Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

paardjebont schreef:
Het is ook helemaal niet nodig om kinderen met een zweep te laten rijden.

Is dat eigenlijk onderzocht, en zeker in de context van lerende ruiters op maneges? Zijn er maneges die dit daadwerkelijk bereiken?

Het lijkt mij namelijk nog niet zo eenvoudig. Je begint als ruiter namelijk in een positie waar het paard niet op jou moet letten, jij moet het nog leren, en op zeker moment maak je de omslag naar een positie waar jij het paard dingen gaat vertellen. Dat is voor zowel de ruiter als het paard op dat moment een verandering van het patroon en dat geeft dus hoe dan ook vergissingen en misverstanden. Ik denk werkelijk niet dat het structureel mogelijk is om het voor alle paarden en ruiters op te lossen zonder iets waarmee je toch wat op je strepen kunt staan. Paarden hebben zelf ook persoonlijkheid, en het is niet alleen techniek waar je mee bezig bent.

Maar goed, als er maneges of trainers zijn die dit op bredere schaal voor elkaar krijgen hoop ik dat ze hun ervaringen willen delen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

paardjebont schreef:
Citaat:
Dat is ook het hele probleem dat je niet een algemeen verbod kunt opleggen wat alleen in bepaalde situaties verkeerd gebruikt wordt.
Maar manege's zou een goed begin zijn als je zo'n regel deels zou willen opleggen.

Het is ook helemaal niet nodig om kinderen met een zweep te laten rijden. Als het goed is hoort een goed opgevoed paard zonder pijn een zweep niet nodig te hebben, dus daar gaat het al een beetje mis. Zelf gebruik ik mijn zweepje ook liever niet, maar van instructie's moet het soms.

maar hoe moet het in gevallen waarbij mensen een zweepje eerder gebruiken als aanwijsstokje? zoals bij het aanleren van kunstjes? In dat geval is er absoluut geen sprake van misbruik mbv een zweepje.. Ik denk niet dat een algemeen verbod ook echt gehandhaafd kán worden omdat niet elke ruiter zo'n ding met dezelfde intenties gebruikt, een zweepje is in de meeste gevallen als het goed is een hulpmiddel, en geen dwangmiddel.

Zo'n deels verbod lijkt mij wel wat. Maar hoe maak je onderscheid en hoe handhaaf je dát..

Kijk, dit vind ik nou een interessante discussie. Ik zie namelijk soms bij het aanleren van die kunstjes enorm veel verzet bij een paard. Ik vraag mij oprecht af, als je de stresssignalen bij een paard zou monitoren of dat minder stress geeft dan een tik met de zweep.

En dat wil dan niet zeggen dat het een erger is dan het ander, of wel en niet goed is.

Maar het is denk ik zo moeilijk te bepalen waar het einde zit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Shadow0 schreef:
paardjebont schreef:
Het is ook helemaal niet nodig om kinderen met een zweep te laten rijden.

Is dat eigenlijk onderzocht, en zeker in de context van lerende ruiters op maneges? Zijn er maneges die dit daadwerkelijk bereiken?

Het lijkt mij namelijk nog niet zo eenvoudig. Je begint als ruiter namelijk in een positie waar het paard niet op jou moet letten, jij moet het nog leren, en op zeker moment maak je de omslag naar een positie waar jij het paard dingen gaat vertellen. Dat is voor zowel de ruiter als het paard op dat moment een verandering van het patroon en dat geeft dus hoe dan ook vergissingen en misverstanden. Ik denk werkelijk niet dat het structureel mogelijk is om het voor alle paarden en ruiters op te lossen zonder iets waarmee je toch wat op je strepen kunt staan. Paarden hebben zelf ook persoonlijkheid, en het is niet alleen techniek waar je mee bezig bent.

Maar goed, als er maneges of trainers zijn die dit op bredere schaal voor elkaar krijgen hoop ik dat ze hun ervaringen willen delen.

:j

Dat denk ik ook, de meesten kunnen nog niet goed been geven, niet onafhankelijk zitten en paarden raken afgestompt daardoor waardoor ze ook niet goed meer reageren als er wel goed been wordt gegeven.

Ik ben voor eerst een halfjaar zitlessen op de joker of aan de longe, en dan pas verder leren rijden. Ik denk dat het welzijn dan op meerdere vlakken toe neemt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Elisa2 schreef:
Ik ben voor eerst een halfjaar zitlessen op de joker of aan de longe, en dan pas verder leren rijden. Ik denk dat het welzijn dan op meerdere vlakken toe neemt.

Ik niet, maar dat komt omdat ik het contact de essentie van het paardrijden vind, en dat leren en doen is waar het om gaat. Het is niet de techniek, het is de samenwerking. Ik kan me niet voorstellen wat paardrijden zou zijn zonder ziel.

Elisa2

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Zitlessen kunnen ook te paard en mensen kunnen alvast andere dingen doen met en om het paard.

Dus contact kan prima zonder dat het paard onder onhandigheid hoeft te leiden. :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Elisa2 schreef:
Zitlessen kunnen ook te paard en mensen kunnen alvast andere dingen doen met en om het paard.

Dus contact kan prima zonder dat het paard onder onhandigheid hoeft te leiden. :-)

Het punt was juist dat er altijd een moment komt dat je het zelf moet doen, en dat je het paard iets moet vertellen, terwijl je dat nog niet eerder hebt gedaan.

Overigens, mag een instructeur die de longe vasthoudt dan wel een zweep gebruiken voor de aanwijzingen of ook niet?

Ik vind dat er makkelijk gesteld wordt dat het helemaal zweeploos kan maar is dat zo?

Het kan zonder slaan en meppen, beslist. Maar helemaal zonder iets waarmee je extra aanwijzingen kunt geven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Oh nee hoor, persoonlijk heb ik geen problemen met de zweep mits deze niet misbruikt wordt. Ik denk alleen wat verder door qua paard vriendelijkheid en weet hoeveel het uit kan maken qua hulpen wanneer iemand onafhankelijk kan zitten.

Dus prima om te longeren met de zweep als drijvende hulp/ been tijdens een zitles door de instructeur.