paard overleden door val tijdens olympische spelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:19

sherwood schreef:
Maar alles beter dan over de kop slaan, waarbij je paard iets breekt, toch?

Als je eens even terugscrollt naar 1 vn mijn vorige reacties zie je een 'verhaal' over een paard dat zijn hele been verbrijzeld had dankzij een balk die van de hindernis kwam...
beter dan overkop slaan?
Imo niet.
Ik ben zelf (bij het springen trouwens, dat met de losse balken die zoveel veiliger zijn) al eens samen met mijn paard overkop geslaan, waarbij we gelukkigw wel beiden ongedeerd uit de strijd komen.
had zij toen met een van haar benen de rand van de bak of weet ik wat op een foute manier geraakt, had dit verhaal mijn verhaal kunnen zijn,maar dan bij het gewone springen.
Het vastliggen van de hindernissen heeft idd bepaalde risico's, die je kan vermijden met losse balken,maar andersom is het net zo.
Het ene is niet gevaarlijker of veiliger dan het andere,maar gewoon op een andere manier gevaarlijk of veilig.
De meeste ongelukken die slecht aflopen is niet omdat het een sensationeel ongeluk was,maar eerder in het toevallig net fout neerkomen tijdens het vallen, en dat geldt net zo goed voor het springen als voor de eventing als voor eender wat.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:37

klopt 100% wat je zegt. Maar kijk eens naar de afzet van een paard. Als ie niet goed uitkomt gaat het toch bij het springen vaker goed dan bij de eventing. En tijdens de landing, nou ja de grond na de hindernis is bij springen iig even hoog als die voor de hindernis. Goed die paarden kunnen dat best heel goed, anders zouden ze daar niet lopen. En er zijn meer paarden die dat goed kunnen. Toch gebeuren er meer ongelukken bij de eventing dan bij het springen. Ik ben wel van mening dat ook bij het springen alles veiliger kan. Namelijk geen houten balken gebruiken, maar iets van plastic ofzo, en dan niet die vederlichte dingen die je zo wegblaast, maar de gulden middenweg. Dat moet toch goed te doen zijn?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:53

Maar de hindernissen zijn met eventing vaak ook een stuk lager dan met springen. Dat is de reden dat het niet heel erg is als een paard niet perfect uitkomt. Als er een hindernis van 1.50 staat (springen), en je komt er te dicht onder, ja dan heb je een probleem. Maar als er een hindernis van 80 cm(eventing) staat, is dit vaak geen probleem..

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:47

Ik vind ruiters die aan deze sport doen die crossen enzo gewoon ruiters die aan zichzelf denken en niet ana hun paard meestal riskeren ze alles om maar snel te zijn. Hoe vaak hoor je wel neit dat paarden overlijden na zo´n val. Ik vind dit niet eens zielig voor de ruiter ...hij heeft zelf voor deze sport gekozen. En vind het kwalijk dat mensen hun paard met deze sport riskeren terwijl ze toch zo maar even alles voor je willen doen en zichzelf daardoor te overhaasten om maar goed zn best te doen voor de ruiter! Ik neem het de ruiters zeer kwalijk dat ze de paarden zo riskeren want als je echt van je paard houd doe je dat niet dus heb ook geen medelijden met hem. Het klinkt misschien hard maar denk er maar eens beter over na! Huilen

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:23

ik vind het wel heel erg zielig dat het paard dood is Huilen , ik vind persoonlijk die sport echt gevaarlijk, als je ziet hoe het er soms aan toe gaat.. Bloos Bloos!
maar wel heel veeel sterkte!!!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:31

Ach laatst had bij ons iemand zijn jaarling met halster omgezet in de stal. Eeen kwartier later was het paard dood. Met het halster ergens achter blijven haken. En wat langer geleden had iemand zijn 3 jarige in de bak losgegooit. Het paard rent, struikelt en valt en breekt zijn nek. Ook dood. Als je zelf een huppeltje maakt in het bos kan het ook gebeuren.

dehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:59

kben zelf juist terug van een eventing sportkamp ik ben zelf een belg en vind het heel erg voor het belgische team en ook voor het paard zolang het maar niet teveel heeft moeten lijden maar naar het schijnt heeft het paard een spuitje moeten krijgen omdat de arts die het paard nog probeerde te redden een medishe fout heeft gemaakt meer weet ik ook niet ik vind het inderdaad heel erg Verward

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:01

maartjuh schreef:
Maar de hindernissen zijn met eventing vaak ook een stuk lager dan met springen. Dat is de reden dat het niet heel erg is als een paard niet perfect uitkomt. Als er een hindernis van 1.50 staat (springen), en je komt er te dicht onder, ja dan heb je een probleem. Maar als er een hindernis van 80 cm(eventing) staat, is dit vaak geen probleem..

80cm? hoe hoog zijn die boten dan? De hindernissen lijken namelijk bij de os wel hoger dan dat. Maar schijn kan natuurlijk bedriegen.

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:26

tja, misschien een hint om wedstrijden en dat soort onzin af te schaffen? Dierenmishandeling, altijd al gezegd, hij had nu ook gewoon op een weitje kunnen lopen Boos!

grrrrrrrrrrr

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:55

Lisjuh87 schreef:
Ik vind ruiters die aan deze sport doen die crossen enzo gewoon ruiters die aan zichzelf denken en niet ana hun paard meestal riskeren ze alles om maar snel te zijn. Hoe vaak hoor je wel neit dat paarden overlijden na zo´n val. Ik vind dit niet eens zielig voor de ruiter ...hij heeft zelf voor deze sport gekozen. En vind het kwalijk dat mensen hun paard met deze sport riskeren terwijl ze toch zo maar even alles voor je willen doen en zichzelf daardoor te overhaasten om maar goed zn best te doen voor de ruiter! Ik neem het de ruiters zeer kwalijk dat ze de paarden zo riskeren want als je echt van je paard houd doe je dat niet dus heb ook geen medelijden met hem. Het klinkt misschien hard maar denk er maar eens beter over na! Huilen

Denk jij er maar eens beter over na,en ga eens op een wedstrijd kijken.
Je zegt met overhaasten en alles maar iemand die WEET wat eventing/sgw inhoud weet dat je voor de snel rijden strafpunten krijgt!!
Een cross heeft een optimale tijd,dus niets overhaasten.
Die tijd word vantevoren uitgerekend,zit je er ver onder krijg je strafpunten en verboven ook.
Nu jij weer..
En eventingruiter denkt niet aan zijn paard maar aan zn eigen?
Heb je de verzorging van zo'n paard weleens gezien?
Ik denk het niet,anders zei je dat niet.
Een eventingpaard heeft het beste leven.. heel veel afwisseling!!
En ze crossen graag geloof me! anders krijg je ze echt GEEN cross rond.
Als een paard niet WIL springen,springt hij ook niet!
Misschien klink ik een beetje aangevallen maar ik kan gewoon niet tegen die vooroordelen.

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:56

Mithrandir schreef:
tja, misschien een hint om wedstrijden en dat soort onzin af te schaffen? Dierenmishandeling, altijd al gezegd, hij had nu ook gewoon op een weitje kunnen lopen Boos!

grrrrrrrrrrr

Goh, en daar had hij wel een stamp van een paard kunnen krijgen van een ander paard en daardoor ook wat kunnen breken, of struikelen, of uitbreken en o)nder een auto lopen, of....
Goh, paard op de wei zetten is dan toch ook dierenmishandeling he

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:56

Mithrandir schreef:

grrrrrrrrrrr

Meiske,al eens op een wedstrijd weeste kijken?
Al eens een praatje gemaakt met een eventingruiter?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:21

Anzjuhlaa schreef:
Sorry hoor, maar ik een tijdje gecrosst en de paarden vinden het idd prachtig! en veel ruiters ook! allemaal dat commentaar, jeetje. Een paard van emile hendriks is ingeslapen omdat hij van de stoeprand viel!!!! dus dan zou je paard de hele dag op stal moeten staan zodat hij niks breekt. en zelfs dan kan hij zich vast rollen ofzo. Hoe denk dat paarden in het wild leven. dat die dressuur oefeningen doen met z´n allen? nee die rennen door velden en bossen en springen over omgevallen bomen heen, rennen door t water en rennen heuvels op!
goh, lijkt wel wat op eventing he!!!! grz Angela

worden die paarden bereden dan?
dit kán je niet vergelijken! heb nog nooit een kudde wilde paarden gezien waarvan der 1 of meerdere paarden bereden werden hoor.
deze paarden stoppen als ze niet meer kunnen, heb bij eventing een paared gezien dat weigerde (op ek geloof k) en de ruiter sloeg hem der letterlijk over. dit paard kon het waarschijnlijk niet halen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:37

Dat is dus niet alleen bij eventing,heb genoeg springruiters gezien die dit ook flikken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:12

heb nu de hele discussie gelezen. wat ik heb gelezen is dat dit paard zijn been gebroken heeft door zich te STOTEN! tegen de hindernis en daardoor gevallen is.
wás deze hindernis los geweest, had dit paard zich niet zo hard(hoe moet ik het zeggen)gestoten en zijn been niet gebroken. Dás mijn mening!

verder vind ik dat Anzjuhlaa nogal raar reageert!
jij beweert dat mensen die niet crossen hun paarden dat plezier niet gunnen.
er zijn genoeg paarden die er gewoon niet genoeg moed voor hebben! ik geef eerlijk toe! ik heb ook wel eens een boomstammetje gesprongen met die kleine welsh van me! en zou er niet voor terug deinzen om eens een cros hindernis te springen met een paard.
maar die hindernissen op een berg (heb het gezien irl) vind ik gewoon super gevaarlijk! het paard hoeft maar een beetje verkeerd te landen om naar onder te duiken.
tegen de boomstammen opzich heb ik niets! de paarden kunnen deze aan. maar zon ding springen op berg. tja...dát vind ik wél gevaarlijk! zou het niet in me hoofd halen dat te doen! die paarden zijn voldoende beschermt, heb net ook op paarden.tv gekeken, en daar ging een beschermer los! berijder is gewoon door gereden. als je zo graag wilt winnen dat het ten koste van je paard moet...sorry dan...
springen in parcourse is zeker niet minder gevaarlijk denk ik! heb zelf thuis al meegemaakt dat ik met Phara bijna gevallen ben door een balk af te springen waar hij op gestruikeld is, Phara heeft zich gelukkig kunnen herpakken en mankte niet! heb meteen een lagere hindernis gesprongen (na zeker te zijn dat Phara niets had) zodat Pharaon geen schrik zou krijgen voor hindernissen.
verder vind ik dat als een paard weigert je hem niet meer moet dwingen! als je paard het gewoon niet kán of wíl veroorzaak je alleen maar ongelukken! je kan opnieuw aan rijden om te zien oftie dan springt maar meer ook niet.
verder denk ik wel dat peesblesures zeker zo veel voor komen in de eventing als bij dressuur en springen!
ik ben altijd al tégen wedrennen geweest. en vind ook dat die beesten daar té vroeg worden ingereden met gevolg dat ze op 8jarige leeftijd al vaak bij de slacht staan omdat ze niet meer presteren zoals het moet!
ik ga nu heel wat boze bokkers over me dak krijgen. maar dit is mijn mening!
en over zij die zeggen: paarden in het wild springen geen rood witte hindernisjes
paarden in het wild worden ook niet bereden door een ruiter en kiezen zelf hoe ze springen! dus dat kán je niet vergelijken!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:41

pharagirlke schreef:
heb nu de hele discussie gelezen. wat ik heb gelezen is dat dit paard zijn been gebroken heeft door zich te STOTEN! tegen de hindernis en daardoor gevallen is.
wás deze hindernis los geweest, had dit paard zich niet zo hard(hoe moet ik het zeggen)gestoten en zijn been niet gebroken. Dás mijn mening!

verder vind ik dat Anzjuhlaa nogal raar reageert!
jij beweert dat mensen die niet crossen hun paarden dat plezier niet gunnen.
er zijn genoeg paarden die er gewoon niet genoeg moed voor hebben! ik geef eerlijk toe! ik heb ook wel eens een boomstammetje gesprongen met die kleine welsh van me! en zou er niet voor terug deinzen om eens een cros hindernis te springen met een paard.
maar die hindernissen op een berg (heb het gezien irl) vind ik gewoon super gevaarlijk! het paard hoeft maar een beetje verkeerd te landen om naar onder te duiken.
tegen de boomstammen opzich heb ik niets! de paarden kunnen deze aan. maar zon ding springen op berg. tja...dát vind ik wél gevaarlijk! zou het niet in me hoofd halen dat te doen! die paarden zijn voldoende beschermt, heb net ook op paarden.tv gekeken, en daar ging een beschermer los! berijder is gewoon door gereden. als je zo graag wilt winnen dat het ten koste van je paard moet...sorry dan...
springen in parcourse is zeker niet minder gevaarlijk denk ik! heb zelf thuis al meegemaakt dat ik met Phara bijna gevallen ben door een balk af te springen waar hij op gestruikeld is, Phara heeft zich gelukkig kunnen herpakken en mankte niet! heb meteen een lagere hindernis gesprongen (na zeker te zijn dat Phara niets had) zodat Pharaon geen schrik zou krijgen voor hindernissen.
verder vind ik dat als een paard weigert je hem niet meer moet dwingen! als je paard het gewoon niet kán of wíl veroorzaak je alleen maar ongelukken! je kan opnieuw aan rijden om te zien oftie dan springt maar meer ook niet.
verder denk ik wel dat peesblesures zeker zo veel voor komen in de eventing als bij dressuur en springen!
ik ben altijd al tégen wedrennen geweest. en vind ook dat die beesten daar té vroeg worden ingereden met gevolg dat ze op 8jarige leeftijd al vaak bij de slacht staan omdat ze niet meer presteren zoals het moet!
ik ga nu heel wat boze bokkers over me dak krijgen. maar dit is mijn mening!
en over zij die zeggen: paarden in het wild springen geen rood witte hindernisjes
paarden in het wild worden ook niet bereden door een ruiter en kiezen zelf hoe ze springen! dus dat kán je niet vergelijken!

Is dat bij eventing ook wil je zeggen?
Paard van mn (ex) stagebegeleider is dit jaar met pensioen gegaan,is 17 jaar.
En dat voorbeeld van beschermer los,ja dat kan overal he, dat is niet alleen bij eventing en de ene ruiter is de andere niet..

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:48

wauw helemaal met pharagirlke eens hoor

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:02

Het paard van het zusje van een vriendin van me (jaja Clown ) is een aantal jaar geleden omgekomen bij een EK. Zijzelf brak haar heup. Uiteindelijk bleek het paard al voor de sprong niet goed geworden te zijn en was hij ook gestorven als hij een Bixieproefje had gelopen... Toch riep heel de paardenwereld weer: Zie je nu wel, eventing is levensgevaarlijk!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:06

ReBaTi schreef:
Is dat bij eventing ook wil je zeggen?
Paard van mn (ex) stagebegeleider is dit jaar met pensioen gegaan,is 17 jaar.
En dat voorbeeld van beschermer los,ja dat kan overal he, dat is niet alleen bij eventing en de ene ruiter is de andere niet..

waar beweer ik dit?
er is ergens op pagina 4 geloof ik iets gezegd over paardenrennen en daar reageerde ik op! misschien moet je meer lezen meid Knipoog
zal het even opzoeken.
en mag ik hieruit opmaken dat je het alleen daar niet met me eens bent? Haha!
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-08-04 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:08

Ellebel schreef:
Nee hoor, dat is jouw mening en die mag je best geven, daarvoor is t een forum toch?

Aanpakken van de "dierenkwellerij" van eventing vind ik prima, maar dan moeten er ook andere dingen aangepakt worden zoals:
-renpaarden die al zeer jong grote prestaties leveren en daarna stilletjes naar de slacht worden afgevoerd als ze niet tot de absolute top behoren
-dressuurpaarden die in plaats van rustig naar hun niveau toe te groeien in een paar jaar naar het ZZ worden gejakkerd (en dan ook nog verbaasde ruiters hebben omdat de beesten blessures krijgen)
-en last but not least: Als die paarden die 24 uur per dag in hun stille privestalletje staan en als het de ruiter uitkomt er eens een paar keer in de week uitgerukt worden. En dan moet het ineens gebeuren en als het dan niet lukt is het een rotbok. DAAR sta ik dus met kromme tenen naar te kijken

Wedden dat ik veel meer agressieve Bokkers over me heen krijg Knipoog

excuseer me twas op pagina 6.
hier op reageerde ik dus!

en voor zij die beweren dat er veel blesures zijn bij eventing:
Citaat:
www.knhs.nl
www.knhs.nl

Lingh, in eigendom van de heer van Sadelhoff, raakte geblesseerd toen hij misstapte van de laadklep bij het lossen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:31

pharagirlke schreef:
waar beweer ik dit?
er is ergens op pagina 4 geloof ik iets gezegd over paardenrennen en daar reageerde ik op! misschien moet je meer lezen meid Knipoog
zal het even opzoeken.
en mag ik hieruit opmaken dat je het alleen daar niet met me eens bent? Haha!

Nou rustig maar, het was alleen een vraag omdat ik dacht dat je wedrennen vergeleek met eventing.
Had 2 woordjes omgedraait dus zie ik nu.
En dit is niet mijn eerste bericht hier hoor dus ik heb genoeg gelezen..

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:01

pharagirlke schreef:
worden die paarden bereden dan?
dit kán je niet vergelijken! heb nog nooit een kudde wilde paarden gezien waarvan der 1 of meerdere paarden bereden werden hoor.
deze paarden stoppen als ze niet meer kunnen, heb bij eventing een paared gezien dat weigerde (op ek geloof k) en de ruiter sloeg hem der letterlijk over. dit paard kon het waarschijnlijk niet halen.

Ja, paarden berijden is niet natuurlijk, das waar..
En veel letsels of ongelukken gebeuren tijdens of zelfs door het berijden (of hen op de trailer zetten, wat ook niet natuurlijk is)
Laten we dan met zen allen onze hobby opgeven Verward
En ik geloof niet dat iemand op de OS zijn paard over een hindernis moet SLAAN hoor...
Die beesten hebben al zo'n lange carrière achter de rug, zo'n lange training en zoveel kwalifivcatiewedstrijden.
Een paard dat het niet wil of kan, geraakt simpelweg niet daar...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:05

denk dat je mij verkeert verstaat.
Noucca schreef:
En veel letsels of ongelukken gebeuren tijdens of zelfs door het berijden (of hen op de trailer zetten, wat ook niet natuurlijk is)
En ik geloof niet dat iemand op de OS zijn paard over een hindernis moet SLAAN hoor...
Die beesten hebben al zo'n lange carrière achter de rug, zo'n lange training en zoveel kwalifivcatiewedstrijden.
Een paard dat het niet wil of kan, geraakt simpelweg niet daar...

Wáár zeg ik dat we onze hobby moeten opgeven?! ik zeg dat je dit niet kan vergelijken.
en waar heb ik beweert dat ik het op de OS heb gezien?!
waar wij zijn gaan kijken heb ik het gezien dat ze dat deden. sorry hoor Scheve mond
ik geef echt niet af op eventing! want ik heb duidelijk vermeld dat er aan springen en dressuur even veel risico's zitten! zelfs bij het op en af laden!
daar wil ik niet mee zeggen dat we moeten kappen met paardrijden, maar dat ze niet zon heisa over eventing moeten maken. want dat het een paardensport tak is als een ander, alleen spectaculairder.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-08-04 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:06

Noucca schreef:
.

jaja, inderdaad.
Paarden berijden is niet natuurlijk, eventing is gevaarlijk, springen is gevaarlijk, dressuur is gevaarlijk, je paard op de wei zetten is gevaarlijk,...

Zoals ik al eens zei: Ga allemaal maar vlug fietsrijden, laat je paardje maar lekker in het bos hollen... >;)

Ik volg de discussie nog steeds, maar vind het gewoon ronduit belachelijk dat mensne die niets van Eventing afweten zo zitten afgeven op Eventing.

Ik zelf ken er ook niets of weinig van, maar ik vind het gewoon even gevaarlijk of even ongevaarlijk (is maar hoe je hetbekijkt Knipoog ) als de rest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:10

edit: verkeerd gelezen sorry sylleke