Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:27

8nnemiek schreef:
Onali schreef:
Bijzonder dat je het niet weet van het boterzuur, want dat is uitgebreid in het nieuws gekomen en werd zelfs door een rechter goedgekeurd omdat het zogenaamd onschuldig spul zou moeten zijn.

De boerenprotesten hadden een duidelijk doel, naar Den Haag en het kabinet en de ministers iets duidelijk maken.

XR gaat van het 1 naar het ander en blokkeert bewust verkeer (geen langzaamrijdende trekkers)

Nee sorry als je die 2 niet uit elkaar kan halen dan mis je toch echt iets hoor :=

Waarom is dat bijzonder? Ik heb geen tijd om dagelijks alle nieuwsberichten door te neuzen, ik volg vooral het belangrijkste nieuws. En zo te lezen was het absoluut niet de bedoeling dat mensen er misselijk van werden en hebben ze excuses aangeboden. Netjes toch?

Als jij denkt dat XR geen duidelijk doel heeft dan mis jij zelf iets, het doel is toch overduidelijk?

En de boeren hebben ook snelwegen compleet geblokkeerd, zelfs vernield met brandende hooibalen, puin en asbest..

https://nos.nl/artikel/2507731-boeren-dumpen-puin-op-wegen-stichten-brand-alle-wegen-weer-vrijgegeven

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/art ... -onderzoek

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/01 ... en-autoba/

:')
Is nooit bewezen dat de boeren dat gedaan hebben.

Je gaat niet zomaar met boterzuur gooien, dat goedje gaat iets doen bij mensen anders gebruik je het niet.
Hadden ze net zo goed water kunnen gebruiken of appelsap.
Is natuurlijk een l.ulverhaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:30

Onali schreef:
fransje23 schreef:
De zaken waar XR zich voor inzet is daadwerkelijk algemeen belang.
Het maakt mensen, denk ik, ook daarom juist wat oncomfortabel.

Oncomfortabel? Door mensen te gaan dwarsbomen die gewoon naar hun werk moeten of school of een afspraak ergens hebben.

Nee mensen krijgen een hekel aan deze clubs en antipathie voor de zaak.

Precies, daarom wordt het ook door de politiek een vandalistische organisatie genoemd en bereiken ze juist het tegenovergestelde van hun zogenaamde doel. Heel slim..(not)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:36

Onali schreef:
Je gaat niet zomaar met boterzuur gooien, dat goedje gaat iets doen bij mensen anders gebruik je het niet.

Het ging om de geur van het boterzuur, het was een stinkbom. Dat effect is bij water toch minder.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:37

Ik heb -ik meen twee jaar geleden- een interview gelezen met de hoffotograaf van ER. De beste man reed in een oude Saab, een diesel ... Op de vraag van de journalist of dat nou zo milieuvriendelijk was, werd door hem als antwoord gegeven, dat die ene ouwe diesel niet het verschil maakte. Voorts vind ik dat de mensen van ER altijd van die mooie plastic regenjassen aanhebben als ze nat worden gespoten. Plastic, was dat niet dat spul dat hele oceanen vervuilde? En waar wordt plastic ook al weer van gemaakt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:39

Onali schreef:
:')
Is nooit bewezen dat de boeren dat gedaan hebben.

Kom op nou :+ Overal boze boeren op straat, maar al die brandjes zouden door anderen zijn aangestoken? Geloof je het zelf? :+

En boterzuur is hartstikke veilig, een natuurlijke stof, die toevallig stinkt als de ziekte. Ze hadden alleen niet verwacht dat mensen puur door de stank ziek werden zoals ik het lees. Stomme fout, en ze hebben ervan geleerd en zich verontschuldigd. Daar kunnen de agressieve boeren een voorbeeld aan nemen.

Ik ben zelf ook geen voorstander van demonstreren op de snelweg, door welke club dan ook. De gewone burger dwars zitten die ook niks eraan kan doen, dat heeft weinig zin. Maar in het geval van de A12 snap ik het wel hoor. Dat is gewoon strategisch een heel slimme plek, waar je relatief weinig mensen mee dwars zit en waar een prima omleiding is, plus dat het op zaterdagen wordt gedaan meen ik, en altijd van tevoren bekend is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:57

Elisa2 schreef:
Precies, daarom wordt het ook door de politiek een vandalistische organisatie genoemd en bereiken ze juist het tegenovergestelde van hun zogenaamde doel. Heel slim..(not)

Door een politieke partij, niet zo zeer de politiek in het algemeen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:57

Asbest
Tot de dag van vandaag wil ik daar het labmonster wel van zien...
Niet elke golfplaat is asbest.

Dat was echt zo'n opruiend bericht.

En kom ik bij wat ik eerder schreef

DuoPenotti schreef:
Inderdaad.
De trekkers worden door mensen die er nooit een in het echt zien bedreigend ervaren. Ook al rijden ze zachtjes. Of in jou geval stil staan.

Boeren die protesteerde met eten uitdelen.
Agenten koffie gaven.
Een omgevallen politiemotor mee overeind holpen.

Het malieveld opnieuw inzaaide wat festival gangers niet doen.

Dat word daarna niet meer benoemd. Nee de eenmansacties met een hooibaal op de snelweg, die de rest van de boeren ook afkeurden, die worden omhoog gehaald.

En nu dus inbreken op iemands erf.
In de nacht.
Dat word goed gepraat.
Maar op de openbare weg bij van de Wal dat was verschrikkelijk.
Daar waar politie bij was dus de dreiging veel minder.

Nee boeren komen er echt niet beter mee weg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:02

Volgens mij werd het al eerder gevraagd; waar precies wordt het inbreken op een erf goedgepraat? Ik heb hier letterlijk niet één bericht gelezen dat het goedkeurde. Je leest dingen die er niet zijn.

En jij bent de enige die het over van de Wal had. Ik had het over Kaag die met brandende fakkels werd bedreigd. Maar dat is volgens jou niet zo erg dus, want ze werd op de openbare weg met de dood bedreigd?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:15

8nnemiek schreef:
Volgens mij werd het al eerder gevraagd; waar precies wordt het inbreken op een erf goedgepraat? Ik heb hier letterlijk niet één bericht gelezen dat het goedkeurde. Je leest dingen die er niet zijn.

En jij bent de enige die het over van de Wal had. Ik had het over Kaag die met brandende fakkels werd bedreigd. Maar dat is volgens jou niet zo erg dus, want ze werd op de openbare weg met de dood bedreigd?

Ik geloof dat ik het toch mag hebben over wie ik wil of bepaal jij dat voortaan bij gebrek aan argumenten?

En ook heb ik nergens gezegd dat ik dat van Kaag goed vond.

Dus over lezen wat er niet staat gesproken.

Mijn mening is je blijft weg bij mensen privé. Ook op de weg.
Ga maar bij een gemeentehuis staan oid.

Maar in de nacht word niet voor niets als een verzwarende omstandigheid gezien door de wet.
Dat is niet zomaar verzonnen.

Plus dit was een inbraak op privé terrein.
Op de openbare weg is een grijs gebied.

Met de dood bedreigen van is dan weer niet grijs en daarom is die man ook veroordeeld.

Je probeert echt dingen goed te praten en het ander fout.
Maar mixed daar heel raar de feiten door elkaar.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:24

hoogendroog schreef:
Ik heb -ik meen twee jaar geleden- een interview gelezen met de hoffotograaf van ER. De beste man reed in een oude Saab, een diesel ... Op de vraag van de journalist of dat nou zo milieuvriendelijk was, werd door hem als antwoord gegeven, dat die ene ouwe diesel niet het verschil maakte. Voorts vind ik dat de mensen van ER altijd van die mooie plastic regenjassen aanhebben als ze nat worden gespoten. Plastic, was dat niet dat spul dat hele oceanen vervuilde? En waar wordt plastic ook al weer van gemaakt?

ER? :* En doe even normaal, het zijn ook maar mensen. Verwacht je echt dat we terug de middeleeuwen in gaan, puur om een punt te maken? Op dit punt kan dat helemaal niet meer. Ook "linkse milieugekkies" doen gewoon mee met de maatschappij, al hebben ze tegelijkertijd ook een hekel aan het systeem en de grote problematiek er omheen. Het ding is: als je niet meer meedoet, heb je als individu een nog groter probleem, val je er nog meer buiten en bereik je al helemaal niks. We doen ons best, maar zitten zo ingebakken in dit rottige systeem dat we ook niet echt anders kunnen. Ik zeg "we" omdat ik ook wel eens op de A12 heb gestaan :+ al ben ik een stuk minder fanatiek dan de meesten.
Die argumenten die je geeft als "ja maar zij gebruiken ook plastic!!" worden binnen die groep echt met rollende ogen aangehoord. Dat is iets dat zoveel mensen roepen, maar het heeft ook zo geen betekenis meer. Doe dan mee en klaag over de olie-industrie, daar zit het probleem.

Ps: bijna alles wat "we" dragen is tweedehands of ongebruikt uit containers gevist. :Y)

hoogendroog

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:40

Iets met practice what you preach.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:41

[quote]Doe dan mee en klaag over de olie-industrie, daar zit het probleem. [\quote]

Nee, het probleem is overbevolking door mensen op deze planeet, en hun consumptiedrang.
Dus ook de vliegreisjes, de kleding, het eten en de wegwerpmaatschappij. Koop een goede wasmachine en binnen een paar jaar kan je weer een nieuwe nodig hebben. Net als de telefoons en alle nieuwe keukens, badkamers en zelfs zonnepanelen en elektrische auto’s die toch ook vervuilend zijn. De productie hiervan kost de planeet nog steeds veel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:26

8nnemiek schreef:
Onali schreef:
Bijzonder dat je het niet weet van het boterzuur, want dat is uitgebreid in het nieuws gekomen en werd zelfs door een rechter goedgekeurd omdat het zogenaamd onschuldig spul zou moeten zijn.

De boerenprotesten hadden een duidelijk doel, naar Den Haag en het kabinet en de ministers iets duidelijk maken.

XR gaat van het 1 naar het ander en blokkeert bewust verkeer (geen langzaamrijdende trekkers)

Nee sorry als je die 2 niet uit elkaar kan halen dan mis je toch echt iets hoor :=

Waarom is dat bijzonder? Ik heb geen tijd om dagelijks alle nieuwsberichten door te neuzen, ik volg vooral het belangrijkste nieuws. En zo te lezen was het absoluut niet de bedoeling dat mensen er misselijk van werden en hebben ze excuses aangeboden. Netjes toch?

Als jij denkt dat XR geen duidelijk doel heeft dan mis jij zelf iets, het doel is toch overduidelijk?

En de boeren hebben ook snelwegen compleet geblokkeerd, zelfs vernield met brandende hooibalen, puin en asbest..

https://nos.nl/artikel/2507731-boeren-d ... rijgegeven

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/art ... -onderzoek

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/01 ... en-autoba/

Boeren werden beschoten door de politie. Kogelgaten zaten in het raam vd tractor.
Dat is men alweer vergeten zeker!?

8nnemiek

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:35

En die agent is veroordeeld, dus wat bedoel je nu precies te zeggen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:23

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Door een politieke partij, niet zo zeer de politiek in het algemeen.

Beter lezen, merendeel van de politiek steunde deze motie dus was het hier mee eens.

In januari 2025 diende de politieke partij JA21 een motie in waarbij zij het kabinet opriep om Extinction Rebellion de zogeheten ANBI-status af te nemen waardoor Extinction Rebellion niet meer zou kunnen profiteren van de belastingvoordelen voor goede doelen. JA21 betitelde XR als een "onwettige, maatschappij-ontwrichtende en vandalistische organisatie". Minister van Weel van Justitie en Veiligheid zei dat het intrekken van het belastingvoordeel "niet mogelijk is op basis van de feiten die er nu liggen". Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde de motie van JA21.[54]

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:26

Lynnepinny schreef:
hoogendroog schreef:

ER? :* En doe even normaal, het zijn ook maar mensen. Verwacht je echt dat we terug de middeleeuwen in gaan, puur om een punt te maken? Op dit punt kan dat helemaal niet meer. Ook "linkse milieugekkies" doen gewoon mee met de maatschappij, al hebben ze tegelijkertijd ook een hekel aan het systeem en de grote problematiek er omheen. Het ding is: als je niet meer meedoet, heb je als individu een nog groter probleem, val je er nog meer buiten en bereik je al helemaal niks. We doen ons best, maar zitten zo ingebakken in dit rottige systeem dat we ook niet echt anders kunnen. Ik zeg "we" omdat ik ook wel eens op de A12 heb gestaan :+ al ben ik een stuk minder fanatiek dan de meesten.
Die argumenten die je geeft als "ja maar zij gebruiken ook plastic!!" worden binnen die groep echt met rollende ogen aangehoord. Dat is iets dat zoveel mensen roepen, maar het heeft ook zo geen betekenis meer. Doe dan mee en klaag over de olie-industrie, daar zit het probleem.

Ps: bijna alles wat "we" dragen is tweedehands of ongebruikt uit containers gevist. :Y)

En dat is de kern waar bijna iedereen helaas tegenaan loopt, iedereen zit vast in dit rottige systeem en zolang er van hogerhand niets gaat veranderen wordt het heel moeilijk voor mensen om iets anders te kunnen doen, ook al zouden ze wel willen.

Daarom denk ik ook dat die acties zinloos zijn, hoewel het doel goed is wordt er niks mee bereikt. Daar zou echt beter naar gekeken kunnen gaan worden hoe er wel wat bereikt wordt. Bijvoorbeeld door innovatie, meedenken in oplossingen etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:26

Elisa2 schreef:
Beter lezen, merendeel van de politiek steunde deze motie dus was het hier mee eens.

In januari 2025 diende de politieke partij JA21 een motie in waarbij zij het kabinet opriep om Extinction Rebellion de zogeheten ANBI-status af te nemen waardoor Extinction Rebellion niet meer zou kunnen profiteren van de belastingvoordelen voor goede doelen. JA21 betitelde XR als een "onwettige, maatschappij-ontwrichtende en vandalistische organisatie". Minister van Weel van Justitie en Veiligheid zei dat het intrekken van het belastingvoordeel "niet mogelijk is op basis van de feiten die er nu liggen". Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde de motie van JA21.[54]

Ja.... dat zegt me niets......
Dan heb je het dus over een stel liberalen die een motie hebben ingediend, wat wordt gesteund door rechts, christelijk en een door de Agri-business gesponsorde partij.....

Dat zijn allemaal partijen die er belang bij hebben de status quo te behouden: ofwel... ongelimiteerd blijven vervuilen en uithollen van het systeem. Zelf geven ze daar natuurlijk fraaiere bewoordingen aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:31

Elisa2 schreef:
En dat is de kern waar bijna iedereen helaas tegenaan loopt, iedereen zit vast in dit rottige systeem en zolang er van hogerhand niets gaat veranderen wordt het heel moeilijk voor mensen om iets anders te kunnen doen, ook al zouden ze wel willen.

Daarom denk ik ook dat die acties zinloos zijn, hoewel het doel goed is wordt er niks mee bereikt. Daar zou echt beter naar gekeken kunnen gaan worden hoe er wel wat bereikt wordt. Bijvoorbeeld door innovatie, meedenken in oplossingen etc.

https://extinctionrebellion.nl/over-xr/

Dat staat toch allemaal keurig verwoord op hun website.

En zelf kun je ook veel doen:
niet vliegen, of hooguit 1x per jaar (waardoor het nog iets bijzonders is), duurzaam voedsel kopen, duurzame kleding of tweedehands kleding kopen, eens wat vaker de fiets of het openbaar vervoer pakken, minder of geen vlees eten, etc..... de mogelijkheden zijn eindeloos.

En tot die tijd is het super dat er een vuist gemaakt wordt tegen het grote geld dat onze leefomgeving vervuild.

Ik overweeg me ook aan te sluiten. Ik doe al zoveel mogelijk alle bovengenoemde zaken maar wil meer doen.
Ik heb geen kinderen maar vind het schandalig dat kinderen zoveel vervuilde voeding en water binnen krijgen en vervuilde lucht moeten inademen. En dat alles ten bate van een kleine groep die veel geld verdient, en de bevolking met de vervuilende resultaten achterlaat.

Steeds meer jonge mensen krijgen kanker. Voedselveiligheid, minder vervuiling en meer toegang tot gezond voedsel zijn een belangrijke sleutel. ER strijdt mede daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 29-06-25 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:31

En links heeft de (realistische) oplossingen wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:33

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

https://extinctionrebellion.nl/over-xr/

Dat staat toch allemaal keurig verwoord op hun website.

En zelf kun je ook veel doen:
niet vliegen, of hooguit 1x per jaar (waardoor het nog iets bijzonders is), duurzaam voedsel kopen, duurzame kleding of tweedehands kleding kopen, eens wat vaker de fiets of het openbaar vervoer pakken, minder of geen vlees eten, etc..... de mogelijkheden zijn eindeloos.

En tot die tijd is het super dat er een vuist gemaakt wordt tegen het grote geld dat onze leefomgeving vervuild.

Er zijn zoveel burgers die dit al doen, zolang de vervuilende bedrijven niet aangepakt worden en de vlieg zakenreisjes (waar sommige kamerleden vrolijk aan meedoen)niet aan banden worden gelegd is het water naar de zee dragen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:35

Elisa2 schreef:
Er zijn zoveel burgers die dit al doen, zolang de vervuilende bedrijven niet aangepakt worden en de vlieg zakenreisjes (waar sommige kamerleden vrolijk aan meedoen)niet aan banden worden gelegd is het water naar de zee dragen.

En dat is EXACT waar ER zich voor inzet...... EXACT

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:41

Elisa2 schreef:
En links heeft de (realistische) oplossingen wel?

Het is daar in ieder geval een agendapunt.
Rechts heeft de afgelopen decennia geregeerd, en alle basisvoorwaarden voor een gezonde samenleving zijn volledig uitgehold.
Het heeft wel heel erg veel geld gegenereerd voor de hogere inkomens. Maar de grote industrie heeft ook kunnen groeien en haar vervuilende werk kunnen voortzetten.
Ook krijgt de vliegvaart 2 miljard euro subsidie per jaar. Daardoor kunnen Mien en Henk uit Assen lekker goedkoop vier keer per jaar vliegen. Ondertussen doet al die uitstoot haar vernietigende werk.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... gle.com%2F

De lagere en midden inkomens hebben minder te besteden.
Rechts populistische partijen krijgen dan altijd snel vat op mensen uit vooral de lagere sociale klasse door een schuldige aan te wijzen voor hun benarde situatie.
Uiteraard is de vluchteling en de buitenlander weer de schuldige.
Terwijl feitelijk onze rechts liberalen deze situatie hebben gecreëerd. Ze kunnen dus beter Mark Rutte van zijn fiets af trekken ;-)

Een kapitalistisch systeem brengt meer geld in omloop... maar al dat geld vloeit naar mensen met geld, en niet naar zorg, voedselveiligheid en educatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:48

En jij denkt dat deze inkomens met links meer te besteden hebben?

Mooi niet. Al die klimaat doelen moeten betaald worden. En dat gaat niet enkel bij bedrijven halen want dan zijn ze hier weg. Of maken de producten zo duur om te blijven bestaan. En wie betaalt de duurdere producten..
Precies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:52

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

En dat is EXACT waar ER zich voor inzet...... EXACT

Ja zoals ik al schreef zijn hun doelen goed, alleen werkt het niet wat ze doen helaas. Hun hedendaagse aanpak werkt averechts.

Wat betreft Rutte ben ik het mee eens, ik zie ook wel wat hij gedaan heeft met zijn marktwerking overal.

En links zal ongetwijfeld goede plannen hebben, ik zie alleen niet wat goed voor het milieu is door het land nog meer vol te bouwen en nog meer mensen binnen te laten komen. Zonder de vluchteling de schuld te geven, want daar staat dit imo los van.

Wat goed is voor het milieu, om te beginnen is..minder mensen, dat is het allerbeste. Minder mensen, minder huizen, minder industrie, meer natuur en weilanden, dieren zoveel mogelijk buiten kunnen houden etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:59

DuoPenotti schreef:
En jij denkt dat deze inkomens met links meer te besteden hebben?

Mooi niet. Al die klimaat doelen moeten betaald worden. En dat gaat niet enkel bij bedrijven halen want dan zijn ze hier weg. Of maken de producten zo duur om te blijven bestaan. En wie betaalt de duurdere producten..
Precies

Kun je iets beter verwoorden wat je bedoelt? Dit is heel verwarrend geschreven