheid is dat ook niet te verglijken.
Maar blijkbaar heeft iedereen daar dus andere gedachte over..

Ik heb ook een paard gehad dat mager was en nog moest veulenen (paardje was mishandeld)
En ja dat heeft veel tijd en energie gekost voordat ik m een beestje op een normaal gewicht had!
Maar daar zijn we wel vaaaak mee naar de DA geweest.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:57

Het paard op de laatste foto is inderdaad nog een stuk magerder, maar als je bedenkt dat het bij Shah al in 1 week tijd gebeurd is. En het zeker 3/4 jaar geduurt heeft voordat hij volledig op goed gewicht zat.

Aangezien ik het verhaal achter dit paard niet ken wil ik er ook niet over oordelen.
Wij kunnen aan de foto niet zien hoelang het paard in bezit is, hoe oud het is of dat het paard ziek is.

Ik denk dat de eigenaar van deze paarden echt zelf de publiciteit niet had opgezocht als alles volledig waar zou zijn wat er nu beweert wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:58

Sissi kan moeilijk kauwen? Is dat een reden dat ze er zo uit ziet?

Ik kwam vorig jaar nog op een stal waar een paardje van 30+ stond, gratepaalmager.. echt te sneu gewoon. Paard bleek ook niet goed te kunnen kauwen. Het paard ging verzorgd worden door iemand die daar rekening mee hield en binnen een maand of 2 a 3 zag hij er weer super uit!
Dus sja...

Nogmaals, ik geef geen oordeel, maar ik vind het verhaal wel een beetje rammelen, aan beide kanten trouwens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:00

3/4 jaar? Dat is best lang.. Scotch is ook een winterseizoen schraal geweest (niet mager) en dat heeft na behandeling van 2 DA's maar een maand geduurt voordat ze er weer goed uitzag... en toen was ze ook al 20+

Mistic

Cer schreef:
Nogmaals, ik geef geen oordeel, maar ik vind het verhaal wel een beetje rammelen, aan beide kanten trouwens.

En daarom geef ik de eigenaar de voordeel van de twijfel.
Ik heb al zo vaak gehoord dat de DB missers heeft gemaakt.

Ik ben benieuwd of wij hier uiteindelijk ook de afloop van meekrijgen.

filou

[quote="Cer"]Sissi kan moeilijk kauwen? Is dat een reden dat ze er zo uit ziet?

Ik kwam vorig jaar nog op een stal waar een paardje van 30+ stond, gratepaalmager.. echt te sneu gewoon. Paard bleek ook niet goed te kunnen kauwen. Het paard ging verzorgd worden door iemand die daar rekening mee hield en binnen een maand of 2 a 3 zag hij er weer super uit!
Dus sja...

Nogmaals, ik geef geen oordeel, maar ik vind het verhaal wel een beetje rammelen, aan beide kanten trouwens.[/quote]

Heb je mijn stukje ook gelezen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:01

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:01

Cer schreef:
3/4 jaar? Dat is best lang.. Scotch is ook een winterseizoen schraal geweest (niet mager) en dat heeft na behandeling van 2 DA's maar een maand geduurt voordat ze er weer goed uitzag... en toen was ze ook al 20+

Ja 3/4 jaar. En er ging ook een hoop krachtvoer in (3 kilo sportbrok per dag, 2 kleine balen hooi).

Sommige mensen komen niets aan als ze vreten, anderen komen bij wijze van spreke al aan als ze naar suiker kijken.

Bij paarden werkt het natuurlijk ook zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:11

Is zo, dat het bij paarden verschillend werkt. Scotch werd alleen maar slechter van krachtvoer nl.

Ik blijf mn twijfels hebben, maar dat komt omdat ik gewoon achterdochtig aangelegd ben Cool Ik ken nl ook bedrijven die het super voor elkaar hebben, en waarbij de ene helft van de paarden staat te glimmen van gezondheid, maar de andere helft kreupel, mager en onverzorgd is. Waarbij de sportpaarden er super uitzien, maar waar wel een veulentje overlijd door verwaarlozing. En de klanten zien alleen maar de goede kant (logisch).

Dat de DB rammelt, ja nogmaals, daar ben ik het alleen maar mee eens... Ik vraag me soms ook af wat voor mensen daar werken ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:12

Mijn paard deed er een jaar over om er normaal uit te gaan zien:

De andere paarden uit deze serie, Furno, Senna en Farida zijn voortijdig afgevoerd door de DB, omdat ze niet snel genoeg verbeterden. Gelukkig stond Arabesk op dat moment ergens anders.

Dat was mijn eerste slechte ervaring met de DB, Ulicoten is de 2e.

Arabesk schreef:
Afbeelding
Erger nog dan dit kreeg ik hem, pas toen er weer een beetje vlees op zat durfde ik foto's te maken.
De reden van deze verwaarlozing is een lang verhaal en ik ga hier geen oude koeien uit de sloot halen. Koe

Afbeelding
drie kwart jaar later (vlak na de winter) nog niet echt veel vlees erop

Afbeelding
1,5 jaar later

Afbeelding
oeps ietsje te vet gemest

Afbeelding
2 jaar later, eindelijk spieren
staart is wel opgevreten door de shetlander

Mensen hebben me voor gek verklaard, maar hij is best mooi geworden en heeft er uiteindelijk niks aan over gehouden. Hij is nu kerngezond en heeft sinds ik hem heb nog niks gemankeerd, niet kreupel en niet ziek Ja
Het was een lange weg, maar ik hoop dat m'n paardje nog heel lang bij me blijft Lovers
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:13

Ik denk dat wel alleen maar kunnen afwachten op hoe deze zaak zal aflopen, als we daar al iets van mee gaan krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:13

Ik kan me echt kwaad maken op mensen die zomaar zonder het verhaal van beide kanten te weten hun oordeel al klaar hebben. Boos! Ik heb het verhaal van de eigenares zelf gelezen en in dit geval is liegen een strafbaar feit. Voor degene die het bericht nog niet hebben gelezen (staat ook in dit topic) en geen zin hebben om terug te bladeren lees eerst eens het hele verhaal van de eigenares hier de link: viewtopic.php?f=12&t=643730&hilit=

Gelieve eerst te lezen en dan je oordeel geven of je eerder gegeven oordeel veranderen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:14

Om het centraal te houden.
-> Nieuwsbericht VN.