Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:35

Ik heb al allerlei maten gezien. Halfwas formaat mechelse herder. Volwassen formaat Deense dog en alles er tussenin. Die op 5 meter afstand ging zo hard dat grootte inschatten lastig was. Grote reu aan de andere kant van een sloot op 10 meter afstand was formaat Deense dog. Als ze verder weg staan of lopen vind ik groottes inschatten best lastig. Meestal zie ik ze als ik aan het werk ben. Even stoppen en foto maken gaat dan niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:50

Ik ben ook wel benieuwd hoe groot de gemiddelde wolf hier is. Zag eens een filmpje van ik vermoed onze Brammetje maar was niet echt onder de indruk van het formaat als ik eerlijk ben :=

Was een wandelaar in den treek die werd achtervolgd. Wellicht jong dier?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:56

Wikipedia over de Grijze Wolf;

Wolven hebben een kop-romplengte van 1 tot 1,5 m,[3] en een staart van 30 tot 50 cm. De schouderhoogte is 65 tot 80 cm. Vrouwtjes zijn zo'n tien procent kleiner dan mannetjes; mannetjes wegen 20 tot 80 kg, vrouwtjes worden gemiddeld 18 tot 50 kg zwaar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:08

En als we allemaal pijl en boog leren schieten te paard... of mag dat ook niet.. ( dacht dat je die in Nederland nog vrij mag hebben) oké op dieren schieten mag niet maar... iets met nood weer reacties *\o/* oke lees het met een knipoog je zal er maar mee temaken krijgen.. ik liever niet...

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:29

Anne_GTI schreef:
Ik heb al allerlei maten gezien. Halfwas formaat mechelse herder. Volwassen formaat Deense dog en alles er tussenin. Die op 5 meter afstand ging zo hard dat grootte inschatten lastig was. Grote reu aan de andere kant van een sloot op 10 meter afstand was formaat Deense dog. Als ze verder weg staan of lopen vind ik groottes inschatten best lastig. Meestal zie ik ze als ik aan het werk ben. Even stoppen en foto maken gaat dan niet.

Ik denk dat als ik een wolf formaat Deense dog tegenkom terwijl ik alleen aan het wandelen ben in het bos ik het toch echt flink benauwd krijg.

Dat is gewoon een formaat wat echt niet meer grappig is. Helemaal niet als dat je ook nog eens volgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:32

Ik blijf zeggen. Bram is geen volle wolf.
Die kleur. En elke foto te smal. Of hij moet in het echt anders lijken.

Mocht die ooit geschoten worden hoop ik toch echt dat dat getest word op hybride.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:39

Dan hoop ik echt dat degene die hem omlegt, een dna setje bij zich heeft en dna naar For Gen in Hamburg stuurt.

Desnoods wattenstaafje gebruiken en die maar in papieren envelop en die envelop dichtvouwen en in een andere envelop stoppen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:09

Er is al DNA van 'Bram'.
GW3237m

Onder andere uit bloed (van aanrijding) en uit aanvallen op schapen en een schotse hooglander.
Dus dat zal speeksel zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:26

Anne_GTI schreef:

En dat is in de buurt van waar jij woont?
Dat zou betekenen dat ik hem ook zomaar tegen kan komen, waar ik woon.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:41

Wat een griezelig verhaal, en ongelofelijk dat je paard zo koel is gebleven. En wat zal je je kwetsbaar hebben gevoeld, je paard en je hond moeten beschermen, en jezelf niet te vergeten.

Ik kan me er best wel kwaad om maken.
Nederland is te dichtbevolkt voor wolven.

Mensen willen op de foto met zo'n prachtig dier, gaan ze opzoeken, lokken en voeren. Prachtig zo'n foto, vooral ook als er welpen op staan.
Uiteindelijk zal dit volledig uit de hand lopen, en moeten er heel veel wolven worden afgeknald, dat is veel zieliger dan nu ingrijpen.

En we zijn zo met dierenwelzijn bezig. Is het nu een ongeschreven regel dat het leven van een paard, ezel, rund, hond en schaap veel minder waard is dan dat van een wolf??

Alles moet vanwege de wolf opgesloten worden, ook tijdens hittegolven.
En alleen hekken van 3 m hoog onder stroom houden een wolf tegen. Alle andere hekken blijken niet te werken. Daarmee sterven ook kleine diertjes die rondkruipen en per ongeluk zo'n hek raken. Daarnaast is dat voor niemand te betalen.

En dan zijn er nog de mensen die zeggen: er zijn niet te veel wolven, er zijn te veel mensen. Nou fijn, offer dan jezelf en je hele familie maar op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:50

Femke_Tweety schreef:
Er is al DNA van 'Bram'.
GW3237m

Onder andere uit bloed (van aanrijding) en uit aanvallen op schapen en een schotse hooglander.
Dus dat zal speeksel zijn.

klopt, maar als dat niet getest word op hybride, wat ze in nederland niet doen, dan weet je daar nog niks over.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:55

snorkel1986 schreef:
En als we allemaal pijl en boog leren schieten te paard... of mag dat ook niet.. ( dacht dat je die in Nederland nog vrij mag hebben) oké op dieren schieten mag niet maar... iets met nood weer reacties *\o/* oke lees het met een knipoog je zal er maar mee temaken krijgen.. ik liever niet...

Helaas mag dat niet. Het hebben van een niet gespannen boog en pijlen mag je thuis zonder vergunning hebben ivm de sport. Als wij op buiten terrein schieten, moeten we rode vlaggen hijsen zodat omstanders zien dat het gevaarlijk gebied is. Dat lukt niet zomaar in natuur gebied.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:59

xSagan schreef:
snorkel1986 schreef:

Helaas mag dat niet. Het hebben van een niet gespannen boog en pijlen mag je thuis zonder vergunning hebben ivm de sport. Als wij op buiten terrein schieten, moeten we rode vlaggen hijsen zodat omstanders zien dat het gevaarlijk gebied is. Dat lukt niet zomaar in natuur gebied.

en met een kruisboog hetzelfde :j

een katapult mag je zelfs helemaal niet hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:01

Zou eerder een luchtdruk wapen kopen met demper. Makkelijk op te bergen en te gebruiken. En geeft niet teveel herrie als je met paard/hond loopt

Maar ja. Ook dat mag niet ..

Ik kom helaas niet meer in Appelscha. (Waar ik wel regelmatig bosritten maakte). Vind het veel te eng in het bos alleen nu

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:26

tienus63 schreef:
De muizen vangen de wolf bij Oude Willem Dr, twee zomers terug was ook opvallend rossig bij zijn oren.

Leuke voor de quote van de maand; De muizen vangen de wolf............ :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:08

Megamice

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:52

Zoolgangster schreef:
Anne_GTI schreef:

En dat is in de buurt van waar jij woont?
Dat zou betekenen dat ik hem ook zomaar tegen kan komen, waar ik woon.

Veluwe vooral. 1x Drenthe bij Veeningen, verder Vaassen, Nunspeet, Staverden, Ermelo, Nijkerk, Hoef, Huinen, Heerde, Garderen, Kootwijkerbroek, Hulshorst, Doornspijk, Wezep en Hierden.

Maar collega's komen ze ook elders wel tegen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:19

Sassy4barrel schreef:
Babootje schreef:
En iedereen heeft in zn belevingswereld een hond voor ogen, maar ik denk dat als je echt oog in oog met een wolf gestaan hebt, dat je dat niet meer denkt. Een volwassen wolf is toch miminimaal 1,5 x het formaat van een herder.

Eigenlijk zou iedereen een keer een bezoekje moeten brengen aan een wolven opvang waar ze echt uitleg geven over de wolf ; hoe hij jaagt , hoe hij eet en vanalles over gedrag. Je zit dan ook ( onder begeleiding) in hun gehege en ze komen dan heel dichtbij soms gaan ze zelfs tegen je aan schuren . Ze zijn beslist niet bang maar soms wel voorzichtig , vaak ook lomp en brutaal , natuurlijk zijn deze wolven ook mensen gewend en worden dagelijks gevoerd dus ze zijn niet helemaal hetzelfde als de wilde wolf maar wel vergelijkbaar vooral met sommige wilde die niet schuw zijn . Je leert er zoveel van. Ze zijn groot en indrukwekkend ; Vind het onwijs mooie dieren en heb veel respect voor ze. Maar hoe meer je over ze weet, leert en begrijpt , hoe meer medelijden je met ze krijgt hoe ze moeten leven in Nederland en hoe meer je begrijpt dat ze hier niet thuis horen.
Ik vermoed altijd dat de mensen die pro wolf zijn in Nederland nog nooit een wolf van dichtbij hebben gezien

Ik heb medelijden met de dieren en personen die door de wolf worden gepakt, bedreigd of word beperkt.
Het moord niet om te eten, maar om te moorden. Anders had ik er ook nog begrip voor. Hij moet toch eten. Maar als ze in een keer 30 schapen dood bijten. Dan is het begrip snel weg

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:18

Je kunt ook meeleven met beide. De wolf kan hier niets aan doen. Natuurlijk maakt hij slachtoffers maar dat komt omdat hij in een gebied zit waar hij niet genoeg ruimte heeft om te leven en niet genoeg natuurlijke prooi heeft dus gaat jagen op schapen, paarden ect. Ook zijn de wolven hier veel te tam.. dit is geen natuurlijk gedrag.. er zit veel meer achter het verhaal en de schuld op het dier schuiven heeft geen nut want hij heeft geen schuld aan het wanbeleid. Het hele wolvenplan klopt niet. Er moet ingegrepen worden en zorgen dat deze dieren niet verder doorfokken want de overlast word steeds erger.. Ik heb medelijden met de dieren die gepakt worden (en hun mensen) maar ook met het dier wat dupe is van " het natuurherstel "

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:24

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:03

Dat wisten we al, waar gaat de link naartoe/ waar gaat het over?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:39

Onali schreef:
Dat wisten we al, waar gaat de link naartoe/ waar gaat het over?

Ze gaan een protestmars doen om de 'probleemwolf' niet af te laten schieten. XR gaat dat organiseren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:45

XR staat toch voor “extreme randdebielen”?

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:47

Wordt dat door t bos van Bram gehouden die mars ?
Ze binden zichzelf regelmatig ook ergens aan vast .
Misschien een optie om dat nu aan de bomen te doen in t bos van Bram .

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:53

Gombal schreef:
Wordt dat door t bos van Bram gehouden die mars ?
Ze binden zichzelf regelmatig ook ergens aan vast .
Misschien een optie om dat nu aan de bomen te doen in t bos van Bram .

ja maar niet te dicht bij elkaar anders blijft ie uit de buurt... -O-