'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:56

Hoeveel mensen doen dat eigenlijk, LRD goed uitvoeren? Volgens mij is Anky de enige die haar versie van het systeem goed uitvoert. Het is maar net wat je aan kriteria verbindt aan 'het goed uitvoeren van het LRD systeem', om te kunnen bepalen wie dan nog meer goed bezig is. Het is niet iets voor de basisruiters, maar je ziet dus wel heel veel basisruiters die onder het mom van 'Anky wint ermee' hun paard gewoon in de krul sjorren, totdat hij de kin op de borst trekt. Het feit dat Anky haar paarden er fijner door lopen, geeft totaal geen reden om zelf maar eens iets te ondernemen wat er wel aardig op lijkt. Ik snap dus ook niet waarom basisruiters nou zo hoog opgeven van dit systeem, in het M of t Z zit je toch nog geen 'hogeschool oefening' (aldus Tyrza) te doen met je paard?

piepelotje

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:46

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Wat voor psychische effecten zie jij dan? En waar herken jij die aan?

De duidelijkste waren het zelfstandig in de krul gaan lopen, zodra er óf aanleuning werd gevraagd, óf draf werd gevraagd. Oók aan de longe en zelfs bij het los werken (zonder bit dus).

In deze positie was ie echt "afwezig". Alleen een scherp geluid of (met rijden) een tik op de schouder kon hem uit deze "mode" krijgen. Hierop schrok ie letterlijk wakker. Het zat wel lekker, wat dan de illusie kan opwekken dat ie mooi aan het lopen/werken is.

In die positie ging ie ook in z'n eigen borst en knieën bijten.

Met rijden doet ie het nu -3 jaar later- niet meer en durft ie eindelijk weer contact met het bit te zoeken. Met longeren/loswerken moet je er nog steeds op bedacht zijn.

Er zijn zeker meer paarden die zo worden gereden als hij in het verleden is gereden, maar niet elk paard geeft zo duidelijk aan dat ie het niet trekt, en niet elk paard zal er zo lang last van blijven hebben. Dat wil niet zeggen dat het voor die andere paarden niet net zo erg is. Het gedrag dat wel wordt getoont wordt dan ook nog meestal afgedaan als "stout" of "niet willen werken", en in het beste geval als "levensgevaarlijk!".

Pas als je een paard in vrije beweging zichzelf ziet opkrullen in draf en galop, die zichzelf begint te bijten terwijl ie dit doet, en ziet hoe "van de wereld" ie daarbij is, pas dan zul je echt begrijpen dat de LDR positie extreem tegennatuurlijk is.

Hier heb je het toch gewoon over een paard wat achter de teugel is gereden. Als je dit inderdaad als voorbeeld wilt hebben/nemen
In je tegen argumentatie dat ldr slecht is is dit een slecht voorbeeld.
Zoals je het beschrijft heb jij een paard wat achter de teugel liep in het verleden. Maar dat heeft niks maar dan ook niks met Ldr te maken.

Denk nu wel dat ik je afschuw voor ldr begrijp maar je zit dan echt uit een verkeerd gevoel/gegeven iets te baseren.

En nogmaals waar dat hoofd zich bevind, als het daar niet vrijwillig naartoe is gereden is het altijd FOUTTTTTTTTTTT
En paard wat geforceert op de loodlijn loopt is net zo slecht als een paard wat gedwongen onder de loodlijn loopt.

En je voorbeeldpaard.....achter de teugel die kom je net zoveel tegen in niet ldr ruiters die volgens hun klassiek rijden. Met het neusje geforceerd op de loodlijn.
Een heleboel paarden zullen achter de teugel kruipen als de druk teveel wordt. En daar een gewoonte van gaan maken.
En krijg dat er nog maar eens uit.......

Maar wat hoor nu altijd vooral bij Ldr Op elk moment moet je de neus eruit kunnen rijden. je moet neus, hals op elk gevraagd moment van lengte positie kunnen veranderen.
Dar wordt elke keer op gehamert. Dat hoor je dus bij de anti's niet. neus moet op de loodlijn.
Ik zelf ben tegen dat strakke gegeven op de loodlijn.

Onder alle ruiters zitten goede en slechte. De slechte rijden een plaatje na zonder gevoel. De goede toetsen aan hun gevoel. hoe voelt dat paard aan. Heb ik verbinding. Laat hij lekker z'n lichaam los.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:39

Karl66 schreef:
Q, op basis van welke vele gegevens? Ik ben nog steeds geen enkel onderzoek tegengekomen waaruit blijkt dat (goed uitgevoerde) LDR negatieve gevolgen heeft voor een paard. En dan bedoel ik dus serieuze onderbouwing, niet iemand die een plaatje op een site zet met wat kretologie eromheen die verder niet onderbouwd is. Of ik zie het wit van de ogen dus het paard is psychisch beschadigd.

Right back at ya: Waar blijft je overtuigende bewijs dat het nut heeft?

Bij geval van twijfel, geef IK het paard het voordeel. En jij?

piepelotje schreef:
Maar wat hoor nu altijd vooral bij Ldr Op elk moment moet je de neus eruit kunnen rijden. je moet neus, hals op elk gevraagd moment van lengte positie kunnen veranderen.
Dar wordt elke keer op gehamert. Dat hoor je dus bij de anti's niet. neus moet op de loodlijn.
Ik zelf ben tegen dat strakke gegeven op de loodlijn.

Ja, dat hoor ik ook altijd. Ook Anky zegt dat altijd, ook in d'r clinics waar anderen het te paard demonstreren. En? Krijgen die de neus eruit? Zéér zelden!! Neus óp de loodlijn is al heel wat. (ja, neus hoort vóór de loodlijn, niet op!)

Gedwongen of vrijwillig: achter de loodlijn wordt energie verspilt (respectievelijk door de ruiter of het paard)

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:01

Fronton schreef:
Hoeveel mensen doen dat eigenlijk, LRD goed uitvoeren? Volgens mij is Anky de enige die haar versie van het systeem goed uitvoert. Het is maar net wat je aan kriteria verbindt aan 'het goed uitvoeren van het LRD systeem', om te kunnen bepalen wie dan nog meer goed bezig is. Het is niet iets voor de basisruiters, maar je ziet dus wel heel veel basisruiters die onder het mom van 'Anky wint ermee' hun paard gewoon in de krul sjorren, totdat hij de kin op de borst trekt. Het feit dat Anky haar paarden er fijner door lopen, geeft totaal geen reden om zelf maar eens iets te ondernemen wat er wel aardig op lijkt. Ik snap dus ook niet waarom basisruiters nou zo hoog opgeven van dit systeem, in het M of t Z zit je toch nog geen 'hogeschool oefening' (aldus Tyrza) te doen met je paard?

Wie zegt dat wij het zelf toepassen???

Wat mij persoonlijk mateloos irriteert is dat er continue een aantal topruiters neergesabeld wordt zonder ook maar enige serieuze onderbouwing. Zo las ik vandaag op zo'n onzinsite weer dat één van onze topruiters met deze vorm van dierenmishandeling de kaak gebroken had, wat dus niet waar bleek te zijn. En dit allemaal om alleen maar te bewijzen dat de klassieke hogeschooldressuur superieur is aan elke andere vorm van paardrijden.

Dus wat ga je dan doen als absolute nitwit op het gebied van dressuur, dan ga je op zoek naar onderzoek wat de voor- of tegenstanders ondersteunt. En wat blijkt, de tegenstanders blijven maar roepen zonder dat ik in al die tijd ook maar enige serieuze onderbouwing heb gezien. Terwijl de voorstanders met heel veel ondersteuning kunnen komen om hun gelijk te bewijzen. En Q, ik zou het begin van dit topic nog eens lezen, daar staat een hele rits namen van wetenschappers die dit ondersteunen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:03

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Q, op basis van welke vele gegevens? Ik ben nog steeds geen enkel onderzoek tegengekomen waaruit blijkt dat (goed uitgevoerde) LDR negatieve gevolgen heeft voor een paard. En dan bedoel ik dus serieuze onderbouwing, niet iemand die een plaatje op een site zet met wat kretologie eromheen die verder niet onderbouwd is. Of ik zie het wit van de ogen dus het paard is psychisch beschadigd.

Right back at ya: Waar blijft je overtuigende bewijs dat het nut heeft?

Bij geval van twijfel, geef IK het paard het voordeel. En jij?

Die discussie over in geval van twijfel hebben we al een keer gevoerd. En als ik dan met een mogelijke risico bij verzameld rijden kom aanzetten geef jij geen thuis.

Leuk trouwens dat jouw manier van antwoorden bestaat uit het stellen van een wedervraag, maar wees nou eens een keer een vent en kom met antwoorden op vragen die gesteld worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:06

Karl66 schreef:
Leuk trouwens dat jouw manier van antwoorden bestaat uit het stellen van een wedervraag, maar wees nou eens een keer een vent en kom met antwoorden op vragen die gesteld worden.

Da's jouw tactiek, die ik naar je spiegel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:09

Welke vraag heb ik niet beantwoord en is ook niet door iemand anders beantwoord?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:37

Fronton schreef:

Nicole Uphoff (Olympisch goud), Isabell Werth (Olympisch goud), Edward Gal, Tineke en Imke Bartels, en ga zo maar door......

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:52

]
Citaat:
Zo las ik vandaag op zo'n onzinsite weer dat één van onze topruiters met deze vorm van dierenmishandeling de kaak gebroken had, wat dus niet waar bleek te zijn

Als jij het werkelijke verhaal kent wil ik dat graag horen. Ik neem aan dat je het hier over Kennedy hebt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:59

Ik wil niet met namen van ruiters (en dus ook van paarden) strooien want dan krijg je weer van die verhalen "ik heb gehoord dat..."

Maar het blijkt dat die in Zweden gewoon gereden wordt, is ook een foto van geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 28-02-06 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:02

Heb je de Hoefslag van 16-02 gelezen?

Op de KWPN-site stond eerst dat Kennedy onder een Zweedse dressuurruiter zou gaan rijden en later niet meer.

Kennedy wordt alleen maar ingezet voor de fokdienst de komende 2 jaar in Zweden.

Als jij het verhaall zo goed kent Karl66 dan wil ik het ook weten.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 28-02-06 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:03

Op die foto zat er een zweedse ruiter op, maar vraag me niet wie.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:07

Karl66 schreef:

Van wanneer is die foto???

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:10

de kaak van een paard breken? ja vast...... door de hulk toch zeker

het gross van de gouden ritten op de OS is de laatste jaren dus gereden door LDR ruiters.

de paarden van die LDR ruiters staan allemaal vrolijk in de wei of lopen nog in de sport.

het lijkt er dus op dat het weer eens niet aan de manier van trainen/rijden ligt maar aan de ruiter.

een belabberde ruiter speelt ook niets klaar met de klassieke manier van rijden.

een goede ruiter kan kiezen welke manier het beste bij hem en zijn paard past

LDR, klassiek? is het een beter dan het ander? ja/nee alles valt of staat met de ruiter

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:19

Het gerucht waar Karl66 het over heeft gaat om Kennedy die volgens de geruchten met S&T en slof gereden is en hierbij de kaak gebroken heeft.

Als Karl66 dit geval aanhaald moet hij ook zeggen hoe hij dit gerucht kan onzenuwen en wat er werkelijk is gebeurd.

Ik wacht wel *ik zie de smiley niet met de banaan*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:22

Ulissa schreef:
Karl66 schreef:

Van wanneer is die foto???

Er stond geen datum bij, maar een zweedse ruiter in zweden? Vast na dat hij verkocht is.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:24

Bij mijn weten is door een ruiterwissel het niet meer mogelijk om Kennedy in te zetten voor de Dressuur. Zo stond het in de Hoefslag van 16-02.

Kennedy naar Zweden 10-02-2006

De KWPN-hengst Kennedy (Ferro x Saluut, f/e J. Bardoel) is verhuurd aan Stuteri Lindevik in Zweden.

De dressuurhengst, vader van onder meer Uptown, winnaar PAVO Cup en KWPN/KNHS Mitsubishi competitie 2005/2006 en Playboy (NRPS), zal de komende twee dekseizoenen beschikbaar zijn op Stuteri Lindevik in Zweden. Deze stoeterij stelt naast Kennedy een drietal hengsten ter dekking. Voor de Nederlandse fokkerij blijft Kennedy beschikbaar via vers- en diepvriessperma.

(KWPN Persbericht)

Als jij Karl66 meer weet, dan hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 28-02-06 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:27

Ulissa schreef:
Het gerucht waar Karl66 het over heeft gaat om Kennedy die volgens de geruchten met S&T en slof gereden is en hierbij de kaak gebroken heeft.

Als Karl66 dit geval aanhaald moet hij ook zeggen hoe hij dit gerucht kan onzenuwen en wat er werkelijk is gebeurd.

Ik wacht wel *ik zie de smiley niet met de banaan*

Dat is dus de grote fout in veel redeneringen die ik tegenkom.

Iemand roept "Ik heb via via gehoord dat er het gerucht rondgaat dat die en die wellicht de kaak van zijn paard gebroken heeft".

En binnen een dag wordt er door iedereen geroepen dat het een dierenbeul is, dat hij een rijverbod moet krijgen etc. etc.

Kom eerst eens met de feiten dat hij het gedaan heeft ipv geruchten de wereld in te helpen. En als je dan met die feiten komt waaruit blijkt dat die ruiter met S&T een kaak gebroken heeft dan kan je zulke dingen gaan roepen. Nu breng je hoogstwaarschijnlijk onterecht iemand in het diskrediet.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:33

Nee, ik haal dit bericht niet aan, dat doe jij. Als je niet weet wat er werkelijk gebeurd is kun je beter je mond houden.

Ik weet niet of het waar is ??

Jij zegt dat het niet zo is dus dan moet je toch meer weten.

Ik had dit bericht nooit aangehaald als ik jou was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:39

Ulissa, jij weet prima om welk forum het gaat als veelposter daar, dus je hebt vast de foto met onderschrift al gezien. Zo niet dan stel ik voor dat je even gaat kijken. En ik denk dat die foto bewijst dat het een uit de lucht gegrepen verhaal is.

Je kan moeilijk ontkennen dat degene die daar het gerucht plaatste geen LDR tegenstander is. En daar ging mijn punt over, dat je zonder onderbouwing alles mag roepen als tegenstander.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 28-02-06 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:40

Karl66 schreef:
Fronton schreef:

Wie zegt dat wij het zelf toepassen???

Nou, er zijn er hier toch genoeg die zeggen dat ze LDR rijden, dacht ik zo. Geen van hen luistert echter naar de naam Anky, Isabel, Nicole of weet ik wat voor internationaal succesvolle ruiter/amazone. Geen van die internationaal succesvolle ruiters/amazones wordt door mij neergesabeld. Het enige wat ik me afvraag is wie die basisruiters wel niet denken wie ze zijn dit systeem toe te kunnen passen alsof ze Anky herself zijn?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:42

Er zit nog een heleboel tussen "basisruiter" en Anky......

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:43

Het wodt daar genoemd *het mysterie rond Kennedy* dus niemand weet of het waar is.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:43

[quote="FrontonNou, er zijn er hier toch genoeg die zeggen dat ze LDR rijden, dacht ik zo. Geen van hen luistert echter naar de naam Anky, Isabel, Nicole of weet ik wat voor internationaal succesvolle ruiter/amazone. Geen van die internationaal succesvolle ruiters/amazones wordt door mij neergesabeld. Het enige wat ik me afvraag is wie die basisruiters wel niet denken wie ze zijn dit systeem toe te kunnen passen alsof ze Anky herself zijn?
[/quote]

Kan ik je niet zeggen, want ik hoor daar niet bij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:44

Ulissa schreef:
Het wodt daar genoemd *het mysterie rond Kennedy* dus niemand weet of het waar is.

Sorry dat ik het niet begreep. Als je het een mysterie noemt mag je mensen ongefundeerd zwart maken.