Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:04

Ninx schreef:
Veronica2 schreef:
Dat begint wel een beetje te klinken als paardje treiteren omdat je zelf erg gelooft in dat dwangmatige buiten staan. Je paard de hele dag in de regen zetten terwijl die dat niet wil, is al een heel eind richting mishandeling.

mmmm....
grinnik.....

Hun stal is bijna groter en luxer dan mijn huis.... Toch kiezen ze er niet perse voor om naar binnen te gaan met regen.
Dat doen ze sneller met hitte.

Maar laat ze het zelf maar beslissen, ze weten het zelf beter dan ik.

ps: natuurlijk weet ik dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, en dat hoeft ook niet. Maar hanteer minimaal die 4 uur. En ga niet direct de paarden binnen halen bij een spatje. Genoeg stallen die veel vrije uitloop beloven met 'goed weer' als bijschrift. En dan blijkt het weer nooit 'goed genoeg' en staan die arme dieren alsnog steeds binnen.
Het is een 'buiten-dier'. Zij ervaren dat volstrekt anders dan wij. Een gevoeliger dier kun je makkelijk een beetje helpen met o grammetje....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:05

Ninx schreef:
CharleyT schreef:
Hebben ze je dat verteld? Is geen feit maar jouw mening. Ze staan daar omdat het gewoon niet prettig is met dat oliebol weer. Met betere weersomstandigheden zie ik de paarden en pony's veel meer bewegen/spelen en verspreiden over het hele weiland.

Maar is dat dan reden om een dier op 4 x 4 te zetten?

Liever even iets minder vrolijk in de frisse lucht met wat meer ruimte, dan gelijk naar binnen slingeren bij een druppel regen. Hier hebben ze een hele grote inkoopstal, en 2 zijn nu naar binnen gelopen en 2 blijven buiten staan.... prima.. laat ze maar kiezen.....

Je gebruikt wel graag de uitersten he, gelijk naar binnen slingeren bij een druppel regen? Ben het wel met je eens dat ze zelf kunnen kiezen wat ze prettig vinden, da's wat anders dan 24/7 buiten ongeacht het weer/bodemgesteldheid als zaligmakend te zien.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:15

Shadow0 schreef:
Pipapaardje schreef:
Shadow, het is nogal vreemd om het niet beter te willen voor soort X omdat soorten Y en Z het óók slecht hebben. Ze zijn allemaal belangrijk en ze moeten allemaal bevrijd worden uit een verschrikkelijk bestaan.

Een van de redenen dat ik hier kriebelig van word is dat het gewoon niet om een Verschrikkelijk Bestaan gaat. Paarden die gewoon verzorgd worden en beweging krijgen en samen in een stalgang staan hebben misschien geen 5-sterren perfectie, maar ze hebben ook geen verschrikkelijk bestaan. Bij een verschrikkelijk bestaan denk ik aan hoefbevangen paarden, aan zieke dieren die op transport worden gezet, aan dieren die stikken in stallen omdat de luchtverversing uitvalt, aan opgebonden en gekluisterde paarden, aan dieren die nooit daglicht zien, aan dieren met doorlopende en geinfecteerde wonden, aan ondervoede dieren, aan dieren die met een electrische prod het slachthuis in gedreven worden, maar niet aan paarden die verder gewoon gehouden worden.

Prima streven om dat te verbeteren, maar niet via dit soort draconische maatregelen, dan zijn er echt grotere misstanden die meer aandacht nodig hebben, bij mensen en dieren.

En nee, ik geloof niet dat via dit soort dingen de algemene stand van dierenwelzijn verbetert. Ik denk dat het leidt tot het creeren van heel veel bureaucratie, het einde van maneges (wat sommige mensen ongetwijfeld prima vinden maar wat ik nogal zuur vindt voor al die maneges die juist heel veel doen voor dierenwelzijn), en verder een mooie afleidingsmanouvre van de overige misstanden. Er is altijd wel een pony of cavia te vinden die het niet perfect heeft, en dan kun je daar heel verontwaardigd over doen, en dan hoeven we het niet over de rest te hebben.

Ik vind het juist goed dat 'gewone zorg' uitgebreid wordt tot niet enkel een schone plek + eten & drinken. Als je bijv. naar konijnen kijkt zie je zoveel konijnen 'zitten' (heel veel meer kunnen ze niet) in kleine hokjes, maar het konijn zelf ziet er 'gezond' uit en kan gerust jaren oud worden want het wordt 1) netjes uitgemest 2) krijgt eten & drinken. Eigenaren kunnen er dan écht van overtuigd zijn dat ze goed voor hun konijntje zorgen, het diertje wordt immers om met jouw woorden te spreken 'gewoon verzorgd', maar ben je dan (vanuit het gezichtspunt van het konijn) eigenlijk niet alleen bezig met het dier in leven te houden? En is goede zorg niet meer dan dat?

Ik vind bewegingsruimte écht een basiselement van goede zorg. En vind het helemaal niet slecht dat men dit ook wil scharen onder 'gewone zorg'. Met paarden doen we doorgaans meer (poetsen/wandelen/rijden etc. etc.) maar in de tijd dat hij op stal staat kan hij niet veel meer dan dat konijntje: staan, hoogstens 1 of twee stappen naar links of rechts, af en toe een hapje eten, en nog meer staan, los van hoe groot de stal is, echte 'uitdaging' geeft dat ene extra stapje niet.

De term 'goede zorg' versmallen tot 'geen hoefbevangen paarden' , 'geen wondjes' en 'geen vieze stallen', daarmee doe je mijns inziens geen recht aan de term goede zorg. En je kunt geen lijden met lijden vergelijken. Als ik mijn hond maar 5 min. per dag uitlaat want ja er zijn ook mensen op de wereld die hun hond laten vermageren en wegstoppen in een kleine kennel, dan heeft mijn hond toch niet zo'n verschrikkelijk bestaan? Of om de vergelijking met mensen te maken, ik laat mijn kleine kind 's avonds gewoon alleen thuis want er zijn ook kinderen die mishandeld worden, dus dan kan ik mijn kind die ik verder gewoon goed verzorg prima alleen laten? En laat mensen alsjeblieft geen moeite verspillen met opvoedkundige tips of bewustwording op dit gebied, zolang er nog honden of kinderen op de wereld mishandeld worden moeten ze bij mij niet aankloppen, want ik doe het i.i.g. beter dan hen. Ik kan nog wel 10 voorbeelden bedenken, maar je voelt toch zelf aan dat dat nérgens op slaat?

JudithGigi

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:25

Heel eerlijk als ik dit topic lees, denk ik dat we een mogelijk toekomstig verbod op paardrijden echt aan onszelf te danken hebben :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:28

JudithGigi schreef:
Heel eerlijk als ik dit topic lees, denk ik dat we een mogelijk toekomstig verbod op paardrijden echt aan onszelf te danken hebben :=

Ja echt wel :j

Wat ik al eerder zei, we geven ze niet 1 vinger maar 10 handen

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:38

Dat is ook mijn gedachte. Zo weinig wil om te veranderen. Ben bang dat er zo geen toekomst meer us voor de paardensector :n

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:41

JudithGigi schreef:

Eens. -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:56

mika11 schreef:
Ik ben 14 jaar geleden geregistreerd op Bokt, toen waren deze discussie er al.
Er is sindsdien niet heel erg veel veranderd, de topics die hier over gaan komen elke keer weer terug.
Wel denk ik meer bewustzijn en dat sommige maneges en pensionstallen verbeterd zijn.
Maar het blijft moeilijk als je geen paarden aan huis kan houden, om een goede plek voor je paard te vinden waar het paard én ruiter goed voor elkaar is.
Het zal voor paardenbedrijven ook wel geld kosten om te investeren in verandering.
En aangezien alles tegenwoordig al zo duur is, zal dat ook wel meespelen dat het niet snel gaat.

Precies dit! En laten de gene die dus juist hun paard aan huis hebben en roepen hoe goed zij het wel niet doen enz zich eens bedenken hoe het is als je pak hem beet 80 paarden hebt staan!
Want ze willen wel maar hebben vaak de ruimte niet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:01

Popstra schreef:
mika11 schreef:
Er is sindsdien niet heel erg veel veranderd, de topics die hier over gaan komen elke keer weer terug.
Wel denk ik meer bewustzijn en dat sommige maneges en pensionstallen verbeterd zijn.
Maar het blijft moeilijk als je geen paarden aan huis kan houden, om een goede plek voor je paard te vinden waar het paard én ruiter goed voor elkaar is.
Het zal voor paardenbedrijven ook wel geld kosten om te investeren in verandering.
En aangezien alles tegenwoordig al zo duur is, zal dat ook wel meespelen dat het niet snel gaat.

Precies dit! En laten de gene die dus juist hun paard aan huis hebben en roepen hoe goed zij het wel niet doen enz zich eens bedenken hoe het is als je pak hem beet 80 paarden hebt staan!

En dus moet het niet meer mogen om er 80 paarden neer te zetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:02

Waarom?
Alsof iedereeen met paarden aan huis dat hun hele leven hebben gehad.

Je kan ook een pensionplek zoeken waar het goed geregeld is.
En ja samen met ook de luxe voor de ruiter is dat een grotere uitdaging. Dat is zeker waar.

Maar dan kun je dus je eigen ego aan de kant schuiven en als eerste goed voor je paard zorgen. Die staat er immers de hele dag. Ipv jijzelf 2 uurtjes.

En die de ruimte niet hebben. Dat ook niet hebben aangekocht de laatste 20 jaar zijn niet meer van deze tijd.

Rot. Ja. Maar zit er wel aan te komen. Is dat niet nu door deze uitspraak dan wel in de nabije toekomst.

Popstra schreef:
mika11 schreef:

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:27

BoktVerlaten schreef:
Wat ik begrijp uit het artikel is dat D&R niet de manege zelf aanklaagt maar een uitspraak van de rechter wil waardoor de NVWA moet gaan controleren op 4 uur buiten staan…

Maar volgens mij
- is er geen wet waarin staat dat paarden 4 uur buiten moeten staan dus kan een officiële instantie ook niet handhaven
- staat er niets in de wet over 4 uur buiten staan en kun je dus ook geen naleving eisen van deze niet-bestaande wet

Dit is volgens mij volgens de regels van de rechtstaat een kansloze rechtzaak en daarmee dus een schreeuw om aandacht en een manier om veranderingen in wetgeving af te dwingen.
Ik vind dit niet de manier want het is een kostbaar en vraagt onnodige inzet van een al overbelast rechtssysteem.

Ik begrijp dat D&R vindt dat zelfregulering niet werkt want dat doet het ook niet. Want een groot deel van de paarden haalt de 4 uur ook niet en er worden meer basisvoorwaarden genegeerd op diverse stallen.
Maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor paardenwelzijn en verandering in wetgeving dan het voeren van dit soort rechtszaken.

Het zou niet moeilijk moeten zijn om de sector te dwingen door bv het eisenpakket bij het vergeven van vergunningen (overheid) of een keurmerk met onafhankelijke handhaving zodat klanten ook kunnen kiezen voor een stal met keurmerk waardoor er concurrentie ontstaat en stallen zelf er voor kiezen om te gaan voldoen aan de eisen (zelfregulering)

Ik durf wel de conclusie te trekken dat er vanuit de sector geen enorme welwillendheid is om iets te doen aan paardenwelzijn en de minimale eisen. Tuirlijk, mensen met paarden aan huis doen het vaak prima, ook zijn er hele goede pensionstallen. Maar er zijn nog heel veel trainingstallen en sportstallen die niet voldoen aan de minimale eisen van paardenwelzijn.
Er is heel veel weerstand en dat begrijp ik ook als je 60 stallen hebt en 8 paddocks, dan kun je er nooit aan voldoen. En minder stallen is niet meer rendabel en grond is niet aan te kopen en paddocks zijn duur in onderhoud….dus wordt het goedgepraat door te zeggen dat een uurtje ook goed is, dat ze anders zich gaan vervelen in de paddock of dat ze te druk zijn….en er zijn nog steeds pensionklanten die dat dan accepteren.

Er is ook nog zoiets als marktregulering: zet je paard niet op een stal waar men niet voldoet aan de basiseisen of ga niet rijden op een paardonvriendelijke manege. Ga niet naar paardonvriendelijke evenementen en koop geen paard van een paardonvriendelijke handelsstal. Is dit altijd haalbaar? Nee, maar we kunnen het op zijn minst proberen.

Dit is dus precies wat ik bedoel. Een manege eigenaar krijgt een hoop problemen, hoge kosten, en heel veel ellende in toch al een bedrijfstak waar het niet altijd even makkelijk rondkomen is. Dat is gewoon een smerige manier van ondernemertje pesten. Dat terwijl deze manege misschien wel aan de wettelijke normen voldoet. Dit soort organisaties kunnen het gewoon iedereen heel erg moeilijk maken. Morgen krijg jij een brief op de mat van een dergelijke organisatie en dan mag je hoge kosten gaan maken en krijg je een hoop slapeloze nachten.

En daarbij wil ik zeggen dat ik ook absoluut niet blij ben met paarden die op deze manier gehuisvest worden. Maar als er geen wet voor is dan doet de ondernemer in kwestie niets verkeerd. Dan is het een zaak voor de politiek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:35

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
D&R is een misselijkmakend en ziek clubje, dat blijkt alleen al uit het feit dat iemand bedreigingen krijgt als ze er kritisch over zijn.

Ik denk niet dat je dat als maatstaf moet nemen.
Je bent naar jezelf toe aan het redeneren.
Zijn de bedreigingen geuit door iemand van Dier & recht?

Ik ben bedreigd door paardensporters die niets te maken hebben met Dierb& recht maar gewoon voor de KNHS uitkomen.
Maar dat kan ik de KNHS toch niet kwalijk nemen?

Was het maar waar dat ik naar mezelf aan het redeneren was, helaas hebben meerdere personen deze ervaringen inmiddels. Ook in real life.

Hier staan de paarden met zulk weer lekker in de schuilstal.

Het is best lastig om pensionplekken te vinden die echt helemaal aan de wensen voldoen.

Ik denk dat het belangrijk is om in oplossingen te blijven denken met hier en daar aanpassingen en niet star te worden beide kanten op zeg maar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:41

Elisa2 schreef:
Was het maar waar dat ik naar mezelf aan het redeneren was, helaas hebben meerdere personen deze ervaringen inmiddels. Ook in real life.
[/b]

Ik vind die anekdotische ervaringen wat vaag omschreven steeds.... wat is er dan PRECIES gebeurd?
Ik bedoel.... op deze manier kan ik alle organisaties van van alles en nog wat betichten, het klinkt en voelt gewoon niet heel aannemelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:02

https://nieuws.horse/2022/09/27/lammert ... -euro-uit/

Ze hebben de banden lekgestoken van Lammert Tel op een TP concours omdat ze tegen de TP sport zijn. (lekker paardvriendelijk)

Ze protesteren continu bij de drafbanen waar ze steevast ruzie krijgen met de pikeurs.

Ze sturen anonieme berichten waar ze mensen uitmaken voor paardenmishandelaren en dreigen met aanklachten tegen smaad en laster als je iets negatiefs over de organisatie zegt.

Ik zou zeggen, praat eens met wat meer echte paardenmensen die in deze takken van de sport werkzaam zijn en dan krijg je nog veel meer te horen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:09

Elisa2 schreef:

Ze hebben de banden lekgestoken van Lammert Tel op een TP concours omdat ze tegen de TP sport zijn. (lekker paardvriendelijk)

Ze protesteren continu bij de drafbanen waar ze steevast ruzie krijgen met de pikeurs.

Ze sturen anonieme berichten waar ze mensen uitmaken voor paardenmishandelaren en dreigen met aanklachten tegen smaad en laster als je iets negatiefs over de organisatie zegt.

Ik zou zeggen, praat eens met wat meer echte paardenmensen die in deze takken van de sport werkzaam zijn en dan krijg je nog veel meer te horen.

Zijn waarschijnlijk andere dierenrechtenclubjes. Er zijn vele soortgelijke clubjes met elk hun eigen manier van aanpak. Vernielingen plegen is niet echt iets voor dier & recht.

Dier & recht houdt zich voornamelijk met procederen bezig. Mensen een hoop juridische ellende bezorgen met rechtszaken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:22

Popstra schreef:
mika11 schreef:

De heilige boktboontjes vinden dat een stal met 80 paarden moet sluiten, zonder blikken of blozen vinden ze dat. Ze willen voor anderen beslissen wat wel en niet kan en dat dat dan door het stimuleren en steunen van activistische organisaties aan anderen opleggen. Van achter een toetsenbord dan wel te verstaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:29

Popstra schreef:

Dus die paarden moeten maar zonder vrije beweging staan omdat iemand 80 paarden op een klein terrein wil houden? Dat is toch bizar?

Dan word je 'heilig boontje' genoemd omdat je wil dat de dieren waar we allemaal zoveel om zouden moeten geven aan hun basisbehoeften komen :') Ik snap het echt niet

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:35

[/quote]

Want ze willen wel maar hebben vaak de ruimte niet[/quote]
De heilige boktboontjes vinden dat een stal met 80 paarden moet sluiten, zonder blikken of blozen vinden ze dat. Ze willen voor anderen beslissen wat wel en niet kan en dat dat dan door het stimuleren en steunen van activistische organisaties aan anderen opleggen. Van achter een toetsenbord dan wel te verstaan.[/quote]

Ben je meteen een heilig boontje als je megastallen zonder weide of paddocks voor alle paarden, niet acceptabel vindt?
Stal met 80 paarden en geen buitenloop-mogelijkheid klopt toch ook niet? Ik snap dat ze niet stel op sprong alles kunnen aanpassen maar je kunt wel je best doen. Minder paarden, hogere prijs vragen, meer paddocks aanleggen…..zomaar roepen dat het niet gaat, lijkt mij geen optie.
Ook die stallen kunnen hun best doen om hier verbetering op aan te brengen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:39

Vind het in deze een grote eer een heilig boontje genoemd te worden :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:45

Er zijn in deze regio in ieder geval een hele groep stallen die de deuren kunnen sluiten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:48

Dat zal best. En dat zagen ze al ruim 20 jaar gebeuren.

Als dat bij koeien bedrijven gebeurt zie ik sommige nog net niet juichen.

Citaat:
Voor het eerst is duidelijk hoeveel boeren geraakt worden door de stikstofplannen van het kabinet. Van de ruim 30.000 boerderijen met vee die Nederland volgens het RIVM telt, zullen er volgens berekeningen van het ministerie van Financiën 11.200 verdwijnen. Nog eens 17.600 veehouderijen zullen moeten inkrimpen.21 jul 2022

Geen idee of deze cijfers nog precies actueel zijn omdat ze ook met de dag veranderen.
Deze boeren ook alles uit eigen zak mogen betalen zoals steeds veranderde eisen aan stallen.

Maar das niet erg. Dat maar een boer...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:53

Heel flauw DP. Maar troost je, mij boeit het niet, want ik wil voor mn verdriet nog niet op die stallen staan.

Verschil is wel, dat de boeren uitgekocht worden. Financiele compensatie.......oh nee, dat kan niet meer, want de BBB heeft ervoor gezorgd dat er een stuk minder budget is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:54

Elisa2 schreef:

Dat dat gebeurt verdient geen schoonheidsprijs... maar lijkt mij het werk van derden die zelf heft en eigen hand nemen.
Dat ze hetzelfde standpunt hebben is duidelijk. Maar zoiets lijkt me niet het werk van de organisatie zelf.

In de paardensportsport hoef je trouwens niet heel erg je best te doen om ruzie te krijgen.
bepaalde takken van sport trekken ook wel beoefenaars met een iets eh... ruw bolster zeg maar....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:57

JudithGigi schreef:
Popstra schreef:

Dus die paarden moeten maar zonder vrije beweging staan omdat iemand 80 paarden op een klein terrein wil houden? Dat is toch bizar?

Dan word je 'heilig boontje' genoemd omdat je wil dat de dieren waar we allemaal zoveel om zouden moeten geven aan hun basisbehoeften komen :') Ik snap het echt niet

Nee dat moeten ze uiteraard niet. Maar voor grotere stallen is het toch lastig te behappen als je ruimte te kort komt. Dus dan maar sluiten of dusdanig minderen je ze wel een buiten kunt geven maar het niet meer rendabel houd. Dus, stallen gaan stoppen. Precies wat de bedoeling is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:59

Benzz waarom is de werkelijkheid flauw?
Die moeten ook stoppen. Vele zijn al gestopt omdat het niet meer haalbaar was.

Maar bij paarden
, onze grote lievelingen waar we zoveel van houden, kan het prima met een uurtje mini paddock. En daarna wel luisteren met rijden..