Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:21

Niek werkt bij Vught, dat is dan in ieder geval een vrijgevestigde en geen keten.

Kwalijk dat de ketens dierenartsen dreigen met apparatuur weg te halen. Hoe reageert de kliniek daar dan op? Neem aan dat artsen en assistenten daar niet achter staan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:25

In de Noord-Holland verwijzen de heel veel dierenartsen, ook de vrij gevestigde, bij spoed inmiddels door naar Evidensia Amsterdam.
Dat is voor mij al 40 minuten met de auto, als het verkeer mee zit...

daffieduck83

Re: Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:37

Hier in de regio zijn ook steeds meer praktijken Evidensia geworden. In het weekend overdag is er in mijn woonplaats 1 kliniek die dienst heeft en 's avonds, 's nachts en op feestdagen moet je naar Utrecht. Dat is ook ongeveer 40 minuten met de auto en met het OV nog langer. Bij mij speelt dit wel mee om nu geen nieuwe dieren meer aan te schaffen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:45

fransje23 schreef:
In de Noord-Holland verwijzen de heel veel dierenartsen, ook de vrij gevestigde, bij spoed inmiddels door naar Evidensia Amsterdam.

Maar dat komt ook omdat er vaak te weinig vrijgevestigde in een regio zijn om een samenwerking mee aan te gaan. Althans dat zie ik hier wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:59

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
En voor sommige beroepen is de balans met persoonlijk leven altijd moeilijk zoeken, daar zijn dierenartsen niet de enigen in.

Nee maar daardoor wordt het steeds lastiger om mensen te vinden die dat werk willen doen.
En terecht, er is meer dan werk. Hoe leuk het werk ook is.

Er zijn mensen in dit topic die schijnbaar vinden dat iedereen het als een roeping moet zien waar alles voor moet wijken.
Het hele gezin van de dierenarts moet zich er dan ook nog naar schikken.

Dan komen daarbij nog de onveilige situaties, waar meer hulpverleners tegen aanlopen, bij.

Dat maakt het allemaal niet aanlokkelijk.

Ook daar zijn dierenartsen de enigen niet in. Zoveel beroepstakken hebben moeite met mensen vinden.
In sommige takken is balans tussen prive en werk nu eenmaal lastig, het hoort er soms gewoon bij, neem de transportsector, de horeca en dat zijn er nog maar 2 die zo in me op komen.
Als het op deze manier doorgaat en prijzen omwille van bonussen en investeerders blijven stijgen, dan neemt het dieren bestand af en zijn uiteindelijk misschien wel minder dierenartsen nodig.

Maar deze oplossing, die er nu ligt, brengt enkel dierenleed.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:13

Wintu schreef:
fransje23 schreef:

Nee maar daardoor wordt het steeds lastiger om mensen te vinden die dat werk willen doen.
En terecht, er is meer dan werk. Hoe leuk het werk ook is.

Er zijn mensen in dit topic die schijnbaar vinden dat iedereen het als een roeping moet zien waar alles voor moet wijken.
Het hele gezin van de dierenarts moet zich er dan ook nog naar schikken.

Dan komen daarbij nog de onveilige situaties, waar meer hulpverleners tegen aanlopen, bij.

Dat maakt het allemaal niet aanlokkelijk.

Ook daar zijn dierenartsen de enigen niet in. Zoveel beroepstakken hebben moeite met mensen vinden.
In sommige takken is balans tussen prive en werk nu eenmaal lastig, het hoort er soms gewoon bij, neem de transportsector, de horeca en dat zijn er nog maar 2 die zo in me op komen.
Als het op deze manier doorgaat en prijzen omwille van bonussen en investeerders blijven stijgen, dan neemt het dieren bestand af en zijn uiteindelijk misschien wel minder dierenartsen nodig.

Ik zou zeggen: school je om en ga zelf 90-urige werkweken draaien.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:19

VogeltjeM schreef:
Wintu schreef:

Je bent me voor... Het vergelijk is stuitend en geeft direct aan dat er geen flauw idee is hoe de praktijk er daadwerkelijk uit ziet..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:26

lor1_1984 schreef:
Hier hadden ze eerst een stuk of 5 gezelschapsdierenartsen rondlopen op 1 locatie en op 1 na weigerden ze nachtdiensten te draaien.
Dus gingen ze voor de nachten en weekenden een samenwerkingsverband aan met een paar andere dierenartspraktijken, prima idee natuurlijk.
Maar de enige die voor mij en heel veel anderen bereikbaar was, was degene waar ik gillend weg was gerend. :+

De rest zat buiten Almelo en ofwel slecht bereikbaar met het ov, ofwel buiten normaal fietsafstand.
Dus als je dan een spoedgeval had moest ik naar die ene waar ik niets meer mee te maken wilde hebben óf een taxi bellen en maar hopen dat ze akkoord gingen met het vervoer van een (gewond/ziek) huisdier.
Dierenambulance reed al bijna niet meer in die tijd en meestal als je belde konden/wilden ze niet rijden.
En dan sta je daar, met een dier wat acuut hulp nodig heeft in een plaats waar op dat moment ±10 praktijken in een straal van ±5km zitten en geen ervan heeft spoeddienst. 8)7
Overigens rijdt het ov tussen ±middernacht en ±6u in de ochtend überhaupt niet dus als je afhankelijk bent vh ov heb je al een probleem, want je acuut noodlijdende dier met de fiets vervoeren is vaak geen optie en best veel mensen hebben geen auto/rijbewijs of mensen in hun omgeving die 's nachts met je mee kunnen/willen rijden.

En dan vervolgens dom staan te kijken dat het dier geen adequate hulp heeft gehad in de nacht of het weekend en de volgende ochtend dusdanig slecht is dat het ter euthanasie wordt aangeboden of zelfs al is overleden. :roll:

Oh en ze vonden het ook al niet grappig dat ik me inschreef bij een andere (kleine zelfstandige) praktijk voor spoedgevallen, want die zat niet bij hun samenwerkingsverband.
Dat is overigens één vd weinige momenten geweest dat ik iets minder beleefd ben geweest en ze heb toegesnauwd dat als zij gewoon spoeddiensten zouden draaien die inschrijving bij een andere praktijk overbodig was.
Geen geschreeuw, gescheld of wat dan ook maar de toon was niet netjes zegmaar. :+

Je legt de verantwoordelijkheid wel heel erg buiten jezelf nu. Zo te lezen had je verschillende opties. Het is niet de schuld van de kliniek dat jij die ene kliniek toevallig niet prettig vindt (alsof dat relevant is bij spoed), geen auto hebt, niemand hebt/vraagt om voor je te rijden en ook geen taxi belt. Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid om voor vervoer te zorgen. Hoewel ik snap dat het emotioneel beladen is, vind ik dit een goed voorbeeld van de "ik wil het op mijn voorwaarden en wel nu"-mentaliteit. Je verwacht gepamperd te worden (er moet een dierenarts binnen een voor jou acceptabele fietsafstand continue klaarstaan) zonder enig idee te hebben wat je werkelijk van iemand vraagt. Ik zou zeggen: lees het vorige topic eens door.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 21-01-25 18:31, in het totaal 3 keer bewerkt

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:27

fransje23 schreef:

Heerhugowaard kan je deels terrecht
Middewaard is zaterdags deels beschikbaar
Dierenkliniek Heerhugowaard in de avonden door de weeks

Beide dierenartsenpraktijken zijn zelfstandig

Ranzijn is ook open in weekenden en deels avond

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:28

Wintu schreef:

Lastig is niet onmogelijk.

Het hoort er tot op zekere hoogte bij maar er zijn natuurlijk grenzen.

Je kunt ook afvragen of het in het belang van het dier is om behandeld te worden door een oververmoeide dierenarts?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:34

higgins schreef:
fransje23 schreef:

Heerhugowaard kan je deels terrecht
Middewaard is zaterdags deels beschikbaar
Dierenkliniek Heerhugowaard in de avonden door de weeks

Beide dierenartsenpraktijken zijn zelfstandig

Ranzijn is ook open in weekenden en deels avond

Het is sowieso even puzzelen op het moment. Ranzijn is voor mij in het weekend wèl een optie.
Vraag mij ook af waarom het niet centraal zou kunnen.

Maar die toch allemaal geen nachtdiensten?
Als ik om nu 23.30 een kat met een hypo zou hebben en naar Amstelveen moet....

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:40

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:

Het is sowieso even puzzelen op het moment. Ranzijn is voor mij in het weekend wèl een optie.
Vraag mij ook af waarom het niet centraal zou kunnen.

Maar die toch allemaal geen nachtdiensten?
Als ik om nu 23.30 een kat met een hypo zou hebben en naar Amstelveen moet....

Dat klopt, maar tot 23.00u kan je wel terrecht bij Dierenkliniek Heerhugowaard
Dat is wel iets om te onthouden

Ik denk dat we hier al in ons handen mogen knijpen dat deze optie er nu is. Want dat was niet zo

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:45

VogeltjeM schreef:
Wintu schreef:

Mijn man werkt die uren en ik ben het gezin met een autistische zoon. Je hoeft me niet te vertellen wat het is om in te leveren op een prive situatie. Als mensen een mening hebben, wil niet zeggen dat ze geen idee hebben over het concept dat prive/werk uit balans kan zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:46

Je weet wel degelijk als je een bepaald beroep kiest wat erbij hoort en daar moet ook meer aandacht voor zijn tijdens de opleiding. Dan kan je voorkomen dat mensen er pas tijdens het werken tegenaan lopen.

De mensen die nu vertellen hoe zwaar het is; Die willen zelf ook geholpen worden als er iets aan de hand is, riool verstopt, verwarming stuk, pech langs de weg, gebroken arm etc etc.

Mijn man zijn 24 uurs diensten waren dus 7 dagen NAAST de normale werkdag van 8-17. Dat kan je 100x vertellen, maar dat wil men dan niet horen.

En horeca. Dat is luxe, die zijn niet belangrijk. Maar mensen willen wel lekker uit eten kunnen en daar goed geholpen worden.
Onze zoon werkt en onderneemt en die maakt echt dagen van 13-15 uur. Niet incidenteel, maar vrijwel elk weekend. Op zijn vrije dagen doet hij nog van alles. Zij hebben moeite met (fijn) personeel vinden wat te begrijpen is. Maar wie er wel komt te werken, pakt goed de sfeer van het team op en steken ook hun handen uit de mouwen. De meeste kan je ook om iets extra vragen. Soort zoekt soort zeg maar.

Het is gewoon continu dat een hele beroepsgroep klaagt en denken dat ze de enige zijn die zo hard werken, bepaalde uren maken en niet goed beloond worden. Dan staakt die, dan de volgende en ze willen allemaal hetzelfde.

In de zorg continu strijd. Mensen zijn echt wel luier dan vroeger. Vast niet allemaal, maar maak de zorg al heel lang mee op verschillende vlakken en plekken en je ziet toch echt de verschillen. Ze maken fouten, maar mogen er niet op aangesproken worden.
Maar hun werkomstandigheden mogen wel ten koste gaan van de cliënten. Het gaat daarbij allang niet meer om de cliënten. Hoor alleen maar over hoe hun werk is, hoeveel zij wel niet doen en hoe hard ze werken. Nou.........Ik zie het zeer regelmatig en zou wel willen ruilen. Zij niet denk ik.

Een burn out bestond vroeger niet. Dat is zo een discussie die we maar beter niet kunnen gaan voeren. Dat bedoel ik nou net ermee dat mensen elkaar gek maken en opjutten. Als je niet 3x of vaker op vakantie kan.......zou een ander dat echt niet redden. Ik ben zoooooooo aan vakantie toe. Of; ik ga echt niet overwerken, dat krijg ik niet betaald. Als het gaat om 5 min langer blijven in nood om iemand te helpen die zorg nodig heeft. MEER dan eens!! En dan zijn het vaak jonge ( gezonde ) mensen. Die zijn zo opgevoed.

Je ziet het in de paardenwereld ook behoorlijk. Sinds wanneer stopt een werkdag in de paarden om 17uur? En dan zeggen dat je niks mag zeggen? Je weet gewoon dat het 24/7 keihard werken is. En ook als partner moet je daar misschien over nadenken of je dat leven kan en wil.

Daar zou ook al winst te behalen zijn, als partners niet zeuren over hoeveel hun man of vrouw van huis is, of hoeveel uren ze aan het werk zijn. Je geeft een druk bij iemand die normaal misschien met liefde en plezier aan het werk is.
daarbij zeggen de reacties ook niks, want ik ken de mensen niet en hun leeftijd. Oudere veeartsen vertellen iig andere dingen en gelukkig een enkele iets jongere ook.

Nu gaat het om dieren, maar bedenk maar eerst hoe je zelf geholpen wil worden. Ik moet naar een bepaalde arts en de wachttijd is 300 dagen......

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:49

Superpony, nu klink je wel een beetje als een boomer :+

Het verschil is dat tegenwoordig je veel minder hard hoeft te werken. Er is veel meer technologie waardoor alles veel sneller en makkelijker gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:51

Benzz schreef:
Superpony, nu klink je wel een beetje als een boomer :+

Het verschil is dat tegenwoordig je veel minder hard hoeft te werken. Er is veel meer technologie waardoor alles veel sneller en makkelijker gaat.

Tja, boeit me niet zoveel hoe ik klink. Alles een naampje geven of mensen in een hokje stoppen is ook behoorlijk van nu........

Minder hard hoeft te werken? Hahahaha. Dat is echt niet overal. Niet op elke plek kan technologie het overnemen van de mens hoor. Nog lang niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:56

Ja, klagen over de mentaliteit van artsen is makkelijk. Maar daarmee trek je geen nieuwe artsen :+
Het is een feit dat de huidige generaties een andere werkethos hebben en meer belang hechten aan de prive/werkbelasting. Daarop mopperen levert niks op en verandert ook niks.
Dat de huidige oplossing door anicura en evidensia niet oke is deel ik. Het zou fijn zijn als er een alternatief kwam dat de artsen faciluteert maar niet tenkostte van.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:59

Ja maar Superpony, jij hebt het over diensten. Voor mijn man waren het geen diensten, maar 5 à 6 nachten in de week, 3 à 4 weekenden per maand, al 20 jaar lang, zonder uitzicht op verbetering. Plus dat hij er nog op toelegde voor die 2 nachten dat een ander de telefoon had, want die moest hij zoveel betalen dat het niet uit kon. Hij heeft ervoor gekozen om een beroep te hebben waar diensten bij horen, maar niet om non-stop dienst te hebben. Dat is later ontstaan, door het tekort aan dierenartsen icm het feit dat er geen personeel meer te vinden is dat nog diensten wou doen.

Wintu schreef:
Mijn man werkt die uren en ik ben het gezin met een autistische zoon. Je hoeft me niet te vertellen wat het is om in te leveren op een prive situatie. Als mensen een mening hebben, wil niet zeggen dat ze geen idee hebben over het concept dat prive/werk uit balans kan zijn.

En doet hij dit ook in combinatie met dat hij buiten zijn werktijden nog een spoedtelefoon heeft, die tussen 20.00 en 1.00 gemiddeld 6x per avond gaat, en gemiddeld 2x per week ook 's nachts? Waarbij hij ook niet verder dan 10 minuten van huis kan, nooit? Zelfs naar de winkel gaan gaf stress. Hobby's en sociaal leven: non-existent. Tijd met de kinderen: nee.

Ik vond het in ieder geval niet te doen, geen enkel beroep is dit waard. Mijn man werkte zich op deze manier gewoon dood. Om nog maar te zwijgen van de impact die dit had op onze kinderen. En dan zeggen mensen lekker makkelijk vanachter een toetsenbord "tja, had hij maar geen dierenarts moeten worden". Lekker makkelijk.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 21-01-25 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:04

VogeltjeM schreef:
Ja maar Superpony, jij hebt het over diensten. Voor mijn man waren het geen diensten, maar 5 à 6 nachten in de week, 3 à 4 weekenden per maand, al 20 jaar lang, zonder uitzicht op verbetering. Plus dat hij er nog op toelegde voor die 2 nachten dat een ander de telefoon had, want die moest hij zoveel betalen dat het niet uit kon. Hij heeft ervoor gekozen om diensten te doen, maar niet om vrijwel continu dienst te hebben. Dat is later ontstaan, door het tekort aan dierenartsen icm het feit dat er geen personeel meer te vinden is dat nog diensten wou doen.

Wintu schreef:

En doet hij dit ook in combinatie met dat hij buiten zijn werktijden nog een spoedtelefoon heeft, die tussen 20.00 en 1.00 gemiddeld 6x per avond gaat, en gemiddeld 2x per week ook 's nachts? Waarbij hij ook niet verder dan 10 minuten van huis kan, nooit? Zelfs naar de winkel gaan gaf stress. Hobby's en sociaal leven: non-existent. Tijd met de kinderen: nee.

Ik vond het in ieder geval niet te doen, geen enkel beroep is dit waard. Mijn man werkte zich op deze manier gewoon dood. Om nog maar te zwijgen van de impact die dit had op onze kinderen. En dan zeggen mensen lekker makkelijk vanachter een toetsenbord "tja, had hij maar geen dierenarts moeten worden". Lekker makkelijk.

Mijn man is helemaal niet thuis. Die maakt weken van 80 uur en is weken van huis. En dan maakt het niet uit of het kerst is of wanneer een geliefde overlijd of wanneer er een trouwerij is of iets met je kids niet ok loopt, dat moet je zonder elkaar zien op te lossen. Leuk? Nee, zwaar kloten en zwaar soms, maar het is wat het werk behelst, dus we dealen er mee.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:05

Nou, wij ook, door andere keuzes te maken :=

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:07

VogeltjeM schreef:

Wees blij dat je een keuze hebt ;)

Maar serveer anderen niet af omdat ze een mening hebben en je er bij voorbaat maar vanuit gaat, dat ze geen idee hebben.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 21-01-25 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:08

VogeltjeM, dan past het jou of jullie dus niet en moet je realistisch zijn.

Het is niet het enige beroep waarbij dit zo is, maar dit is al vaker uitgelegd. Dat je een autistische zoon kreeg, kan iemand anders niks aan doen.
Mijn broer was zwaar, meervoudig gehandicapt en woonde thuis, dus heb meer dan genoeg ervaring met dat soort situaties.

Je wil alleen zelf ook dat iemand komt als je iets hebt. Dat zijn ook mensen die hard werken en vaak een gezin hebben.

En sommige mensen vinden het juist het mooiste beroep en leven van de wereld. Dat wordt vergeten. Alleen de mensen die klagen wordt naar geluisterd. En er zijn hier ook maar een paar mensen uit het beroep die de nadelen benoemen. Onze (ex) dierenartsen en veeartsen zitten niet op Bokt en hoor je niet vertellen hoe mooi ze het vinden.

Maar dat is met alles zo op internet. Daar lees je vaak alleen de slechte ervaringen.

@secricible, Op een gegeven moment moet men wel iets doen, want overal is personeels tekort en gaan er dingen mis. Dan moet men toch echt gaan kijken wara dat door komt en de problemen in de kern aanpakken.
En ook bij humane artsen die we spreken, zijn erbij dat ze de problemen erkennen. Zowel met mn eigen huisarts als met de oncoloog van mn moeder erover gehad dat de menselijkheid vaak ver te zoeken is. En zij zijn juist hele prettige artsen die als voorbeeld zouden kunnen dienen. Maar mensen zoeken liever iemand op die ook zeurt en klaagt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:11

Wintu schreef:
VogeltjeM schreef:

Maar serveer anderen niet af omdat ze een mening hebben en je er bij voorbaat maar vanuit gaat, dat ze geen idee hebben.

Ik denk eerlijk gezegd nog steeds dat je geen idee hebt, als je die 24-7 spoedtelefoon niet hebt ervaren.

lor1_1984Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:13

Daihyo schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik was in 2019 ±€350,- kwijt voor een hart- en buikecho vd kat bij een specialist.
Best bedrag maar het gaf duidelijkheid na een paar jaar(!) klooien met wisselende ontlasting, stoppen met eten etc, dat er iig geen poliepen/tumoren/zichtbare ontstekingen aanwezig waren en dat de hartruis een onschuldig, aangeboren, iets was (wand was ietsje verdikt waardoor het bloed daar een klein omweggetje maakte).

Dat het probleem achteraf totaal ergens anders lag heeft geen vd dierenartsen waar ik geweest ben opgemerkt terwijl dat toch zeer kundige artsen waren.

Net Evidensia aan de telefoon gehad: € 377,- voor echo en consult cardioloog.

Das puur voor het hart neem ik aan?
Bij mij was dat dus een buikecho, hartecho en consult met de specialist op het gebied van echografie.
De doorverwijzing was toen voor echo vd buik, hart heb ik er gelijk bij aangevraagd omdat ik daar duidelijkheid over wilde en dat fijner vond om gelijk mee te nemen ipv 2 aparte afspraken in te plannen (met bijbehorend 2x op en neer met het ov en dubbele stress voor de kat).
Dat was bij het DGC Nunspeet trouwens, tegenwoordig ook Evidensia zag ik in de eerder gelinkte lijst.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:15

VogeltjeM schreef:
Wintu schreef:

Ik denk eerlijk gezegd nog steeds dat je geen idee hebt, als je die 24-7 spoedtelefoon niet hebt ervaren.

Misschien eens in mijn schoenen lopen en zien wat beter bevalt ;)

Maar het is geen wedstrijd toch, het enige wat ik wil zeggen dat je niet de enige bent wiens leven wordt bepaald door werk en mensen afserveren om hun mening daarover is gewoon erg jammer.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 21-01-25 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt