Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:25

Elisa2 schreef:
Denk ook dat wat je ook van Edward vind, hij vroeger wel echt veel gevoel had en dat kan een boel verschil maken.

Manubres heeft wel een punt in mijn ogen, dat we een bepaalde bouw willen omdat het ze dan makkelijker af zou kunnen gaan. Een op de kop gebouwd paard kan het misschien wel allemaal maar het zal er wel altijd minder uit zien en een ruiter zal er meer aan moeten werken. En daar komt dan de kwaliteit van een paard weer naar voren die het verschil kan maken in de top 10.

De vraag is wel, wat is een top gebouwd paard? Is dat er een die makkelijk piaffeert en passageert? Of is dat er een met een uitmuntende uitgestrekte draf en galop?

Of een die van alles een beetje heeft zonder ergens in uit te blinken?

Of juist eentje die overal in uitblinkt? ;)

Bij het KWPN hebben ze al een keuringsstandaard per richting om zo veel mogelijk naar een bepaald type te fokken. Maar als je een eventing paard zoekt, heb je dus de keus tussen een springpaard met aanleg voor dressuur of een dressuurpaard met aanleg voor springen. In beide gevallen zal het karakter (zowel moedig voor het springen als werkwilligheid voor de dressuur) waarschijnlijk de doorslag geven.

Karakter valt alleen niet af te lezen uit de bouw van het paard, dat leer je pas kennen als het paard aan het werk gaat. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:38

Ik denk dat dat onmogelijk is eigenlijk.. het perfecte paard bestaat niet.

Ze hebben allemaal sterkere en zwakkere punten.

Bij eventers zijn Engelse volbloeden zeer geliefd maar die zijn over het algemeen weer niet zo geschikt voor de hogere dressuur.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:46

Elisa2 schreef:
Ik denk dat dat onmogelijk is eigenlijk.. het perfecte paard bestaat niet.

Ze hebben allemaal sterkere en zwakkere punten.

Bij eventers zijn Engelse volbloeden zeer geliefd maar die zijn over het algemeen weer niet zo geschikt voor de hogere dressuur.

Blijkbaar wordt er toch steeds vaker ook voor een KWPNer gekozen. De volbloed is natuurlijk ook vooral gefokt voor snelheid. En daar heb tijdens de dressuur inderdaad niet zo veel aan, behalve misschien als je zo snel mogelijk de baan weer uit wil. :')

https://www.kwpn.nl/agenda/jongepaardencompetities/jonge-eventingpaarden

Phonix

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:53

En niet te vergeten. Ze moeten het ook in zich hebben om te willen werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:03

Uiteindelijk is dat het belangrijkste denk ik voor de sport. Een goed en bewerkbaar karakter en een functioneel lichaam.

Oja KWPN noemt ook veel erkende maar niet KWPN gefokte hengsten KWPN gefokt als het hun zo uitkomt haha. Maar ja, er zullen ook Kwpn hengsten zijn die fijne eventers geven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:18

Ben het op bepaalde hoogte met jullie eens. Maar soms denk ik wel: wat is een goed karakter? Een karakter waarbij ze zich gewillig in elkaar laten trekken, met sporen en zweep laten bewerken, braaf hun kunstjes blijven doen als ze zuurstoftekort in hun tong hebben?

Ik heb een paard met een 'slecht' karakter. Ze doet niet wat ik zeg, zij laat mij denken: waar ben je eigenlijk mee bezig? Kan dat niet anders? Kun je het ook een beetje op mijn manier doen?

Mijn paard heeft mij zo ontzettend veel geleerd en laten inzien wat mensen paarden eigenlijk aandoen, dat ik denk: wauw, wat een gaaf en intelligent karakter heb je...

Maar ja, voor de sport heb je vooral gewillig karakters nodig die alles doen wat een ruiter wil :D

En ik denk dat Elisa2 gelijk heeft dat een functioneel lichaam belangrijk is. Het maakt het voor een paard een stuk makkelijker om de kunstjes te doen die van hem gevraagd worden. Een paard kan op karakter absoluut ver komen met een goede ruiter, maar zal zonder functioneel lichaam nooit aan de top komen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:56

manubres schreef:
Ben het op bepaalde hoogte met jullie eens. Maar soms denk ik wel: wat is een goed karakter? Een karakter waarbij ze zich gewillig in elkaar laten trekken, met sporen en zweep laten bewerken, braaf hun kunstjes blijven doen als ze zuurstoftekort in hun tong hebben?

Ik heb een paard met een 'slecht' karakter. Ze doet niet wat ik zeg, zij laat mij denken: waar ben je eigenlijk mee bezig? Kan dat niet anders? Kun je het ook een beetje op mijn manier doen?

Mijn paard heeft mij zo ontzettend veel geleerd en laten inzien wat mensen paarden eigenlijk aandoen, dat ik denk: wauw, wat een gaaf en intelligent karakter heb je...

Maar ja, voor de sport heb je vooral gewillig karakters nodig die alles doen wat een ruiter wil :D

En ik denk dat Elisa2 gelijk heeft dat een functioneel lichaam belangrijk is. Het maakt het voor een paard een stuk makkelijker om de kunstjes te doen die van hem gevraagd worden. Een paard kan op karakter absoluut ver komen met een goede ruiter, maar zal zonder functioneel lichaam nooit aan de top komen.

Zijn er werkelijk paarden met een 'slecht' karakter? :D Maar een als een dier te werkwilligheid is en te veel wil pleasen kan het zichzelf inderdaad voorbij lopen. En als eigenaar en ruiter de plicht om dat in de gaten te houden. En ook te kijken waar een dier blij van wordt.

Zelf heb ik ook eens een 3 jarige gekocht met het idee er dressuur mee te gaan rijden. Maar dat vond zij dus veels te saai en ging dan lopen klieren om een het een beetje spannend te houden. Uiteindelijk bij iemand gekomen die van springen hield, die heeft haar op de bollefooi meegenomen naar een springwedstrijd en dat bleek echt haar ding te zijn. Ze kwamen met winstpunten terug. :D

De combinatie steigeren en bokken bleek blijkbaar heel goed te werken om over een hindernis te komen. :+
En kunstjes deed ze ook, maar dan meer in de trant van lichtschakelaars omzetten, kranen opendraaien, grendels openen, of de singel weer los trekken als je aan de andere kant aansingelde. Of ze besloot wel eens dag tikkertje te spelen en ging er vandoor zodra je in de buurt kwam. Ze had in elk geval gevoel voor humor. :)

Ik heb ook veel van haar geleerd, maar ook wel op tijd besloten dat ik haar niet iets wilde laten doen waar ze eigenlijk weinig aan vond. Als het paard iets niet echt leuk vind, is voor mij de lol er ook snel af. En gelukkig heeft ze een plekje gevonden waar ze wel kon doen wat ze leuk vond. Maar helaas lag mijn ambitie toendertijd niet bij de springsport.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:24

manubres schreef:

Ik praat over paarden die echt wil werken. Zonder dat kom je niet een grand prix proef door. Een liever lui dan moe paard zal nooit werken in die klassen vindt ik.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:37

Phonix schreef:
manubres schreef:

Ik praat over paarden die echt wil werken. Zonder dat kom je niet een grand prix proef door. Een liever lui dan moe paard zal nooit werken in die klassen vindt ik.

Met een paard wat niet wil werken moet je al heel blij zijn als je een B proefje doorkomt. Maar vaak zijn dit ook paarden die er gewoon niets aan vinden om in een bak te lopen en bijvoorbeeld wel enthousiast worden van een buitenrit. Dan maakt het dus ook een groot verschil of ze iets leuk vinden om te doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:42

Dat heeft africhten en opleiden Journee. Ieder paard kan een Z proef lopen, vaak ligt het probleem bij de ruiter en niet bij het paard.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:22

Benzz schreef:
Dat heeft africhten en opleiden Journee. Ieder paard kan een Z proef lopen, vaak ligt het probleem bij de ruiter en niet bij het paard.

Als jij denkt met een mega flegmatiek paard een z proef te kunnen rijden, dan wens ik je veel succes. :D Als een paard nul looplust heeft is nageeflijk rijden al niet mogelijk. Als je elke stap voorwaarts moet afdwingen met been hulpen of een zweep dan vind ik dat persoonlijk een marteling, ook voor mijzelf. Rijden moet voor zowel paard als ruiter wel leuk blijven natuurlijk. ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:26

journee schreef:
Benzz schreef:

Als jij denkt met een mega flegmatiek paard een z proef te kunnen rijden, dan wens ik je veel succes. :D Als een paard nul looplust heeft is nageeflijk rijden al niet mogelijk. Als je elke stap voorwaarts moet afdwingen met been hulpen of een zweep dan vind ik dat persoonlijk een marteling, ook voor mijzelf. Rijden moet voor zowel paard als ruiter wel leuk blijven natuurlijk. ;)

Ja denk ik wel, en heb het gedaan. :P
Uni was van nature echt een trage, maar wel Z helemaal doorlopen.
Wel daarna besloten dat ik daarna geen trage meer wilde.
Kost veel tijd en energie om ze uit te dagen in het rijden en aan het lopen te houden.
Maar Z is gewoon basis, is voor elk gezond paard prima te doen. Misschien niet voor elke combi of ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:08

Z is denk ik niet de vraag, ze moeten voldoende GO hebben om Grand Prix te lopen. Daarvoor moeten ze er wel echt aan willen blijven trekken.

Manubres, het wordt wel lastig als een paard niet bewerkbaar genoeg is. Niet dat ze alles moeten pikken maar ze moeten wel leerbaar zijn. Heb ze weleens gezien die iets teveel doorgefokt waren (wat Jazzen o.a) die zoveel spanning in het lijf hadden dat ze gewoon totaal niet meer bewerkbaar waren en snel in paniek raakten, zichzelf in de weg zaten..en zo in de handel kwamen. Gewoon sneu..

Of sommige hengsten die stakers fokten zoals vroeger bijvoorbeeld Lancet deed. Bloedje mooi, goed bewegen maar zodra het lastig wordt gooien ze de handdoek in de ring.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:02

manubres schreef:
Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.

nee ik vind het juist raar klinken dat die paarden minder geschikte zouden zijn vanwege het plaatje.
Ze voeren die oefeningen toch uit? dat was toch het hele doel van dressuur? het lichaam verbeteren dmv oefeningen.

Nou én dat hun kruis dan wat hoger is/lijkt door hun bouw. relatief gezien daalt het kruis en dat was het hele idee. het paard gebruikt zijn lichaam beter en kan beter uit de voeten met de ruiter op zijn rug dan voorheen.
Ik vind het juist maf dat het dan uitmaakt waar een iel halsje precies uithangt. dat een hoog kruis relatief wat hoger blijft. Of dat een heel lichte kaak dan net wat verder doorbuigt. Alleen omdat een theorie plaatje uitlegt dat dat niet 'perfect' is.

De enige consequentie die het dan nog mag hebben is een minder hoog cijfer tov een paard die de oefening even goed uitvoert en het er nog beter uit laat zien.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-03-25 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:03

Benzz schreef:

wil ik graag aanvullen met de tijdsdruk, prestatiedruk, het op korte termijn moeten presteren is voor veel paarden /ruiters de bottleneck.

het onder druk moeten presteren is niet voor iedereen weggelegd, korte termijn succes is meestal niet in het voordeel van de sporter/atleet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:24

pol013 schreef:
manubres schreef:
Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.

nee ik vind het juist raar klinken dat die paarden minder geschikte zouden zijn vanwege het plaatje.
Ze voeren die oefeningen toch uit? dat was toch het hele doel van dressuur? het lichaam verbeteren dmv oefeningen.

Nou én dat hun kruis dan wat hoger is/lijkt door hun bouw. relatief gezien daalt het kruis en dat was het hele idee. het paard gebruikt zijn lichaam beter en kan beter uit de voeten met de ruiter op zijn rug dan voorheen.
Ik vind het juist maf dat het dan uitmaakt waar een iel halsje precies uithangt. dat een hoog kruis relatief wat hoger blijft. Of dat een heel lichte kaak dan net wat verder doorbuigt. Alleen omdat een theorie plaatje uitlegt dat dat niet 'perfect' is.

De enige consequentie die het dan nog mag hebben is een minder hoog cijfer tov een paard die de oefening even goed uitvoert en het er nog beter uit laat zien.

:j

Zo wordt er ook gejureerd, de jury beoordeeld de uitvoering en niet de bouw. Waarin de bouw dan wel meegenomen wordt in de uitvoering en zo moet het denk ik ook want ieder paard is anders gebouwd.

Maar dat is puur voor de sport, voor de fokkerij is het dan wel weer handig om kritisch te kijken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:34

Dat lichaamsbouw niet direct doorslaggevend is, zie je ook bij de springpaarden en de eventers terug. Daar lopen allerlei verschillende exterieurtypen op het hoogste niveau. Ze moeten het willen en dan kunnen ze het vaak zelf wel met hun lichaam regelen. Denk dat ongeveer eenzelfde ook zo geldt voor dressuurpaarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:47

Zeker. en daar komt nog bij dat paarden helemaal niet op de toppen van hun kunnen presteren in onze paardensportdisciplines*. In tegenstelling tot wat er soms beweerd wordt.

Fysiek zitten ze helemaal niet aan hun grenzen. Ze zitten hooguit aan de grens van wat een combi ruiter/paard samen kan. Maar dat zit meer op samenwerking, communicatie, timing en omgeving dan op fysieke limieten. Daarom kunnen allerlei, zogenaamd, ongunstige paarden prima presteren.

*endurance en wedstrijden op pure snelheid even daar gelaten. Daar heb ik geen kaas van gegeten.
** en dan spreek ik even over een gemiddeld warmbloed. inmiddels weten we dat sommige friezen wel degelijke eerder tegen limieten aan lopen en een trekpaard zul je ook niet in zijn kracht zetten bij een cross.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:43

Nav dit topic, zat ik gister na te denken.
Hiervoor het karakter en ruiter voorkeur even buiten beschouwing genomen:

Ik zou het best intressant vinden om alle int. zware tour top scores en Olympisch goud winnaars van de laatste 5 jaar op stand te zien. En dan puur kijken naar de bouw en te vergelijken met wat wij/stamboeken nu als het ideale plaatje zien. Misschien klopt het met elkaar...
Maar misschien komen er op basis van die paarden wel andere dingen uit die ze allemaal als overeenkomst hebben die misschien niet helemaal matched met wat wij denken dat ideaal is.
Ben daar eigenlijk best benieuwd naar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:58

Zover ik weet is dat een tijd geleden gebeurd en daar kwam sowieso uit dat de de paarden niet hoogbenig waren en wel langgelijnd. Die kenmerken geven denk ik een paard meer balans en een betere mogelijkheid tot lengtebuiging.

Wat de andere kenmerken waren weet ik niet meer, volgens mij ook een vrij schuine schouder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:41

Ik vind dat ook mega interessant, ook om het verschil te zien tussen een keurings kampioen en een OS olympisch goud winnaar. Want daar zit volgens mij ook nog een groot verschil in.
En ik zie onderling ook gewoon erg veel verschil qua bouw bij de GP paarden..alleen al hier onder. Daarom denk ik niet dat er 1 specifieke eigenschap is die ze exterieurmatig allemaal hebbenn. Alleen wel het karakter, de gezondheid en een bepaalde handigheid met hun lichaam.

Afbeelding
Glamourdale

Afbeelding
Hermes

Afbeelding
Weihegold

Afbeelding
Bella Rose

Afbeelding
Totilas

Het valt nog niet mee om standfoto's te vinden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:35

c_alsemgeest schreef:
Nav dit topic, zat ik gister na te denken.
Hiervoor het karakter en ruiter voorkeur even buiten beschouwing genomen:

Ik zou het best intressant vinden om alle int. zware tour top scores en Olympisch goud winnaars van de laatste 5 jaar op stand te zien. En dan puur kijken naar de bouw en te vergelijken met wat wij/stamboeken nu als het ideale plaatje zien. Misschien klopt het met elkaar...
Maar misschien komen er op basis van die paarden wel andere dingen uit die ze allemaal als overeenkomst hebben die misschien niet helemaal matched met wat wij denken dat ideaal is.
Ben daar eigenlijk best benieuwd naar.

Ik heb ooit, echt al jaren geleden, daar eens een onderzoek over gelezen. Wat alle paarden gemeenschappelijk hadden waren de hoeken in de stand van de achterhand. Ik heb op de foto van Glamourdale die Elisa hierboven heeft geplaatst dat in schets erin gezet.
Er waren 2 opvallend dingen:
1) de 2 hoeken waren bij elk paard nagenoeg gelijk
2) binnen alle paarden zat er een kleine spreiding tussen deze hoeken
Ik heb mij vanaf dat moment, tot op de dag van vandaag, afgevraagd waarom stamboeken hun dressuurhengsten niet daarop (voor) selecteren.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:47

Klinkt op zich logisch, want die hoeken maken of een paard de hoeken kan sluiten en het bekken kan kantelen of niet.

Roept bij mij wel de vraag op, als die hoeken hetzelfde waren..was dan ook het vermogen tot sluiten even groot? Want waarom piaffeert de een beter dan de ander zeg maar? Of zou dat los staan van de hoeken maar bijvoorbeeld meer met de lengte en stand van het achterbeen te maken hebben? Of de romrichting..of iets anders...oftewel. Ik heb nog zoveel vragen.. :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:12

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:02

Tsja. Als je dan dressuur zonder spektakel wil krijg je dit: https://www.facebook.com/USEFNetwork/vi ... 729329306/

Jung die 81% scoort in de eventing 5* dressuur (grofweg een Z2 proef)
Zalige proef. Paard is een top atleet. Die man kan geweldig rijden. Heerlijk om naar te kijken.
En doodsaai. }>