paardjebont schreef:Het is ook helemaal niet nodig om kinderen met een zweep te laten rijden.
Is dat eigenlijk onderzocht, en zeker in de context van lerende ruiters op maneges? Zijn er maneges die dit daadwerkelijk bereiken?
Het lijkt mij namelijk nog niet zo eenvoudig. Je begint als ruiter namelijk in een positie waar het paard niet op jou moet letten, jij moet het nog leren, en op zeker moment maak je de omslag naar een positie waar jij het paard dingen gaat vertellen. Dat is voor zowel de ruiter als het paard op dat moment een verandering van het patroon en dat geeft dus hoe dan ook vergissingen en misverstanden. Ik denk werkelijk niet dat het structureel mogelijk is om het voor alle paarden en ruiters op te lossen zonder iets waarmee je toch wat op je strepen kunt staan. Paarden hebben zelf ook persoonlijkheid, en het is niet alleen techniek waar je mee bezig bent.
Maar goed, als er maneges of trainers zijn die dit op bredere schaal voor elkaar krijgen hoop ik dat ze hun ervaringen willen delen.