Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:02

Oh, die van mij wilden geen van allen schuilen. Alleen in het voorjaar als er in de schemering veel knutten waren, wilden ze wel eens even naar binnen lopen. Maar verder stonden ze in de stromende regen, zelfs als het de hele dag goot. Op stal was verder sowieso een nogo.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:32

Het gaat imo om de handhaving.

Was gister op een concours voor Young riders en als je ziet hoe daar getrokken en geschopt wordt, daar word je naar van. En dan met name op het losrij terrein, waar men zich kennelijk onbespied waant, zag ik wat schrijnende gevallen. Voorbeeld; Een meisje is haar paard aan het losrijden met een slof zo strak getrokken, waardoor het dier de kin op de borst heeft en zijn tong continu uit de mond heeft hangen aan een kant. Waarom grijpt niemand in? Daar zit toch een ringmeester die dergelijke dingen hoort aan te kaarten bij de wedstrijdleiding?

Zulke mensen/acties zorgen voor een slechte naam van 'onze' sport. Diskwalificeer gewoon direct dergelijke mensen, dan is het zo afgelopen met het slecht behandelen van de dieren.

Overigens ook maar weinig ruiters gezien die met een gewone trens hun paard een parcours rond kunnen sturen. Ook heel strakke neusriemen waren meer regel dan uitzondering. Als daar wat beter op gelet wordt en zulke dingen uitgeband worden, dan hebben organisaties helemaal niets te klagen over de wedstrijdsport.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:33

Ben blij dat de paarden hier die ik internationaal show, dus ja ook ver reizen..soms 15 uur op de truck en dan een week op een box staan op de locatie ook gewoon naar me toe komen als ze op de wei lopen!
Of nee nog gekker, ze altijd zo de vrachtwagen op lopen zonder enige dwang.
Zo rot vinden ze het nou

BoktVerlaten

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:39

Ik hoorde laatst dat een amazone in een wedstrijd is uitgebeld wegens wreedheden naar het paard. (Z2 dacht ik, in iedergeval geen topsport/hoog niveau) Dat betekent dat een jurydaar toch wel naar kijkt. Klinkt als een goede ontwikkeling. Al weet ik niet of dit vaker gebeurd hoor.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:42

Als je bovenstaande leest is er toch echt niets dat een paard zogenaamd mist of er minder van wordt als we zouden moeten stoppen met deze sport of wat :+?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:43

Popstra schreef:
Ben blij dat de paarden hier die ik internationaal show, dus ja ook ver reizen..soms 15 uur op de truck en dan een week op een box staan op de locatie ook gewoon naar me toe komen als ze op de wei lopen!
Zo rot vinden ze het nou

Heb an sich niet veel moeite met het vervoer, hoewel 15 uur dan wel een flink eind is en je moet dat idd niet vaak doen, lijkt me. Maar vind het feit dat ze netjes achter je aanlopen de trailer op wel een beetje een onzinnig argument. Ik zet mijn paard ook aan de longeerlijn, ze protesteert niet, dus zal ze het wel leuk vinden. Nou echt niet, ik zie aan d'r kop dat ze er niets aan vindt, maar ze doet het omdat ze dom is, of juist heel slim, wie zal het zeggen, in ieder geval omdat ik het wil. Als ze wil sleept ze me zo de hele bak door of vermoordt ze me desnoods, maar paarden kiezen bijna altijd voor de weg van de minste weerstand.
Een hond die 100 keer klappen heeft gehad, blijft ook kwispelen als de baas binnenkomt. Wil niet zeggen dat ie het leuk vindt om geslagen te worden.

BoktVerlaten schreef:
Ik hoorde laatst dat een amazone in een wedstrijd is uitgebeld wegens wreedheden naar het paard. (Z2 dacht ik, in iedergeval geen topsport/hoog niveau) Dat betekent dat een jurydaar toch wel naar kijkt. Klinkt als een goede ontwikkeling. Al weet ik niet of dit vaker gebeurd hoor.

Dat zou veel vaker moeten gebeuren, want van B tot internationaal gebeuren er dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. En dat geeft dergelijke organisaties munitie om alles negatief af te schilderen. En ik denk dus ook niet geheel onterecht..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:48

Popstra schreef:
Zo rot vinden ze het nou

Dat heet conditioneren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:54

Ze zijn in hele goede conditie ja!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:17

7ofhearts schreef:
Elisa2 schreef:

Ja maar je WEET niet hoe het is om een proef te rijden.

Dat is niet hetzelfde als in de achtertuin hobbelen, dan komen er omgevingsfactoren bij kijken, spanning, timing etc. En dat allemaal is ook weer iets om mee leren om te gaan. Dit zijn ook situaties die thuis niet na te bootsen zijn dus die iemand alleen kan leren op concour.

Natuurlijk weet je nooit hoe het is om op concours een proef te rijden. ….. en daar gaat het in heel veel gevallen dus al fout.
De zenuwen, hoe groot of klein dan ook gaan mee spelen.
Waar je thuis de rust zelf bent met je paard worden de lontjes toch iets kleiner op vreemd terrein.
Menselijk……… absoluut, en de een kan de druk beter aan dan de ander.
En hoe onbedoeld ook kan het paard daar de dupe al van zijn.

Hoe vaak je op parcours niet ziet hoe mensen zitten te worstelen met trailerladen- zadelen- in de ring ect ect.
En zeg niet dat het niet zo is.
De pinnen gaan er net iets minder subtiel in, het bit iets harder bewerkt, beest opzij duwen en harder dan nodig schreeuwen………. Dat schreeuwen.!!!!
Een veel voorkomend geluid op paarden en hondenshows/ sport ( waar overigens ook een hoop luid gefoeterd wordt op het beest, dat met een hoop ruk en trekwerk weer op zijn plaats wordt gezet.

Het blijft me opvallen!!

Ja dat klopt, zenuwen kunnen zeker een rol spelen in. Al heeft niet iedereen daar last van en is het ook een leerproces om daarmee om te leren gaan. Dat geldt voor alles, als je het nooit doet leer je er ook niet beter in te worden.

Schreeuwen herken ik niet op concours hoor, heb toch zeker 15 jaar wedstrijden gereden. Dat er een keer een paard niet wil laden komt voor. Maar dat is niet anders dan als ze naar een kliniek of bos zouden gaan. Ook hier geldt, door het te doen leren ze ermee om gaan. Door het regelmatig te doen raken ze de spanning kwijt en wordt het normaal.

En ja er zijn ruiters die niet op een fijne manier op concours gaan. Net zoals er ruiters zijn die dat wel op een fijne manier kunnen doen. Ik snap nog steeds niet waarom continu iedereen over 1 kam geschoren moet worden.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 03-06-24 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:17

Zonnetje81 schreef:
Dat paarden niet komen vind ik niet te linken aan wel niet leuk vinden. Al doe ik er niks mee qua rijden hebben ze nog van die dagen van ik sta hier prima op het gras in de zon. Tor ieks help het regent zet me binnen.

Een paard zonder eten zal sneller komen. En het is ook maar wat je ze aanleert qua ritme. Die van mij kunnen klok kijken.

hier komen ze allemaal, staan altijd op gras, ook de wedstrjdpaarden stonden altijd op gras.

Kan ze hier buiten zetten en 10 minuten later roepen en ze komen.

regen is idd ook een reden om zich uit zichzelf te melden en dat is tijd ook.
Maar als ik ze roep komen ze, altijd.

En dus ook vroeger d de paarden die wisten dat komen ook rijden was.

Ik denk echt dat paarden zeker graag grasjes eten, maar als afwisseling iets voor het baasje doen ook leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-06-24 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:18

Supervixen schreef:
Popstra schreef:
Zo rot vinden ze het nou

Dat heet conditioneren.

Volgens mij heeft dat gewoon training en doen we dat allemaal in meer of mindere mate met onze paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:22

lies schreef:
Het gaat imo om de handhaving.

Was gister op een concours voor Young riders en als je ziet hoe daar getrokken en geschopt wordt, daar word je naar van. En dan met name op het losrij terrein, waar men zich kennelijk onbespied waant, zag ik wat schrijnende gevallen. Voorbeeld; Een meisje is haar paard aan het losrijden met een slof zo strak getrokken, waardoor het dier de kin op de borst heeft en zijn tong continu uit de mond heeft hangen aan een kant. Waarom grijpt niemand in? Daar zit toch een ringmeester die dergelijke dingen hoort aan te kaarten bij de wedstrijdleiding?

Zulke mensen/acties zorgen voor een slechte naam van 'onze' sport. Diskwalificeer gewoon direct dergelijke mensen, dan is het zo afgelopen met het slecht behandelen van de dieren.

Overigens ook maar weinig ruiters gezien die met een gewone trens hun paard een parcours rond kunnen sturen. Ook heel strakke neusriemen waren meer regel dan uitzondering. Als daar wat beter op gelet wordt en zulke dingen uitgeband worden, dan hebben organisaties helemaal niets te klagen over de wedstrijdsport.

Ja het zou fijn zijn als de rotte appels aangepakt zouden worden. Dan hoeven mensen ook niet steeds iedereen over 1 kam te scheren en alles de schuld gaan geven. (hulpmiddelen, sport, etc) In plaats van de echt schuldigen. De rotte appels.

Dan wil ik het wel even doortrekken dat het ook fijn zou zijn als de rotte appels aangepakt worden die niet op wedstrijd gaan. Ik ben benieuwd hoe jullie zien hoe dat vorm gegeven zou kunnen worden?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:28

mysa schreef:
Ik weet niet of dieren het wel zo leuk vinden om wat met ons te doen. Te veel paarden gehad die zich in de wei omdraaiden en verderop gingen grazen, als ik met het zadel aankwam.

Honden- en kattenshows: nooit gedaan maar ik weet zeker dat geen van mijn dieren (en ik heb er heel veel gehad) dat leuk zou hebben gevonden. Alleen de border-mix zou agility misschien wel leuk gevonden hebben.

Wat paarden betreft: recreatief/buitenrijden is imo geen probleem maar persoonlijk vind ik dat dieren buiten welke competitie dan ook gehouden moeten worden.

Ik had eigenlijk een beetje medelijden met je toen ik deze post las. Het lijkt me heel sneu als je dieren zo reageren... :(:)

Mijn ervaring is gelukkig heel anders. Mijn dieren zijn altijd naar me toe gekomen en zeker niet alleen voor wat lekkers, want ik geloof dat je daar alleen maar bedelen mee aanleert. Maar juist door veel tijd met je dieren door te brengen, ook alleen om ze eens een knuffel te geven of gewoon in je gezelschap te zijn zonder dat je altijd 'iets' van ze wil.

Wel is mijn ervaring dat dieren net als mensen vaak wel een voorkeur hebben voor bepaalde disciplines, vaak doen ze graag dingen waar ze goed in zijn. Bijvoorbeeld een paard dat liever springt dan dressuur loopt, of juist andersom! Maar ook paarden die juist wel of juist niet graag lange buitenritten maken. Ook bij honden zijn er veel hondenrassen die pas gelukkig zijn als ze kunnen doen waarvoor ze gefokt zijn, zoals herders, collies of verschillende jachthonden.

Dan is het natuurlijk wel aan de eigenaar om te kunnen zien of je dier de discipline die je gekozen hebt leuk vind. Naar mijn mening is wel zo, dat zowel paarden als honden gewoonlijk liever 'iets' doen, dan niets doen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:34

Betreft honden.
Onze vorige herder vond cursus verschrikkelijk. Maar die kende de commando's al. En geen idee hoe ze zijn aangeleerd. Dus ook niet verder gedaan.

Onze huidige vind het ge-wel-dig!
Elke zondag ochtend zat hij bij de auto :D
En we zijn door gegaan tot de club niet verder ging :P
Nu oefenen we nog af en toe thuis, maar veel te weinig, want hij word echt helemaal blij.
Maar de goed zo en de brokjes doen daar uiteraard ook zijn deel.
Was het alleen maar kom hier, volg, nee dan is er niet snel wat aan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:37

DuoPenotti schreef:
Betreft honden.
Onze vorige herder vond cursus verschrikkelijk. Maar die kende de commando's al. En geen idee hoe ze zijn aangeleerd. Dus ook niet verder gedaan.

Nu oefenen we nog af en toe thuis, maar veel te weinig, want hij word echt helemaal blij.

Ken ook iemand met een herder, die al 10 jaar gehoorzaamheidscursussen met de hond volgt. Volgens de eigenaar:"Hij luister nog steeds voor geen meter, maar hij vind het zo leuk om te doen, dat we telkens weer blijven gaan." :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:38

Ik ben vd winter nog op een subtop wedstrijd geweest en echt wel weer geschrokken. Er zijn er amper die gewoon netjes op een paard zitten, allemaal de voetjes vooruit, bol in de rug en vol hangend aan de mond. En de een trekt nog harder dan de ander. Dat was vroeger echt anders. Ook als je hoort wat er uit de mond van de trainers die mee zijn komt, dan denk je........dat kan echt heel anders. Ik snap wel dat mensen dan een beeld uit de paardenwereld krijgen die niet positief is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:40

journee schreef:
DuoPenotti schreef:
Betreft honden.

Ken ook iemand met een herder, die al 10 jaar gehoorzaamheidscursussen met de hond volgt. Volgens de eigenaar:"Hij luister nog steeds voor geen meter, maar hij vind het zo leuk om te doen, dat we telkens weer blijven gaan." :+

haha ja ook dat is een idee.

Toevallig had ik een paar dagen geleden weer de hoog en het vak neer gelegd en dan springt hij door zo blij heen...
Maar met dat sh.t weer steeds ook zelf geen zin in.
Echt we moeten het vaker doen.

Zoals de jack russel balletjes gek is, vind hij dát leuk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:41

Benzz schreef:
Ik ben vd winter nog op een subtop wedstrijd geweest en echt wel weer geschrokken. Er zijn er amper die gewoon netjes op een paard zitten, allemaal de voetjes vooruit, bol in de rug en vol hangend aan de mond. En de een trekt nog harder dan de ander. Dat was vroeger echt anders. Ook als je hoort wat er uit de mond van de trainers die mee zijn komt, dan denk je........dat kan echt heel anders. Ik snap wel dat mensen dan een beeld uit de paardenwereld krijgen die niet positief is.

En als dat zo is moet Dát veranderen.
Niet de sport stoppen.

En ja helaas, de gene die vervelend rijd valt helaas sneller op dan die geruisloos in harmonie voorbij komt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:42

DuoPenotti schreef:
Benzz schreef:

Niet de sport stoppen.

En ja helaas, de gene die vervelend rijd valt helaas sneller op dan die geruisloos in harmonie voorbij komt.

Maar dat roepen we al 20 jaar en er gebeurd bar weinig. Niet dat ik ervoor ben om de sport te stoppen, helemaal niet. Maar benoemen dat het zo niet kan, dat mag vanuit de topsport ook wel wat meer. Ja aan de bar zeggen ze het, maar gewoon in de pers en dergelijke.......nee daar hoor je alleen: we moeten positief zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:44

Dat ben ik helaas met je eens...
Daarom hebben die enge clubjes ook zoveel invloed helaas omdat de paardensport in de hele breedte, dus ook de recreant die zijn paard stalt in de modder of 1 uur paddock zoveel invloed.

Tijd dat paard houdend nederland zelf eens flink doorpakt in welzijn

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:48

journee schreef:
mysa schreef:
Ik weet niet of dieren het wel zo leuk vinden om wat met ons te doen. Te veel paarden gehad die zich in de wei omdraaiden en verderop gingen grazen, als ik met het zadel aankwam.

Honden- en kattenshows: nooit gedaan maar ik weet zeker dat geen van mijn dieren (en ik heb er heel veel gehad) dat leuk zou hebben gevonden. Alleen de border-mix zou agility misschien wel leuk gevonden hebben.

Wat paarden betreft: recreatief/buitenrijden is imo geen probleem maar persoonlijk vind ik dat dieren buiten welke competitie dan ook gehouden moeten worden.

Ik had eigenlijk een beetje medelijden met je toen ik deze post las. Het lijkt me heel sneu als je dieren zo reageren... :(:)

Mijn ervaring is gelukkig heel anders. Mijn dieren zijn altijd naar me toe gekomen en zeker niet alleen voor wat lekkers, want ik geloof dat je daar alleen maar bedelen mee aanleert. Maar juist door veel tijd met je dieren door te brengen, ook alleen om ze eens een knuffel te geven of gewoon in je gezelschap te zijn zonder dat je altijd 'iets' van ze wil.

Wel is mijn ervaring dat dieren net als mensen vaak wel een voorkeur hebben voor bepaalde disciplines, vaak doen ze graag dingen waar ze goed in zijn. Bijvoorbeeld een paard dat liever springt dan dressuur loopt, of juist andersom! Maar ook paarden die juist wel of juist niet graag lange buitenritten maken. Ook bij honden zijn er veel hondenrassen die pas gelukkig zijn als ze kunnen doen waarvoor ze gefokt zijn, zoals herders, collies of verschillende jachthonden.

Dan is het natuurlijk wel aan de eigenaar om te kunnen zien of je dier de discipline die je gekozen hebt leuk vind. Naar mijn mening is wel zo, dat zowel paarden als honden gewoonlijk liever 'iets' doen, dan niets doen!

Haha, medelijden is niet nodig hoor. Ik had ze altijd aan huis in de paddock en een paar uurtjes een eindje verderop in de wei. Dus op zich wel intensief contact. Een aantal van m'n paarden hield wel erg van knuffelen en borstelen. Wandelen of fietsen alleen in het seizoen. Lees: als er gras in de berm stond.

Maar uit de wei getrokken worden, daar bedankten de meesten voor.

Alle honden en katten hielden ook van knuffelen en samen bankhangen. En ik heb altijd veel gelopen en gefietst met ze. Maar commando's uitvoeren, speuren, gewoon de dingen die in groepsverband ook gebeuren, daar vonden, ze niet veel aan. En dus zou ik niet aan wedstrijden meedoen of naar shows gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:01

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Niet de sport stoppen.

Maar dat roepen we al 20 jaar en er gebeurd bar weinig. Niet dat ik ervoor ben om de sport te stoppen, helemaal niet. Maar benoemen dat het zo niet kan, dat mag vanuit de topsport ook wel wat meer. Ja aan de bar zeggen ze het, maar gewoon in de pers en dergelijke.......nee daar hoor je alleen: we moeten positief zijn.

Toch was de uitslag bij het NK dressuur al heel anders dan een paar jaar geleden.
Dit jaar was voor mij de 10e keer op rij en ik ben weleens geweest en ik eigenlijk niet meer wilde gaan omdat ik maar 1 combinatie fijn vond rijden. Afgelopen jaar reedt het merendeel fijn op een paar uitzonderingen na. Er is dus wel echt een verandering gaande.

Maar goed, ik ben sowieso voor het hervormen van de sport. Gewoon ook om paarden welzijn te kunnen blijven waarborgen. Verbod vind ik onzinnig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:48

DuoPenotti schreef:
Dat ben ik helaas met je eens...
Daarom hebben die enge clubjes ook zoveel invloed helaas omdat de paardensport in de hele breedte, dus ook de recreant die zijn paard stalt in de modder of 1 uur paddock zoveel invloed.

Tijd dat paard houdend nederland zelf eens flink doorpakt in welzijn

Dat dus. In plaats van alleen maar op elkaar te vitten of verzanden in technische details waar de enge clubjes echt geen verstand van hebben.
Het is echt geen rocket science. Want je kunt echt heel eenvoudig beginnen met een beperkt aantal maatregelen die je over (bijvoorbeeld) 3 jaar in laat gaan.
Dat duurt misschien lang, maar als ze daar 3 jaar geleden mee waren begonnen waren we nu al een stuk verder dan we nu zijn ...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:08

Ze hadden 20 jaar terug al kunnen beginnen.
En ja heb het toen al geschreven. En als ik dat kan bedenken slimme koppen toch ook wel? :+

Paard moet x ruimte stalling hebben.
X aantal uur buiten op x aantal oppervlakte.

Niet anders dan eigenlijk in de hele veehouderij.
Maar de paarden buisiness voelt zich verheven boven de veehouderij. Zeker de particuliere houders. Want denken ook dat stikstof enz hen niet gaat raken.

Tja dan komen ze er wel een keer achter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:32

Nouja, er is al wel een tijdje een ommekeer aan de gang.
Ook op wedstrijd terrein. Echter pik je dan nog sneller de rotte appels er tussen uit die er geen oren naar hebben.
En die worden juist lang en breed uitgelicht op sm en ook hier op de nieuws pagina van Bokt.
Pure stemmingmakerij.
Veel positieve stukjes over veranderingen lees je niet.