Babootje schreef:Saga schreef:Babootje, ik snap dit niet zo goed?
Het dier loopt minimaal 30 seconden kreupel, dat is geen aanname, dat kun je feitelijk vaststellen door naar de video te kijken.
Nee dat kun je niet op basis van het filmpje. Want je weet niet of er daadwerkelijk sprake is van kreupelheid of dat het dier zo loopt omdat de ruiter m erg in de weg zit. Beide zou kunnen maar alleen op basis van het fimpje kun je dat onderscheid niet maken. Zelfs een dierenarts kan dat niet op basis van dit filmpje.
Saga schreef:Dat is een rare manier van redeneren, ik heb het namelijk niet gehad over de reden dat het paard kreupel loopt.
Je kunt dus zeker op basis van het filmpje wel vaststellen dat het paard minimaal 30 seconden lang kreupel loopt.
Bij het definieren van kreupelheid speelt de oorzaak wel degelijk een rol. Kreupelheid is een afwijking in het bewegingspatroon van een dier (of mens) die ontstaat door pijn, zwakte of een mechanisch probleem in één of meerdere ledematen. Op basis van het filmpje kun je (kan ik) niet beoordelen of hiervan sprake is.
Wel kun je zien dat het paard niet lekker loopt/krabbelt, maar dat kan ook komen doordat de ruiter hem flink hindert. In dat geval is er imo geen sprake van kreupelheid zoals de definitie omschrijft.
Een dierenarts zal het paard moeten zien en onderzoeken om te kunnen beoordelen of het kreupel is of niet.
WHY