Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:50

Babootje schreef:
Saga schreef:
Babootje, ik snap dit niet zo goed?
Het dier loopt minimaal 30 seconden kreupel, dat is geen aanname, dat kun je feitelijk vaststellen door naar de video te kijken.

Nee dat kun je niet op basis van het filmpje. Want je weet niet of er daadwerkelijk sprake is van kreupelheid of dat het dier zo loopt omdat de ruiter m erg in de weg zit. Beide zou kunnen maar alleen op basis van het fimpje kun je dat onderscheid niet maken. Zelfs een dierenarts kan dat niet op basis van dit filmpje.

Saga schreef:
Dat is een rare manier van redeneren, ik heb het namelijk niet gehad over de reden dat het paard kreupel loopt.
Je kunt dus zeker op basis van het filmpje wel vaststellen dat het paard minimaal 30 seconden lang kreupel loopt.

Bij het definieren van kreupelheid speelt de oorzaak wel degelijk een rol. Kreupelheid is een afwijking in het bewegingspatroon van een dier (of mens) die ontstaat door pijn, zwakte of een mechanisch probleem in één of meerdere ledematen. Op basis van het filmpje kun je (kan ik) niet beoordelen of hiervan sprake is.
Wel kun je zien dat het paard niet lekker loopt/krabbelt, maar dat kan ook komen doordat de ruiter hem flink hindert. In dat geval is er imo geen sprake van kreupelheid zoals de definitie omschrijft.
Een dierenarts zal het paard moeten zien en onderzoeken om te kunnen beoordelen of het kreupel is of niet.

Saga

Re: Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:53

Het paard loopt letterlijk volgens de definitie die jij geeft er is sprake van een afwijking in het bewegingspatroon die oftewel wordt veroorzaakt door pijn, zwakte of een mechanisch probleem.
Dat dit überhaupt een discussie is...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:56

Saga schreef:
Het paard loopt letterlijk volgens de definitie die jij geeft er is sprake van een afwijking in het bewegingspatroon die oftewel wordt veroorzaakt door pijn, zwakte of een mechanisch probleem.

Het vet gedrukte is wat niet kan worden beoordeeld op basis van dit filmpje. Wel obv buigproeven, beeldvorming etc. Dus kreupelheidsonderzoek.

Ik ben het niet helemaal oneens met je he? Ik zie ook dat het paard niet lekker beweegt. Maar ik zie ook dat de ruiter en het slofgebruik het paard flink hinderen. Dat is het enige dat je (vind ik) ervan kunt zeggen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-11-25 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:57

Ik denk dat jij doelt op eventuele teugelkreupelheid, waarvan een heleboel dierenartsen niet geloven dat het bestaat, maar wat o.a kan gebeuren bij pijn in de mond of een beknelde tong, waarbij er nog steeds sprake is van pijn.

Het is echt vast te stellen dat dit paard kreupel loopt, alleen niet wat de oorzaak is.
En juist omdat je die oorzaak niet weet, moet je er niet vanuit gaan dat het 'niks' is.
Laatst bijgewerkt door Saga op 17-11-25 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:05

het dier vertoont een afwijkende locomotie op het filmpje, en de oorzaak hiervan weten wij niet. Het is wel een feit dat al die paarden iedere dag voor de veterinaire keuring moeten verschijnen, verder is het dier ook 3e (?) geworden in de wedstrijd, dus kreupelheid vanuit letsel lijkt onwaarschijnlijk, eerder door het gebrek aan impuls tijdens het rijden icm de slofteugel.

Hier zie ik trouwens bij de basissport of op stallen nooit een slof, en op internationale wedstrijden bij het losrijden en in de prijsceremonie veel vaker.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:21

Babootje schreef:
Saga schreef:
Rijden op een kreupel paard vind ik per definitie dierenleed, eerlijk gezegd.
Dat dier loopt de gehele video kreupel, en dan ook echt duidelijk en niet dat je denkt; zie ik dat nou wel of niet?
Dus zelfs zonder die hele slofteugel en manier van rijden is het niet oké.

Zelfs dat kun je niet beoordelen op basis van een filmpje van 30 seconden. Het enige dat je kunt zien is dat de ruiter het paard ernstig in de weg zit, dat imo ook wel echt bij kan dragen aan hoe dat dier beweegt. In de topsport zul je niet snel kreupele dieren zien, want die worden in de regel uit de wedstrijd gehaald.
Maar goed, we kunnen vanalles aannemen, echt weten doen we het niet.

We weten eigenlijk niks van deze combinatie behalve wat er in het filmpje te zien is. Op dit soort wedstrijden worden de deelnemende paarden gezien voordat ze toegelaten worden, daar is de trot-up voor.
Verder is dit een internetdiscussie en ik vind het altijd zo bijzonder dat een groep mensen helemaal los gaat op een individu zodra ze ook maar iets wat ze niet aanstaat en daar dan zo enorm drama over gaan maken. Toetsenbordridders die het allemaal beter weten en anoniem tekeer gaan over een internationale ruiter die iets doms doet op een gecontroleerd evenement. Hij heeft al op zijn kop gehad van de FN en de FEI en dat lijkt me genoeg.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:29

Tekeer gaan en drama maken? Ik merk dat jij hele andere reacties leest dan ik.
Het lastige aan paarden, of dieren in het algemeen, is dat zij geen stem hebben.
Wij zijn die stem, het is onze verantwoordelijkheid om voor ze te spreken, en als de mensen die over het dier gaan dat niet doen, dan is het aan ons om dat te doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:33

Saga schreef:
Tekeer gaan en drama maken? Ik merk dat jij hele andere reacties leest dan ik.
Het lastige aan paarden, of dieren in het algemeen, is dat zij geen stem hebben.
Wij zijn die stem, het is onze verantwoordelijkheid om voor ze te spreken, en als de mensen die over het dier gaan dat niet doen, dan is het aan ons om dat te doen.

Je bent dus niet de stem van andermans paard. Zeker niet dit internationale springpaard, want die heeft een eigenaar, ruiter, groom, concours dierenarts, jury, steward, de FN en de FEI om voor hem te spreken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:35

Gelukkig kun je wel de stem van andermans dier zijn en gelukkig heeft dat regelmatig wel effect, juist door die stem te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:44

Saga schreef:
Gelukkig kun je wel de stem van andermans dier zijn en gelukkig heeft dat regelmatig wel effect, juist door die stem te zijn.

Maar wil je stem effect hebben/serieus genomen worden moet je toch wel enige credibiliteit hebben en/of deskundigheid. Zomaar iets roepen heeft nooit het juiste effect.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:48

Mee eens inderdaad, zomaar iets roepen is raar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:08

Ik snap uberhaupt niet dat dit nog goed gepraat wordt, lekker flexen? op deze manier? Sorry jongens (dames) maar: Nee, Nee en nog eens Nee. Het is echt heel erg absurd om alleen op een slofteugel te gaan rijden en er dusdanig aan te gaan zitten trekken dat het paard kreupel wordt. Echt krankzinnig gewoon!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:13

Elisa2 schreef:
Ik snap uberhaupt niet dat dit nog goed gepraat wordt, lekker flexen? op deze manier? Sorry jongens (dames) maar: Nee, Nee en nog eens Nee. Het is echt heel erg absurd om alleen op een slofteugel te gaan rijden en er dusdanig aan te gaan zitten trekken dat het paard kreupel wordt. Echt krankzinnig gewoon!

Volgens mij praat niemand het goed en het is ook niet zo leuk dat je toch de jongens/dames daarvan beschuldigt. Wat die gozer op dat filmpje doet is heel dom, maar het gaat ook wat ver om het krankzinnig te noemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:15

Babootje schreef:
Saga schreef:
Rijden op een kreupel paard vind ik per definitie dierenleed, eerlijk gezegd.
Dat dier loopt de gehele video kreupel, en dan ook echt duidelijk en niet dat je denkt; zie ik dat nou wel of niet?
Dus zelfs zonder die hele slofteugel en manier van rijden is het niet oké.

Zelfs dat kun je niet beoordelen op basis van een filmpje van 30 seconden. Het enige dat je kunt zien is dat de ruiter het paard ernstig in de weg zit, dat imo ook wel echt bij kan dragen aan hoe dat dier beweegt. In de topsport zul je niet snel kreupele dieren zien, want die worden in de regel uit de wedstrijd gehaald.
Maar goed, we kunnen vanalles aannemen, echt weten doen we het niet.

Hij maakt het dit paard in de video zo moeilijk met wat hij vraagt, dat het dier kreupele passen vertoont. Dat zal niemand ontkennen denk ik. Of het dier kreupel IS kan ik zo niet beoordelen.

Het eerste valt voor mij onder een onlogisch en onplezierig trainingsmoment waarvan ik het niet graag herhaald zie worden.
Áls het 2e aan de hand zou zijn, en er toch gestart is zou dat voor mij vallen onder dierenleed. Maar dat scenario was in de ring die dag dus blijkbaar niet waarneembaar aan de orde.

Als ik op een steen ga staan kan ik enkele kreupele passen laten zien. Maar daarna zonder kreupel te zijn mijn wandeling voorzetten. Dan was de wandeling geen mensenleed. Er kan wel sprake zijn van een plezierige wandeling met een tijdelijk zeer stresserend moment.

Elise: wie praat dit goed? dat heb ik zo ongeveer nog niemand zien doen. ik zie alleen de discussie hoe hoog je dit moment plaats op de ladder van ongewenst gedrag. En welke conclusies je er aan verbind over het leed/welzijn van dit paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:19

Ik lees veel baggataliserende opmerkingen en die kan ik bij deze gewoon echt niet begrijpen.

Alleen al het feit dat die kerel alleen met een slofteugel reedt, zonder teugel..en dan gaat het hier over flexen en rekken. Ja flexen en rekken, dat is dus wat anders dan in een houding forceren met een slofteugel waarbij het paard kreupel gaat lopen. Ik vindt het echt krankzinnig wat hij doet, heb echt nog nooit zoiets bizars gezien gewoon. (gelukkig maar, dat is dan het enige positieve er aan)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:22

Ik ben bij ongeveer iedere (eerste) reactie de disclaimer tegen gekomen: dit willen we niet zien.

Daarna in de verdiepende discussie lijken we het pas oneens te zijn. Die tegenstelling die jij hier omschrijft ben ik niet tegen komen.

Het lijkt me trouwens buiten contraproductief ook gewoon doodeng dat je bij een noodgeval alléén het hoofd maar naar beneden kunt trekken op deze manier. Alleen al vanuit het oogpunt van veiligheid denk ik echt #) ^) WHY

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:24

Misschien lees ik het dan verkeerd, maar het kwam bij mij in ieder geval niet zo prettig over.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:28

pol013 schreef:
Ik ben bij ongeveer iedere (eerste) reactie de disclaimer tegen gekomen: dit willen we niet zien.

Daarna in de verdiepende discussie lijken we het pas oneens te zijn. Die tegenstelling die jij hier omschrijft ben ik niet tegen komen.

Het lijkt me trouwens buiten contraproductief ook gewoon doodeng dat je bij een noodgeval alléén het hoofd maar naar beneden kunt trekken op deze manier. Alleen al vanuit het oogpunt van veiligheid denk ik echt #) ^) WHY

idem zo lees ik het ook.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:39

Goed, dan vind ik het onvoorstelbaar dat er mensen zijn die het zo laag op de ladder zetten. Iets afdoen als dom klinkt voor mij als: minimaal schadelijk en zonder de intentie om schade te berokkenen.

Ik kan niet in het hoofd van die ruiter kijken, dus over intentie kan ik niets zeggen. Ik denk wel dat je van een professional mag verwachten dat hij enige kennis heeft over de werking van een slof en hoe een paard voelt dat niet rad is.
Ik heb geen metertje wat de druk op de mond kan aangeven, ik zie wel een paard dat meerdere pijnsignalen vertoont (staart zwiepen, mond sperren, kreupel lopen) en een ruiter die naar achter hangt en daarbij ook met zijn hand behoorlijk terugwerkt. Het lijkt me naief om aan te nemen dat je geen pijn of schade veroorzaakt met deze observaties.

Per ongeluk je paard een tik verkopen omdat je met je handen staat te zwaaien en je niet doorhebt dat je paard naar je toe komt, of uit onkunde een oefening verkeerd vragen of net te lang door trainen. Dat is dom.
Met flink gewicht aan een slofteugel hangen en doorrijden als je paard onregelmatige passen vertoont, dat is accepteren dat je paard lijdt voor jouw eigen gewin. En dat gaat voorbij dom of onverstandig wat mij betreft.

Wat ik er ook lastig aan vindt, is dat de genoemde instanties pas in actie komen op het moment dat het filmpje circuleert en ze er vragen over krijgen. Maar dat is weer een andere discussie. En gaan wijzen naar alle andere dingen die ook niet goed gaan kan ik ook weinig mee, dat Pietje op de pensionstal ook schadelijke dingen doet betekent natuurlijk niet dat we hier niets van kunnen vinden. Ik mag hopen dat beiden personen worden aangesproken/besproken en dat we snappen dat het EN EN kan zijn en niet perse OF OF.

Ik heb dus wel evenveel moeite met dit als met een huis tuin en keuken eigenaar die iets verkeerd doet, ik snap ook niet waarom je dit minder erg zou vinden.
En ik snap ook het argument niet van dit wel of niet kreupel noemen, op dat moment is het paard kreupel. Dus A) paard heeft een gezondheidsprobleem en moet niet gereden worden of B) de trainingsaanpak van de ruiter veroorzaakt dusdanig veel ongemak of pijn dat paard kreupel loopt tijdens deze specifieke handeling. We weten dat de handeling niet direct is gestaakt na het filmpje. Waarom boeit het dan of het A of B is in het kader van dierwelzijn? Dat maakt uit voor het vervolgtraject voor het paard zelf, maar beiden scenario's staan ver wat je mag verwachten van een gereden paard lijkt me.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:43

mooney schreef:
Wat ik er ook lastig aan vindt, is dat de genoemde instanties pas in actie komen op het moment dat het filmpje circuleert en ze er vragen over krijgen. Maar dat is weer een andere discussie.
Dit is inderdaad waarom ik zeg dat 'onze' stem wel uitmaakt en dat 'wij' wel de stem van het paard kunnen zijn als de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn dat (nog) niet doen. :j

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:35

Babootje schreef:
Saga schreef:

Het vet gedrukte is wat niet kan worden beoordeeld op basis van dit filmpje. Wel obv buigproeven, beeldvorming etc. Dus kreupelheidsonderzoek.

Ik ben het niet helemaal oneens met je he? Ik zie ook dat het paard niet lekker beweegt. Maar ik zie ook dat de ruiter en het slofgebruik het paard flink hinderen. Dat is het enige dat je (vind ik) ervan kunt zeggen.

Het feit dat het dier onregelmatig loopt is op het filmpje toch te zien? Hij wordt beperkt in zijn beweging. Kom op zeg. Als we dit soort dingen normaal gaan vinden en er mensen dit soort dingen schoon praten dan schieten we ons zelf behoorlijk in de voet. Zelfs de ruiter heeft gezegd dat hij verkeerd bezig was.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:53

Popstra schreef:
Wat ik zo raar vind aan zijn manier van rijden is dat hij zijn benen helemaal niet gebruikt. Wat is nou de bedoeling van die slof??
Zachter mondje maken? Rug beter laten gebruiken?
Voor dat alles heb je stuwing uit de achterhand nodig wat je bewerkstelligt met je benen.

Ik zal er wel niks van snappen...

Ik snap het ook niet, hij zit met zijn benen gewoon op de schouder.

Is er al iets bekend over de gevolgen van dit wangedrag?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 15:10

mooney schreef:
Goed, dan vind ik het onvoorstelbaar dat er mensen zijn die het zo laag op de ladder zetten. Iets afdoen als dom klinkt voor mij als: minimaal schadelijk en zonder de intentie om schade te berokkenen.

Ik kan niet in het hoofd van die ruiter kijken, dus over intentie kan ik niets zeggen. Ik denk wel dat je van een professional mag verwachten dat hij enige kennis heeft over de werking van een slof en hoe een paard voelt dat niet rad is.
Nou hier ben ik het wel beetje mee eens. "Dom" klinkt mij als iets dat perongelijk gebeurd terwijl je eigenlijk wel beter wist, of uit onkunde/onwetendheid waarvan je later beseft dat je niet goed bezig was. Iets waarvoor je jezelf later wel voor de kop kan slaan. Voor een beginner kan ik me indenken dat dit als domiteit wordt gedaan. Dat je dit doet en achteraf (zei het meteen, zei het nadat je meer kennis en kunde hebt) denkt "god daar werd ook niks beter van, had ik nooit moeten doen. Arm paard". En nee, ook dan is het niet goed. Maar dan is het wel een "domme fout" waar je hopelijk van leert en het volgende keer beter doet. Maar voor een prof... Die hoort toch al wel beter te weten en die inschatting al veel eerder te kunnen maken.

Betekend overigens niet dat profs geen domme fouten kunnen maken. Wanneer je op een moment meteen ergens op moet reageren of ergens middenin zit waar je druk mee bezig bent kan iedereen weleens de verkeerde keuze maken. Weet niet meer wie het was, maar paar maanden terug was er ook zo'n topruiter die tijdens de proef iets probeerde op te lossen op X manier wat niet heel handig was, daar werd online over gesproken, en die zei iets van "ik probeerde dit en dat op te lossen en besloot in de drukte van de proef op dat moment X manier te gebruiken in de hoop dat dit en dat gebeurde. Dat werkte duidelijk averechts en was niet goed, achteraf had ik Y moeten doen". Dat vind ik veel geloofwaardiger een domme fout voor een prof. Maar wanneer je tijdens het losrijden de tijd neemt om de trensteugels eraf te halen en dan minimaal 30 seconden zo zit te rijden, dan heb je genoeg tijd gehad om te bedenken "nee, da's toch niet zo'n top plan" denk ik.

Sanano schreef:
Hij zegt dat het paard niet goed reageerde op de gewone teugel en daarom die eraf gehaald heeft. En dat het maar 30 seconde een strijd was en dat ze dat opgenomen hebben en de rest dat het paard daarna ontspannen was. Hij zegt oprecht spijt te hebben. Maar ik snap dan nog niet waarom de gewone teugel er af te halen en alleen op slof te rijden. Als hij dat niet gedaan had was er waarschijnlijk niets op internet gezet. Dus ik vermoed dat hij ze thuis ook zo rijd.
Paard heeft hem vergeven zet hij want anders was hij niet derde geworden 8)7
Heb niet de video gekeken, maar bij gebrek aan mensen die zeggen dat deze samenvatting niet klopt ga ik er ff vanuit van wel. Met deze reactie ook niet echt het idee dat hij zichzelf dom vond. Nou ben ik de eerste die skeptisch is op evil editing om beelden op een bepaalde manier te laten zien, maar gezien hij meer lijkt te focussen op dat het na die 30 seconden écht niet meer zo ging en het paard hem vergeven heeft want hij deed de wedstrijd goed ipv over het feit dat hij überhaupt zo rijd heb ik niet het idee dat er ook maar enige reflectie is. Ook lekker vermenselijkend. Alsof een paard uit principekwestie je wedstrijd zou vergallen omdat hij nog boos is. Je zal vast van die leukerds hebben die het tegen je houden, maar die zullen ook boos blijven na die 30 opgenomen secondes en niet wachten op je wedstrijd om je terug te pakken. Zo werken paarden gewoon niet. Kans lijkt me groter dat paardlief tijdens de wedstrijd blij was dat hij nu weer normaal gereden werd of bang dat als hij niet z'n best doet hij straks weer wat over zich heen krijgt.

Ik vind het ook zo'n rare tegenstrijdigheid. Het spijt hem oprecht zegt hij, maar praat hij het ook goed. Maar als het eigenlijk niet zo erg is, waarom dan de spijt? Dan voelt het al snel als alle mogelijk damagecontrol opties roepen 8)7 .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 15:11

Earth schreef:
Popstra schreef:
Wat ik zo raar vind aan zijn manier van rijden is dat hij zijn benen helemaal niet gebruikt. Wat is nou de bedoeling van die slof??
Zachter mondje maken? Rug beter laten gebruiken?
Voor dat alles heb je stuwing uit de achterhand nodig wat je bewerkstelligt met je benen.

Ik zal er wel niks van snappen...

Ik snap het ook niet, hij zit met zijn benen gewoon op de schouder.

Is er al iets bekend over de gevolgen van dit wangedrag?

Als het nu niet in de reglementen opgenomen is horen er ook geen gevolgen aan gekoppeld te worden door de fei. Zo zwart wit ben ik dan wel weer.
Er mag van mij wel snel een gesprek komen: 'joehoe, je snapt toch zelf ook wel dat we dit niet willen.' {:)-:(
En daarna als de sodemieter de regels aanpassen.

Regelgeving loopt bijna altijd en overal achterop bij de creativiteit van de mensen. Maar dan moet je wel nog steeds eerlijk blijven in je 'recht systeem'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:11

Babootje schreef:
Saga schreef:

Sachertorte schreef:
Het feit dat het dier onregelmatig loopt is op het filmpje toch te zien? Hij wordt beperkt in zijn beweging. Kom op zeg. Als we dit soort dingen normaal gaan vinden en er mensen dit soort dingen schoon praten dan schieten we ons zelf behoorlijk in de voet. Zelfs de ruiter heeft gezegd dat hij verkeerd bezig was.

Je haalt hier de discussie voor het gemak even uit de context om je punt te maken...

De context van de discussie op dat moment was kreupelheid en dierenleed. Uitgelegd is dat dit niet te beoordelen is obv het filmpje en dat kreupelheid niet aannemelijk is gezien de vetchecks op de wedstrijd zelf, waaraan het paard blijkbaar verdienstelijk heeft meegedaan. Zie ook de bijdrage van Oehlala.
Er is nergens gezegd dat het rijden en slofgebruik er niet beroerd uitzag...

Wanneer nemen jullie nu eens - voor je reageert - de moeite om te lezen?