Meisje op pony doodgereden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:08

kzou zeggen: wacht met de verhalen wat er is gebeurt tot het meisje en de bestuurder van de auto het zelf kunnen vertellen. Aan wilde verhalen heb je niets, zoals PaysBas ook zegt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:28

het zal je kind maar wezen , je zal de begeleider maar zijn,
het zal je paard maar zijn , het zal je vriendin maar zijn , je zal die
bestuurder wezen ....

waarschijnlijk een combinatie van factoren die tot dit ongeluk geleid hebben, maar het benadrukt weer de noodzaak om "zebra paden"
voor ruiters te creeren

helaas worden we hier regelmatig bijna van de weg gereden
en gesneden , gelukkig hebben we zeer verkeersmakke paardjes
want soms is het echt te erg voor woorden en verbaas je je er over dat ze het hoofd van het paard weer net niet geraakt hebben
of dat je weer net niet in de vaart beland bent...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:02

egt so erg ik weet er geen woorden voor
ik ben zelf ook 12 en rijd ook buiten
maar ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan dat soiets kan gebeurwen ik ga nu egt beter uitkijken Scheve mond Vriendjes zijn?

heeeel veeel sterkte voor alle mensen die er mee te maken hebben

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:53

Geen woorden voor..
Alle mensen heel veel sterkte en gecondoleert..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:24

Peterina schreef:
Sorry Yuri maar een KIND van 12 en 11 jaar is niet in staat mentaal (paniek reactie) of lichamelijk een paard of pony bij zich te houden.
In de wei spelen (of zelfs in de bos) tot daar toe maar op een openbare weg ...NEE! Zoals door andere hierboven al gezegt je blijft bezig met levende wezen met een oer vlucht instinct en niemand zal mij ooit wijs maken dat een kind van 12/11 jaar een beest van 300 - 600 kg (pony/paard) in bedwang of "bij zich kan houden" kan houden !

Het is en blijft natuurlijk een verschrikkelijke ongeluk, en daar wil ik niets van afnemen, maar toch vindt ik dat zoiets met correcte handelingen en omgaan met jonge kinderen op ponies op de openbare weg te vermijden is.

grappig dat het mij al die jaren prima gelukt is, met verschillende paarden, allemaal heet en druk

ik heb vanaf mijn derde pony's en rijd vanaf mijn vierde. vanaf mijn 5/6 jaar ging in met mijn vader samen met de shetlander aan een halstertouw buiten rijden. toen ik 8 werd, kreeg ik een welsh merrie waar ik vanaf mijn 10e alleen mee buitenreed, en er is NOOIT wat gebeurd.
gewoon omdat ik dondersgoed wist wat wel en niet mocht, en mijn paardje dagelijks reed, altijd dezelfde route nam etc.

ik ben het met je eens dat niet ieder kind op deze leeftijd in staat zou zijn om zijn pony te houden. maar met kracht heb ik het in mijn hele leven van geen enkele ppaard gewonnen!!!

een paard in paniek hou je niet met kracht, ook niet als volwassene. dan komt het toch echt op goed rijden en vertrouwen aan is mijn ervaring.

mijn ouders hebben ons altijd enorm gestimuleerd in zelfstandigheid. ik heb altijd zelf de volle verantwoording gehad voor de pony's en aangezien ze op een eigen stuk land stonden moest ik dit ook doen.
geloof me, ik heb meer verantwoordingsgevoel dan een hoop anderen met de dieren daardoor.

ik rijd nu nog ieder zondag buiten en ik kan je een ding vertellen,

ik zie hier in de buurt meer ongelukken met mensen die eens in de week een buitenritje maken en hier verder amper ervaring mee hebben, op drukke sportpaarden,
dan door kinderen die dagelijks buitenrijden met hun pony's.

dit is mijn mening en ERVARING, jij hebt de jouwe, maar ik kan je dus vertellen dat het niet altijd zo gevaarlijk hoeft te zijn als jij stelt.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:24

Vind het echt belachelijk dat hier discussies worden gehouden over wat wel/niet goed is blabla..
Het is verschrikkelijk wat er gebeurt is, ik had de tranen in mijn ogen toen ik het filmpje zag (en vooral de auto), denk ook aan de paarden die een verschrikkelijke klap hebben gehad en een verschrikkelijk einde van hun leven..
Heel erg veel sterkte.. en ik ben voor een bokt-campagne/voorlichting aan automobilisten..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:47

Denk niet dat het gaat om wat andere allemaal wel kunnen, maar het
gaat eerder om het relaas van dit verhaal.
Nogmaals de één is de ander niet en elke situatie is totaal anders.

Tot op heden weten wij niet hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.
Denk dan niet dat het tactisch is om dan conclusies te trekken.
Degenen die bij de plaats des onheils wonen weten misschien al meer?? Verward ?

Idd veel automobilisten razen paarden/ponies voorbij.
Toeteren uit vriendelijkheid etc. thja een klein btje onwetendheid.
Wat dat betreft zou een voorlichting geen slecht idee zijn.
Zoals eerder gesuggereerd.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:01

Ik vind ook dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan paarden in het verkeer bij automobilisten én ruiters. Bij mijn rijexamen werd er helemaal niet benadrukt om rekening te houden met paarden. en ruiters! Laat programmas als blik op de weg en dat soort meer aandacht aan deze zaken besteden! Ik denk dat als we met zijn allen samen ons best doen, het wel moet lukken!

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:20

Uit limburgs dablad 27 september
Melderslo
'Dit grijpt de mensen aan, dit meisje was nog zo jong'
Het ongeval in Melderslo, waarbij twee jonge meisjes tijdens hun paardrijles werden aangereden en een van hen omkwam, heeft diepe indruk gemaakt.
Bloemen langs de Daniëlweg in Melderslo markeren de plek waar zaterdagmorgen rond tien uur twee meisjes op hun IJslandse paarden werden aangereden. Het gras in de berm is platgedrukt onder de voeten van de vele hulpverleners. De zandweg in de bossen, vanwaar de paarden van het tweetal plotseling de weg opdraafden, ligt er donker en nat bij.

Het ongeval dat de twaalfjarige Feliciënne Linders uit Horst haar jonge leven kostte, is in Horst en Melderslo hét onderwerp van gesprek. En dat zal wel even zo blijven, denkt de kasteleinse van café 't Tunneke in Melderslo. ,,Dit grijpt mensen aan, ze was nog zo jong.''

De tweede paardrijdster, een elfjarig meisje uit Ysselsteyn, ligt nog in het ziekenhuis maar verkeert niet meer in levensgevaar. De 39-jarige automobiliste uit Melderslo die de meisjes aanreed, raakte lichtgewond. Volgens haar vader, die deze middag de plek des onheils met eigen ogen beziet, heeft ze het psychisch erg zwaar.

Op het Dendron College in Horst, de school van Feliciënne Linders, wordt volop aandacht besteed aan haar overlijden. ,,We zijn met vijf man bezig geweest om allerlei activiteiten op te zetten die bij moeten dragen aan het verwerken van het verlies van onze leerling'', zegt directeur Klim Parren. ,,Daar hoort ook een gedachtenistafel bij waar medeleerlingen iets op kunnen schrijven. Je merkt dat dit ongeluk hier veel verdriet heeft gebracht.''

Ook bij manegehouder Leo Daniëls en zijn vrouw Carla, die zaterdagmorgen paardrijles gaf aan de twee meisjes, heeft het ongeluk een diep litteken achtergelaten. Leo kan slechts een gooi doen naar een oorzaak. De meisjes volgden naar zijn zeggen al drie jaar paardrijles bij zijn manege aan de Heuvelweg. De paardjes waarop ze reden waren hen niet onbekend. Sterker nog, het waren hun lievelingsdieren op de manege.

Bron: http://www.icelandic-horses.com

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:28

Verschrikkelijk...
Maar ik vind het ook verschrikkelijk dat sommige mensen hier meteen de bestuurster de schuld geven. Als je op een 80-km weg je gewoon aan de snelheid houdt, en er komen plotseling 2 ruiters in een behoorlijk tempo vanuit een bospad, dan rem je echt niet meer op tijd. Ik vind het knap asociaal dat mensen haar de schuld geven, zij heeft waarschijnlijk al een trauma voor haar leven.

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 22:31

Het dendron..
Als ik vwo had gedaan, had ik nu mijn examen dáár gehad.
Op díe school.
En had dat meisje gekend waarschijnlijk. Van gezicht maar toch.

In de tijd dat ik op die rotschool heb gezeten heb ik daar al 3 keer een condolanceregister getekend..

En iedere keer weer dat er zoiets gebeurd wordt ik er stil van.
De moeder van feliciënne heette met de meisjesnaam schriever..

Zij was handenarbeidlerares op dezelfde school,
Wat moet deze vrouw het moeilijk hebben :'(
Heb zelfs nog les van haar gehad

Nogmaals alle mensen veel sterkte

Lisa86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:16

Dit is echt afschuwelijk Huilen

Iedereen heel veel sterkte

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:44

Waarom zoeken naar de schuldvraag? Om er lering uit te trekken voor de toekomst? Ik denk dat het zinloos is. Dit is een afgrijselijk ongeluk, een combinatie van factoren die tezamen fataal bleken te zijn. Niet te voorzien en dus niet te voorkomen. De ouders en verdere familie van het meisje, het vriendinnetje, de begeleidster, allemaal hebben ze nu pijn en verdriet. Allemaal zullen ze denken "als". Maar dat is ook zinloos. Achteraf liggen de feiten er en weet je dat "als" een leven had kunnen reden maar helaas: van te voren weet niemand dat.

Ik voel heel veel medeleven voor de ouders en het vriendinnetje maar ook voor de begeleidster die dit de rest van haar leven met zich mee zal moeten dragen. Dat lijkt mij verschrikkelijk.

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:11

wat erg zeg....
ben er helemaal stil van....
idd iedereen heel veel sterkte!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:16

wat een zielig paardje Huilen Verdrietig

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:18

Joets schreef:
Het dendron..
Als ik vwo had gedaan, had ik nu mijn examen dáár gehad.
Op díe school.
En had dat meisje gekend waarschijnlijk. Van gezicht maar toch.

Ik zit dus op het Dendron.
Ik kende het meisje wel van gezicht. Ik heb ook les gehad van haar moeder. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurt Verdrietig
Ieder jaar gaat er bij ons op school wel iemand dood, en ik dacht vorige week nog: dit jaar is het er nog geen geweest. Nu dus wel.. Scheve mond
De pony's waren van Carla. De begleidster die erbij was. Carla heeft een beetje uitgegroeide hobby en is heeft nu dus een ijslander manege. Het waren zelfs de lievelings-pony's van de meisjes.

Heel veel sterkte aan familie van felicienne, haar vriendin, Carla en aan al hun familie en vrienden. Ach gut

siena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:57

jeetje... heel veel sterkte aan de familie en nabestaande

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:17

Ik hoorde het verhal vandaag ook op stal. Je zal de begeleider maar zijn. Volgens mij houdt die ook een enorm schuldgevoel hieraan over.

Niet dat ze zich schuldig hoeft te voelen.

Een ongeluk is altijd iets van meerdere factoren.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:02

vreselijk..
echt erg, maar het is zo moeilijk om bij iemand de schuld te leggen..

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:25

Peterina schreef:
Sorry Yuri maar een KIND van 12 en 11 jaar is niet in staat mentaal (paniek reactie) of lichamelijk een paard of pony bij zich te houden.
In de wei spelen (of zelfs in de bos) tot daar toe maar op een openbare weg ...NEE! Zoals door andere hierboven al gezegt je blijft bezig met levende wezen met een oer vlucht instinct en niemand zal mij ooit wijs maken dat een kind van 12/11 jaar een beest van 300 - 600 kg (pony/paard) in bedwang of "bij zich kan houden" kan houden !

Het is en blijft natuurlijk een verschrikkelijke ongeluk, en daar wil ik niets van afnemen, maar toch vindt ik dat zoiets met correcte handelingen en omgaan met jonge kinderen op ponies op de openbare weg te vermijden is.

ja, maarja/
elk paard dat WIL gaan, gaat toch wel! en dat houd niemand hoor!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:46

Vandaag is ze begraven Scheve mond

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:35

Veel stertke. het zal wel een enorm indrukwekkende begrafenis zijn geweest...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:15

Ik snapte de hele week al niet dat die meiden zo snel weg waren dat de begeleidster ze niet meer zag. De manegeeigenaar heeft me gister verteld dat die manege vlak aan de andere kant van de drukke weg lag. Het groepje was iets van 100 meter voor de oversteek toen de begeleidster werd aan gesproken over het ijzer, dat zou een stukje terug liggen. De begeleidster is eraan toe gereden, een ander weggetje ingeslagen en toen hebben de pony's de stal geroken en zijn zo de weg opgedraaft. Die meiden hadden niets meer in te brengen....

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:19

aaah

ik had ut laatst op tv gehoord echt heel erg,de beschleiding zal zich ook wel verschrikkelijk voelen dan .
het is natuurlijk vreselijk dat er een ruitertje dood is, maar voor die andere die nog leeft is het ook vreselijk,: en (zwaar) gewond en je pony is dood..........
egt super erg man!

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:57

Toen ik afgelopen maandag mijn docent klassieke talen tegenkwam was dit één van de eerste dingen die hij tegen me zei... Ik vind het echt zo vreselijk!!!