PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:43

PETA, vond het blijkbaar nodig om een vuurtje aan te steken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:46

ElCid schreef:
Eleeke schreef:
Mooi aanvulling Elcid, fijn artikel.
Daar kun je goed lezen hoe PETA meestal heel serieus met nuance en wetenschappelijk onderbouwd probeert stappen vooruit te maken.
Deze , door de media uit verband gerukte, Pr stunt is vast een andere afdeling.

Wel een beetje jammer dat die "nuance" en "wetenschappelijk" onderzoek in dienst staan van het WEF..........om dus op alle mogelijke manieren "wetenschappelijk" onze vrijheid te ondermijnen.
Het woord "wetenschappelijk" wordt de laatste jaren zo flagrant misbruikt, dat blijkt hier ook wel weer.

Het "wetenschappelijk" onderzoek ten dienste van het WEF, dient maar 1 doel! En daarvoor steken de meeste mensen hun kop in het zand, dat blijkt hier ook weer.

En als PR stunt ? ( lees; afleiding): dan weten ze nu in ieder geval zeker dat ze nooit meer serieus te nemen zijn!

Dit dus

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:47

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:
Maar kleine kinderen zijn toch nog helemaal niet in staat om te zien of een paard het wel of niet naar de zin heeft? En als ze beginnen met rijden is dat meestal op maneges waar als het goed is wel het een en ander uitgelegd wordt over welzijn. In ieder geval op de goede maneges. Zo komt het uiteindelijk toch helemaal goed. :)

En het is toch ook leuk om op een paard te zitten? Mensen doen dat al eeuwen. Alleen valt of staat alles met de manier waarop.

Op mijn manege toen ik nog niet bizar lang geleden kind was, was er geen aandacht voor welzijn: "Hij heeft gewoon geen zin!". De manege waar ik reed toen ik 25 was, geen aandacht voor welzijn: "Hij probeert eronder uit te komen!". Ik was laatst mee naar een andere manege, geen aandacht voor welzijn: "Dit is het eerste uur dat hij loopt, hij moet zich niet aanstellen". Gewoon zadel erop en gaan. Protesteren? Prima, klap met je zweep, k*tknol. En zo hoor ik nog steeds zoveel verhalen, en zie ik ook zoveel op pensionstallen gebeuren. Net als zoveel anderen op bokt. Dus nee, ik zou er geen weddenschap op afsluiten dat die kinderen daar wel leren dat een open mond en oren in de nek onwenselijk zijn.

Sterker nog, ik was laatst bij mijn bijrijdpaard waar een meisje van een jaar of 7 haar pony in elkaar aan het slaan was en naar haar moeder riep "kijk mam! Zo doe je dat!". Moeder knikte en liet het gaan. Dus nee, ik verwed geen nier om het ethische besef van kinderen.

Ik heb het ook over de goede maneges he? En natuurlijk is er op het gebied van welzijn nog werk aan de winkel.
Dat zal ik nooit ontkennen. Maar om alles zo zwart/ wit weg te zetten zoals PETA doet. Nee, daar heb ik geen respect voor.
Op mijn manier doe ik heel veel voor paardelwelzijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:55

VuurVleugels schreef:
Op het meest basale niveau: dat het oké en leuk is om op een paard te gaan zitten die eruit ziet alsof hij het niet naar z'n zin heeft. Om het even breed te houden.

@DP en anderen, dingen op zo'n manier belachelijk maken draagt niet bij aan een vruchtbare discussie hierover.

Men maakt het belachelijk omdat er een belachelijk onderwerp gekozen wordt die waarschijnlijk niets bijdraagt aan een eventueel doel dat ze willen halen.

Als je niet wilt dat een paard als gebruiksdier wordt gebruikt of dat er überhaupt dwang rondom paarden wordt gebruikt, gebruik dan werkelijke voorbeelden en draai er dan niet zo om heen als organisatie.

Maar een carrousel paard aanwijzen als schuldige, omdat kinderen het daardoor schijnbaar ok vinden om paarden pijn te doen of wat ook, is inderdaad ronduit belachelijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:57

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:
Maar kleine kinderen zijn toch nog helemaal niet in staat om te zien of een paard het wel of niet naar de zin heeft? En als ze beginnen met rijden is dat meestal op maneges waar als het goed is wel het een en ander uitgelegd wordt over welzijn. In ieder geval op de goede maneges. Zo komt het uiteindelijk toch helemaal goed. :)

En het is toch ook leuk om op een paard te zitten? Mensen doen dat al eeuwen. Alleen valt of staat alles met de manier waarop.

Op mijn manege toen ik nog niet bizar lang geleden kind was, was er geen aandacht voor welzijn: "Hij heeft gewoon geen zin!". De manege waar ik reed toen ik 25 was, geen aandacht voor welzijn: "Hij probeert eronder uit te komen!". Ik was laatst mee naar een andere manege, geen aandacht voor welzijn: "Dit is het eerste uur dat hij loopt, hij moet zich niet aanstellen". Gewoon zadel erop en gaan. Protesteren? Prima, klap met je zweep, k*tknol. En zo hoor ik nog steeds zoveel verhalen, en zie ik ook zoveel op pensionstallen gebeuren. Net als zoveel anderen op bokt. Dus nee, ik zou er geen weddenschap op afsluiten dat die kinderen daar wel leren dat een open mond en oren in de nek onwenselijk zijn.

Sterker nog, ik was laatst bij mijn bijrijdpaard waar een meisje van een jaar of 7 haar pony in elkaar aan het slaan was en naar haar moeder riep "kijk mam! Zo doe je dat!". Moeder knikte en liet het gaan. Dus nee, ik verwed geen nier om het ethische besef van kinderen.

En het verdwijnen van het draaimolen paard moet dat voorkomen of zo?

Ik neem aan dat je dat meisje van 7 en haar moeder wel hebt aangesproken op het mishandelen van de pony? Dat werkt namelijk beter dan wat Peta nu doet.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:10

Het komt op mij ook wat extreem over maar het past wel helemaal in deze tijdsgeest waarin niks meer ter kennis geving aangenomen wordt maar alles blijkbaar overdacht moet worden. :)
Er zijn wel meer dingen die ik in eerste instantie ronduit raar vond tot dat ik er over na ging denken.Bijvoorbeeld zwarte piet , onschuldig kinderfeest waarbij IK nooit nare bijbedoelingen gehad heb.Tot dat ik besefte dat het beeld voor iemand met kleur misschien toch anders kan liggen als voor mij.
Dus met enig nadenken kan ik deze gedachtegang wel begrijpen al voel ik dat niet echt zo.
Al maakt het een kind vast niet Uit of hij/zij/het op een paard of een raket zit in de draaimolen.
Of is het OP de draaimolen?
Het leven wordt er voor mij niet eenvoudiger op als ik alles wat ik zeg ,denk en doe tig keer moet overdenken op correctheid.
Daar wordt IK dus weer een beetje raar en draaierig van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:25

VuurVleugels schreef:
Net ook in een ander topic gezet:

Klinkt het overdreven? Ja, zeker. Maar wat veel mensen zich niet beseffen is dat bepaald gedachtegoed écht kan rusten op dit soort oude 'zo is het altijd al geweest' gebruiken. Hoe vaker iets wordt gezegd, hoe gebruikelijker het woord. Het discours, de sturende manier van praten over een onderwerp, bepaald hoe we ergens over denken. En het blijven afbeelden van paarden als 'voorwerp', zeker met opengesperde mond en oren in de nek zoals bij veel draaimolens, geeft hierdoor (onbedoeld) een discours weer van 'dit is normaal'. En dat terwijl we als paardenwereld juist naar meer vriendelijkheid en autonomie van het paard proberen te bewegen.

Ik snap wel dat het op het eerste gezicht meeega suf lijkt hoor. Maar denkwijzen verander je aan de basis, dus de basale dingen als afbeeldingen en uitdrukkingen, niet ergens anders.

Ja, dat is inderdaad zo. Ze zetten wel aan tot nadenken zo.

Fitzroy

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:06

Nou, als ik de meer dan 1000 reacties lees op het AD is iedereen het er wel over eens dat het echt een belachelijke actie is van PETA.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:11

Fitzroy schreef:
Nou, als ik de meer dan 1000 reacties lees op het AD is iedereen het er wel over eens dat het echt een belachelijke actie is van PETA.

een dikke 1400 bij het RTL nieuws en een 500 bij de Nos met berichten in dezelfde strekking.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:12

Fitzroy schreef:

Niet raar natuurlijk.
1,5% van de Nederlanders is veganist?
Waarvan het grootste gedeelte niet meteen een extremist.
Dus hoeveel mensen zullen werkelijk dit gedachtegoed goed keuren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:48

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:49

DuoPenotti schreef:
Fitzroy schreef:

Niet raar natuurlijk.
1,5% van de Nederlanders is veganist?
Waarvan het grootste gedeelte niet meteen een extremist.
Dus hoeveel mensen zullen werkelijk dit gedachtegoed goed keuren?

Maar dat kleine groepje extremisten schreeuwen wel het hardst. En Peta is de perfecte club voor dat kleine groepje.

Dus een mooie sekte in wording.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:57

De reacties op facebook zijn weer fantastisch, het geeft gewoon aan hoe dom het allemaal is wat de peta roept:

Ik heb een weiland vol gepensioneerde draaimolenpaarden, kunnen ze nog fijn van hun oude dag genieten.
Verder verleen ik palliatieve zorg aan neergeschoten kleiduiven.

De afgedankte computermuizen worden inmiddels een heuse plaag. Vooral de draadloze zijn lastig in hun kooi te houden.

Tevens vang ik hamsters met een burnout op van de appie.

Ik vraag dit voor een vriend:
Moet het paard bij schaken nu ook verdwijnen???
Want ja ieder stuk mag het paard SLAAN als hij binnen bereik ligt.

Ach ja, het is wel weer het gesprek van de dag. :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:34

Sommige slaan echt door..

Deze eerlijk gestolen van feestboek.

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:38

SjonnieZ schreef:
Sommige slaan echt door..

Deze eerlijk gestolen van feestboek.

[ [url=m/SPkxab.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind die memes wel grappig.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:53

Er hoeft er maar één te schreeuwen, schaapjes mee te krijgen en in de politiek te belanden en hoppa.... weer zo één die de zin krijgt met allerlei idiote gedachten.
Evenals de black piet discussie.1 schreeuwt heeeel hard vangt zieltjes maakt rumoer tot politiek bemoeienis/1 politieke ziel vangen en dan heb je de poppen aan het dansen.

Kortom sommige mensen zijn heel gevaarlijk en nederland is compleet gek geworden. Maar dat vind ik al de laatste 15 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:29

Ja ik vind ook dat Nederland doorslaat in het allemaal zo politiek correct mogelijk te willen doen. Allemaal zo bang om als boeman aangewezen te worden. Of het "mij mij eens goed zijn" principe speelt een grote rol.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:42

Het is uiteindelijk ook hoe je er mee om wil gaan. Ja inderdaad, dit soort extremististische uitspraken roept verzet op, ook bij mij. En de grappen en memes vind ik leuk en de weerstand die het oproept voel ik ook.
Daar kan je het dan bij laten. Maar ik ben het type dat zich afvraagt waarom ze dit soort uitspraken zouden doen en wat ze er mee zouden willen bereiken. Of er bij hun opvattingen misschien stukjes zitten waar ze een punt zouden kunnen hebben. En dan kom ik tot de conclusies die ik eerder in dit topic heb geformuleerd.

Je kan het natuurlijk belaten bij roepen hoe belachelijk het allemaal is, maar zo komen we als maatschappij uiteindelijk ook niet verder. Dan staan we weer met getrokken wapens tegenover elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:45

Ja ik heb er over nagedacht, maar ik kan niet achter "hun punt" staan dat de meeste paarden een ongelukkig leven hebben waar ze geschopt en geslagen worden. Dus dan is het klaar.

Ik denk dat de maatschappij sowieso niet verder komt zonder nuances en die lijken bij PETA compleet te ontbreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:51

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:53

Ik ben ook gewoon niet verbaast, PETA staat immers bekend om hun belachelijke en overdreven acties. Welke in sommige gevallen zelfs meer schade opleveren aan dieren dan goed doen. Dan valt deze actie nog wel mee in vergelijking. Ik ben helemaal voor dierenwelzijn, maar PETA is nou niet echt een groep om serieus te nemen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:07

soesita schreef:
Het is uiteindelijk ook hoe je er mee om wil gaan. Ja inderdaad, dit soort extremististische uitspraken roept verzet op, ook bij mij. En de grappen en memes vind ik leuk en de weerstand die het oproept voel ik ook.
Daar kan je het dan bij laten. Maar ik ben het type dat zich afvraagt waarom ze dit soort uitspraken zouden doen en wat ze er mee zouden willen bereiken. Of er bij hun opvattingen misschien stukjes zitten waar ze een punt zouden kunnen hebben. En dan kom ik tot de conclusies die ik eerder in dit topic heb geformuleerd.

Je kan het natuurlijk belaten bij roepen hoe belachelijk het allemaal is, maar zo komen we als maatschappij uiteindelijk ook niet verder. Dan staan we weer met getrokken wapens tegenover elkaar.

Ik denk dat dit het probleem van de huidige maatschappij is. We denken dat we na moeten denken over iedere absurde of extreme uitspraak of idee. En voor dat je het weet, is het opeens de waarheid.

En dus wordt juist die techniek gebruikt door organisaties met extreme ideeën.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:17

SjonnieZ schreef:
Ik denk dat dit het probleem van de huidige maatschappij is. We denken dat we na moeten denken over iedere absurde of extreme uitspraak of idee. En voor dat je het weet, is het opeens de waarheid.

En dus wordt juist die techniek gebruikt door organisaties met extreme ideeën.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat we over alles moeten nadenken en alles potentieel serieus moeten nemen. Dan kan je daarna tot de conclusie komen dat je het er niet mee eens bent, dat je het een absurde en extremistische uitspraak vind, waar voor jou niets uit te halen valt.
Maar je wil toch niet werkelijk naar een maatschappij waar uitspraken direct veroordeeld worden zonder er over na te denken? Want waar ligt dan de grens (tussen een uitspraak die het waard is om te overdenken en een uitspraak die dat niet is)? Die is subjectief, neem ik aan. En daarom doe ik de moeite om ook over een extremistische uitspraak na te denken. Wat, nogmaals, niet betekent dat ik het uiteindelijk met deze uitspraak eens ben.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:37

En zo zaaien extreme groepen dus een eerste zaadje voor hun gedachte goed. Want als we er allemaal over nadenken, praten we er ook over. Voordat je het weet is het dan iets “echts” want iedereen heeft het er immers over, dus het moet toch iets zijn… dus gaan we er nog meer over nadenken.. praten er nog meer over…dus…
Get the picture?

Soms moet je ook dingen terzijde durven leggen en dingen blijven zien zoals ze zijn..absurd.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:44

soesita schreef:
Daar kan je het dan bij laten. Maar ik ben het type dat zich afvraagt waarom ze dit soort uitspraken zouden doen en wat ze er mee zouden willen bereiken. Of er bij hun opvattingen misschien stukjes zitten waar ze een punt zouden kunnen hebben.

Niks is zwart of wit, en met doordenken kun ne dus altijd wel dingen vinden waar een punt in zit. Maar dit soort extremistische groepen doen deze onzin niet om dat genuanceerde punt over te brengen, PETA heeft over de jaren niet alleen geroepen maar ook extremistische acties uitgevoerd wat dierenwelzijn niet ten goede komen. Het doel is niet een extreeme actie om mensen na te laten denken om tot een genuanceerdere conclussie te komen, maar een extreme actie voor extreme resultaten. En daar mogen we imho best wat van vinden zonder eerst elke mogelijke nuance er bij te bedenken en onzelf en onze eigen standpunten te bevragen. Domweg niet elke gek die je tegenkomt is die moeite waard, en als je elke idote uitspraak moet gaan uitdenken heb je uiteindelijk ook geen leven meer. Kan ook niet goed zijn voor je mentale welzijn.

Ipv dit soort extremen podium te geven om men aan het denken te zetten, lijkt het me beter om podium te geven aan groepen met doordachte punten van beide kanten van de discussie en van daaruit een respectvolle discussie op te starten. Daar kun je mensen ook mee aan het denken zetten. Die onzin is daar echt niet voor nodig en roept, zoals je zelf ook al aangeeft, vooral verzet op en heeft zoals eerder gezegd een heel ander doel dan een genuanceerde discussie teweeg brengen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 10-02-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt