Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:19

Ja, je kunt het heel verschrikkelijk voorstellen allemaal. Maar laat de wet eens los in gedachten. In het wilde leven is er geen wet. Ook dan worden er paarden gedood en opgegeten.
De keuze die je voorhoudt: wel of niet opgegeten worden is niet de keuze. Dat is zelfs niet de keuze waar dierenhouders voor staan. Die kunnen veel voorzorgsmaatregelen nemen maar ook die zijn niet sluitend.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:43

Het gaat niet over wild.In Nederland zijn geen wilde paarden. We hebben het niet over verweggistan maar wat hier onder onze neus gebeurt. Niet van alles erbij halen wat geen Nederland is. Het gaat over dieren achter draden die geen kant op kunnen en over mensen en instanties die daar geen problemen mee hebben. Ik vind dat idd verschrikkelijk en ik "stel dat niet voor,", zo is het gebeurt en gefilmd en zo gaat het nog. Wat is jouw reden om die zaken af te zwakken die plaats vinden? Mag het niet gezegd worden dat het zo gebeurt. Het is geen uitzondering, het is regel. Zelfs de vissen in de Oostvaardersplassen laten ze doodgaan in te weinig of vies water (naast het kantoor) en daar zitten ze dan rustig naast te koffie drinken. Daar moet je een bepaalde inborst voor hebben. Dat hoef je niet verschrikkelijk voor te stellen. Je hoeft maar precies te zeggen zoals het gaat. Dan mag jij dat geen probleem vinden of het afzwakken. Jou maakt het niet zoveel uit mij dus wel, dat is het verschil. Wij zitten in ONS land vrijwel allemaal dik met de kont in de boter dus hebben de mogelijkheid om goed voor onze dieren te zorgen en ze niet bewust te laten creperen waar we bij staan. Dat jij dat niet nodig vindt, zijn we dan niet met elkaar eens.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 07-05-25 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:56

josien_m_ schreef:
Of de dieren kunnen vluchten, doet er uiteraard toe. Alleen wil dat niet zeggen dat ze niet/nooit worden gepakt. Ik kijk daar wat genuanceerder naar denk ik.

Ik zie niet helemaal hoe jij er genuanceerder naar kijkt? Jij schaart vee onder de noemer wild en vindt het daarmee normaal dat dat vee, net als ander wild wordt gegrepen. Ik denk dat je er anders naar kijkt, omdat je Mekel eigenlijk best een aardige vent vindt en zo enigszins vergoelijkt wat ie aan het doen is met zijn pony's.

Ik zie het gewoon als vee waar een zorgplicht voor dient en zo staat het ook in de wet en ze verzaken in die zorgplicht, zo simpel is het. Daar komen normale dierhouders niet mee weg, maar natuurorganisaties wel, omdat zij de redenen aandragen die jij doet, ze sturen ook naar een wet die dit vee als wild moet zien. Hoeven ze namelijk geen sodemieter meer aan het welzijn van die dieren te denken, kan je ze laten opvreten, verhongeren, met gebroken poten door de natuur laten lopen, maar er wel een hek om heen zetten.
Maar goed, die wet is er niet, dus dienen ze gewoon voor het welzijn van het vee te zorgdragen. Daar heb je geen nuance voor nodig.
De beheerder van de runderen in het gebied probeert in iig nog wat.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:02

Misschien ben ik kort door de bocht, maar als je ergens een hek om heen zet zodat dieren niet weg kunnen dan heb je er een zorgplicht voor. Ongeacht oppervlakte begrens/beperk je dieren, dan ben je ook verantwoordelijk voor hun welzijn en veiligheid.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:07

BrankaZ schreef:
Misschien ben ik kort door de bocht, maar als je ergens een hek om heen zet zodat dieren niet weg kunnen dan heb je er een zorgplicht voor. Ongeacht oppervlakte begrens/beperk je dieren, dan ben je ook verantwoordelijk voor hun welzijn en veiligheid.

Volgens sommige posters moet je daar genuanceerder naar kijken en even de wet loslaten.....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:07

Moeilijk hoor, om andere visies te lezen en je daarin te verdiepen blijkbaar. Ieders mening heeft waarde, iedereen doet er toe in Nederland. We leven toch met elkaar en kunnen in gesprek met elkaar gaan. Zo voelt het niet, dat er iemand in gesprek gaat met me. Ik begon met dat ik het schadelijk vind zoveel haat te spuien. Maar ik zal me verder weer een tijdje stil houden, het blijkt zinloos hier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:16

BrankaZ schreef:

Ik sluit mij hier helemaal bij aan :j

Een konijn in mijn wei is wild.
Die huppelt daar zelf in en uit.
Een konijn in een ren is een huisdier.

Een vogel om mijn huis is een wilde vogel.
In een volière een huisdier. Zelfs als ik die niet tam heb gemaakt en niet kan aaien.

En dat is met paarden, koeien enz niet anders.
In Nederland bestaan die niet in het wild. Zijn met een veewagen daar neer gezet en er is een omheining om geplaats zodat ze juist niet zoals dat konijn kunnen gaan en staan waar ze willen.

De persoon of organisatie die ze daar neer heeft gezet moet er ook voor zorgen.

Net als de paardenhouder voor zijn paard in een wei als de koeienboer.
En als er gescholden word op de boer want hij heeft geen goed hek moet er ook op SBB en aanverwanten gescholden worden.
Als men vind dat een boer een boete verdient bij een koe met gebroken poot laten staan mag die boete niet anders zijn dan bij een natuurorganisatie.
Want het zijn allemaal gehouden dieren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:28

Ik snap dat je daar moeite mee hebt Josien dat is wel duidelijk. De visies hier zijn voor jou ver van mijn bed. Maar hier zijn we bezorgd over de dieren in het Aekingerzand en zouden we ze een ander leven gunnen.. Jij wil paarden die in het wild leven in het buitenland vergelijken met dieren die achter een raster in het Aekingerzand gehouden worden, daarbij als voer voor de wolf dienen en geen kant op kunnen. Dat is voor ons een no go. Gezien de titel had je dat kunnen weten. Lijkt me toch overduidelijk. Het is de basis van deze pagina.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:39

josien_m_ schreef:
Moeilijk hoor, om andere visies te lezen en je daarin te verdiepen blijkbaar. Ieders mening heeft waarde, iedereen doet er toe in Nederland. We leven toch met elkaar en kunnen in gesprek met elkaar gaan. Zo voelt het niet, dat er iemand in gesprek gaat met me. Ik begon met dat ik het schadelijk vind zoveel haat te spuien. Maar ik zal me verder weer een tijdje stil houden, het blijkt zinloos hier.

Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet.

Een oud gezegde, maar het blijft van waarde. Jouw mening mag er zijn. En die van anderen ook. Jij kunt jouw mening niet aan anderen opleggen. Andersom evenmin. Je mag je mening geven, een ander kan het daar hartgrondig mee oneens zijn, gedeeltelijk mee oneens zijn; noem maar op.
Dat kan allemaal. Dan hoef je niet zo kinderachting te zeggen "Maar ik zal me verder weer een tijdje stil houden" Dat is slachtofferschap en daar schiet niemand wat mee op. Met elkaar in discussie blijven, dat werkt. Dat is het enige wat werkt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:19

josien_m_ schreef:

Andersom is het niet anders Josien, niet echt fair van je om het nu allemaal bij een ander te leggen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:56

josien_m_ schreef:

Iemand die ervoor kiest een hengst met een gebroken schouder een week te laten strompelen onder het mom van natuurlijke pijnstillers zijn aanwezig in de vorm van wilgenhout. Tja, die denkwijze wil ik niet snappen.
Gek he.
Je bent als houder en eigenaar van die dieren wel degelijk verantwoordelijk voor hun welzijn.

Aanvulling: iedereen doet er toe zeg je. Maar niet de met uitsterven bedreigde schapenrassen, die doen er niet toe. ( moeflons, Drents heideschaap, en andere zeldzame rassen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:11

josien_m_ schreef:
Ja, je kunt het heel verschrikkelijk voorstellen allemaal. Maar laat de wet eens los in gedachten. In het wilde leven is er geen wet. Ook dan worden er paarden gedood en opgegeten.
De keuze die je voorhoudt: wel of niet opgegeten worden is niet de keuze. Dat is zelfs niet de keuze waar dierenhouders voor staan. Die kunnen veel voorzorgsmaatregelen nemen maar ook die zijn niet sluitend.

Diezelfde wetgeving is er ook om alle dieren voor de beesten te beschermen. Uit jouw post en andere reacties maak ik op dat het jou allemaal niet zo veel doet. Het is immers de natuur. Alleen wel eenzijdige “natuur” een zogenaamd wilde wolf en een gedomesticeerd dier wat niet weg kan en onvoldoende beschermd word. Dat is nep natuur. Net als in de Efteling. Daar is ook alles nep. Het enige wat hier echt aan is is de gruwel en het sadisme wat door sommige mensen word goed gepraat onder het mom natuur.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:45

De bedreigde status van de wolf is door het Europees parlement verlaagd. Probleemwolven mogen nu dus afgeschoten worden.

Mooie stap vooruit, alleen vraag ik me dan af. Wanneer wordt een wolf als "probleem" geklasseerd...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:25

Citaat:
Wat een ongelofelijk lulverhaal Staatsbosbeheer! Maar daar zijn jullie aardig goed in weet ik inmiddels uit ervaring. Het grote publiek in slaap sussen om vervolgens weer jullie eigen plan te trekken. Als je dieren achter een hek zet moet je er goed voor zorgen! PUNT! De zeldzame oerpony die wereldwijd wordt bedreigd met uitsterven, laat me niet lachen secretaris Samenwerkingsverband Exmoorpony/ Mekelogisch Beheer/ Wolvenconsulent Provincie Drenthe en Provincie Friesland!

Staatsbosbeheer Drents Friese Wold: De Exmoors worden in een ‘sociale kudde’- structuur ingezet. Het is een kudde met een familieband en een natuurlijke leeftijdsopbouw. Zo blijven ze bijelkaar en beschermen ze elkaar bij een mogelijke dreiging van bijvoorbeeld de wolf.

Het goede nieuws; de twee overgebleven veulens zijn er nog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten, foto’s Jan paparazzi
https://www.facebook.com/share/p/16HvqW ... tid=wwXIfr