Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:02

Somebody wil data met bevestigde gegevens. Goed, komt ie.

Alleen al in 2024 tot half juli tenminste 11 bevestigde dode paarden/ponys/veulens door wolf in Nederland.

In Nederland, in 2024, geslaagde aanvallen bevestigd wolf.

Geslaagde aanval is met dodelijk slachtoffer. Iedere aanval kan 1 slachtoffer zijn, maar ook veel meer.

Schaap 344x
Geit 9x
Paard 11x
Koe 12x
Hert/alpaca 1x

Dit zijn door de wolvenwerkgroep aangeleverde gegevens van brvestigde! Dna! Aanvallen door wolven alleen al dit jaar.

Werkelijke aantallen veel hoger, want DNA loopt enorm achter, dit is tot 11 juli,
Én hier worden puur de aantallen aanvallen geteld, niet het aantal slachtoffers. Zeker bij schapen zijn er meestal meerdere slachtoffers, tot ruim boven de 15 per keer.

Dus dit is van slechts 7,5 maand.

Bron:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk

Dus nee somebody, dit is zéér zeker níet het eerste paard.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:03

Somebody etc. Je leest en gebruikt ondersteunende teksten wel uiterst selectief en komt met "de wolf hoort hier" maar vergeet te vermelden, waarom na 1860 er geen wolf meer was in Nederland. NM geen plaats meer. DP over de hekken ben ik het absoluut met je eens. 2,5m1 hoog eindigend in een Y en inderdaad 1 m1 diep de grond in. Voor de zekerheid stroom erop. Het worden dan allemaal kampementen ben benieuwd wat er dan overblijft van de landschappelijke beleving.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 30-09-24 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:05

Ook nog even de totale hoeveelheid bevestigde geslaagde aanvallen op paarden/ponys/veulens vanaf 2019 voor je opgezocht, Somebody.

Dat zijn er 25 tot juli dit jaar.

De pony uit dit topic zit daar dus voor voor alle duidelijkheid nog níet bij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:07

Somebody85 schreef:
Ik ben niet pro-wolf of anti-wolf. Ik hou gewoon van feiten en niet het roepen zonder feiten wat hier ook gebeurt. Niemand weet zeker of de wolf dit gedaan heeft, maar geeft de wolf de schuld. Het is daarbij ook handig om te weten welke mensen dit bericht delen, toevallig gebeurt het met een pony van een anti-wolf lid. Context dus. Het bekijken van beide kanten.

Als over zes weken bevestigd wordt dat het een wolf is geweest, dan geef je niet thuis, zoals iedereen dat doet...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:08

Wintu, dat is volstrekt duidelijk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:11

Daarnaast, hier in de buurt is een paar jaar terug een grote dragende melkkoe gedood.
Dierenarts als bij12 vonden het het werk van een wolf.
Maar dna onderzoek leverde niets op.
Dus dan is het geen wolf meer?

Bijzondere, voordat die wolf er was waren er geen aanvallen op koeien, ook niet op schapen, ook niet op schotse hooglanders, ook niet damherten enz enz.
174 wel dna bevestigde dieren staan er op dat dier zijn naam.
Kwam over een stroomraster met 8 draden van 150, ging over dubbele flexnetten met stroom.

En het bijzondere, hij is er niet meer, geen dode koeien meer, geen dode schapen meer...niks...

Maar die koe..nee geen wolf hoor.... echt zeg.. dna is heilig.
Nou beetje verstand in de kop meer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:15

DuoPenotti schreef:
Daarnaast, hier in de buurt is een paar jaar terug een grote dragende melkkoe gedood.

Bijzondere, voordat die wolf er was waren er geen aanvallen op koeien, ook niet op schapen, ook niet op schotse hooglanders, ook niet geiten enz enz.
Kwam over een stroomraster met 8 draden van 150, ging over dubbele flexnetten met stroom.

En het bijzondere, hij is er niet meer, geen dode koeien meer, geen dode schapen meer...niks...

Er is inmiddels zat bevestigde data, dat die ene eigenlijk niet meer uitmaakt voor het grote plaatje.

Erg genoeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:16

Femke_Tweety schreef:
DuoPenotti schreef:

Bijzondere, voordat die wolf er was waren er geen aanvallen op koeien, ook niet op schapen, ook niet op schotse hooglanders, ook niet geiten enz enz.

Er is inmiddels zat bevestigde data, dat die ene eigenlijk niet meer uitmaakt voor het grote plaatje.

Erg genoeg.

Dat bedoel ik dus...hier met de pony ook.
Gaan schermen er is nog geen bevestigende dna is gewoon bijzonder...laat ik het houden op het woord bijzonder....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:16

Somebody85 schreef:
Wel honden, en mensen die de wolf weg willen hebben… dus maak de bewijslast sterk, doe DNA onderzoek.

Misschien moet je de schademeldingslijst van Bij12 eens bekijken en zien hoe vaak de bevestiging wolf er achter hangt en hoe vaak de bevestiging hond, laat ik zeggen dat de hond daar erg ondervertegenwoordigd is. Jij wil bewijs, doe dan je huiswerk en roep hier niet enkel wat in de krant staat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:21

wolf uit mijn hoofd 85%

Rest is onduidelijk, goudjakhals, hond, vos etc.

Maar ik moet het nakijken voor zekerheid.
Zie zelfde Bron die ik paar berichten eerder plaatste.

De cijfers die ik eerder noemde is bevestigd wolf 100% van díe data dus

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:32

Polar schreef:
Ik kan even mijn reactie niet vinden waar jouw eerste zin/vraag op richt, denk dat je doelt op dat er naar mijn mening genoeg mensen zijn die de wolf ook wel als slachtoffer zien?
Ik zie af en toe videos van wolven waarbij je de mensen hoort roepen:"Rotbeest, ik rij je dood" en dat soort uitspraken.
Dat vind ik persoonlijk belachelijk, want het dier doet ook maar z'n best om te overleven, ook al zie ik als mens niet in waarvoor je daar zoveel dieren voor moet doden.
Maar als ik met vrienden over dit onderwerp praat, is iedereen het er over eens dat de wolf evengoed slachtoffer is en dat dit probleem direct in het begin aangepakt had moeten worden.

De punten die jij noemt, ben ik het mee eens en dat is ook het beleid dat in hier in Zweden geldt.
Tenminste, elke provincie mag daarin zelf kiezen en ik heb het idee dat ze in het zuiden daar soms iets lakser mee zijn, maar de algemene tendens is dat zodra een wolf afwijkend gedrag laat zien (vee pakken, in woonwijken verblijven, te dicht bij mensen komen) er wordt afgeschoten.

Ik zie de wolf ook als slachtoffer van het beleid hoor, ik denk de meesten hier. Dieren hebben geen onderliggende agenda en doen enkel wat ze moeten doen.
Het is ook niet de wolf ansich die me stoort, als ik er nu over nadenk, maar het beleid rondom het dier, de vreselijke plaat die mensen voor hun kop hebben als het om de wolf gaat. Die puur een eigen droom in vervulling zien gaan en vinden dat alles en iedereen zich daar maar aan aan dienen te passen. Dat ongerustheid van mensen belachelijk wordt gemaakt, dat de zorgen rondom de wolf niet serieus worden genomen en gebagatelliseerd worden. En dat ze niet inzien dat ze zelf het doodvonnis van de wolf zijn. De realiteitszin is compleet van tafel bij die mensen.
Neem nou ook weer de posts van Somebody85, die gaat compleet voorbij aan het feit, dat enkel al de aanwezigheid van wolf op een erf waar kinderen wonen, al een giga rode vlag is. Dat er niet eens een dode pony verderop hoeft te liggen daarvoor. Maar dat zien ze helemaal niet, ze denken enkel dat het gaat om de pony. Nee, er staat een wolf bij de achterdeur om 8 uur in de ochtend, waar elke moment kinderen naar buiten kunnen rennen, maar daar gaan mensen als Somebody85 compleet aan voorbij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:47

Jildau schreef:
Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor advies de pro wolf mensen hebben voor ons, om onze “tuin” wolfwerend te maken.
Want we moesten denken in oplossingen toch? Zomers lopen er koeien en winters schapen. Let me know. Ben heel benieuwd hoe wij aan onze zogenaamde plicht moeten voldoen.

Heel simpel toch Jildau, alles 's nachts op stal, subsidie aanvragen en klaar :+ Met een beetje mazzel krijg je toch wel 20 a 30 duizend euro }:0 ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:52

Wranglerbutt schreef:
Dit is een wolfwerende omheining. Hier kunnen wolven niet overheen klimmen en ze kunnen er ook niet onderdoor graven.
[ Afbeelding ]

Tot zover ik weet hebben alle provincies met wolvenpopulaties een ruim subsidiebudget. Ik las van de week in een krant dat er nog veel geld in die subsidiepotten zit, dus dat er niet massaal gebruik van wordt gemaakt.

Deze doet niets. Je moet hem hoger maken (3.50 m ) en dan de laatste halve meter naar buiten schuin omhoog laten lopen en altijd een flinke klap stroom erop. Zo zag het in Gueret het wolvenpark eruit. Daar stond de schuine kant naar binnen want je wilt ze binnen houden. En voor weilanden moet het naar buiten. Dat is echt heel heel heel erg duur.
Tevens moet er onder de grond ook diep gaas zijn ingegraven anders gaan ze er gewoon onder door want wolven graven diepe holen om hun jonkies in te baren en op te laten groeien. Die holen zijn goed diep.
Dus het is helaas allemaal niet zo een voudig.

Afbeelding

Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:13

Femke_Tweety schreef:
DuoPenotti schreef:

Erg genoeg.

Juist, dus als je dan hier komt verkondigen "je weet niks zeker want geen bewijs" heb je voor mij een beste plaat voor het hoofd.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:14

Wintu schreef:
Somebody85 schreef:
Ik ben niet pro-wolf of anti-wolf. Ik hou gewoon van feiten en niet het roepen zonder feiten wat hier ook gebeurt. Niemand weet zeker of de wolf dit gedaan heeft, maar geeft de wolf de schuld. Het is daarbij ook handig om te weten welke mensen dit bericht delen, toevallig gebeurt het met een pony van een anti-wolf lid. Context dus. Het bekijken van beide kanten.

Als over zes weken bevestigd wordt dat het een wolf is geweest, dan geef je niet thuis, zoals iedereen dat doet...

Ik ben niet pro-wolf, ik geef alleen maar aan door wie deze foto is gedeeld en we nog even moeten wachten met conclusies.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:16

Somebody85 schreef:
Ik ben niet pro-wolf, ik geef alleen maar aan door wie deze foto is gedeeld en we nog even moeten wachten met conclusies.

maar wat suggereer je hiermee?
Dat die man die pony zelf uit elkaar heeft getrokken?

Of hoe moet ik het interpreteren?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:21

DuoPenotti schreef:
Somebody85 schreef:

Het zou ook een hond kunnen zijn geweest. Of een goudjakhals, of een vos…of Sinterklaas.
Voor iemand die niet pro-wolf is doe je wel heel veel moeite om wèl zo over te komen, met name door nou net dèze post van X hier neer te zetten van iemand die overduidelijk wel heel erg pro-wolf is en blijkbaar nog een appeltje te schillen heeft met de eigenaar of diens broer.
Héèl neutraal allemaal hoor.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:21

DuoPenotti schreef:
Somebody85 schreef:

Nee, dat het niet zeker is dat het een wolf was. Ook niet met de twee losse foto’s erbij. Wachten op bewijs van DNA. De plaatser is super anti-wolf dus een neutrale kijk heeft hij niet. Dat wordt nog eens extra duidelijk door de emotionele foto met kinderen in te zetten. Wie laat zijn kinderen hier rustig naar kijken?

Pro-wolf en anti-wolf willen geen oplossing. Het is WEL wolven, geen wolven.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:23

DuoPenotti schreef:
Somebody85 schreef:

Het zou ook een hond kunnen zijn geweest. Of een goudjakhals, of een vos…of Sinterklaas.
Voor iemand die niet pro-wolf is doe je wel heel veel moeite om wèl zo over te komen, met name door nou net dèze post van X hier neer te zetten van iemand die overduidelijk wel heel erg pro-wolf is en blijkbaar nog een appeltje te schillen heeft met de eigenaar of diens broer.
Héèl neutraal allemaal hoor.

————-

Er worden suggesties gedaan, net zoals als je doet: het was een wolf. Maar zie screenshots bij het bericht. Hij heeft wel dingen onderbouwd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:26

Somebody85 schreef:
Nee, dat het niet zeker is dat het een wolf was. Ook niet met de twee losse foto’s erbij. Wachten op bewijs van DNA. De plaatser is super anti-wolf dus een neutrale kijk heeft hij niet. Dat wordt nog eens extra duidelijk door de emotionele foto met kinderen in te zetten. Wie laat zijn kinderen hier rustig naar kijken?

Pro-wolf en anti-wolf willen geen oplossing. Het is WEL wolven, geen wolven.

waarom zou het ineens een hond zijn?
Honden doen dit zeldzaam of eigenlijk nooit.
Net op het moment dat ook buren de wolven zien, niet alleen deze man.
Hoe groot is dan de kans dat het een hond heeft gedaan? In wolvengebied.

Dat is toch oogkleppen op hebben.

Dus ik, anti wolf (ja eerst nog voor de wolf als hij schuw was, maar nu ook niet meer)
Als ik dan een aanval op mijn paarden zou hebben word ik niet geloofd want ik ben anti wolf?

Moet niet maffer worden....

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:31

Laat gewoon straks DNA zien. Dan is het toch duidelijk. Ja, we moeten goed kijken wie informatie deelt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:35

Ja precies, goed kijken wie informatie deelt....
Die zogenaamde experts delen geen eerlijk info, dat is wel al duidelijk

Allemaal groene leugens:
Hij is schuw, je ziet hem niet overdag❌
Hij dood voornamelijk wild.❌
Hij valt geen grotere dieren zoals runderen en paarden.❌
Groepen paarden zijn veilig ❌
Hij dood enkel via keelbeet.❌
Hij komt niet achter ruiters aan ❌
Hij pakt geen honden ❌
Hij komt niet in wolfwerende omheiningen❌
Hij komt niet in stallen❌
Hij valt geen mensen aan ❌
Met bewakingshonden zijn de weidedieren veilig ❌
Met ezels zijn wededieren veilig ❌
Valt geen kinderen aan❌

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:59

Somebody85 schreef:
Laat gewoon straks DNA zien. Dan is het toch duidelijk. Ja, we moeten goed kijken wie informatie deelt.

Ja, want Bij12 is altijd zo lekker objectief. De eerste runderen en paarden wilden ze niet onderzoeken.
En nu er gedode honden zijn kunnen ze het zogenaamd niet vaststellen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:03

Er zijn hier geen experts, zelfbenoemde hooguit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:04

daarom zeg ik ook zogenaamde