Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Ben blij dat de paarden hier die ik internationaal show, dus ja ook ver reizen..soms 15 uur op de truck en dan een week op een box staan op de locatie ook gewoon naar me toe komen als ze op de wei lopen!
Of nee nog gekker, ze altijd zo de vrachtwagen op lopen zonder enige dwang.
Zo rot vinden ze het nou
BoktVerlaten schreef:Ik hoorde laatst dat een amazone in een wedstrijd is uitgebeld wegens wreedheden naar het paard. (Z2 dacht ik, in iedergeval geen topsport/hoog niveau) Dat betekent dat een jurydaar toch wel naar kijkt. Klinkt als een goede ontwikkeling. Al weet ik niet of dit vaker gebeurd hoor.
Popstra schreef:Ben blij dat de paarden hier die ik internationaal show, dus ja ook ver reizen..soms 15 uur op de truck en dan een week op een box staan op de locatie ook gewoon naar me toe komen als ze op de wei lopen!
Zo rot vinden ze het nou
7ofhearts schreef:Elisa2 schreef:
Ja maar je WEET niet hoe het is om een proef te rijden.
Dat is niet hetzelfde als in de achtertuin hobbelen, dan komen er omgevingsfactoren bij kijken, spanning, timing etc. En dat allemaal is ook weer iets om mee leren om te gaan. Dit zijn ook situaties die thuis niet na te bootsen zijn dus die iemand alleen kan leren op concour.
Natuurlijk weet je nooit hoe het is om op concours een proef te rijden. ….. en daar gaat het in heel veel gevallen dus al fout.
De zenuwen, hoe groot of klein dan ook gaan mee spelen.
Waar je thuis de rust zelf bent met je paard worden de lontjes toch iets kleiner op vreemd terrein.
Menselijk……… absoluut, en de een kan de druk beter aan dan de ander.
En hoe onbedoeld ook kan het paard daar de dupe al van zijn.
Hoe vaak je op parcours niet ziet hoe mensen zitten te worstelen met trailerladen- zadelen- in de ring ect ect.
En zeg niet dat het niet zo is.
De pinnen gaan er net iets minder subtiel in, het bit iets harder bewerkt, beest opzij duwen en harder dan nodig schreeuwen………. Dat schreeuwen.!!!!
Een veel voorkomend geluid op paarden en hondenshows/ sport ( waar overigens ook een hoop luid gefoeterd wordt op het beest, dat met een hoop ruk en trekwerk weer op zijn plaats wordt gezet.
Het blijft me opvallen!!
Zonnetje81 schreef:Dat paarden niet komen vind ik niet te linken aan wel niet leuk vinden. Al doe ik er niks mee qua rijden hebben ze nog van die dagen van ik sta hier prima op het gras in de zon. Tor ieks help het regent zet me binnen.
Een paard zonder eten zal sneller komen. En het is ook maar wat je ze aanleert qua ritme. Die van mij kunnen klok kijken.
Supervixen schreef:Popstra schreef:Ben blij dat de paarden hier die ik internationaal show, dus ja ook ver reizen..soms 15 uur op de truck en dan een week op een box staan op de locatie ook gewoon naar me toe komen als ze op de wei lopen!
Zo rot vinden ze het nou
Dat heet conditioneren.
lies schreef:Het gaat imo om de handhaving.
Was gister op een concours voor Young riders en als je ziet hoe daar getrokken en geschopt wordt, daar word je naar van. En dan met name op het losrij terrein, waar men zich kennelijk onbespied waant, zag ik wat schrijnende gevallen. Voorbeeld; Een meisje is haar paard aan het losrijden met een slof zo strak getrokken, waardoor het dier de kin op de borst heeft en zijn tong continu uit de mond heeft hangen aan een kant. Waarom grijpt niemand in? Daar zit toch een ringmeester die dergelijke dingen hoort aan te kaarten bij de wedstrijdleiding?
Zulke mensen/acties zorgen voor een slechte naam van 'onze' sport. Diskwalificeer gewoon direct dergelijke mensen, dan is het zo afgelopen met het slecht behandelen van de dieren.
Overigens ook maar weinig ruiters gezien die met een gewone trens hun paard een parcours rond kunnen sturen. Ook heel strakke neusriemen waren meer regel dan uitzondering. Als daar wat beter op gelet wordt en zulke dingen uitgeband worden, dan hebben organisaties helemaal niets te klagen over de wedstrijdsport.
mysa schreef:Ik weet niet of dieren het wel zo leuk vinden om wat met ons te doen. Te veel paarden gehad die zich in de wei omdraaiden en verderop gingen grazen, als ik met het zadel aankwam.
Honden- en kattenshows: nooit gedaan maar ik weet zeker dat geen van mijn dieren (en ik heb er heel veel gehad) dat leuk zou hebben gevonden. Alleen de border-mix zou agility misschien wel leuk gevonden hebben.
Wat paarden betreft: recreatief/buitenrijden is imo geen probleem maar persoonlijk vind ik dat dieren buiten welke competitie dan ook gehouden moeten worden.
DuoPenotti schreef:Betreft honden.
Onze vorige herder vond cursus verschrikkelijk. Maar die kende de commando's al. En geen idee hoe ze zijn aangeleerd. Dus ook niet verder gedaan.
Onze huidige vind het ge-wel-dig!
Elke zondag ochtend zat hij bij de auto
En we zijn door gegaan tot de club niet verder ging
Nu oefenen we nog af en toe thuis, maar veel te weinig, want hij word echt helemaal blij.
Maar de goed zo en de brokjes doen daar uiteraard ook zijn deel.
Was het alleen maar kom hier, volg, nee dan is er niet snel wat aan.
journee schreef:DuoPenotti schreef:Betreft honden.
Onze vorige herder vond cursus verschrikkelijk. Maar die kende de commando's al. En geen idee hoe ze zijn aangeleerd. Dus ook niet verder gedaan.
Onze huidige vind het ge-wel-dig!
Elke zondag ochtend zat hij bij de auto
En we zijn door gegaan tot de club niet verder ging
Nu oefenen we nog af en toe thuis, maar veel te weinig, want hij word echt helemaal blij.
Maar de goed zo en de brokjes doen daar uiteraard ook zijn deel.
Was het alleen maar kom hier, volg, nee dan is er niet snel wat aan.
Ken ook iemand met een herder, die al 10 jaar gehoorzaamheidscursussen met de hond volgt. Volgens de eigenaar:"Hij luister nog steeds voor geen meter, maar hij vind het zo leuk om te doen, dat we telkens weer blijven gaan."
Benzz schreef:Ik ben vd winter nog op een subtop wedstrijd geweest en echt wel weer geschrokken. Er zijn er amper die gewoon netjes op een paard zitten, allemaal de voetjes vooruit, bol in de rug en vol hangend aan de mond. En de een trekt nog harder dan de ander. Dat was vroeger echt anders. Ook als je hoort wat er uit de mond van de trainers die mee zijn komt, dan denk je........dat kan echt heel anders. Ik snap wel dat mensen dan een beeld uit de paardenwereld krijgen die niet positief is.
DuoPenotti schreef:Benzz schreef:Ik ben vd winter nog op een subtop wedstrijd geweest en echt wel weer geschrokken. Er zijn er amper die gewoon netjes op een paard zitten, allemaal de voetjes vooruit, bol in de rug en vol hangend aan de mond. En de een trekt nog harder dan de ander. Dat was vroeger echt anders. Ook als je hoort wat er uit de mond van de trainers die mee zijn komt, dan denk je........dat kan echt heel anders. Ik snap wel dat mensen dan een beeld uit de paardenwereld krijgen die niet positief is.
En als dat zo is moet Dát veranderen.
Niet de sport stoppen.
En ja helaas, de gene die vervelend rijd valt helaas sneller op dan die geruisloos in harmonie voorbij komt.
journee schreef:mysa schreef:Ik weet niet of dieren het wel zo leuk vinden om wat met ons te doen. Te veel paarden gehad die zich in de wei omdraaiden en verderop gingen grazen, als ik met het zadel aankwam.
Honden- en kattenshows: nooit gedaan maar ik weet zeker dat geen van mijn dieren (en ik heb er heel veel gehad) dat leuk zou hebben gevonden. Alleen de border-mix zou agility misschien wel leuk gevonden hebben.
Wat paarden betreft: recreatief/buitenrijden is imo geen probleem maar persoonlijk vind ik dat dieren buiten welke competitie dan ook gehouden moeten worden.
Ik had eigenlijk een beetje medelijden met je toen ik deze post las. Het lijkt me heel sneu als je dieren zo reageren...
Mijn ervaring is gelukkig heel anders. Mijn dieren zijn altijd naar me toe gekomen en zeker niet alleen voor wat lekkers, want ik geloof dat je daar alleen maar bedelen mee aanleert. Maar juist door veel tijd met je dieren door te brengen, ook alleen om ze eens een knuffel te geven of gewoon in je gezelschap te zijn zonder dat je altijd 'iets' van ze wil.
Wel is mijn ervaring dat dieren net als mensen vaak wel een voorkeur hebben voor bepaalde disciplines, vaak doen ze graag dingen waar ze goed in zijn. Bijvoorbeeld een paard dat liever springt dan dressuur loopt, of juist andersom! Maar ook paarden die juist wel of juist niet graag lange buitenritten maken. Ook bij honden zijn er veel hondenrassen die pas gelukkig zijn als ze kunnen doen waarvoor ze gefokt zijn, zoals herders, collies of verschillende jachthonden.
Dan is het natuurlijk wel aan de eigenaar om te kunnen zien of je dier de discipline die je gekozen hebt leuk vind. Naar mijn mening is wel zo, dat zowel paarden als honden gewoonlijk liever 'iets' doen, dan niets doen!
Benzz schreef:DuoPenotti schreef:
En als dat zo is moet Dát veranderen.
Niet de sport stoppen.
En ja helaas, de gene die vervelend rijd valt helaas sneller op dan die geruisloos in harmonie voorbij komt.
Maar dat roepen we al 20 jaar en er gebeurd bar weinig. Niet dat ik ervoor ben om de sport te stoppen, helemaal niet. Maar benoemen dat het zo niet kan, dat mag vanuit de topsport ook wel wat meer. Ja aan de bar zeggen ze het, maar gewoon in de pers en dergelijke.......nee daar hoor je alleen: we moeten positief zijn.
DuoPenotti schreef:Dat ben ik helaas met je eens...
Daarom hebben die enge clubjes ook zoveel invloed helaas omdat de paardensport in de hele breedte, dus ook de recreant die zijn paard stalt in de modder of 1 uur paddock zoveel invloed.
Tijd dat paard houdend nederland zelf eens flink doorpakt in welzijn