‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLuus

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:57

Ik zou zeggen: Slaat nergens op ....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:01

Ik vind het een goed idee. Iedereen op de openbare weg,moet de regels kennen. Die zijn echt niet zo moeilijk, ik haalde mijn ruiterbewijs op mijn 11de...
Over dat met een manegepaard je examen doen en met een vb. veel wilder paard de weg op gaan, kan ik maar 1 ding zeggen: een ruiter met een wilder paard, beslist nogaltijd zelf of hij op straat gaat of niet. Je moet dan maar zo slim zijn om het niet te doen als je zelf niet zeker bent van je paard en van je eigen capaciteiten.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:18

Tieneke schreef:
ik haalde mijn ruiterbewijs op mijn 11de...

Een groot deel van de jongeren heeft op de manege of ponyclub idd het ruiterbewijs gehaald.
Er staat ook nergens dat het moeilijk is....
Diegene die ik om me heen spreek hebben het gehaald omdat het leuk was en/of gestimuleerd werd door de instanties(hier in de buurt heb je het niet nodig maar men maakt je wijs dat het voor de verzekering is)....

Waar het mij om gaat is dat er dus zat mensen zijn die al "weet ik hoelang" rijden ....heel ervaren zijn,weten waar ze mee bezig zijn maar NIET op mogen of het NOOIT halen door verschillende factoren waarvan er geen een te maken heeft met het veilig deelnemen in het verkeer.

Dan gaat het er dus om dat een ander gaat uitmaken of ik mag deelnemen in het verkeer.....

Stel dat het verplicht word en je hebt van die moraalridders die er ook nog streng op gaan letten....
Tel daar een paard met ruiter bij op die walgt van een bak en enkel buiten rijd...
Gaat duur worden buitenrijden

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:23

Ik heb al een ruiterbewijs en ook aardig wat kilometers buiten achter de rug.
Ik rij nu zo'n 19 jaar, maar ben nog nooit officieel gestart.

Zou ik nou een nieuw ruiterbewijs moeten halen, omdat de examen-eisen veranderen?
Je WA kan wel zeggen dat je niet verzekerd bent als je een ongeluk maakt met een paard zonder ruiterbewijs, zoals dat nu ook is met auto ongelukken zonder rijbewijs.

En gaat het CBR dan ook bij het halen van andere rijvaardigheidsbewijzen meer hameren op weggedrag tegenover paarden in het verkeer?
En komt er van als dat geld wat ze er mee binnen halen ook eens een echte campagne over paarden in het verkeer en niet dat lachtertje van vorig jaar, waar ik hooguit 3 posters van op maneges heb gezien (het publiek wat daar komt weet vaak al hoe het werkt)?

Het lijkt mij moeilijk, vooral omdat een paard niet te vergelijken is met een auto of ander niet levend voertuig. Het geeft gewoon weinig garanties, nog minder dan bij een autorijbewijs, maar als ze het dan perse willen laat er dan ook eens wat tegenover staan.

Als we dan zo officieel bij het verkeer betrokken worden, wil ik meer ruiterpaden.
Het stikt van de fiets en looppaden, maar ruiterpaden...

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:29

Als het gaat om de verkeer regels dan kunnen ze mensen met autorijbewijs al met rust laten. Indien geen autorijbewijs een ruiterrijbewijs halen, ook voor kinderen.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:31

ik vind het een goed initiatief dat mensen zich bewuster moeten zijn van de verkeersregels e.d. Ik betwijfel echter of het halen van een rijbewijs bijdraagt aan de verkeersveiligheid van mensen te paard. Bijvoorbeeld een vriendin van mij (21 jaar in het bezit van B en BE rijbewijs, die bovendien al ontzettend lang rijdt) stond laatst ook nog gedurende een hele tijd overdwars op de weg met haar paard in de clinch met een hele stoet auto's erachter. Daar verandert een rijbewijs verder niets aan.
Het is voornamelijk een kwestie van inschatten wat je wel en niet kunt met je paard. Mensen met paarden die niet te vertrouwen zijn langs de weg moeten dat gewoon niet doen. Paarden die wel braaf zijn, zouden toch best langs de weg moeten kunnen ook al heeft de ruiter/amazone nog geen rijbewijs. Ik zie echt niet in wat het geven van gas, remmen en schakelen te maken heeft met paardrijden. Verplicht dan het theorie-examen en voeg hier inderdaad meer over het onderwerp 'een paard langs de weg' in. Persoonlijk ben ik destijds tijdens mijn rijlessen ook nog nooit een paard tegengekomen. Ik leste dan wel in de stad, maar volgens mij doen de meeste mensen dat!! Kortom, ik vind het behalen van een praktijk-examen een tikje overdreven!

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:39

superwoman schreef:
Maar waar je moet lopen met je paard etc - is voor mij toch onduidelijk.
Ik zou de veiligste plek op zoeken,maar ik rij ook nooit langs de weg hé!

Hmmm, daar hoef je geen ruiter rijbewijs voor te hebben.. Dat is gewoon wettelijk bepaald. Een paard behoort thuis op de rijbaan en niet op het voet of fietspad.

Nu kun je een rijbewijs verplicht stellen, waar ik in een examen moet aangeven welke regels gelden. Maar dan nog rij ik met mijn paard op het fietspad of in de berm omdat ik dat veiliger vind.

Ik vind het best prima dat men er aandacht aanbesteedt en als alle huidige ruiters die nu 18 jaar of ouder zijn het bewijs voor 25 euro bij het postkantoor kunnen komen halen, dan wil ik dat best doen (zo ging het ook bij de invoering van het bromfietscertificaat) anders niet. Zonde van mijn geld. Wat een onzin. Ik zat eerder op een paard, dan op een fiets.

Enne, krijg ik dan op mijn rijbewijs cat. A,B,C,D,E en Paard? Zit er dan ook nog verschil tussen het afrijden op een pony (lichte categorie) of een paard (zware categorie) ? Of tussen klein en groot rijbewijs?

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:42

Enne, nu heb ik mijn rijbewijs en mijn paard schrikt midden op een kruising (kan een rijbewijs weinig aan veranderen, het blijven vluchtdieren) en ik veroorzaak "hinder", raak ik dan ook een punt kwijt ofzo?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:46

Rafaela schreef:

edit : zou het ruiterpaspoort van het fnrs niet heel toevallig ook accepteerbaar zijn
?

Nope
Is iets absoluut anders

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:51

Ach, ik vind het helemaal niet zo raar dat er een keer je verkeerskennis mbt tot paarden wordt overhoord maar die verplichte verzekering stuit me ernstig tegen de borst.

Ik lag trouwens krom van het lachen om de posts van Suelza

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:57

of een rijbewijs Paard+E'

shariyerke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:58

toen ik 14 was(5 jaar terug dus) heb ik dat "ding"gehaald, het kostte me toen 135€ en het kost me nu elke 2 jaar 45€ en ik heb het nog nooit nodig gehad, geldklopperij dus!

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:05

voor het A en B ruiterbewijs moet je toch ook leren over hoe de straat op met je paard

er staan ook leeftijden op wanneer je met het paard alleen de straat op mag enz..

Wij hebben een 5 jaarse die echt super mak is op straat nooit geen probleem maar als we in de zomer gaan wandelen heb je vaak van die jonge kerels die dan nog eens klaxoneren

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:14

Ik heb er hier in België, denk ik, 25 euro of zo voor moeten betalen, zeker niet meer. Ook betalen we hier niets extra meer, ik heb die kosten 1 keer gehad, 7 jaar geleden, en dat is het dan ook.
Nu snap ik ook wel dat, als je in Nederland moet blijven betalen, er veel tegenstanders zijn...

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:51

Ik vind het belachelijk, je komt al moeilijk met een paard de weg op (vooral als je geen eigen paard hebt), en de meeste mensen die nu al buitenrijden gaan halen dat bewijs makkelijk. Ik vind het geldklopperij, voor 1 persoon is het niet zo duur, maar de SSR loopt binnen. Ik heb mijn menbewijs, mijn ruiterbewijs niet. Maar ik kan bijna nergens naar buiten om te rijden. Wel goed zou zijn dat ze met het geld dat ze ermee ophalen eens wat goede ruiterpaden aanleggen en bijhouden.

Verder heeft iedereen het ook over de automobilisten. Ik heb een mak jong beestje, ik ga vaak wandelen, maar ben al 3 keer in een half jaar "aangeraakt" door auto's die me willen inhalen en snijden. Niets ernstigs, gewoon een spiegel tegen mijn arm etc., ,maar als ik een druk/schrikkerig paard had gehad dan hadden er ernstige ongelukken kunnen gebeuren.

Ik vind dat automobilisten dan bij hun examen ook wat informatie over de medeweggebruikers zoals paarden en koetsen mogen krijgen. Want nu is het zo dat je je met je paard altijd moet aanpassen aan het verkeer, in ieder geval hier in de buurt wordt je niet gezien als een verkeersdeelnemer maar meer als obstakel wat zo snel mogelijk gepasseerd moet worden.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:53

shariyerke schreef:
toen ik 14 was(5 jaar terug dus) heb ik dat "ding"gehaald, het kostte me toen 135€ en het kost me nu elke 2 jaar 45€ en ik heb het nog nooit nodig gehad, geldklopperij dus!

Kost het serieus 45 euro om het te verlengen
Dat zullen me ouders niet leuk vinden
Enneh zo makkelijk is een ruiterbewijs halen ook weer niet ..
Iedereen denkt er nog al makkelijk over

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:54

is dat niet het ruiterbewijs??
of gaat het weer ergens anders over?

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:57

hoeveel gaat die grap kosten? lekker stom weer. gewoon je hersenen gebruiken als je buitenrijdt en het alleen doen als jij en t paard eraan toe zijn. en denk dat je ongelukken beter kan vermidneren door automobilisten te leren rekening te houden met paard en ruiter.

ambertJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:57

klopt,ik moet zondag mijn examen doen wel duimen voor me he!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:01

Geld klopperij! Ik ken alle verkeersregels ondertussen wel hoor. Eerst mn koetsiersbewijs, toenbromfietscertificaat, toen B, toen E bij B. En dan nu zeker nog perse ruiterrijbewijs....

Ze mogen wel eens wat meer tijd gaan besteden aan paarden bij het halen van je gewone autorijbewijs. En bij het halen van je vrachtwagenrijbewijs. Denk dat het dan een stuk veiliger wordt op straat.

Als menner leer je bij het koetsiersbewijs ook keurig jouw stoptekens en richtingaanwijzingstekens. Maar snapt het overige verkeer deze tekens.....nee, alleen overige menners, die het koetsiersbewijs hebben gehaald.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:10

BonBon schreef:
Geld klopperij! Ik ken alle verkeersregels ondertussen wel hoor. Eerst mn koetsiersbewijs, toenbromfietscertificaat, toen B, toen E bij B. En dan nu zeker nog perse ruiterrijbewijs....

Ze mogen wel eens wat meer tijd gaan besteden aan paarden bij het halen van je gewone autorijbewijs. En bij het halen van je vrachtwagenrijbewijs. Denk dat het dan een stuk veiliger wordt op straat.

Als menner leer je bij het koetsiersbewijs ook keurig jouw stoptekens en richtingaanwijzingstekens. Maar snapt het overige verkeer deze tekens.....nee, alleen overige menners, die het koetsiersbewijs hebben gehaald.

Ja ik weet niet hoe het bij jou in Groningen is, maar als je hier in Rotterdam met de koets de weg op gaat, zou je eigenlijk een agent achterop mee kunnen nemen, die loopt dan binnen wat betreft overtredingen! Auto's die zitten te duwen, negeren van stoplichten als je met de koets aankomt, doorgetrokken strepen negeren om nog even snel tussen vluchtheuvel en paard door te schieten. Echt verschrikkelijk. Je weet als rijder/menner dat je kwetsbaar bent dus daar pas je je aan aan. Daar helpt naar mijn mening geen rijbewijs bij.

Een krasje in de lak van je auto is al erg (voor sommigen dan, niet voor mij ) maar een "krasje" in een paardenbeen ofzo is al een heel anderverkaal, die kun je niet even laten bijspuiten!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:22

dikke onzin!!!
hoop dat ze het niet gaan invoeren...

jufsandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:31

Hai,
op zich een goed idee,
maar dan wel de mogelijkheid dat ze bij je thuis komen om te kijken of je kunt rijden!!!!!
Voor veel mensen die voor de lol rijden en dus geen grote auto en een trailer hebben!
xxx

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:51

Ik zou uit principe weigeren een ruiterrijbewijs te halen- rij nu zo'n 25 jaar dus zie de toegevoegde waarde niet ! (behalve dan kasspekken )

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat ze dit invoeren voor kinderen/mensen die geen ander rijbewijs hebben (dus auto/motor/bromfiets) je leert daar ook de verkeersregels !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:55

jufsandra
Dan ga je er onder de man naar toe, om daar te moeten laten zien dat je het kunt