[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:14

MyWishMax schreef:
Je schreef het zelf in het bericht erna he? Volledig op de voorhand en eenpootlopers kwam vroeger ook al voor en niet alleen hedendaagse dressuur. Daarom wordt erop gereageerd, omdat je er zelf over begint nadat er gevraagd wordt wat je precies wilt laten zien met die foto.

Verder eens hoor. Van iedereen kan je slechte foto's maken en ook goede foto's zijn momentopnames

Ja je hebt gelijk, ik was te gehaast en was niet duidelijk genoeg in mijn berichten.

Het ging mij voornamelijk om het niet in balans op de voorhand lopen omdat dat in dit topic al meerdere malen naar voren is gekomen. (dus eigenlijk dat er van iedere combinatie wel slechte en goede foto,s te vinden zijn)
De eenpoter term gebruikte ik omdat ik die vaak tegen ben gekomen bij mensen die paarden graag in partjes bekijken. Maar zoals ik al zei was ik niet duidelijk genoeg. :)

Mooie aanvulling DP, en Rusty was toch een fenomenaal paard die imo niet slecht gereden werd.

En eigenlijk ook wel mooi het besef dat doordat de technologie beter is geworden dat er meer foto,s gemaakt worden en er ook meer opnames zijn van allerlei momenten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:34

Ja, ik snap de eenpoters wel idd. :j Niet die ideeen maar dat ze met die lijntjes enzo conclusies verbinden aan 1 foto. Terwijl fractie van seconde later alles weer anders kan zijn.
Maar nu is het duidelijk weer :')

En die techniek is idd mooi, als mensen niet er conclusies aan gaan verbinden dat iets nu slechter is, terwijl het misschien nu pas zichtbaar wordt.

Van Rembrandt, Ahlerich en Silvano bijvoorbeeld vond ik ook al foto's die 'eenpoot' konden zijn of in ieder geval dat de takt niet klopt. En nog wat andere bekende en oudere paarden. Dat waren echt niet alleen maar slecht gebouwde en gereden paarden die in elkaar getrokken werden :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:53

Nou, precies dat dus..jij vat eigenlijk mijn hele punt goed samen in een stuk betere bewoordingen. :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:14

eenpoters is voor mij een nieuwe term, is dat wanneer een paard vanuit de schouder het voorbeen naar voren brengt??

deze foto staat op wikipedia
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:18

Nee, het is bedacht door mensen die vinden dat alles van het moderne sportpaard verkeerd is qua bouw en rijden en noem maar op.

Waarbij ze in draf dus nog 1 voorbeen aan de grond hebben en de andere 3 benen in de lucht zijn op die ene foto die gemaakt is.

Zie de foto in dit topic 1e bericht
[FA] Steeds meer 'éénpoters' in het KWPN?

Eigenlijk gaan ze op basis van foto's allemaal aannames doen, terwijl er niet naar het geheel gekeken wordt met film. En wat we ook al zeiden, het is niet iets nieuws, het was vroeger ook te zien. De technologie is enorm verbeterd qua camera's dus leg je makkelijker elke fractie van een seconde vast. En sommige zijn duidelijk grove taktfouten, bij anderen is het zo minimaal dat je je afvraagt of dat niet altijd aanwezig is maar het nu pas zichtbaar wordt. Op basis van een foto's alles beoordelen of vooral veroordelen is gewoon niet terecht of functioneel. Een filmpje zegt veel meer

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:38

MWM, dank voor de uitleg, op genoemde foto is de draf niet correct, dus dat noemt men een eenpoter.
weer een leermoment, dank je wel

even voor mijn eigen info,

want een goede draf heeft diagonaal LV/RA aan de grond een zweefmoment en de andere diagonaal RV/LA, volgend zweefmoment

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mce op 05-07-25 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:42

Afbeelding

Inderdaad, gaat om dit soort berichten. En ik denk dat van bijna ieder paard in de uitgestrekte draf wel zulke foto,s te maken zijn. Misschien is het meer als een paard meer schoudervrijheid heeft of als het van nature meer stuwt?

Enfin, ik heb eens van mijn eigen paard in vrijheid een stuk of twintig draf foto,s achter elkaar gemaakt met hele snelle sluitertijd. En daar zat ook een eenpoter foto bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:42

We kunnen dus eigenlijk vaststellen dat de "éénpoter" helemaal geen foktechnisch probleem zoals hierboven aangehaald wordt maar een rijkundig probleem. 30 jaar geleden gebeurde dit immers ook al. Met Duitse paarden notabene;-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:40

Of gewoon een balansprobleem, want het gebeurt ook zonder ruiter. En ieder dier en mens heeft wel eens even wat minder balans of kiest een manier van bewegen die makkelijker is. Dat is hele dressuur rijden toch? Paard verbeteren en niet paard moet 100% perfect zijn de hele tijd.

Rijtechnisch kan het wel erger gemaakt worden :j net als een hoop andere 'problemen' of fouten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:44

Voor nu denk ik dat het een combinatie van factoren is, bouw, opleiding, fysiek en mentaal in balans kunnen komen om de goede techniek van bewegen verder te kunnen ontwikkelen,

Het verschil zit 'm in opleiden of africhten, we willen te veel te snel onze wil opleggen en dan denk ik is het rijkundig

onjuist drijvende been hulp kan bewegen enorm verstoren, tact fouten zijn - vrijwel -altijd rijkundige fouten

en voor een keuring een paard met de zweep op jagen laat alleen maar veel onkunde zien, niet wetende hoe een paard pas in rust goed kan bewegen, dus imo veel werk aan de winkel dan halen we ze wind uit de zeilen we hebben het zelf in de hand
Laatst bijgewerkt door mce op 06-07-25 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:47

Ik vraag me eerlijk gezegd af of het uberhaupt een probleem is of gewoon iets natuurlijks..

Het zou interessant zijn om een stuk of 20 paarden gewoon vrij bewegend op de foto te leggen met snelle sluitertijd.

Zometeen kur op muziek in Aachen, wellicht dat WDR het uitzendt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:01

Elisa, Problemen maken we altijd zelf!! als we de natuur ontregelen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:02

Elisa2 schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of het uberhaupt een probleem is of gewoon iets natuurlijks..

Het zou interessant zijn om een stuk of 20 paarden gewoon vrij bewegend op de foto te leggen met snelle sluitertijd.

Probleem vraag ik me idd ook af, een fout wel. Maar dat is iets om aan te werken. En dan is er wel verschil of het een hele duidelijke is met groot verschil tussen been aan de grond en achterbeen nog in de lucht of dat het een fractie verschil maar is.

Mce, als het vrijwel altijd een ruiterfout is, waarom gebeurt het dan ook in vrijheid? Het kan een ruiterfout zijn, het kan gewoon een fout van het paard zijn. Daarvoor moet je het bewegende beeld zien en niet maar 1 foto.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:14

Nou dat dus, daarom vraag ik me af of het een probleem is als paarden het ook in vrijheid zelf laten zien. Of dat ieder paard het eigenlijk automatisch laat zien als ze meer stuwen bijvoorbeeld.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:19

MWM, zeker maar om dat zeker te krijgen moet je al een veulen van af het eerste moment van opstaan in beeld hebben en houden, volledig veterinar keuren en mogelijke afwijkingen direct zien,

en ja dan zal een hoefafwijking/ beenstanden een fout in het paard zijn, dat weet je dan en neem je dat mee in het verder opleiden, doe je dat niet zal het paard daar - mogelijk blijvende - schade van ondervinden.

Overbouwd zijn is een fout in het paard, maar dat zie en weet je wat daarvan rijtechnische problemen kunnen zijn.

Vanaf het eerste monent dat we er op gaan zitten weten we dat een paard - van nature - scheef is en dat recht richten moet wel goed gaan, vraagt rijkunstig veel, maar zeker horsmanship

Externe invloeden die mee kunnen bepalen of de fout in het paard zit zodat je een duidelijk beeld hebt van "de fout" en hoe deze is ontstaan

maar je hebt gelijk onderzoeken is belangrijk
Laatst bijgewerkt door mce op 06-07-25 09:38, in het totaal 3 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:23

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:38

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:

Probleem vraag ik me idd ook af, een fout wel. Maar dat is iets om aan te werken. En dan is er wel verschil of het een hele duidelijke is met groot verschil tussen been aan de grond en achterbeen nog in de lucht of dat het een fractie verschil maar is.

Mce, als het vrijwel altijd een ruiterfout is, waarom gebeurt het dan ook in vrijheid? Het kan een ruiterfout zijn, het kan gewoon een fout van het paard zijn. Daarvoor moet je het bewegende beeld zien en niet maar 1 foto.

Ik denk dat het een bepaalde stroming mensen is die de overtuiging hebben dat het fout is terwijl het gewoon natuurlijk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:07

Elisa2 schreef:
Nou dat dus, daarom vraag ik me af of het een probleem is als paarden het ook in vrijheid zelf laten zien. Of dat ieder paard het eigenlijk automatisch laat zien als ze meer stuwen bijvoorbeeld.

Van nature lopen paarden sowieso meer op de voorhand, daar is immers meer gewicht en lopen ze zoals voor hen functioneel is. Als er dan ook een ruiter bij op gaat, verandert dat en wil je meer gewicht naar de achterhand, dus horizontale balans.

Mijn paard laat in vrije beweging ook kop in de lucht en gaan met die banaan zien, onder het zadel wil je dat niet.

Betekent alsnog niet dat het per se slecht of een grove fout is wanneer een voorbeen een miliseconde langer blijft staan, dat wordt het imo wel wanneer onder het zadel drie benen al lang en breed de lucht in zijn en één been staat nog op de grond. Dan is er iets nog niet goed in de training en iets om aan te werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:12

Daarnaast hoeveel paarden zullen een uiterste uitgestrekte draf tonen?
Ik denk dat ze eerder aan galopperen als ze op de vlucht moeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:25

San, dat bedoel ik inderdaad! Milliseconde of echt groot verschil is al heel anders.

En het is een taktfout bij zo'n groot verschil. Bij die milliseconde kan je nog twijfelen of dat niet altijd het geval is ook. Komen de diagonale benen altijd precies op de milliseconde tegelijk op de grond of zit daar een klein verschil is wat je nu pas ziet door de technologie.

Janderegelaar, ik mag hopen dat je weet dat als er in draf echt zo duidelijk 1 been aan de grond staat terwijl de rest daar nog lang niet is dat het een flinke taktfout is? Alle andere gevolgen die daar door die strominf aan gegeven worden ben ik het niet mee eens, die kleine milliseconden verschillen zouden natuurlijk kunnen zijn, maar de draf hoort niet met 1 been aan de grond te zijn in die extreme mate. Alleen dat zegt niks over de volgende passen en over het hele paard. Het zegt wat over dat ene moment.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:53

Ik heb juist het idee dat het “eenpoten” zorgt voor het met de schoft omhoog lopen. Geeft de voorkant een extra zetje.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:14

Zo zie ik ze graag lopen, met de schoft omhoog bewegend!

Het is zo afhankelijk van het moment, vanmorgen Indigro.

Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:26

MyWishMax schreef:
San, dat bedoel ik inderdaad! Milliseconde of echt groot verschil is al heel anders.

En het is een taktfout bij zo'n groot verschil. Bij die milliseconde kan je nog twijfelen of dat niet altijd het geval is ook. Komen de diagonale benen altijd precies op de milliseconde tegelijk op de grond of zit daar een klein verschil is wat je nu pas ziet door de technologie.

Janderegelaar, ik mag hopen dat je weet dat als er in draf echt zo duidelijk 1 been aan de grond staat terwijl de rest daar nog lang niet is dat het een flinke taktfout is? Alle andere gevolgen die daar door die strominf aan gegeven worden ben ik het niet mee eens, die kleine milliseconden verschillen zouden natuurlijk kunnen zijn, maar de draf hoort niet met 1 been aan de grond te zijn in die extreme mate. Alleen dat zegt niks over de volgende passen en over het hele paard. Het zegt wat over dat ene moment.

Het enige dat ik zeg is dat het niet een fok technisch probleem is zoals sommige stromingen beweren, maar een rij technisch probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:22

Maar dit vind ik dus een fractie, fokfanaat. (En een gaaf dier op basis van 1 foto haha) De extreme waar ik het over heb hebben niet het andere been bijna of gedeeltelijk aan de grond. Want jouw mening deel ik of ik vraag me eigenlijk af of dus juist niet vaker of altijd kleine afwijking hebt erin? Plus dat dit ook vrije beweging is, alvast geen ruiterfout haha. Maar ohz heb je ze niet zo, de hele balans is anders. Alleen misschien heb je juist wel goed punt idd. En zelfs al zou het zichzelf 'overlopen' zijn, dan zorg je daarna als ruiter dat je ze beschermd tegen zichzelf, maar zit het er wel in.

Maar stel dat het achterbeen echt in de lucht is en stuk van de grond is dus. Die zie je soms ook, dat vind ik dus wel anders.
Jan, maar ik denk dat het misschien wel met bouw te maken kan hebben. Of eigenlijk de natuurlijke manier van gaan. Een hele vlakke heb je minder die extreme want zo hoog komen ze niet. :+ Een met veel beweging en dan idd rijtechnisch zal je het wel duidelijker zien?
Betekent niet dat je vlakke moet gaan fokken idd, want die redenering van die stroming volg ik ook niet qua bouw enzovoorts.

Em die fracties zoals hierboven twijfel ik dus of dat niet gewoon juist natuurlijk is maar dat we het nu duidelijker kunnen zien door technologie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:36

Over Krack C is altijd heel veel discussie geweest qua bewegingsvorm. Ik had toevallig nog een filmpje van hem: https://youtu.be/YmMmexMGkLE?feature=shared

Daar zie je dat hij zijn achterbeen eigenlijk heel erg optrekt in de uitgestrekte draf en in alle gewrichten heel erg buigt. Waardoor je dan kennelijk sneller dit beeld krijgt.