Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:50

Niqui schreef:
We gaan nu al pagina's door op de inhoud van het vonnis.

Op de eerste pagina schreef CKR al dat hier veel informatie ontbreekt en dat het echte verhaal echt wel anders in elkaar zit.

Citaat:
Een journalist heeft het artikel op basis van openbare uitspraak geschreven en er is geen contact met de betreffende ruiter geweest. Ik kan dan ook aangeven dat er een heleboel belangrijke feiten in dit verhaal niet kloppen dan wel missen.

Maar dat is niet wat in het vonnis staat en dus niet als feit nu moet worden meegenomen. Want wie is ckr? En wat klopt er verder niet je kunt niet a zeggen en b dan niet. Dus van het vonnis uitgaande daar waar de schrijver ook haar verhaal op heeft gebasseerd is het een vrij bijzondere uitspraak

Babootje

Re: Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:30

Ik ben het dit keer ook niet zo eens met Floortje.
Behalve dan dat de koper geluk heeft gehad met deze rechter. In het geval dat de verkoper een handelaar betrof valt het onder een consumentenkoop en weegt de mededelingsplicht van de verkoper als professional zwaarder.
In dit geval had de verkoper het paard laten keuren en direct ook het advies van de veearts ontvangen. De verkoper had dit dus kunnen weten. (En ik geloof er dan ook eerlijk gezegd geen bal van dat die dat niet wist).

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 06:24

Ik denk heel cru dat er een andere reden was dat ze de koop wilde ontbinden.. en dat dit de stok was die ze achter de hand had. (Wellicht zelfs bewust! )

Wellicht hadden ze totaal geen klik onder het zadel en kom ze het dier niet fijn rijden.....

Hoe vaak hoor je niet dat paard bij eigenaar wel braaf is en na verhuizing toch minder makkelijk te rijden is.

Vaak kijken kopers ook niet naar hun eigen kwaliteiten en leggen het puur bij de verkoper neer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:12

Ik blijf me ook verbazen over hoe je zware cornage kunt missen..dat hoor je echt zo overduidelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:15

Gemist had ze het zo te lezen ook niet.

Wat mij dan verbaasd dat je aan niemand om je heen vraagt heb jij ervaring met cornage score 4.

Of dat een keer in Google gooit.

Soms denk ik dat mensen verder kijken bij een auto kopen dan bij paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:19

Ja onderzoeksplicht..zeker voor E12.000,- snap ik ook niet dat dit niet gedaan is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:31

Zelfs als die plicht er niet is je wilt toch weten wat het is.

Info die je hebt daar wil je toch meer van weten.
Ook als het positieve info zou zijn maar je kent het niet.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:48

Maar geldt datzelfde niet voor de verkoper? Hoe kan je ernstige cornage verwarren met lichte cornage? Dan weet je toch ook niet wat je hebt staan/verkoopt?

Ik vind beide partijen hier niet echt uitblinkers.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:50

Zeker ook.
Zijn beide niet de snuggerste geloof ik.
Aannemende dat verkoper het echt zo dacht dan. Van die schaal tot 10.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:12

Uit de uitspraak: ''Op 23 februari 2025 heeft [eiseres] het paard voor € 12.000,- gekocht en opgehaald. In de koopovereenkomst die partijen hebben getekend is bij het kopje eigenschappen paard opgenomen:

“Koper verklaart het paard te kopen met het doel: het rijden van dressuur op Z niveau. Verkoper acht het paard geschikt voor dit doel.”''

Hiermee heeft de verkoper zich naar mijn mening echt in de vingers gesneden. Het paard is hier niet geschikt voor en dus is het mijns inziens wel terecht dat ze het paard terug moet nemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:17

cadansje1 schreef:
Uit de uitspraak: ''Op 23 februari 2025 heeft [eiseres] het paard voor € 12.000,- gekocht en opgehaald. In de koopovereenkomst die partijen hebben getekend is bij het kopje eigenschappen paard opgenomen:

“Koper verklaart het paard te kopen met het doel: het rijden van dressuur op Z niveau. Verkoper acht het paard geschikt voor dit doel.”''

Hiermee heeft de verkoper zich naar mijn mening echt in de vingers gesneden. Het paard is hier niet geschikt voor en dus is het mijns inziens wel terecht dat ze het paard terug moet nemen.

Als je een klein stukje verder leest, zie je dat er geschreven wordt dat er in eerste instantie B werd opgenomen, maar op verzoek van de eiseres gewijzigd is in Z.

Maakt het naar mijn idee plausibel dat de verkoper dacht dat er 10 schalen waren. En geeft mij ook te denken dat er sprake is van een vorm van opzet aan de kant van de koper.

Hoe dan ook, beide partijen zijn een beetje dom.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:11

Als een paard verkocht wordt als topdressuurpaard, dan is het helemaal niet gek dat de koper Z- in plaats van B-niveau in de overeenkomst wilde hebben. Zeker als dat haar doel was met het paard en de verkoper het paard hier geschikt voor achtte.

Ik zie niet waarom er dan een vorm van opzet zou zijn. Het gebruiksdoel van de koper was vanaf het begin af aan al duidelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:23

Niqui schreef:
Als een paard verkocht wordt als topdressuurpaard, dan is het helemaal niet gek dat de koper Z- in plaats van B-niveau in de overeenkomst wilde hebben. Zeker als dat haar doel was met het paard en de verkoper het paard hier geschikt voor achtte.

Ik zie niet waarom er dan een vorm van opzet zou zijn. Het gebruiksdoel van de koper was vanaf het begin af aan al duidelijk.

Is dat duidelijk als je B niveau in het contract laat opnemen? Overigens, ook voor de koper moet dat bijzonder zijn geweest voor de 'dressuurtopper' die ze aanboden.

Paard kan onmogelijk geen geluid hebben gemaakt bij het proefrijden. Je stelt een contract op met heel specifiek het doel, en laat dit later wijzigen. Waarom? Hele grote waarom voor mij.
Want elk paard kan je op Z niveau krijgen als je een beetje kan sturen. En zeker voor een dressuurtopper moet dat geen enkel probleem zijn.
Dan moet dat gebruiksdoel toch helemaal niet relevant zijn als koper?

In mijn beleving is er dan toch iets geweest dat na aankoop de koper niet lekker heeft gezeten en is deze wijziging doorgezet om eventueel toch van de koop af te kunnen zien. Een verzekering als het ware.

Denk overigens niet dat de uitspraak er om zou zijn veranderd. Maar het geeft mij wel enorm te denken. Zeker omdat het me aanleiding geeft te denken dat de verkoper daadwerkelijk geen idee had van de classificering. Ook al is dat wel knap dom.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:26

Als jij je paard adverteert met 'dressuurtopper' en je zet in je koopcontract in eerste instantie dat je het dier voor B-dressuur geschikt acht strookt dat natuurlijk ook niet met elkaar.
Maar dat je als koper niet onderzoekt: "wat houdt lichte cornage in, kan dat ook erger worden na verloop van tijd, is er een behandeling en zo ja, welke en hoe duur is dat" dan ben je ook niet echt handig bezig.
Want dan was je er vanzelf achter gekomen dat graad 4 geen licht cornage is, en dat dat op zich te behandelen is dmw een operatie (die alleen mag worden uitgevoerd áls het dier er lichamelijk door beperkt wordt), en dat dat geen eenvoudig en dus geen goedkoop grapje is.
En als je dat paard dat toch per se wil hebben, dan had je kunnen bedingen dat het dier op kosten van de verkoper eerst geopereerd zou worden, oid. Of dat je maar 8k wilde betalen, om 4k in een operatie te stoppen. Of whatever.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:36

Janine1990 schreef:
Niqui schreef:

Is dat duidelijk als je B niveau in het contract laat opnemen? Overigens, ook voor de koper moet dat bijzonder zijn geweest voor de 'dressuurtopper' die ze aanboden.

Paard kan onmogelijk geen geluid hebben gemaakt bij het proefrijden. Je stelt een contract op met heel specifiek het doel, en laat dit later wijzigen. Waarom? Hele grote waarom voor mij.
Want elk paard kan je op Z niveau krijgen als je een beetje kan sturen. En zeker voor een dressuurtopper moet dat geen enkel probleem zijn.

In mijn beleving is er dan toch iets geweest dat na aankoop de koper niet lekker heeft gezeten en is deze wijziging doorgezet om eventueel toch van de koop af te kunnen zien. Een verzekering als het ware.

Denk overigens niet dat de uitspraak er om zou zijn veranderd. Maar het geeft mij wel enorm te denken. Zeker omdat het me aanleiding geeft te denken dat de verkoper daadwerkelijk geen idee had van de classificering. Ook al is dat wel knap dom.

Je weet het niet, Janine. Het kan ook zijn dat de verkoper de B in de overeenkomst heeft gezet en de koper het hier niet mee eens was gezien het verkoopverhaal. We kennen de toedracht niet, dus het blijft gissen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:37

Er wordt hier van alles gespeculeerd om het speculeren :')

Er is iemand op de eerste pagina die aangeeft dat er veel meer speelde. Dus om een koper nou per definitie als dom weg te zetten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:38

Ibbel schreef:
Als jij je paard adverteert met 'dressuurtopper' en je zet in je koopcontract in eerste instantie dat je het dier voor B-dressuur geschikt acht strookt dat natuurlijk ook niet met elkaar.
Maar dat je als koper niet onderzoekt: "wat houdt lichte cornage in, kan dat ook erger worden na verloop van tijd, is er een behandeling en zo ja, welke en hoe duur is dat" dan ben je ook niet echt handig bezig.
Want dan was je er vanzelf achter gekomen dat graad 4 geen licht cornage is, en dat dat op zich te behandelen is dmw een operatie (die alleen mag worden uitgevoerd áls het dier er lichamelijk door beperkt wordt), en dat dat geen eenvoudig en dus geen goedkoop grapje is.
En als je dat paard dat toch per se wil hebben, dan had je kunnen bedingen dat het dier op kosten van de verkoper eerst geopereerd zou worden, oid. Of dat je maar 8k wilde betalen, om 4k in een operatie te stoppen. Of whatever.

Ik weet niet wat standaard is voor zo'n koopovereenkomst?

Als ik een paard zou kopen, zou ik hier niet eens over nadenken. Ik krijg een gezond paard prima naar het Z. Mijn gebruiksdoel zou dan ook dressuurrijden met wedstrijdambities zijn. En als het dier klinisch en op foto goed is en de klik er is, dan zien we wel hoever we komen. Als ik er maar plezier van heb en dat heb ik snel als het paard plezier heeft.

Het zijn en blijven dieren, garanties zijn er nooit.

Verder geheel met je eens...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:39

MarjanB schreef:
Er wordt hier van alles gespeculeerd om het speculeren :')

Er is iemand op de eerste pagina die aangeeft dat er veel meer speelde. Dus om een koper nou per definitie als dom weg te zetten?

Heerlijk toch, dat speculeren? :')

Deze zaak geeft er meer dan genoeg aanleiding toe. En van al dat speculeren kunnen we alleen maar leren nadenken, mochten we zelf ooit een paard gaan kopen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:59

Speculeren is leuk ja.
Maar een rechter speculeert niet :D
Die kijkt naar de feiten en oordeelt dan of er sprake is van dwaling. Dan gaat het natuurlijk om of vastgesteld kan worden dat de koper (niet de verkoper) heeft gedwaald obv de aan hem/haar verstrekte informatie.
En als basis heb je daar dan voor de advertentie, de koopovereenkomst en misschien ook nog wel een stuk of wat appjes. En dan kun je vaststellen dat deze erg naieve koper inderdaad heeft gedwaald.

Even speculerend dan: Cornage kun je inderdaad horen, maar je hoort niet de categorie. Staat ook niet vermeld hoe jong/oud het dier is en op welk niveau hij was, maar ik verwacht niet verder dan B met dat gebrek. Dan zal de koper bij het proefrijden ook niet kunnen uitproberen of het dier een zwaardere training aan kan.
Het paard was gekeurd en om de categorie vast te stellen moet het paard een scope hebben gehad.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de dierenarts bij het vaststellen van de categorie de verkoper niet verteld dat dit toch ernstige cornage is. Dat de verkoper hier vervolgens dan niet van zou hebben geweten is erg ongeloofwaardig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:03

Babootje schreef:
Behalve dan dat de koper geluk heeft gehad met deze rechter. In het geval dat de verkoper een handelaar betrof valt het onder een consumentenkoop en weegt de mededelingsplicht van de verkoper als professional zwaarder.
In dit geval had de verkoper het paard laten keuren en direct ook het advies van de veearts ontvangen. De verkoper had dit dus kunnen weten. (En ik geloof er dan ook eerlijk gezegd geen bal van dat die dat niet wist).

Ah, dus jij weet het beter dan een rechter en advocaat?

Gemiste kans voor de samenleving dat jij niet bij het hooggerechtshof werkt dan. :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:09

Janine1990 schreef:
Niqui schreef:

Ja zoiets als in blind van hebzucht een paard kopen, een bemerking daarbij voor lief nemend. Paard na een tijdje toch niet vinden van wat je dacht het zou worden samen en zo er weer vanaf komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:11

Babootje schreef:

MarlindeRooz schreef:
Ah, dus jij weet het beter dan een rechter en advocaat?
Gemiste kans voor de samenleving dat jij niet bij het hooggerechtshof werkt dan. :j

Sjonge wat een nare reactie ook weer.
Mag ik niet gewoon een eigen mening hebben?
Genoeg ervaring hier ook met hippische rechtszaken (eigen en van anderen) om er iets van te weten.
Ik ben het meestal eens met Floortje, maar Floortje zegt ook zelf dat een rechter anders kan oordelen. En in dit geval heeft die dat gedaan. En ik vind deze uitspraak dus ook helemaal niet raar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:15

Babootje schreef:
Speculeren is leuk ja.
Maar een rechter speculeert niet :D
Die kijkt naar de feiten en oordeelt dan of er sprake is van dwaling. Dan gaat het natuurlijk om of vastgesteld kan worden dat de koper (niet de verkoper) heeft gedwaald obv de aan hem/haar verstrekte informatie.
En als basis heb je daar dan voor de advertentie, de koopovereenkomst en misschien ook nog wel een stuk of wat appjes. En dan kun je vaststellen dat deze erg naieve koper inderdaad heeft gedwaald.

Even speculerend dan: Cornage kun je inderdaad horen, maar je hoort niet de categorie. Staat ook niet vermeld hoe jong/oud het dier is en op welk niveau hij was, maar ik verwacht niet verder dan B met dat gebrek. Dan zal de koper bij het proefrijden ook niet kunnen uitproberen of het dier een zwaardere training aan kan.
Het paard was gekeurd en om de categorie vast te stellen moet het paard een scope hebben gehad.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de dierenarts bij het vaststellen van de categorie de verkoper niet verteld dat dit toch ernstige cornage is. Dat de verkoper hier vervolgens dan niet van zou hebben geweten is erg ongeloofwaardig.

Keuringsrapport van juni 2024 gaf aanleiding tot een scope waarbij gradatie 4 was vastgesteld.

Dit wist de koper voortijdig.

Ik ga er vanuit dat je het kan horen bij die gradatie. Dat zou een eerste belletje al moeten doen rinkelen. Vervolgens wordt er niet opnieuw gekeurd bij een eigen arts maar gaat de koper het rapport bekijken en vraagt de verkoper hoe erg graad 4 is.

Natuurlijk ongeloofwaardig dat de verkoper niet weet wat dit betekent. Maar het wijzigen van B naar Z doet mij de verkoper wel het voordeel van de twijfel geven tov de verkoper.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:16

Ik snap sowieso niet waarom je het 'verwachte' niveau in het contract laat opnemen. Als ik een subtoppaard verkoop, kan het zomaar zijn dat de betreffende koper gewoonweg niet zo lekker kan sturen, of weinig ruitergevoel heeft dat dat paard nooit hoger gaat lopen dan een L of M proefje. Dus waarom zou je Z niveau op laten nemen? Dan snijd je jezelf toch al verkoper in de vingers? Want je weet gewoonweg niet of de nieuwe combinatie de juiste instructie/begeleiding gaat nemen, hoe het paard gehuisvest wordt etc. Paard kan ook na 2 jaar met een blessure komen te staan, waardoor wedstrijdrijden helemaal niet meer kan. Daar ga een contract dan toch ook niet op ontbinden, want het paard heeft het Z niet behaald? Kortom, het blijft een bijzonder verhaal :j

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:19

Popstra schreef:
Ja zoiets als in blind van hebzucht een paard kopen, een bemerking daarbij voor lief nemend. Paard na een tijdje toch niet vinden van wat je dacht het zou worden samen en zo er weer vanaf komen.

Dat kun je ook omdraaien. Je hebt ook zoiets als een verkoper die het paard mogelijk voor de handel heeft gekocht en niet eerlijk is geweest over de ernst van de cornage en de toekomstmogelijkheden van het paard. En die het paard daarom terug heeft moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 27-07-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt