Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:44

Wat zei ze?

Veline

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:54

Bij ons lopen ze ook overdag buiten en ze hebben inderdaad haast nooit wat ... Behalve als de enige ruin(wij hebben verder alleen maar merries) er ook bij staat, die gaat dan de merries lopen opjagen en zodoende liggen ze soms wel eens in de sloot
We zetten hem dan altijd met een andere merrie, die verbazingwekkens wel goed met hem op kan schieten, los in de bak ...

Dit onderzoek is ook voor mij niets nieuws eigenlijk, ik snap daarom ook niet dat iemand kan promoveren met zo`n onderzoek ....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:55

Op de radio zei ze dat ze een groep paarden in hun natuurlijke omgeving geobserveerd had.
Toen de volledige leek interviewer dat een te mager gegeven vond bleek het om IJslanders te gaan in hun land van herkomst en in de opfok en bestond de kudde uit merries en RUINEN (hoe natuurlijk kun je zijn) van 1 tot 4 jaar.
Ik wil mijn belastinggeld terug dat aan het "onderzoek" van deze mediageile dame gespendeerd is

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:57

Veline schreef:
Dit onderzoek is ook voor mij niets nieuws eigenlijk, ik snap daarom ook niet dat iemand kan promoveren met zo`n onderzoek ....

Heb je enig idee wat onderzoek en promotie inhoudt?

Ik heb nogal eens het idee dat veel mensen bij dit soort dingen geen idee hebben waarover ze praten.

Je kunt iets misschien wel 'weten' of 'denken' maar bewijzen is toch heel iets anders.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:00

sarabande schreef:
Ik wil mijn belastinggeld terug dat aan het "onderzoek" van deze mediageile dame gespendeerd is

he het is een wetenschappelijk onderzoek he, het is nog niet eerder wetenschappelijk vastgesteld!

veel promotieonderzoeken zijn niet supervernieuwend, de meeste bouwen eerst voort op eerdere onderzoeken. Vooruitgang in het onderzoek in het algemeen gaat meestal maar heel langzaam.

Hopelijk is er een nieuwe promovendus die nu gaat onderzoeken wat de verschillen tussen stalpaarden en kuddepaarden zijn. Of beter nog kijken naar de lichamelijke gevolgen van stalarrest. Onderzoek naar effect op de hoeven bijvoorbeeld! Daar zijn al wel gegevens van, maar nog niet in de vorm van een wetenschappelijk onderzoek.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:02

Als je zo slim bent om te promoveren op iets dat al bekend is dan past enige bescheidenheid over het onderwerp.
Dit is overal de media ingegooid, dus kan ze reactie verwachten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:04

sarabande schreef:
Als je zo slim bent om te promoveren op iets dat al bekend is dan past enige bescheidenheid over het onderwerp.

Waarom nou weer bescheidenheid over het onderwerp??????

Voor promoveren hoef je niet heel slim te zijn hoor , gewoon hard werken en doorzettingsvermogen zijn veel belangrijker.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:09

Arabesk schreef:
sarabande schreef:

Waarom nou weer bescheidenheid over het onderwerp??????

Voor promoveren hoef je niet heel slim te zijn hoor , gewoon hard werken en doorzettingsvermogen zijn veel belangrijker.

Volgens mij gaat dit uit van de universiteit Utrecht, lijkt me dan wel dat je een beetje slim moet zijn Ik had gewoon niet verwacht dat dit op universtair niveau onderzocht was ... of heb ik dit mis

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:14

Veline schreef:
Volgens mij gaat dit uit van de universiteit Utrecht, lijkt me dan wel dat je een beetje slim moet zijn Ik had gewoon niet verwacht dat dit op universtair niveau onderzocht was ... of heb ik dit mis

Dit gaat inderdaad uit van de universiteit Utrecht.
En nu is het dus wel wetenschappelijk onderzocht

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:15

Wendy schreef:
Veline schreef:

Heb je enig idee wat onderzoek en promotie inhoudt?

Ik heb nogal eens het idee dat veel mensen bij dit soort dingen geen idee hebben waarover ze praten.

Je kunt iets misschien wel 'weten' of 'denken' maar bewijzen is toch heel iets anders.

Wat was de hypothese van dit onderzoek?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:16

Gedragsstudies van dieren zijn nog best wel lastig, het is geen kwestie van een paar uur kijken. Je moet standaard gedragsuitingsformulieren bijhouden etc, die gegevens moet je vervolgens sorteren, uitzetten in grafieken etc en daar conclusies uit trekken.

Een promotieonderzoek in het algemeen bestaat uit:
- (in)lezen van literatuur over je onderwerp
- experimenten bedenken
- uitvoeren
- gegevens verzamelen
- gegevens verwerken
- conclusies trekken
- proefschrift schrijven

Er zijn ook heus wel universitaire eisen aan te onderzoek gesteld hoor! De conclusie die ze ons vertelt klinkt schijnbaar heel simpel, maar hier zit wel vier jaar onderzoekswerk achter!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:18

hier staat het artikel over het onderzoek van Machteld van Dierendonck uit de Volkskrant van zaterdag 15 april j.l.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:18

Maar dit onderzoek ging dus over IJslandse paarden in IJsland. Maar wat was de onderzoeksvraag?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:20

smurf schreef:
hier staat het artikel over het onderzoek van Machteld van Dierendonck uit de Volkskrant van zaterdag 15 april j.l.

Daar staat het dus niet helaas.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:24

goh, bij mijn pc wel....... dat is vreemd, maar het staat dus in de Volkskrant van afgelopen zaterdag, die staat vast ook wel online

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:27

Maakt ook niet uit, ik heb het artikel liggen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:29

Fronton schreef:
Maar dit onderzoek ging dus over IJslandse paarden in IJsland. Maar wat was de onderzoeksvraag?

ik weet niet of ze die echt direct had, ik werk zelf ook niet met een onderzoeksvraag. Het gebied is enigszins afgebakend door een soort stelling 'biobeschikbaarheid van zware metalen in verontreinigde bodems' van daar uit kan je verschillende aspecten gaan onderzoeken zoals 'modellering van biobeschikbaarheid' maar ook 'analysetechnieken'

Voor zover ik weet heeft Machteld voornamelijk onderzoek gedaan naar gedrag van paarden binnen een kudde. Een van haar artikelen was:

differences in social behaviour between pregnant, post-partum and barren mares in a herd of Icelandic horses.
(Applied Animal Behaviour Science 89 (2004) 283–297)
Een van de zinnen uit de conclusie:

By extrapolation, it is concluded that maintaining horses in
mixed groups at pasture or in loose yards could provide a relatively natural social environment in which those horses could adequately express normal species-specific patterns of behaviour (Brambell, 1965). Most modern husbandry systems entail a high degree of social isolation, whereas the results of this study and those of Bachmann et al.(2003), Cooper and McGreevy (2002) and Christensen et al. (2002a) emphasise the
significance of stable social contact.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:33

Oh, is dat alles? Als er geen onderzoeksvraag was, dan kun je met je conclusies iets teveel kanten uit en over 'bewijs' is zeker geen sprake. De conclusies van Van Dierendonk zijn niet erg overtuigend, Maar we weten nu voor eens en altijd dat er lezers zijn die weer op eigen houtje conclusies gaan trekken uit die conclusies en daar weer allerlei betekenis aan gaan hechten die helemaal niet uit dit of dergelijk onderzoek voortkomt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:54

Sjoert schreef:
http://www.horses.nl/rs/appl_php/newssh ... =2&id=4000
horses.nl

Paarden die het grootste deel van de dag op stal staan zonder fysiek sociaal contact met soortgenoten, zitten minder lekker in hun vel dan paarden die dat wel hebben. Dat toonde Machteld van Dierendonck aan tijdens haar promotieonderzoek aan de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht.

De reacties hier zouden natuurlijk ook door deze conclusie en wetenschappelijke samenvatting kunnen komen . Daar begon dit topic mee

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:02

'Lekker in vel zitten' is al iets wat niet onderzoekbaar is.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:14

Hou er rekening mee dat een proefschrift over het algemeen niet geschikt is voor het grotere publiek. Het is een vak-specifieke bundeling van wetenschappelijke artikelen. Elk artikel heeft een eigen onderzoeksvraag en een antwoord daarop. Artikelen kunnen eigenlijk alleen op de juiste waarde worden geschat door vakgenoten - tijdens je promotie verdedig je je proefschrift dan ook voor deze vakgenoten die kritische vragen stellen.

Om wetenschappelijk onderzoek toch ook voor het bredere publiek te krijgen op een begrijpelijke wijze, worden er bij bijzondere ontdekkingen en gebeurtenissen, zoals een promotie, persberichten uitgegeven. Bij ons worden die berichten geschreven door een persvoorlichter bijvoorbeeld. De woorden in het artikel van de VK zijn dus niet direct Machteld haar eigen woorden, maar de 'normale mensen vertaling' van haar conclusies, die zeker uitgebreider zullen zijn. Als je dus echt wil weten wat ze vindt tot in detail, zul je haar proefschrift moeten lezen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:29

Fronton schreef:

bestel het proefschrift, lees het helemaal door!

hou eens op met oordelen vellen over iets wat je niet bestudeerd hebt!

Ik heb hier wel twee artikelen van Machteld op mijn computer staan, als je me je emailadres even pb't kan ik ze naar je opsturen.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 20-04-06 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: belediging verwijderd

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:31

Fronton schreef:

Wat een onzin weer.
Lekker in je vel zitten kun je indicatoren voor bedenken om het meetbaar te maken. Bijvoorbeeld bepaald gedrag (of het ontbreken daarvan) is door observatie prima te meten hoor.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:33

Fronton schreef:
Oh, is dat alles? Als er geen onderzoeksvraag was, dan kun je met je conclusies iets teveel kanten uit en over 'bewijs' is zeker geen sprake.

Ga je eerst maar eens verdiepen in onderzoeksmethodologie....

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:35

Zo, we gaan meteen maar weer beledigingen strooien naar mensen die een andere mening hebben?
Wat een volwassen discussie weer.