Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElCid schreef:Eleeke schreef:Mooi aanvulling Elcid, fijn artikel.
Daar kun je goed lezen hoe PETA meestal heel serieus met nuance en wetenschappelijk onderbouwd probeert stappen vooruit te maken.
Deze , door de media uit verband gerukte, Pr stunt is vast een andere afdeling.
Wel een beetje jammer dat die "nuance" en "wetenschappelijk" onderzoek in dienst staan van het WEF..........om dus op alle mogelijke manieren "wetenschappelijk" onze vrijheid te ondermijnen.
Het woord "wetenschappelijk" wordt de laatste jaren zo flagrant misbruikt, dat blijkt hier ook wel weer.
Het "wetenschappelijk" onderzoek ten dienste van het WEF, dient maar 1 doel! En daarvoor steken de meeste mensen hun kop in het zand, dat blijkt hier ook weer.
En als PR stunt ? ( lees; afleiding): dan weten ze nu in ieder geval zeker dat ze nooit meer serieus te nemen zijn!
VuurVleugels schreef:Elisa2 schreef:Maar kleine kinderen zijn toch nog helemaal niet in staat om te zien of een paard het wel of niet naar de zin heeft? En als ze beginnen met rijden is dat meestal op maneges waar als het goed is wel het een en ander uitgelegd wordt over welzijn. In ieder geval op de goede maneges. Zo komt het uiteindelijk toch helemaal goed.
En het is toch ook leuk om op een paard te zitten? Mensen doen dat al eeuwen. Alleen valt of staat alles met de manier waarop.
Op mijn manege toen ik nog niet bizar lang geleden kind was, was er geen aandacht voor welzijn: "Hij heeft gewoon geen zin!". De manege waar ik reed toen ik 25 was, geen aandacht voor welzijn: "Hij probeert eronder uit te komen!". Ik was laatst mee naar een andere manege, geen aandacht voor welzijn: "Dit is het eerste uur dat hij loopt, hij moet zich niet aanstellen". Gewoon zadel erop en gaan. Protesteren? Prima, klap met je zweep, k*tknol. En zo hoor ik nog steeds zoveel verhalen, en zie ik ook zoveel op pensionstallen gebeuren. Net als zoveel anderen op bokt. Dus nee, ik zou er geen weddenschap op afsluiten dat die kinderen daar wel leren dat een open mond en oren in de nek onwenselijk zijn.
Sterker nog, ik was laatst bij mijn bijrijdpaard waar een meisje van een jaar of 7 haar pony in elkaar aan het slaan was en naar haar moeder riep "kijk mam! Zo doe je dat!". Moeder knikte en liet het gaan. Dus nee, ik verwed geen nier om het ethische besef van kinderen.
VuurVleugels schreef:Op het meest basale niveau: dat het oké en leuk is om op een paard te gaan zitten die eruit ziet alsof hij het niet naar z'n zin heeft. Om het even breed te houden.
@DP en anderen, dingen op zo'n manier belachelijk maken draagt niet bij aan een vruchtbare discussie hierover.
VuurVleugels schreef:Elisa2 schreef:Maar kleine kinderen zijn toch nog helemaal niet in staat om te zien of een paard het wel of niet naar de zin heeft? En als ze beginnen met rijden is dat meestal op maneges waar als het goed is wel het een en ander uitgelegd wordt over welzijn. In ieder geval op de goede maneges. Zo komt het uiteindelijk toch helemaal goed.
En het is toch ook leuk om op een paard te zitten? Mensen doen dat al eeuwen. Alleen valt of staat alles met de manier waarop.
Op mijn manege toen ik nog niet bizar lang geleden kind was, was er geen aandacht voor welzijn: "Hij heeft gewoon geen zin!". De manege waar ik reed toen ik 25 was, geen aandacht voor welzijn: "Hij probeert eronder uit te komen!". Ik was laatst mee naar een andere manege, geen aandacht voor welzijn: "Dit is het eerste uur dat hij loopt, hij moet zich niet aanstellen". Gewoon zadel erop en gaan. Protesteren? Prima, klap met je zweep, k*tknol. En zo hoor ik nog steeds zoveel verhalen, en zie ik ook zoveel op pensionstallen gebeuren. Net als zoveel anderen op bokt. Dus nee, ik zou er geen weddenschap op afsluiten dat die kinderen daar wel leren dat een open mond en oren in de nek onwenselijk zijn.
Sterker nog, ik was laatst bij mijn bijrijdpaard waar een meisje van een jaar of 7 haar pony in elkaar aan het slaan was en naar haar moeder riep "kijk mam! Zo doe je dat!". Moeder knikte en liet het gaan. Dus nee, ik verwed geen nier om het ethische besef van kinderen.
VuurVleugels schreef:Net ook in een ander topic gezet:
Klinkt het overdreven? Ja, zeker. Maar wat veel mensen zich niet beseffen is dat bepaald gedachtegoed écht kan rusten op dit soort oude 'zo is het altijd al geweest' gebruiken. Hoe vaker iets wordt gezegd, hoe gebruikelijker het woord. Het discours, de sturende manier van praten over een onderwerp, bepaald hoe we ergens over denken. En het blijven afbeelden van paarden als 'voorwerp', zeker met opengesperde mond en oren in de nek zoals bij veel draaimolens, geeft hierdoor (onbedoeld) een discours weer van 'dit is normaal'. En dat terwijl we als paardenwereld juist naar meer vriendelijkheid en autonomie van het paard proberen te bewegen.
Ik snap wel dat het op het eerste gezicht meeega suf lijkt hoor. Maar denkwijzen verander je aan de basis, dus de basale dingen als afbeeldingen en uitdrukkingen, niet ergens anders.
Fitzroy schreef:Nou, als ik de meer dan 1000 reacties lees op het AD is iedereen het er wel over eens dat het echt een belachelijke actie is van PETA.
DuoPenotti schreef:Fitzroy schreef:Nou, als ik de meer dan 1000 reacties lees op het AD is iedereen het er wel over eens dat het echt een belachelijke actie is van PETA.
Niet raar natuurlijk.
1,5% van de Nederlanders is veganist?
Waarvan het grootste gedeelte niet meteen een extremist.
Dus hoeveel mensen zullen werkelijk dit gedachtegoed goed keuren?
DuoPenotti schreef:https://www.ad.nl/binnenland/kermisfami ... ngDbKj2r3o
Was dit artikel al geplaatst van een kermisexploitant?
LEGO mag van PETA ook niet meer met dieren.
soesita schreef:Het is uiteindelijk ook hoe je er mee om wil gaan. Ja inderdaad, dit soort extremististische uitspraken roept verzet op, ook bij mij. En de grappen en memes vind ik leuk en de weerstand die het oproept voel ik ook.
Daar kan je het dan bij laten. Maar ik ben het type dat zich afvraagt waarom ze dit soort uitspraken zouden doen en wat ze er mee zouden willen bereiken. Of er bij hun opvattingen misschien stukjes zitten waar ze een punt zouden kunnen hebben. En dan kom ik tot de conclusies die ik eerder in dit topic heb geformuleerd.
Je kan het natuurlijk belaten bij roepen hoe belachelijk het allemaal is, maar zo komen we als maatschappij uiteindelijk ook niet verder. Dan staan we weer met getrokken wapens tegenover elkaar.
SjonnieZ schreef:Ik denk dat dit het probleem van de huidige maatschappij is. We denken dat we na moeten denken over iedere absurde of extreme uitspraak of idee. En voor dat je het weet, is het opeens de waarheid.
En dus wordt juist die techniek gebruikt door organisaties met extreme ideeën.
soesita schreef:Niks is zwart of wit, en met doordenken kun ne dus altijd wel dingen vinden waar een punt in zit. Maar dit soort extremistische groepen doen deze onzin niet om dat genuanceerde punt over te brengen, PETA heeft over de jaren niet alleen geroepen maar ook extremistische acties uitgevoerd wat dierenwelzijn niet ten goede komen. Het doel is niet een extreeme actie om mensen na te laten denken om tot een genuanceerdere conclussie te komen, maar een extreme actie voor extreme resultaten. En daar mogen we imho best wat van vinden zonder eerst elke mogelijke nuance er bij te bedenken en onzelf en onze eigen standpunten te bevragen. Domweg niet elke gek die je tegenkomt is die moeite waard, en als je elke idote uitspraak moet gaan uitdenken heb je uiteindelijk ook geen leven meer. Kan ook niet goed zijn voor je mentale welzijn.Daar kan je het dan bij laten. Maar ik ben het type dat zich afvraagt waarom ze dit soort uitspraken zouden doen en wat ze er mee zouden willen bereiken. Of er bij hun opvattingen misschien stukjes zitten waar ze een punt zouden kunnen hebben.
Je kan het natuurlijk belaten bij roepen hoe belachelijk het allemaal is, maar zo komen we als maatschappij uiteindelijk ook niet verder. Dan staan we weer met getrokken wapens tegenover elkaar.